Permalänk

Fastskruvat moderkort=död dator.

Efter fyra dagars felsökning har jag äntligen lyckats lokalisera det mycket osannolika felet på mitt sprillans nya system. Alla komponenter fungerar utmärkt tills det att jag skruvar fast moderkortet i chassit (Fractal node 304). Kan även nämna att när jag skruvar fast moderkortet slår jag av strömmen till moderkortet och när jag slår igång strömmen (obs! detta sker utan att jag trycker på on-knappen på datorn utan det händer när jag slår bara på nätagget) så brusar fläktarna upp för att sedan dö fem sekunder senare. Något är riktigt galet och jag är i desperat behov av hjälp.

Grafikkort: MSI GeForce GTX 780 Gaming 3GB PhysX
Processor: Core i5-4670K
RAM: Adata 16 gb
Lagring: Samsung 840 EVO Series SSD 250GB SATA3
Chassi: Fractal Design Node 304.
Moderkort: Asus rog impact VI mini itx
Nätagg: cooler master gx 750

Permalänk
Medlem

Har du skruvat i distanserna till chassit?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Om distanerna är i chassit så se till att varje distans utnyttjas, så du inte har en distans som bara ligger rakt mot moderkortet och skapar en kortslutning den vägen.

Permalänk

Det här var det löjligaste felet någonsin. En liten knapp på moderkortets baksida "memory check" tror jag den heter, låg emot moderkortetsbakstycke när skruvarna var iskruvade. Detta var vad som orsakade felet. minst 30 timmars felsökning och så var det något så enkelt. Jag skäms som en hund. Tack för hjälpen i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harem-Nicklas:

Det här var det löjligaste felet någonsin. En liten knapp på moderkortets baksida "memory check" tror jag den heter, låg emot moderkortetsbakstycke när skruvarna var iskruvade. Detta var vad som orsakade felet. minst 30 timmars felsökning och så var det något så enkelt. Jag skäms som en hund. Tack för hjälpen i alla fall!

Låter konstigt.. Felkonstruerat chassi eller moderkort? (Kanske inte passar varandra?) Du har väl inte glömt distanserna?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harem-Nicklas:

Det här var det löjligaste felet någonsin. En liten knapp på moderkortets baksida "memory check" tror jag den heter, låg emot moderkortetsbakstycke när skruvarna var iskruvade. Detta var vad som orsakade felet. minst 30 timmars felsökning och så var det något så enkelt. Jag skäms som en hund. Tack för hjälpen i alla fall!

Har du verkligen distanserna i?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harem-Nicklas:

Det här var det löjligaste felet någonsin. En liten knapp på moderkortets baksida "memory check" tror jag den heter, låg emot moderkortetsbakstycke när skruvarna var iskruvade. Detta var vad som orsakade felet. minst 30 timmars felsökning och så var det något så enkelt. Jag skäms som en hund. Tack för hjälpen i alla fall!

Låter som att du glömt distanserna och att moderkortet då inte kommer upp från chassits plåt...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harem-Nicklas:

Det här var det löjligaste felet någonsin. En liten knapp på moderkortets baksida "memory check" tror jag den heter, låg emot moderkortetsbakstycke när skruvarna var iskruvade. Detta var vad som orsakade felet. minst 30 timmars felsökning och så var det något så enkelt. Jag skäms som en hund. Tack för hjälpen i alla fall!

Sitter det en knapp för "memory check" på moderkortets baksida...??? Var ju en smidig placering.

Du måste mena I/O panelen..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Harem-Nicklas:

Det här var det löjligaste felet någonsin. En liten knapp på moderkortets baksida "memory check" tror jag den heter, låg emot moderkortetsbakstycke när skruvarna var iskruvade. Detta var vad som orsakade felet. minst 30 timmars felsökning och så var det något så enkelt. Jag skäms som en hund. Tack för hjälpen i alla fall!

Det låter som de saknas distanser dessa

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom ingen har frågat (:P), det är synnerligen viktigt och ditt "fel" tyder på avsaknad av moderkortsdistanser så frågar jag: Har du monterat rätt antal moderkortsdistanser?

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Asus vanliga "vadderade" bakstycken som vägrar hamna på plats, misstänker jag

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Asså han har löst the problem. Varför fortsätter ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alligatorn:

Asså han har löst the problem. Varför fortsätter ni?

Han kanske glömt distanser ändå vilket skadar komponenterna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harem-Nicklas:

Det här var det löjligaste felet någonsin. En liten knapp på moderkortets baksida "memory check" tror jag den heter, låg emot moderkortetsbakstycke när skruvarna var iskruvade. Detta var vad som orsakade felet. minst 30 timmars felsökning och så var det något så enkelt. Jag skäms som en hund. Tack för hjälpen i alla fall!

Det låter väldigt skumt,mig veterligen så har jag aldrig hört talas om att det skall finnas några knappar på ett moderkorts baksida,vad är det för specialmoderkort?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det låter väldigt skumt,mig veterligen så har jag aldrig hört talas om att det skall finnas några knappar på ett moderkorts baksida,vad är det för specialmoderkort?

Asus rog impact VI mini itx hette det visst. Låter knasigt det här, låter onekligen som om distansmiss ha varit problemet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som 10 andra redan sagt (;)) så blr du dubbekolla att distanser är där. Det låter precis som att du glömt dom och att knappen trycker mot chassit då. Detta kan skada komponenter även om det funkar nu.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Eftersom ingen har frågat (:P), det är synnerligen viktigt och ditt "fel" tyder på avsaknad av moderkortsdistanser så frågar jag: Har du monterat rätt antal moderkortsdistanser?

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/43287...

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

lol har för mig att chassit har distanserna (4st) redan ditsatta. förövrigt så verkar killen redan löst problemet så att det skulle vara problem med distanserna låter som fel för mig.

dock har jag lite svårt att förstå hur asus kan lägga en memtest knapp på undersidan av modekortet. måste ju va nån kabel som kommit i kontakt med den knappen på ovansidan. hålls den inne hela tiden så är ju detta inte bra heller.

edit: ser det nu efter att ha kollat moderkortet att memok ligger bak på backplaten, så är moderkortet fel eller sne på distanserna så kan den hamna fel kan det va så illa att han inte monterat distanserna rikigt altså skruvat i dom helt. ja vem vet

bra att det ordnade sig i allfall

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

lol har för mig att moderkortet har distanserna (4st) redan ditsatta. förövrigt så verkar killen redan löst problemet så att det skulle vara problem med distanserna låter som fel för mig.

dock har jag lite svårt att förstå hur asus kan lägga en memtest knapp på undersidan av modekortet. måste ju va nån kabel som kommit i kontakt med den knappen på ovansidan. hålls den inne hela tiden så är ju detta inte bra heller.

edit: ser det nu efter att ha kollat moderkortet att memok ligger bak på backplaten, så är moderkortet fel eller sne på distanserna så kan den hamna fel kan det va så illa att han inte monterat distanserna rikigt altså skruvat i dom helt. ja vem vet

bra att det ordnade sig i allfall

Du menar väll chassit, för jag ahr aldrig stött på ett moderkort med redan ditsatta distanser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prodigys:

Du menar väll chassit, för jag ahr aldrig stött på ett moderkort med redan ditsatta distanser.

jo va väl inte vaken när jag skrev det så men ändrar...

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.