Permalänk
Medlem

Dämpning av reservoir/d5 pump.

Tjena alla sweclockare! Tänkt höra med er hur ni dämpar vibrationerna i eran reservoir/pump? Jag har min reservoir/pump combo på botten i mitt r4 chassi och ger ifrån sig vibrationer. Vad rekommenderar ni att använda?

Använder mig av den här reservoir/d5 pump combo: http://www.coolerkit.se/shop/xspc-dual-5-2905p.html
// Johan

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Skrivet av Noskassi:

Tjena alla sweclockare! Tänkt höra med er hur ni dämpar vibrationerna i eran reservoir/pump? Jag har min reservoir/pump combo på botten i mitt r4 chassi och ger ifrån sig vibrationer. Vad rekommenderar ni att använda?

Använder mig av den här reservoir/d5 pump combo: http://www.coolerkit.se/shop/xspc-dual-5-2905p.html
// Johan

Nu passar inte min lösning riktigt till kitet du har men använder en silentbox som är monterad med hjälp av kardborband på en skumgummimatta, plockar bort "alla" vibrationer för mig.
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12648_Alphaco...

Permalänk
Medlem

Jag kör bara med en skumplatta, lirar behövde inge mer för att få den näst intill ljudlös.

Permalänk
Medlem

självhäftande kardborreband borde ju funka bra?

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Även jag försöker dämpa min pump. Någon som vet om en sådan "silent box" funkar med en 18w MCP350? Den blir rätt varm i botten i vanliga fall.

Har en liten kylfläns som passar undersidan på pumpen perfekt, men misstänker att det ändå inte gör någon vidare nytta om man kapslar i den i en sådan box.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Hittade velcro självhäftande kardborreband. Är det någon som har prövat? Ser att linus tech tips rekommendera velcro med kardborreband. http://www.conrad.se/STARKT-KARDBORRBAND-50MMX1M-SVART.htm?we...

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att vända på en av plattorna som ljuddämpar R4:an sen sätta den i botten och fixa något fäste för pumpen ?

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Jag fixade det hela. Men tack för alla svar!

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Jag fixade det hela. Men tack för alla svar!

Lite nyfiken på hur du löste de då jag inom kort kommer bygga en loop med samma reservoir

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk

Det är därför man undviker Pump/res kombo prylar. Bättre med lös pump och tube res.

Kör en sånahär på mina D5, hör ej pump öht. http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9282_Phobya-L...

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det är därför man undviker Pump/res kombo prylar. Bättre med lös pump och tube res.

Kör en sånahär på mina D5, hör ej pump öht. http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9282_Phobya-L...

Men alla kanske inte har plats för det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Men alla kanske inte har plats för det.

Har man plats med en pump/res kombi för 5.25"på golvet har man plats med en singelpump med top och en tex EK 100 res.

Är ingen bra kombo att köpa en pump/tank lösning för 5.25" plats och köra den löst på golvet det kan bli svårt att dämpa den även med dämpmatta. Är det helt omöjligt att placera den där den är gjord för att vara isf kommer du nog bli av med vibrationerna som fortplantar sig i chassit.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Självklart prövade jag med att he min pump/res kombi i 5.25 bay platsen. Men då den väl satt där fick jag knappt ut den. Chassit repa då reservoiren och man vart lite små arg.dessutom så kunde jag inte skruva fast reservoiren.Om det då är jag som är helt sprängd eller om det är problem med chassit eller vad det nu kan vara.

Bestämde mig då att lägga den nere i botten på chassit. Använde mig av dom ljuddämpade platerna Som följde med chassit. Men blir inte riktigt av med vibrationerna då jag har pumpen mellan 3-5. Ångrar mig djupt att jag inte köpte singel pump med top och res. Men då jag har en r4 som inte direkt är anpassad till vattenkylning så trodde jag den här lösningen var den bästa.

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Då är mitt tips sätt in den i 5.25" platsen igen ev se om du kan få till en fillport om du inte kör med QDC så du kan fylla systemet för det är antagligen då du vill kunna flytta den(ser ingen mening med att flytta den annars) så blir du av med problemet.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Vi får se hur jag gör. Det funkar som jag har just nu. Men tack för alla svar!

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Lite nyfiken på hur du löste de då jag inom kort kommer bygga en loop med samma reservoir

Hur jag löste det hela var att jag köpte en top till pumpen och en enskild reservoar. Jag rekommendera att du tittar på något annat än en pump/reservoar kombo. Jag fick aldrig ut all luft ur systemet med den pump/reservoar kombon då luften följde med från inlet till outlet och vidare ut i loopen. Läste även att folk har börjat få läckage efter ett tag med den.

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Hur jag löste det hela var att jag köpte en top till pumpen och en enskild reservoar. Jag rekommendera att du tittar på något annat än en pump/reservoar kombo. Jag fick aldrig ut all luft ur systemet med den pump/reservoar kombon då luften följde med från inlet till outlet och vidare ut i loopen. Läste även att folk har börjat få läckage efter ett tag med den.

De va inte alls den lösningen ja hoppades på.. hmm.. får se hur jag gör men tack för inputen !

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Skrivet av Noskassi:

Hur jag löste det hela var att jag köpte en top till pumpen och en enskild reservoar. Jag rekommendera att du tittar på något annat än en pump/reservoar kombo. Jag fick aldrig ut all luft ur systemet med den pump/reservoar kombon då luften följde med från inlet till outlet och vidare ut i loopen. Läste även att folk har börjat få läckage efter ett tag med den.

Har ingen bay res själv men hört andra med samma problem att luft dras med ut i loopen. I synnerhet om man kör kraftiga pumpar(2xD5)