AMD Radeon R9-serien drabbas av leveransproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Coil whine eller Coil Noise.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Jag vet att 7970 referens hade mycket problem med detta. R9 280X är ju samma kort, vet inte om det är löst på 290(X) ?

Mina 280x och 290x har inget coil whine men jag kanske har haft tur.

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Medans nvidia rullar ut sina kort till försäljarna på löpande band ..Inte bra för AMD detta

Nvidia kanske inte släpper sin nya serie innan det finns tillräckligt med kort till butikerna tillverkade..Liksom en buffert.

Har en känsla att deras ekonomi klarar det medans AMD gör det ej..Kan ha fel

Nvidia papperslanserar istället sina kort.

Kom ihåg att Nvidia har egentligen inte släppt ett nytt kort sedan GTX600 serien och just nu lever de på överflödet av kretsar som byggdes upp inför detta släpp. GTX 780TI (som är deras senaste kort) är egentligen bara en upplåst Titan krets. Och detta kort är så pass dyrt att efterfrågan tar inte ut leveranserna. R9 290 däremot presterar väldigt bra till ett bra pris och chansen att låsa upp till 290X finns även. Då är efterfrågan betydligt större. Det är sällan AMD får liknande problem som de har med 290/290X med att leverera kort.

Skrivet av Devil May Cry:

AMD gör alltid (för det mesta) prisvärda grafikkort men det känns som att det alltid är försening med antingen grundläggande funktionalitet så som frame pacing, så alla får stå ut med horribel prestanda om man kör CF i flera månader, eller så är korten otillgängliga.
Men på pappret briljerar det.

Lite samma med Mantle. På papper underbart, visst det är beta, men hack och stabilitetsproblem är det sista spel som BF4 behöver.

Kan inte allt bara vara klart när det släpps? Jag menar denna typ av hårdvara är beroende på mjukvaran, ett oklart spel som släpps på marknaden hindrar inte användaren att använda någon del i datorn som det är tänkt att användas.

"Visst är det beta" för att sedan raden efter ÄNDÅ klanka ner på Mantle. De bränner iallafall inte kretsar.

Skrivet av Helge200:

vet inte om det är här jag skall ställa denna fråga. men gör det ändå. jag har hört att det är flera kort av R9 serien som har coil vine. och tänker mig då. varför gör inte de nått åt detta?? så stora företag som saphire och andra. de kännar ju inte på detta kanman ju tycka. så varför?
så varför har dessa kort COIL VINE ( har för mig det hette så) och varför gör det inte nått åt detta!

"Varför gör det inte något åt detta?". Så du sitter inne på en teknik som upptäcker när en spole börjar ge ifrån sig ljud? Varför har du inte delat med dig av denna teknik?
Sedan så "lider" inte 290X av coilwhine. Visst kan vissa exemplar göra det men hade det varit så utspritt som du vill få det till (hört..) så hade det snappats upp någonstans i dessa forum iallafall.

Skrivet av CreX:

Coil whine eller Coil Noise.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Jag vet att 7970 referens hade mycket problem med detta. R9 280X är ju samma kort, vet inte om det är löst på 290(X) ?

Tror du tänker på 7990 där testexemplaren led grovt av coilwhine. Har inte direkt hört att HD7970 skulle lida av det direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Lägg ned det trötta, trötta, trötta tugget om fanboys hit eller dit.

Lite annat försvann som collateral damage, stäm mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nvidia papperslanserar istället sina kort.

Vad är det Nvidia har papperslanserat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BiffenL:

Vad är det Nvidia har papperslanserat?

GTX400-serien papperlanserades. Tror även GTX500 serien blev papperlanserad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

man ser genast att priserna har flugit genom taket sen 16 jan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

GTX400-serien papperlanserades. Tror även GTX500 serien blev papperlanserad.

Det var ju brist på kort vid lansering av GTX400-serien men det var ingen renodlad pappaerslansering(http://www.sweclockers.com/nyhet/10747-ingen-papperslansering...) än mindre vid lanseringen av GTX500-serien. Däremot minns jag väl när Radeon HD 7970 lanserades att det var en ren papperslansering. Sen om man kallar det papperslansering eller ej är ovesäntligt, det viktiga är att det finns kort på butikshyllorna, och det oavsett om det står Nvidia eller AMD på etiketten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nvidia papperslanserar istället sina kort.

