Permalänk
Medlem

Fråga : BBB HD-box PVR

Hej
Har haft Comhem i många år, men nu tycker jag dom har velat till det med den där Tivo-boxen och deras olika programpaket.

Jag kan säga att jag till 99,9 procent bara ser på HD-kanaler

Funderar starkt på att övergå till Bredbandsbolagets TV..
Dom påstår att dom vunnit första pris för sin TV tjänst.

Nu är det ju så att jag har haft en PVR-HD-box från Comhem, en samsung .
Den kan spela in två program samtidigt, men man kan inte se på en tredje kanal, bara en av kanalerna som man spelar in.

Tivo har ju mer finesser, men det blir välldigt dyrt om man vill ha många HD-kanaler.

BBB HD-PVR-box kan bara spela in ett program och man kan se ett annat program under tiden.
Man får låna boxen av BBB, om man vill ha PVR så tillkommer en månadskostnad på 39 kronor, det kanske det kan vara värt.

Min Samsung HD-PVR-box har blivit något fel på och eftersom jag haft den i tre år så är det ingen garanti på den.
Comhems kommentar på detta var att söka på Blocket efter en begagnad, detta var dåligt.
Man har numera bara en typ av box, som man lånar, Tivo.

Men det gick inte att få en Tivo-box om man hade ett gammalt abonnemang, som jag har.
Ända möjligheten var att teckna ett nytt abonnemang med Tivo-paket.

Mycket dåligt tycker jag, att man inte kan få behålla sitt gamla abonnemang.
I mitt fall är det Åtta favoriter plus HD-paketet plus att jag har TV3 i HD

ComHem
8 favoriter 198 kr
HD-paket 99 Kr
Kortavgift 59 Kr/mån
356 Kr/mån

Kan tillägga att jag sedan många år har haft BBB internet via fiber och deras telefotjänst, som för övrigt är gratis.

BBB erbjuder föjande

T-2 Flex för 169 Kr, där ingår mycket mer SD-kanaler än hos Comhem plus att man får välja till åtta favoriter svt-HD 1,2 och TV4-HD ingår.

Sedan för att få resten av dom HD kanalerna som jag har nu i mitt HD-paket, så kostar det 99 kr.
Ingen kortavgift tas ut
39 Kr om man vill ha PVR
BBB HD-boxar är tillverkad av Thomson

BBB
Detta blir 307 Kr/mån

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av BBB TV-tjänst

Om jag skall teckna nytt avtal med Comhem och Tivo, så blir det dyrare
För ungefär samma HD-kanaler TiVo Max 439 Kr/mån plus engångsavgift på 489 Kr

Oj det blev änna mycket...;-)

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

För mig fungerar BBB bra, men du nämnde inget vad du har för lina.
Har du fiber så är det bara att köra, om inte behåll comhem.

Det sägs att comhem har något bättre bildkvalitet dock, PGA mindre komprimering, spelar för mig mindre roll då jag ganska sällan tittar på TV, och BBB ger för mig bra bild.
Men om bildkvalitet är viktigt så blir nog Comhem det bättre valet.

Tycker mig se mer digitala störningar med BBB, när man kör med övriga datorer en del.

Ska nämnas att om tankar ner nått i hög hastighet typ ca 45Mbit har jag för mig, av dom 100 som finns, påverkas bilden med ganska mycket störningar, och går det i nära maxfart så slås TV ut helt.

Tror att uppgradering till 250mbit kanske löser det problemet, vilket dock inte är nått större problem för mig med det lilla TV tittande som är.

EDIT: BBB har kortavgift som tas ut 2 gånger per år, minns inte hur mycket tyvärr, men är en del pengar. några 100lappar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

För mig fungerar BBB bra, men du nämnde inget vad du har för lina.
Har du fiber så är det bara att köra, om inte behåll comhem.

Det sägs att comhem har något bättre bildkvalitet dock, PGA mindre komprimering, spelar för mig mindre roll då jag ganska sällan tittar på TV, och BBB ger för mig bra bild.
Men om bildkvalitet är viktigt så blir nog Comhem det bättre valet.

Tycker mig se mer digitala störningar med BBB, när man kör med övriga datorer en del.

Ska nämnas att om tankar ner nått i hög hastighet typ ca 45Mbit har jag för mig, av dom 100 som finns, påverkas bilden med ganska mycket störningar, och går det i nära maxfart så slås TV ut helt.

Tror att uppgradering till 250mbit kanske löser det problemet, vilket dock inte är nått större problem för mig med det lilla TV tittande som är.

EDIT: BBB har kortavgift som tas ut 2 gånger per år, minns inte hur mycket tyvärr, men är en del pengar. några 100lappar.

Hej Tack för ditt inlägg, det kan bli avgöörande-
Konstigt att BBB påstår att dom vunnit första pris för sin TV tjänst.

Dom skryter så om sin enormt fina bild, så maa nästan inte tror att det är sant !
Dom påstår att deras SD-kanaler är nästan lika bra som HD !!!!! och att ljudet är fem gånger bättre än Comhem.....

Måste få mer kött på benen innan jag bestämmer mig för ett byte.
Nu använder jag min gamla Humax 1000 HD-box utan inspelning, men bilden är rätt bra.

PS
Jag har 250 lina fiber

EDIT
Jag gillar inte att dom ljuger om kortavgiften..

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej Tack för ditt inlägg, det kan bli avgöörande-
Konstigt att BBB påstår att dom vunnit första pris för sin TV tjänst.

Dom skryter så om sin enormt fina bild, så maa nästan inte tror att det är sant !
Dom påstår att deras SD-kanaler är nästan lika bra som HD !!!!! och att ljudet är fem gånger bättre än Comhem.....

Måste få mer kött på benen innan jag bestämmer mig för ett byte.
Nu använder jag min gamla Humax 1000 HD-box utan inspelning, men bilden är rätt bra.

PS
Jag har 250 lina fiber

EDIT
Jag gillar inte att dom ljuger om kortavgiften..

Jag har för mig att det inte är någon kortavgift från början, utan den kommer senare efter typ 6 månader, BBB och andra ISP är rätt bra på att ha "dolda" avgifter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har viss erfarenhet av BBB-IPTV och jag tycker det fungerar hyfsat.
Dock kan det ibland (någon gång i veckan) utan förklaring komma lite störningar i 1-2 sekunder som sedan släpper.

Det är enligt mig kanonbild på HD-kanalerna och fungerar i övrigt bra. Ingen erfarenhet av inspelning dock.

Dock är det ofta det körs två TV-apparater + streama till en Apple TV från en telefon, det är på 100Mbit fiber, och där är det inga problem.