Kan inte öppna program/filer (Virus? Systemfel?)

Permalänk
Medlem

Kan inte öppna program/filer (Virus? Systemfel?)

Har haft ett problem som hållit i sig en månad nu. Har kunnat levt med det ett tag men måste hitta en lösning nu. Problemet är när jag ska öppna program eller filer i övrigt (spotify/spel/film/serier). För vissa program kommer det först upp ett fönster "Det gick inte att öppna det här objektet. Det kan ha flyttats, fått nytt namn eller tagits bort. Vill du ta bort objektet?" Detta fönster kommer för vissa program. Försöker jag öppna en gång till så kommer det fönster som kommer med ALLA filer och program:

För vissa program så fungerar det att försöka öppna två-tre gånger, tillslut så öppnar de sig. Så filerna är alltså inte borttagna eller ändrade. Men för vissa program så öppnar de sig inte hur mycket jag än klickar. Men generellt fungerar det med de flesta program om jag bara trycker tillräckligt många gånger.

Jag har sökt med anti-malware och med Avast efter virus, men inte hittat något.

Någon som kan ha någon tanke på lösning?

Tackar!

Permalänk
Medlem

Om du startar ett program en(1) gång och väntar , startar det då ?

Om du som du säger startar ett program flera gånger för att det ska starta , startas det en uppsättning av programmet eller flera ? hur ser det ut i aktivitetshanteraren ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janko:

Har haft ett problem som hållit i sig en månad nu. Har kunnat levt med det ett tag men måste hitta en lösning nu. Problemet är när jag ska öppna program eller filer i övrigt (spotify/spel/film/serier). För vissa program kommer det först upp ett fönster "Det gick inte att öppna det här objektet. Det kan ha flyttats, fått nytt namn eller tagits bort. Vill du ta bort objektet?" Detta fönster kommer för vissa program. Försöker jag öppna en gång till så kommer det fönster som kommer med ALLA filer och program:

http://i.tinyuploads.com/f1KIfd.jpg

För vissa program så fungerar det att försöka öppna två-tre gånger, tillslut så öppnar de sig. Så filerna är alltså inte borttagna eller ändrade. Men för vissa program så öppnar de sig inte hur mycket jag än klickar. Men generellt fungerar det med de flesta program om jag bara trycker tillräckligt många gånger.

Jag har sökt med anti-malware och med Avast efter virus, men inte hittat något.

Någon som kan ha någon tanke på lösning?

Tackar!

Är det från en genväg som inte är giltig längre kanske?
Blir det samma om du går Start/Alla program/xxxxxx
Om det inte blir samma, radera dina genvägar och skapa nya. (start/högerklicka/ fäst i aktivitsfältet)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Om du startar ett program en(1) gång och väntar , startar det då ?

Nej det gör det inte. Vare sig om jag trycker "okej" i fönstret (bifogad bild) eller inte gör något alls.

Skrivet av mr_sQuinty:

Om du som du säger startar ett program flera gånger för att det ska starta , startas det en uppsättning av programmet eller flera ? hur ser det ut i aktivitetshanteraren ?

Det blir bara en uppsättning samt bara en process i aktivitetshanteraren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Är det från en genväg som inte är giltig längre kanske?
Blir det samma om du går Start/Alla program/xxxxxx
Om det inte blir samma, radera dina genvägar och skapa nya. (start/högerklicka/ fäst i aktivitsfältet)

Har tänkt att de kanske kunnat vara det också, men tyvärr är det likadant även om jag försöker starta ett program som du föreslår (utan genväg).

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårddiskar?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Vad har du för hårddiskar?

Vanliga diskar, vet inte exakt vad du är ute efter, det är NTFS i alla fall och inte ssd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janko:

Vanliga diskar, vet inte exakt vad du är ute efter, det är NTFS i alla fall och inte ssd!

Om det är flera diskar, händer samma sak om du söker efter program som finns på olika eller sker det bara från en och samma disk?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Om det är flera diskar, händer samma sak om du söker efter program som finns på olika eller sker det bara från en och samma disk?

Jag har två diskar, och det är likadant när jag ska öppna filer/program från båda av dem.

Permalänk
Medlem

Jag har heller inte lyckats installera något program än, det blir alltid fel med någon fil. Ett meddelande som liknar det jag får när jag försöker öppna program/filer :/

Permalänk

Skapa en till användare på datorn och testa för den användaren.
Den ekar ju till roaming, så skulle kunna vara profilen som är korrupt

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag hade kört memtest.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Skapa en till användare på datorn och testa för den användaren.
Den ekar ju till roaming, så skulle kunna vara profilen som är korrupt

Testade det men utan resultat tyvärr, tack ändå! Har ändå länge varit inne på att ominstallera windows så jag gör det nu och det borde väl (förhoppningsvis) lösa det