Permalänk
Medlem

Motstånd till EK-DCP 4.0

Hej!

Jag har en EK-DCP 4.0 (http://www.coolerkit.se/shop/ek-dcp-4-2900p.html), som är kopplad till molex.

Jag har för avsikt att sänka volten till den för att sänka ljudnivån, men är lite osäker på vad för motstånd att införskaffa. Jag antog att det inte går att koppla in pumpen till varken moderkort (Sabertooth P67) eller fläktkontroller (NZXT Sentry 2) då dessa inte klarar av att driva pumpen.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp att hitta rätt motstånd!

Mvh

Permalänk
Entusiast

Hej. En pump har så hög ström att förkopplingsmotstånd sällan används då motståndet måste klara en hel del effekt. Det är mycket smartare att använda en stark fläktkontroller med 18 eller mer watt per kanal. Din klarar bara 10 W.

Så om du ändå vill testa motstånd kan beräkna vilken ungefärlig storlek du behöver på den här hemsidan: http://www.blackfiveservices.co.uk/fanspeedcalc.php?Voltage=1...

Dvs ett rejält effektmotstånd på 3,3 Ohm och specat för minst 5 W. Lägre än 8 V som mål är kanske bäst att undvika för att slippa problem med att pumpen inte startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Hej. En pump har så hög ström att förkopplingsmotstånd sällan används då motståndet måste klara en hel del effekt. Det är mycket smartare att använda en stark fläktkontroller med 18 eller mer watt per kanal. Din klarar bara 10 W.

Så om du ändå vill testa motstånd kan beräkna vilken ungefärlig storlek du behöver på den här hemsidan: http://www.blackfiveservices.co.uk/fanspeedcalc.php?Voltage=1...

Dvs ett rejält effektmotstånd på 3,3 Ohm och specat för minst 5 W. Lägre än 8 V som mål är kanske bäst att undvika för att slippa problem med att pumpen inte startar.

jag satt och räknade på samma.

Du vill att pumpen ska dra 8v
Den belastar 1.8A
du får ut 12v
12-8=4v
Då strömmen är konstant så räknar du ut motståndet som krävs genom V/I

Så, 4V/1.8A =2.2Ohm~

Men du får tänka på att motsåndet då måste klara 7W!!! Vilket är väldigt mycket!

jag skulle nog snarare satsa på runt 10v och 1.1ohms motstånd som klarar 3.6W minst. lättare att hitta..
Det lägsta du kan komma ner på ett 5w motstånd är 2.7v dvs 9.3v

Alternativt kan du ju dela upp det på två motstånd.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

jag satt och räknade på samma.

Du vill att pumpen ska dra 8v
Den belastar 1.8A
du får ut 12v
12-8=4v

Så, 4V/1.8A =2.2Ohm~

Men du får tänka på att motsåndet då måste klara 7W!!! Vilket är väldigt mycket!

jag skulle nog snarare satsa på runt 10v och 1.1ohms motstånd som klarar 3.6W minst. lättare att hitta..
Det lägsta du kan komma ner på ett 5w motstånd är 2.7v dvs 9.3v

Alternativt kan du ju dela upp det på två motstånd.

EDIT: Glömde räkna på strömfall såklart, men hemsidan som är länkad högre upp fungerar bra

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Antog att det skulle vara något problematiskt. Har ni koll på vart man kan finna så pass starka motstånd?

Permalänk

Kan du inte köra den på 7V då? Isf är det ju bara att koppla rakt i en molex.

För övrigt kör jag en exakt likadan pump direkt på moderkortet. Funkar fint fortfarande efter ca 3månader.
Dock är det inte på en PWM-anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigRedMachine:

Kan du inte köra den på 7V då? Isf är det ju bara att koppla rakt i en molex.

För övrigt kör jag en exakt likadan pump direkt på moderkortet. Funkar fint fortfarande efter ca 3månader.
Dock är det inte på en PWM-anslutning.

Det jag gör i dagsläget är ju att köra pumpen rakt i en molex, vilket kör pumpen på helfart. Jag använde den medföljande kabeln som ser ut såhär.

Hur fungerar det så som du kör? Ger du den ström genom molex och sedan kopplar in den till moderkortet för att kontrollera hastigheten där?

EDIT: Vad för moderkort har du?