Kom ihåg att Nvidia har egentligen inte släppt ett nytt kort sedan GTX600 serien och just nu lever de på överflödet av kretsar som byggdes upp inför detta släpp. GTX 780TI (som är deras senaste kort) är egentligen bara en upplåst Titan krets. Och detta kort är så pass dyrt att efterfrågan tar inte ut leveranserna. R9 290 däremot presterar väldigt bra till ett bra pris och chansen att låsa upp till 290X finns även. Då är efterfrågan betydligt större. Det är sällan AMD får liknande problem som de har med 290/290X med att leverera kort.

Men jesus,ta av dej Amd glasögonen någon gång och kom in i matchen!. 5xxx serien var väldigt sällsynt i butiker i minst 2 månader efter släpp.7970 var ren papperslansering. Att Amd många gånger inte har ngt lager på nyproducerade produkter är en icke nyhet.

Vad menar du med "Nvidia inte släppt ngt nytt sedan 600 serien" ? Så du menar att 780/titan/780ti är byggda på samma kretsar som 600 serien?...gomorron...

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Men jesus,ta av dej Amd glasögonen någon gång och kom in i matchen!. 5xxx serien var väldigt sällsynt i butiker i minst 2 månader efter släpp.7970 var ren papperslansering. Att Amd många gånger inte har ngt lager på nyproducerade produkter är en icke nyhet.

Vad menar du med "Nvidia inte släppt ngt nytt sedan 600 serien" ? Så du menar att 780/titan/780ti är byggda på samma kretsar som 600 serien?...gomorron...

Vilka AMD glasögon? Du menar de som påpekar att båda sidorna lanserar kort som finns i dålig kvantitet? Sedan GTX Titan släpptes som en del av 600-serien (tänk till lite?) även om det inte har det namnet. GTX 780 är bara en nerbantad version av GTX Titan och GTX 780 TI är den obegränsade (inga kluster inaktiverade). GTX 700 serien är annars en ren rebrand precis som R9 280X är.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vilka AMD glasögon? Du menar de som påpekar att båda sidorna lanserar kort som finns i dålig kvantitet? Sedan GTX Titan släpptes som en del av 600-serien (tänk till lite?) även om det inte har det namnet. GTX 780 är bara en nerbantad version av GTX Titan och GTX 780 TI är den obegränsade (inga kluster inaktiverade). GTX 700 serien är annars en ren rebrand precis som R9 280X är.

Dom där "glasögonen"som gör att du påstår att R9 korten skulle vara ngt undantag från många tidigare releaser kort från Amd. Jag håller dock med om att R9 serien är en extremt dålig release(inga eftermarknads kort förens efter 3 mån!!)+ att korten kom utrustade med en Kalle anka kylare från Amd.

Titan är byggd på GK110 som släpptes c:a 8/9 månader efter dom första 600-seriens kort,så nej, Nvidia kan inte "leva" på överflödet från 600 släppet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Dom där "glasögonen"som gör att du påstår att R9 korten skulle vara ngt undantag från många tidigare releaser kort från Amd. Jag håller dock med om att R9 serien är en extremt dålig release(inga eftermarknads kort förens efter 3 mån!!)+ att korten kom utrustade med en Kalle anka kylare från Amd.

Titan är byggd på GK110 som släpptes c:a 8/9 månader efter dom första 600-seriens kort,så nej, Nvidia kan inte "leva" på överflödet från 600 släppet.

