Permalänk
Medlem

angående modekorts distanser

gjorde en liten låda i trä som ska agera som media dator som ska va under tv bänken, som alltid ska va ikopplad i tvn , min fråga är kan jag skruva in distanserna direkt i träet ? ge mig gärna tips

tack på förhand

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rapp3:

gjorde en liten låda i trä som ska agera som media dator som ska va under tv bänken, som alltid ska va ikopplad i tvn , min fråga är kan jag skruva in distanserna direkt i träet ? ge mig gärna tips

tack på förhand

De är ju inte vassa så det kan ju bli lite svårt att skruva i dem. Om du förborrar ett mindre hål tror jag det blir lättare att skruva fast dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

De är ju inte vassa så det kan ju bli lite svårt att skruva i dem. Om du förborrar ett mindre hål tror jag det blir lättare att skruva fast dem.

n' de vet jag, hade faktiskt tänkt förborra men tänkte mest om de går och att inget blir fel

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Är det hårt trä och du vill få ett bra hål så kan du ju alltid skaffa en gängtapp. Kostar från 17 kr på biltema. Vilken storlek det skall vara vet jag dock inte. Är väll säkert en tumgänga bara för att jävlas

Edit: Hittade storleken på gänga. det är antingen 6-32 tumgänga eller ibland en standard M3. M3 kan vara att föredra att få tag på.

Edit, hittade storlek på gänga
Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Är det hårt trä och du vill få ett bra hål så kan du ju alltid skaffa en gängtapp. Kostar från 17 kr på biltema. Vilken storlek det skall vara vet jag dock inte. Är väll säkert en tumgänga bara för att jävlas

japp rätt hårt, de är EK
de tänkte jag faktiskt inte på, klart jag vill ha ett bra hål så de sitter perfekt, får fara ditt imorgon och kika, tack !

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan använda islagsmuttrar i trät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

att jag inte tänkte på de, tur andra har hjärnan med sig dessa tider på dygnet! men återigen är de safe och köra dom rätt i trät , tänkte på jordning osv..

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Använder du distanser finns det ingen risk med att ha träplatta. Blir precis som en vanlig plåt fast plåten är en isolator. Kan hända att man måste jorda moderkortet separat, det får någon mer elkunnig utala sig om. Islagsmuttrar är en mycket bättre ide än att gänga faktiskt. Gänga så smått i trä kan vara knepigt, du skulle behöva ha en hyffsat tjock bit för att få det riktigt stabilt. Biltema verkar för övrigt inte ha 6-32 gängtapp, i alla fall inte lösa. Se om du kan få tag på m3 gängade moderkortdistanser först. Islagsmuttrar man nog också bli klurigt i 6-32.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rapp3:

att jag inte tänkte på de, tur andra har hjärnan med sig dessa tider på dygnet! men återigen är de safe och köra dom rätt i trät , tänkte på jordning osv..

Det är inte optimalt men det fungerar. Primärt är tanken att man ska gjorda datorn via moderkortets jordningspunkter mot nätagget och det genom jordningen i eluttaget.

Egentligen blir det inget direkt problem om du skiter i detta men ha i åtanke att risken för ESD mellan komponenterna är lite högre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är inte optimalt men det fungerar. Primärt är tanken att man ska gjorda datorn via moderkortets jordningspunkter mot nätagget och det genom jordningen i eluttaget.

Egentligen blir det inget direkt problem om du skiter i detta men ha i åtanke att risken för ESD mellan komponenterna är lite högre.

så teoretiskt sätt så kan jag sätta en kabel mellan en av modekorts skruvarna och till en skruv i nättagget som jord? eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Använder du distanser finns det ingen risk med att ha träplatta. Blir precis som en vanlig plåt fast plåten är en isolator. Kan hända att man måste jorda moderkortet separat, det får någon mer elkunnig utala sig om. Islagsmuttrar är en mycket bättre ide än att gänga faktiskt. Gänga så smått i trä kan vara knepigt, du skulle behöva ha en hyffsat tjock bit för att få det riktigt stabilt. Biltema verkar för övrigt inte ha 6-32 gängtapp, i alla fall inte lösa. Se om du kan få tag på m3 gängade moderkortdistanser först. Islagsmuttrar man nog också bli klurigt i 6-32.

får helt enkelt utforska mig fram,

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rapp3:

att jag inte tänkte på de, tur andra har hjärnan med sig dessa tider på dygnet! men återigen är de safe och köra dom rätt i trät , tänkte på jordning osv..

Jordningen sker via nätagget, så det är ingen fara.

Så vitt jag vet så sker _ingen_ jordning överhuvudtaget via distanserna då de själva är isolerade från resten av moderkortet.