Mvh

Permalänk
Entusiast

electrokit gillar jag http://www.electrokit.com/motstand.c87

Ett 5w trådlindat 3,3 ohm borde funka fint. Men motståndet bör du sätta i något luftflöde eller t o m sätta en kylfläns på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigRedMachine:

Kan du inte köra den på 7V då? Isf är det ju bara att koppla rakt i en molex.

För övrigt kör jag en exakt likadan pump direkt på moderkortet. Funkar fint fortfarande efter ca 3månader.
Dock är det inte på en PWM-anslutning.

den startar inte under 8V

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att koppla pumpen till molex och sedan koppla 3-pin till moderkortet för att kontrollera RPM där?

//Oscar

Permalänk
Medlem

Hej!

Prova att köra den på 5v direkt från en molex. EK säger att den inte startar under 8v men min startade varje gång på 5v tills jag köpte kraftfull fläktkontroller i stället. Se till att köra med "sensor" kabeln som man kopplar till CPU-fan headern på moderkortet så du blir varnad om den inte skulle starta.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

Jag valde att köpa en NZXT SENTRY Mesh som har stöd för 30w per kanal.
http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-flaktkont...

Det fungerar toppen.

@Zeecor, jag gick helt enkelt in i BIOS och valde ignore under "montior CPU-fan", för att få bort varningarna.

Tack för all hjälp! Även om jag valde att lösa problemet på ett annat sätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AIIN:

Hej allihopa!

Jag valde att köpa en NZXT SENTRY Mesh som har stöd för 30w per kanal.
http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-flaktkont...

Det fungerar toppen.

@Zeecor, jag gick helt enkelt in i BIOS och valde ignore under "montior CPU-fan", för att få bort varningarna.

Tack för all hjälp! Även om jag valde att lösa problemet på ett annat sätt.

bra val

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden istället för att göra en ny,

Min ek dcp 4.0 låter rätt mycket och jag skulle vilja sakta ner den lite.
Tänkte köra den på 7v via molex som man kan få ut genom att göra såhär.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=372297
Kan pumpen ta skada av det? Att den inte körs på 12v alltså?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Bumpar den här tråden istället för att göra en ny,

Min ek dcp 4.0 låter rätt mycket och jag skulle vilja sakta ner den lite.
Tänkte köra den på 7v via molex som man kan få ut genom att göra såhär.
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=372297
Kan pumpen ta skada av det? Att den inte körs på 12v alltså?

Det är inte värt risken. Min 4770k CPU gick sönder mm.
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1283945-newton-600w-define-trasig-4770k/

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Å fy.... Skippar nog den idén omedelbart isåfall!
Tack för varningen.

Men säg att jag kör den på 5v då, är det skadligt för pumpen? Eller resulterar det endast i sämre flöde och därmed högre temeperaturer?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att koppla in dioder istället för motstånd? t.ex en sån här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-028-11&t...

Varje diod du seriekopplar kommer sänka spänningen med ca 1 V. Om du oroar dig för strömmen så kan du parallellkopppla ett par.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Å fy.... Skippar nog den idén omedelbart isåfall!
Tack för varningen.

Men säg att jag kör den på 5v då, är det skadligt för pumpen? Eller resulterar det endast i sämre flöde och därmed högre temeperaturer?

Har kört min DC12-220 på 5v i en månad och det har fungerat bra. Min pump ska ha 8-12v men min startar vid cirka 3.8v. Min erfarenhet är att pumpar startar lite lättare om man har lite glykol i (minskar friktionen tror jag). Har svårt att tänka mig att låg spänning skadar pumpen. Om den blir sliten så kanske den inte startar vid låg spänning.

EK-DCP 4.0 = DC12-400 (8-12v)
EK-DCP 2.2 = DC12-220 (8-12v) Min pump

Notera att en stark pump inte kyler vattnet bättre. Det är radiatorn som kyler. En stark pump minskar variationerna i vatten temperatur.

En sån här är smidig att ha när man experimenterar:
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/labbaggregat-45-w-p44424

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Har kört min DC12-220 på 5v i en månad och det har fungerat bra. Min pump ska ha 8-12v men min startar vid cirka 3.8v. Min erfarenhet är att pumpar startar lite lättare om man har lite glykol i (minskar friktionen tror jag). Har svårt att tänka mig att låg spänning skadar pumpen. Om den blir sliten så kanske den inte startar vid låg spänning.