Har jag någonsin påstått det? Nej. Säger bara att folk som påstår "så typiskt av AMD" borde inse att båda sidorna har haft problem med att leverera kretsar och det beror ju inte på AMD utan på TSMC inte kan få ut nog många kretsar. GK110 släpptes som en del av GTX 600 serien i form av Titan. Detta var nästan ett halvår innan de ens annonserade ut GTX 700 serien. GTX 780 och GTX 780TI ÄR GK110 kretsar.. Där 780 har två och Titan ett kluster inaktiverat. GTX 780TI är den fullfjädrade GK110 kretsen. De är inga nya kort. GTX 780/780TI är samma krets som GTX Titan som i sin tur släpptes som ett värstingkort till GTX 600 serien. När Nvidia tvingades skjuta upp Maxwell ännu ett år så valde Nvidia att släppa (för någon anledning) en helt ny serie som mest var rebrandade krestar. Sedan har Titan fått sina utlovade eftermarknadskylare än? Inte? Varför gnäller du då inte på Nvidia? För enligt din logik så gör det dig till ett lika mycket stort fanboy som du påstår att jag är.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har jag någonsin påstått det? Nej. Säger bara att folk som påstår "så typiskt av AMD" borde inse att båda sidorna har haft problem med att leverera kretsar och det beror ju inte på AMD utan på TSMC inte kan få ut nog många kretsar. GK110 släpptes som en del av GTX 600 serien i form av Titan. Detta var nästan ett halvår innan de ens annonserade ut GTX 700 serien. GTX 780 och GTX 780TI ÄR GK110 kretsar.. Där 780 har två och Titan ett kluster inaktiverat. GTX 780TI är den fullfjädrade GK110 kretsen. De är inga nya kort. GTX 780/780TI är samma krets som GTX Titan som i sin tur släpptes som ett värstingkort till GTX 600 serien. När Nvidia tvingades skjuta upp Maxwell ännu ett år så valde Nvidia att släppa (för någon anledning) en helt ny serie som mest var rebrandade krestar. Sedan har Titan fått sina utlovade eftermarknadskylare än? Inte? Varför gnäller du då inte på Nvidia? För enligt din logik så gör det dig till ett lika mycket stort fanboy som du påstår att jag är.

När sköt Nvidia upp Maxwell ett år? Du antyder dessutom att de först skjutit upp det ett år för att sedan göra det yttligare ett som du formulerar dig. Anledningen till en rebrandad serie var för att GK110-kretsen fortfarande var tillräckligt konkurenskraftig mot AMDs Hawaii och man ville helt enkelt skäla uppmärksamhet av AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BiffenL:

När sköt Nvidia upp Maxwell ett år? Du antyder dessutom att de först skjutit upp det ett år för att sedan göra det yttligare ett som du formulerar dig.

2012 var det tänkt som första lansering. Och det var för två år sedan.

Sedan 2013. För att skjutas upp till 2014 där de smyglanserat ett par "maxwell" kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://hothardware.com/newsimages/Item14524/gtc_roadmap1.jpg

2012 var det tänkt som första lansering. Och det var för två år sedan.

Sedan 2013. För att skjutas upp till 2014 där de smyglanserat ett par "maxwell" kort.

http://www.gnd-tech.com/img/images/wm/2/gtc_roadmap_1.jpg

Läs skalan på din första bild

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BiffenL:

Läs skalan på din första bild

Gigaflops per Watt? Eller menar du kanske årtalet som säger 2012?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Gigaflops per Watt? Eller menar du kanske årtalet som säger 2012?

En gång till! Förövrigt är den raodmapen ifrån GTC 2010.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BiffenL:

En gång till!

Du har rätt. Säger 2013. Men fortfarande sköt de upp ett år. Fanns en roadmap som även sa 2012 men verkar inte hitta den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du har rätt. Säger 2013. Men fortfarande sköt de upp ett år. Fanns en roadmap som även sa 2012 men verkar inte hitta den.

Nej som jag editerade i förra inlägget så är den roadmapen från samma event på GTC 2010 och det är väldigt svårt att sia in i framtiden 3-4 år framåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BiffenL:

Nej som jag editerade i förra inlägget så är den roadmapen från samma event på GTC 2010 och det är väldigt svårt att sia in i framtiden 3-4 år framåt.

Självfallet är det svårt. Däremot verkar folk påstå att det allt bara är ett problem hos AMD och Nvidia ALDRIG skulle säga något och inte hålla det. Verkligheten är så att det är som du säger, helt omöjligt att sia om saker och ting på denna marknad och efterfrågan på 290 och 290X är faktiskt stor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har jag någonsin påstått det? Nej. Säger bara att folk som påstår "så typiskt av AMD" borde inse att båda sidorna har haft problem med att leverera kretsar och det beror ju inte på AMD utan på TSMC inte kan få ut nog många kretsar. GK110 släpptes som en del av GTX 600 serien i form av Titan. Detta var nästan ett halvår innan de ens annonserade ut GTX 700 serien. GTX 780 och GTX 780TI ÄR GK110 kretsar.. Där 780 har två och Titan ett kluster inaktiverat. GTX 780TI är den fullfjädrade GK110 kretsen. De är inga nya kort. GTX 780/780TI är samma krets som GTX Titan som i sin tur släpptes som ett värstingkort till GTX 600 serien. När Nvidia tvingades skjuta upp Maxwell ännu ett år så valde Nvidia att släppa (för någon anledning) en helt ny serie som mest var rebrandade krestar. Sedan har Titan fått sina utlovade eftermarknadskylare än? Inte? Varför gnäller du då inte på Nvidia? För enligt din logik så gör det dig till ett lika mycket stort fanboy som du påstår att jag är.

