AMD lanserar A-serien "Kaveri"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Å:

Hade vi fått Kaveri med lite framförhållning från AMD skulle situationen aldrig uppstått, men nu blev det inte så.

Fast vad hindrade/hindrar någon från redaktionen att bara införhandla en 7850k från någon av de större återförsäljarna efter lanseringen?

Om ni inte har tid att recensera Kaveri pga. andra projekt har jag full förståelse för, men att ni inte kan få tag i ett exemplar i dagsläget har jag svårt att tro på.

För min egen del spelar det ingen roll längre; Det blev en intel till familjedatorn istället, men jag såg fram emot att läsa er recension av Kaveri.
Om den nu kommer i t.ex. April istället för Januari, så kommer jag fortfarande att vilja läsa den, dock kommer det inte alls att vara lika intressant.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Minsc S2:

Om ni inte har tid att recensera Kaveri pga. andra projekt har jag full förståelse för, men att ni inte kan få tag i ett exemplar i dagsläget har jag svårt att tro på.

Det har jag väl å andra sidan inte skrivit heller? Precis som vi sagt hela tiden, bland annat i inlägget du citerade här, gjorde det initiala kaoset att andra saker fick ta prioritet. Där står vi fortfarande - vi kommer göra något på Kaveri, men i dagsläget kan jag inte säga vad eller när.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det har jag väl å andra sidan inte skrivit heller?

Nej, och jag sa inte att du hade skrivit det heller, jag menar bara att det borde vara lätt att få tag i ett exemplar nu, om recensionen uteblev pga. att ni inte hade fått tag i något från första början.

Men ni har som du säger händerna fulla med annat, och det har jag full förståelse för.
Jag får helt enkelt vänta och se.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Otroligt oseriöst då Kaveri faktiskt är ett stort genombrott för AMD i och med att GCN 1.1 finns på kretsen och detta i kombination med XDMA, HSA, och Mantle skapar väldigt stora, och framförallt nya möjligheter som inte riktigt funnits förut.

Haswell blev recenserat väldigt fort, Intel har givetvis Sweclockers i ett hårt grepp.

Ingen förvåning dock, men ett bra sätt att förlora respekt och läsare på.

MVH

Full HSA rent mjukvarumässigt kommer faktiskt inte fören nästa år när Kaveri är gammal och utdaterad, och ska ersättas. Hårdvarumässigt finns det lite till att göra också. Kaveri är väldigt snål på GPU-sidan så det är inget genombrott på något sett. CFX går inte att testa utan drivrutiner heller. Mantle fanns inte vid lansering heller. Mantle är för den delen inte riktigt intressant med så svag grafik. Där Mantle hjälper är där processorn sätter stopp i DX-spel. De hade aldrig kunnat leverera artikeln du frågar efter oavsett när de testat.

Permalänk
Avstängd

Är på konferens i tre dagar så har inte riktigt tid att bemöta alla de felaktigheter du postade, dock är det viktigaste.

Genombrottet ligger vliw till gcn, möjliggör xdma, xdma är inte samma sak som crossfire x, xdma körs mellan pcie bryggorna, så teoretiskt sett får man maximal prestanda rent grafiskt med en 7850k och så många 290x kort som moderkortet tillåter .

Mantle är precis exakt vad en sådan lösning behöver, det betyder allra mest där det inte finns ett brutalt överflöd av gpu kraft, förstår inte hur du kan misstolka detta.

Mantle har ingenting med dx att göra öht.

Med mantle blir BF4 spelbart med enbart en 7850k.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Är på konferens i tre dagar så har inte riktigt tid att bemöta alla de felaktigheter du postade, dock är det viktigaste.

Genombrottet ligger vliw till gcn, möjliggör xdma, xdma är inte samma sak som crossfire x, xdma körs mellan pcie bryggorna, så teoretiskt sett får man maximal prestanda rent grafiskt med en 7850k och så många 290x kort som moderkortet tillåter .

Mantle är precis exakt vad en sådan lösning behöver, det betyder allra mest där det inte finns ett brutalt överflöd av gpu kraft, förstår inte hur du kan misstolka detta.

Mantle har ingenting med dx att göra öht.

Med mantle blir BF4 spelbart med enbart en 7850k.

Mvh

Det är inga felaktigheter och det spelar ingen roll vart du sitter.

Prestandan är inte tillräckligt och HSA-stacken är inte på plats fullt ut fören nästa år. Drivrutiner för crossfire finns inte och kommer vara starkt begränsat, utan det har du inget att använda XDMA till, det är dessutom inte särskilt relevant när det gäller Mantle-applikationer då du får implementera AFR själv, och kan välja att hoppa över asymmetriska lösningar. Mantle fanns inte vid lanseringen, så det kan verkligen inte testas när vi talar om början av januari och det är fortfarande för klen GPU för spel. Mantle sänker overhead och där du kommer dra nytta är system med stark GPU och något svagare processor. Fler drawcalls eller parallellisering hjälper inte om grafikpipeline, shaderkod osv inte går att optimera mer och förbättringarna är relativt små för 7850k. Du får sitta och spela runt 30 fps oavsett renderingsväg.

GCN 1.1 har du på Puma+ också, ännu svagare.

Citat:

Mantle har ingenting med dx att göra öht.

Det har verkligen ingen påstått heller, det var frågan om att det var annorlunda mot program som använder D3D. Mantle är fortfarande på hyfsat hög nivå, och du behöver inte bekymra dig om gpu-microcode assembler och liknande. Det är precis som hos konsolerna CPU-kraven och flaskhalsen som minskas. Drivrutinen och hårdvaran kommer i många fall arbeta likadant som vid andra apier, frågan är egentligen bara hur du kommunicerar med drivrutinen. Shader-kod är fortfarande i ett format som är kompatibelt och kan omvandlas från HLSL till Mantle-shader. Dock är inte Mantle-SDK publikt än. Du får mer kontroll över renderingen, men det hjälper främst där DX/OGL tillsammans med processorn flaskar enligt de tester som finns tillgängliga.