Se till att få hålen bra bara, lättast är nog att borra/gänga, i-slag kan nog vara ganska svårt att få rakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jordningen sker via nätagget, så det är ingen fara.
Tvekar att man jordar via distanserna överhuvudtaget då de själva är isolerade från resten av moderkortet.
Se till att få hålen bra bara, lättast är nog att borra/gänga, i-slag kan nog vara ganska svårt att få rakt.

okej okej ett problem mindre, hittade faktiskt islagsmuttrar 6-32 på en hemsida till radiostyra flygplan/bilar , har en här i umeå som ligger rätt nära biltema så ska åka dit och kika

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rapp3:

så teoretiskt sätt så kan jag sätta en kabel mellan en av modekorts skruvarna och till en skruv i nättagget som jord? eller är jag ute och cyklar?

Bättre att bara låta bli.

Skrivet av Allexz:

Jordningen sker via nätagget, så det är ingen fara.

Så vitt jag vet så sker _ingen_ jordning överhuvudtaget via distanserna då de själva är isolerade från resten av moderkortet.

Se till att få hålen bra bara, lättast är nog att borra/gänga, i-slag kan nog vara ganska svårt att få rakt.

Den fysiska kopplingen finns och urladdning sker mellan moderkort och moderkortsplåten med ett motstånd i storleksordningen GIGA-Ohm. Långsam urladdning är säker urladdning.

Att nätagget skulle jorda moderkortet låter jäkligt konstigt. Bara för att det finns 0-potenciall eller "jord" i sladdarna så betyder inte det att komponenterna i sig blir jordade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att titta om du kan få tag på en insatsgänga i rätt storlek. Blir mycket enklare att få en sådan klen gänga bra i ett material som trä då. Du limmar bara i dem i borrade hål med typ epoxilim så sitter de som berget. Rakt blir det med. Förutsatt att du borrat rakt dvs. Känns som en pryl som enRC butik skulle kunna ha. Eller i alla fall skaka fram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av DavidtheDoom:

Bättre att bara låta bli.

Den fysiska kopplingen finns och urladdning sker mellan moderkort och moderkortsplåten med ett motstånd i storleksordningen GIGA-Ohm. Långsam urladdning är säker urladdning.

Att nätagget skulle jorda moderkortet låter jäkligt konstigt. Bara för att det finns 0-potenciall eller "jord" i sladdarna så betyder inte det att komponenterna i sig blir jordade.

Alla komponenter som tillkopplas mot moderkortet får ström och jord antingen direkt via pci/alternativ buss och eller via "molex" alternativt 6/8 pin alternativt "sata- ström"

Var på moderkortet ser du en fysisk koppling? Menar du att det går ledarbanor från t.ex pci-express_1 till ett specifikt distanshål?
Du får gärna stärka med fotobevis då jag aldrig sett något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lycka till med att försöka banka in dom där i ek.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Allexz:

Alla komponenter som tillkopplas mot moderkortet får ström och jord antingen direkt via pci/alternativ buss och eller via "molex" alternativt 6/8 pin alternativt "sata- ström"

Var på moderkortet ser du en fysisk koppling? Menar du att det går ledarbanor från t.ex pci-express_1 till ett specifikt distanshål?
Du får gärna stärka med fotobevis då jag aldrig sett något liknande.

Tror du missar att vi pratar om en intern "jord" som egentligen inte är något annat än referenspunkten mot vad "12V" linan ska vara. Det finns inget som inte säger att skillnaden mellan "jord" internt och chassit kan vara 1V och skillnaden mellan "12V-linan" och chassit kan vara 13V. Således får man enligt Kirchoffs spänningslag en skillnad på 13V-1V = 12V mellan "jord" och 12-voltslinan. Vilket är vad man vill ha.

Man måste ha en referenspunkt när man arbetar med elektronik. Ett tips är att aldrig tolka intern sekundära spänningars referenspunkter som "noll" eller "jord" i det anseendet att det är en jordningspunkt, det är bara en referenspunkt som man gillar att kalla för 0 vilket är vad det är i anseende till den andra potenspunkten man mäter. Det är en av de mest vanliga missförstånden kring nätagg, speciellt för de som inte arbetar, räknar eller designar elektronik i vardagen.

Jag har inte heller hävdat att det finns någon ledningsbana mellan jordpunkterna på moderkortet och PCIe banor eller liknande. Det skulle vara absurt!
Vi pratar om att de är fysiskt sammanlänkade av kretskortet (inga banor utan de sitter ihop rent fysiskt). Uppenbarligen så är inte moderkortet magiskt isolerat från jordpunkterna då moderkortet är kretskortet och jordpunkterna är en del av moderkortet. Kretskortet är en isolator vilket är precis vad man vill, men det är inte en komplett, absolut eller total isolator, den har ett motstånd som är högt, men kretskortet har en förmåga att leda extremt svaga strömmar. Precis vad man vill, en långsam urladdning är en säker urladdning.