Åter igen nej,Titan marknadsfördes inte som ett kort ur 600 serien utan bara som ett entusiast kort.Att sedan gtx780 är samma krets säger väl allt vilken serie det tillhör. Förövrigt släpptes titan 9 mån efter 680,780 i sin tur 3 mån efter titan.

När har det utlovats eftermarknads-kylare för titan? Trodde det var Nvidia själva som sagt att det inte skulle få släppas ngra sådana?. Titan har däremot en adekvat kylare i motsats till R9:s skräp.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Åter igen nej,Titan marknadsfördes inte som ett kort ur 600 serien utan bara som ett entusiast kort.Att sedan gtx780 är samma krets säger väl allt vilken serie det tillhör. Förövrigt släpptes titan 9 mån efter 680,780 i sin tur 3 mån efter titan.

När har det utlovats eftermarknads-kylare för titan? Trodde det var Nvidia själva som sagt att det inte skulle få släppas ngra sådana?. Titan har däremot en adekvat kylare i motsats till R9:s skräp.

GTX Titan lanserades som ett "instickskort" för de som vill ha en bra kombination mellan Spelprestanda och Double precision likt den de betydligt dyrare Tesla korten har. Det räknas in som en del av GTX 600-serien. GTX 780 och 780 TI är en nedbantad version kontra en lite kraftigare version men de är fortfarande i grund och botten samma krets (GK110). Det enda kort som är "Nytt" i GTX 700-serien är GTX 760. Allt annat är rebrands eller upplåsta versioner av andra kort från GTX 600 serien. Sedan Ja, Nvidia gick ut först med "enbart referens" av GTX Titan för att sedan ändra sig och lova att tillåta tredjepartstillverkare att göra kylare.. Dessa dök inte upp. Om det beror på att tredjepartstillverkarna inte ville sätta på sina kylare eller om Nvidia helt enkelt ändrade sig ska jag lämna osagt. Annars håller jag med dig om att R9s kylare är undermåliga däremot kostar de mindre också.. Så det är lite av en kompromiss där. Angående spannet av släpp mellan GTX 680 och Titan och hur det skulle göra att korten inte tillhör samma serie så kan jag påpeka hur GTX 650 TI Boost släpptes nästan ett halvår efter GTX 660 släpptes.. Gör det att de tillhör olika serier eller inte bygger på samma krets? Nej. De är båda GK106 och tillhör samma serie. GTX Titan var tänkt som ett värstingkort för entusiaster i 600-serien och när Maxwell inte kunde levereras till utsagd tidpunkt så lanserade Nvidia GTX 700 serien för att blidka sina kunder.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

GTX Titan lanserades som ett "instickskort" för de som vill ha en bra kombination mellan Spelprestanda och Double precision likt den de betydligt dyrare Tesla korten har. Det räknas in som en del av GTX 600-serien. GTX 780 och 780 TI är en nedbantad version kontra en lite kraftigare version men de är fortfarande i grund och botten samma krets (GK110). Det enda kort som är "Nytt" i GTX 700-serien är GTX 760. Allt annat är rebrands eller upplåsta versioner av andra kort från GTX 600 serien. Sedan Ja, Nvidia gick ut först med "enbart referens" av GTX Titan för att sedan ändra sig och lova att tillåta tredjepartstillverkare att göra kylare.. Dessa dök inte upp. Om det beror på att tredjepartstillverkarna inte ville sätta på sina kylare eller om Nvidia helt enkelt ändrade sig ska jag lämna osagt. Annars håller jag med dig om att R9s kylare är undermåliga däremot kostar de mindre också.. Så det är lite av en kompromiss där. Angående spannet av släpp mellan GTX 680 och Titan och hur det skulle göra att korten inte tillhör samma serie så kan jag påpeka hur GTX 650 TI Boost släpptes nästan ett halvår efter GTX 660 släpptes.. Gör det att de tillhör olika serier eller inte bygger på samma krets? Nej. De är båda GK106 och tillhör samma serie. GTX Titan var tänkt som ett värstingkort för entusiaster i 600-serien och när Maxwell inte kunde levereras till utsagd tidpunkt så lanserade Nvidia GTX 700 serien för att blidka sina kunder.

