Permalänk
Inofficiell ambassadör

Datorn fryser oavsett aktivitet

Hej,
Sen igår så har min dator börjat frysa helt utan förvarning. Det går inte att röra muspekaren eller använda sig av ctrl+alt+delete för att få upp task manager heller. Det enda som jag har kunnat göra har varit att hålla in strömbrytaren på chassiet i 3+ sekunder för en "hard shut down".

Det har hänt ett flertal gånger nu men började när Steam stod och tankade ner den senaste patchen till Rome II. Sen dess har den hakat upp sig både när jag suttit i webbläsaren och när jag bara varit på skrivbordet.

Jag har:

Windows 8.1
EVGA GTX 780 - med senaste beta drivrutinen
MSI Z87 G45 Gaming - senate bios update
180 gb Intel 330 SSD som systemdisk
1 TB Samsung Spinpoint F1 som lagringsdisk där även mapparna mina dokument/bilder/musik etc ligger
Ett gammalt Corsair TX 650w nätagg
uTorrent, AVG antivirus, Razer Synapse, Realtec HD och Killer network igång som autostart program.
Använder Internet Explorer som webläsare

Är det någon som har en aning om vad detta skulle kunna vara?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ibland när jag startar datorn så kommer det även upp följande varningsmedelande upp trotts att jag inte har någon webläsare igång, kan det påverka?

https://www.dropbox.com/s/jipkpr1369hzt6k/Error.png

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xyborg:

Hej,
Sen igår så har min dator börjat frysa helt utan förvarning. Det går inte att röra muspekaren eller använda sig av ctrl+alt+delete för att få upp task manager heller. Det enda som jag har kunnat göra har varit att hålla in strömbrytaren på chassiet i 3+ sekunder för en "hard shut down".

Det har hänt ett flertal gånger nu men började när Steam stod och tankade ner den senaste patchen till Rome II. Sen dess har den hakat upp sig både när jag suttit i webbläsaren och när jag bara varit på skrivbordet.

Jag har:

Windows 8.1
EVGA GTX 780 - med senaste beta drivrutinen
MSI Z87 G45 Gaming - senate bios update
180 gb Intel 330 SSD som systemdisk
1 TB Samsung Spinpoint F1 som lagringsdisk där även mapparna mina dokument/bilder/musik etc ligger
Ett gammalt Corsair TX 650w nätagg
uTorrent, AVG antivirus, Razer Synapse, Realtec HD och Killer network igång som autostart program.
Använder Internet Explorer som webläsare

Är det någon som har en aning om vad detta skulle kunna vara?

Det första som slår mig är att du borde testa med en icke beta drivis.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tack för en input, men jag glömde säga att problemet fanns innan jag installerade den drivrutinen, ett av sakerna jag försökte med var att uppdatera drivrutinen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Eftersom du har överklockat så kolla temperaturen.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat med Inte SSD tool box? Och sänk överklocken på CPU:n.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Testat att göra en virussökning?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tack så mycket för alla svar! Det uppskattas verkligen!

Skrivet av Divil:

Eftersom du har överklockat så kolla temperaturen.

Den går aldrig över 60 grader under full load, i desktop miljö når den inte äns 30 grader.

Skrivet av Jalle64:

Kollat med Inte SSD tool box? Och sänk överklocken på CPU:n.

Ska genast kolla med SSD tool box, ska även testa att köra med CPUn i standard-klock!

Skrivet av GreveFrog:

Testat att göra en virussökning?

Provade det nu, hittade inget.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det verkar som om problemet med frysningar försvunnit efter en bios-reset. Men problemet med den konstiga varningsrutan kvarstår.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

kolla windows loggen och se, annars pröva uppgradera bios och se om de hjälper, ta dock en backup av den gammla ifall den nya skulle bugga mer

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Har sett samma problem hos folk som kör uTorrent, vilket också var det första jag noterade när jag såg din printscreen.
Har du den alltid igång när detta problemet uppstår?

Här kan du få mer info om hur du löser problemet: http://support.microsoft.com/kb/2506343

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problem när jag körde Core Temp. Så fort jag slutade köra det så upphörde datorn att "frysa".

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Kalasis:

Har sett samma problem hos folk som kör uTorrent, vilket också var det första jag noterade när jag såg din printscreen.
Har du den alltid igång när detta problemet uppstår?

Här kan du få mer info om hur du löser problemet: http://support.microsoft.com/kb/2506343

Jäklar vad skumt, nu när jag startade datorn så dök inte varningsmedelandet upp - gick in i registret för att testa detta och värdet var redan på noll... får se om varningsrutan håller sig borta nu då.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A