Det fungerar precis som antistat armband eller mattor. Det är en ledare mellan två punkter med ett mycket högt motstånd som gör att potentialurladdningen sker långsamt och med mycket små strömmar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

så för att vara riktigt säker och undvika fel, så ska jag ingentligen skära ut modekorts plåten och sätta dit? har ett chassie som jag kan ta de ifrån utan att förstöra ett bra chassie.

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Allexz:

Så vitt jag vet så sker _ingen_ jordning överhuvudtaget via distanserna då de själva är isolerade från resten av moderkortet.

Var ganska säker på motsatsen och mätte precis ett moderkort för att vara säker och visst är det jordat via skruvhålen, de är sammankopplade med övrig jord i exempelvis ATX-kontakten och PCI-portar. Googlar man så verkar alla ganska överens om att skruvhålen är jordpunkter.

Skrivet av DavidtheDoom:

Den fysiska kopplingen finns och urladdning sker mellan moderkort och moderkortsplåten med ett motstånd i storleksordningen GIGA-Ohm. Långsam urladdning är säker urladdning.

Att nätagget skulle jorda moderkortet låter jäkligt konstigt. Bara för att det finns 0-potenciall eller "jord" i sladdarna så betyder inte det att komponenterna i sig blir jordade.

Var även här ganska säker (på grund av att moderkortets skruvhål är jordade) på att nätagg till datorer inte är isolerade och således visst har samma potential på AC- och DC-jord men mätte och kollade precis för säkerhets skull och det stämmer, jordpinnen i AC-kontakten är ansluten till nätaggets chassi och även till de svarta jordkablarna du kopplar i dina komponenter.

Googlade även tidigare idag och jag kan inte hitta någon information om att det finns ATX-nätagg med flytande DC-jord, jag har inte stött på något heller. Tvärt om är det ett vanligt problem om man seriekoppla två nätagg för att få ut 24V (vanligt inom radiostyrd modellsport för att driva laddare) att man måste isolera DC-jorden från nätaggens chassi/AC-jord.

Skrivet av DavidtheDoom:

Tror du missar att vi pratar om en intern "jord" som egentligen inte är något annat än referenspunkten mot vad "12V" linan ska vara. Det finns inget som inte säger att skillnaden mellan "jord" internt och chassit kan vara 1V och skillnaden mellan "12V-linan" och chassit kan vara 13V. Således får man enligt Kirchoffs spänningslag en skillnad på 13V-1V = 12V mellan "jord" och 12-voltslinan. Vilket är vad man vill ha.

Man måste ha en referenspunkt när man arbetar med elektronik. Ett tips är att aldrig tolka intern sekundära spänningars referenspunkter som "noll" eller "jord" i det anseendet att det är en jordningspunkt, det är bara en referenspunkt som man gillar att kalla för 0 vilket är vad det är i anseende till den andra potenspunkten man mäter. Det är en av de mest vanliga missförstånden kring nätagg, speciellt för de som inte arbetar, räknar eller designar elektronik i vardagen.

Jag har inte heller hävdat att det finns någon ledningsbana mellan jordpunkterna på moderkortet och PCIe banor eller liknande. Det skulle vara absurt!
Vi pratar om att de är fysiskt sammanlänkade av kretskortet (inga banor utan de sitter ihop rent fysiskt). Uppenbarligen så är inte moderkortet magiskt isolerat från jordpunkterna då moderkortet är kretskortet och jordpunkterna är en del av moderkortet. Kretskortet är en isolator vilket är precis vad man vill, men det är inte en komplett, absolut eller total isolator, den har ett motstånd som är högt, men kretskortet har en förmåga att leda extremt svaga strömmar. Precis vad man vill, en långsam urladdning är en säker urladdning.

Det fungerar precis som antistat armband eller mattor. Det är en ledare mellan två punkter med ett mycket högt motstånd som gör att potentialurladdningen sker långsamt och med mycket små strömmar.

Mina undersökningar visar då på att det här inte stämmer, moderkortets skruvhål är direkt förbundna (0 Ohm) med övrig jord, det finns bara en jord.

Ni kan mäta på era övriga enheter för skojs skull, hårddiskarnas hölje är i direkt anslutning till jordstiftet i SATA-kontakten och likaså är expansionskortens täckplåt med stor sannolikhet ansluten till PCI-kontaktens jordstift, nått annat skulle ju innebära att att alla komponenter skulle vara isolerade från sitt hölje och det känns som en väldigt lustig och opraktisk lösning.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]