Alltså,kom med några belägg istället för påståenden. Titan har aldrig "räknats in" till 600-serien. Det släpptes när det "var färdigt" för produktion(bättre yields m.m) Att sedan Gk 110 eller egentligen Gk100 från början var menat som toppkrets i 600 serien spelar ju inte ngn roll när det inte var klart för produktion.

Därför räknas Gk110 korten lika mycket som nytt mot 600-serien som R9 räknas som nytt kontra 7000-serien. Hursomhelst så är det här väldigt of:t.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Jag tror alla nya kort sätts i färdiga miningriggar hos levernatören och där tuggar de tills nästa generation släpps och först då hamnar de på marknaden.... det skulle ju vara mest ekonomiskt för dem eller hur?

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Har väntat på mitt 290 tri-x i över. 1 månad nu. Och innan dess en månad på mitt. 280x toxic som avbeställdes i mitten av december :'(

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndersBlomdahl:

Har väntat på mitt 290 tri-x i över. 1 månad nu. Och innan dess en månad på mitt. 280x toxic som avbeställdes i mitten av december :'(

Komplett hade ca 80 kort i lager fram tills förra veckan. De gick åt rätt fort men de höll sig i lager några dagar iallafall. Jag hade en beställning hos en annan butik och avbokade där och köpte ett kort från Komplett istället.

Alina har två i lager: http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=11227-00-50... för 3890kr. Med http://www.alina.se/registrera.aspx?sweclockers=&Logout=True bör priset gå ner till 3773kr dessutom. I övrigt verkar det allmänt vara slut och det är att boka och hoppas man får något kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Men jesus,ta av dej Amd glasögonen någon gång och kom in i matchen!. 5xxx serien var väldigt sällsynt i butiker i minst 2 månader efter släpp.7970 var ren papperslansering. Att Amd många gånger inte har ngt lager på nyproducerade produkter är en icke nyhet.

Vad menar du med "Nvidia inte släppt ngt nytt sedan 600 serien" ? Så du menar att 780/titan/780ti är byggda på samma kretsar som 600 serien?...gomorron...

7970 fanns från releasedag med eftermarknadskylare och allt i svenska butiker. De stora tillverkarna hade de flesta varianter med sin kylare inom en månad. Det är bättre än hur det var med GTX 680 där första eftermarknadskylaren dök upp först efter ett par veckor, detta trots att 7970 var piloten för tillverkningsprocessen och GTX 680 kom först efter viss mognad. 5xxx var det dålig tillgång på i början, men det var sämre i början på GTX 480, som dessutom släpptes väldigt mycket senare. 3xxx, 4xxx och 6xxx hade normal eller god tillgänglighet direkt från start. Så i princip är det 5xxx som varit begränsad.
Men hur ser det ut när man tittar på nVidia? Redan nämnda GTX 480 släpptes över ett halvår senare och inte ens recensenter fick kort på releasedagen. Sedan har vi 8800GT, 8800 Ultra, GTX 280 och GTX 580 som inte funnits direkt vid release. Kommer inte ihåg exakt om Titan faktiskt gick att få tag på från början eller om de bara var begränsade.

Tror inte man måste ha AMD glasögon för att påstå att bra och dåliga lanseringar förekommer på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

7970 fanns från releasedag med eftermarknadskylare och allt i svenska butiker. De stora tillverkarna hade de flesta varianter med sin kylare inom en månad. Det är bättre än hur det var med GTX 680 där första eftermarknadskylaren dök upp först efter ett par veckor, detta trots att 7970 var piloten för tillverkningsprocessen och GTX 680 kom först efter viss mognad. 5xxx var det dålig tillgång på i början, men det var sämre i början på GTX 480, som dessutom släpptes väldigt mycket senare. 3xxx, 4xxx och 6xxx hade normal eller god tillgänglighet direkt från start. Så i princip är det 5xxx som varit begränsad.
Men hur ser det ut när man tittar på nVidia? Redan nämnda GTX 480 släpptes över ett halvår senare och inte ens recensenter fick kort på releasedagen. Sedan har vi 8800GT, 8800 Ultra, GTX 280 och GTX 580 som inte funnits direkt vid release. Kommer inte ihåg exakt om Titan faktiskt gick att få tag på från början eller om de bara var begränsade.

Tror inte man måste ha AMD glasögon för att påstå att bra och dåliga lanseringar förekommer på båda sidor.

7970 papperslanserades i december http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970 ..enough said

Apropå 5xxx serien så tog det mej 2.5 månader att få mitt 5870 referens. Mitt gtx 470 tog 5 dagar,så jag skulle vilja påstå att det fanns bra många fler gtx 4xx i omlopp vid release än det fanns R 5xxx vid dess release.

Men ingen gång tidigare mej veterligen har man behövt vänta i 3+ månader för eftermarknadskort oavsett om det varit Amd eller Nvidia före R9 serien.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

"enough said" är samma sak som att hålla för öronen och skrika "LALALA!" eftersom man vet att man kommer få ett svar man inte vill höra. Kortet släpptes i Januari. De lyfta NDA i December, och det var inget konstigt, de var tydliga med vad som gällde. Folk klagar ofta på att de väntar med att lyfta NDA tills släppet, men när de väl lyfter NDA innan kortet släpps så vänder folk det mot dem. Oärligt tycker jag. 7970-släppet var bättre än de flesta nVidiasläpp med tanke på att partnertillverkad kylare fanns från dag ett.

Skrivet av tEan:

Apropå 5xxx serien så tog det mej 2.5 månader att få mitt 5870 referens. Mitt gtx 470 tog 5 dagar,så jag skulle vilja påstå att det fanns bra många fler gtx 4xx i omlopp vid release än det fanns R 5xxx vid dess release.

Det fanns att få tag på första veckan, även om det var extremt begränsat i Sverige och det snabbt var slut och tomt på hyllorna, god tillgång var det inte förrän efter ett par månader. GTX 470 var det inte samma brist på som GTX 480, problemet var för nVidia att de inte kunde tillverka kolossen till krets utan att stänga av delar, GTX 470 hade fler delar avstängda.

Skrivet av tEan:

Men ingen gång tidigare mej veterligen har man behövt vänta i 3+ månader för eftermarknadskort oavsett om det varit Amd eller Nvidia före R9 serien.

Nä och jag undrar när man behövt det? 290X fanns med Gigabytes kylare innan jul på Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"enough said" är samma sak som att hålla för öronen och skrika "LALALA!" eftersom man vet att man kommer få ett svar man inte vill höra. Kortet släpptes i Januari. De lyfta NDA i December, och det var inget konstigt, de var tydliga med vad som gällde. Folk klagar ofta på att de väntar med att lyfta NDA tills släppet, men när de väl lyfter NDA innan kortet släpps så vänder folk det mot dem. Oärligt tycker jag. 7970-släppet var bättre än de flesta nVidiasläpp med tanke på att partnertillverkad kylare fanns från dag ett.
Det fanns att få tag på första veckan, även om det var extremt begränsat i Sverige och det snabbt var slut och tomt på hyllorna, god tillgång var det inte förrän efter ett par månader. GTX 470 var det inte samma brist på som GTX 480, problemet var för nVidia att de inte kunde tillverka kolossen till krets utan att stänga av delar, GTX 470 hade fler delar avstängda.
Nä och jag undrar när man behövt det? 290X fanns med Gigabytes kylare innan jul på Inet.

Du påstår att inte 7970 papperslanserades så jag behöver inte hålla för öronen då det bevisligen gjorde det. Försöker du ärligt säga att R9 släppet inte är bland de sämsta/om inte det sämsta släpp på senare tid. Släppt i slutet på oktober med undermålig referenskylare- tredjepartskort dyker upp i mitten på januari(förutom gigabytes som verkar ha funnits i ngra exemplar i ett fåtal butiker före jul). Kanon lansering!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Du påstår att inte 7970 papperslanserades så jag behöver inte hålla för öronen då det bevisligen gjorde det.

NDA lyftes i december, kortets försäljningsstart angavs till 9:e januari. Det är obestridlig fakta.

Skrivet av tEan:

Försöker du ärligt säga att R9 släppet inte är bland de sämsta/om inte det sämsta släpp på senare tid. Släppt i slutet på oktober med undermålig referenskylare- tredjepartskort dyker upp i mitten på januari(förutom gigabytes som verkar ha funnits i ngra exemplar i ett fåtal butiker före jul). Kanon lansering!

Jag har argumenterat för att 290X är en ovanligt dålig lansering. Jag säger bara att man är onyanserad i sin syn på saker om man glömmer nVidias problem med tillgång de haft vid lanseringar.