EK-DCP 4.0 = DC12-400 (8-12v)
EK-DCP 2.2 = DC12-220 (8-12v) Min pump

Notera att en stark pump inte kyler vattnet bättre. Det är radiatorn som kyler. En stark pump minskar variationerna i vatten temperatur.

En sån här är smidig att ha när man experimenterar:
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/labbaggregat-45-w-p44424

Att en större pump inte kyler bättre vet jag mycket väl Men större pumpar brukar generellt sett kunna hålla ett högre flöde, som i teorin borde leda till lägre temperaturer, right?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

Högre flöde ökar (som du säkert förstår) inte kylförmågan på radiatorn. Lågt flöde ökar skillnaden i temp mellan vatten in och ut ur blocken och radiatorn. Har man för lågt flöde så blir skillnaden för stor. Ett högt flöde kan även ge turbulens vilket kan vara bra. Har tidigare gjort lite tester med en lite starkare pump med olika spänningar och jag märkte ingen mätbar skillnad. Det finns tester på nätet av olika block vid olika flöden. Oftast skiljer det sig bara någon grad...

Om du kör SLI/crossfire med kraftiga kort så bör man nog har en stark pump annars kan den sista prylen i lopen gå varm. En del CPU block ger stort motstånd och då är förstås en stark pump bra.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Högre flöde ökar (som du säkert förstår) inte kylförmågan på radiatorn. Lågt flöde ökar skillnaden i temp mellan vatten in och ut ur blocken och radiatorn. Har man för lågt flöde så blir skillnaden för stor. Ett högt flöde kan även ge turbulens vilket kan vara bra. Har tidigare gjort lite tester med en lite starkare pump med olika spänningar och jag märkte ingen mätbar skillnad. Det finns tester på nätet av olika block vid olika flöden. Oftast skiljer det sig bara någon grad...

Om du kör SLI/crossfire med kraftiga kort så bör man nog har en stark pump annars kan den sista prylen i lopen gå varm. En del CPU block ger stort motstånd och då är förstås en stark pump bra.

Ja det var väl ungefär så jag menade, förlåt om jag verkar lite otydlig, dygnar för att få rätt på sömnen

Det jag menar är att en pump med högre tryck jämnar ut temperaturerna bättre, vilket jag antar är fördelaktigt, precis som du skrev.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Är det inte bättre att koppla in dioder istället för motstånd? t.ex en sån här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-028-11&t...

Varje diod du seriekopplar kommer sänka spänningen med ca 1 V. Om du oroar dig för strömmen så kan du parallellkopppla ett par.

Verkar som att det kan variera hur mycket spänning som faller beroende på hur mycket ström som används. Om inte strömmen är för hög (>2A) kan man alltid använda en sådan här:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/...

Där finns en ställskruv på som man ställer in utspänning på. Tycker det är prisvärt så får man precis det man behöver.

EDIT: Man behöver mäta med tex. multimeter vad man får för utspänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Verkar som att det kan variera hur mycket spänning som faller beroende på hur mycket ström som används. Om inte strömmen är för hög (>2A) kan man alltid använda en sådan här:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mikrokontroller/...

Där finns en ställskruv på som man ställer in utspänning på. Tycker det är prisvärt så får man precis det man behöver.

EDIT: Man behöver mäta med tex. multimeter vad man får för utspänning.

En diod ska ge konstant spänningsfall oberoende av hur mycket ström som används. Det är det som är fördelen med att använda en diod framför ett motstånd. Med ett motstånd så kommer spänningsfallet att vara öka när pumpens resistans minskar. Mikrokontrollen fungerar säkert men 2A känns lite lågt.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk

En molex har 4 kontakter, 12V, 0V, 0V och 5V. Din pump är antagligen kopplad till 12V+ och 0V-. Kopplar du i stället den svarta sladden till 5V blir spänningen 7V!

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

En molex har 4 kontakter, 12V, 0V, 0V och 5V. Din pump är antagligen kopplad till 12V+ och 0V-. Kopplar du i stället den svarta sladden till 5V blir spänningen 7V!

Det finns risker med 7-volt modden. Se mitt inlägg 08:39.
.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk

Det går bra att sänka spänningen lite med motstånd. Man får dock tänka på att startströmmen är högre än driftströmmen. Det innebär att spänningsfallet blir större vid uppstart än vid drift. Ett sätt att komma förbi det är att sätta en stor kondensator parallellt med motståndet (man får 0-spänningsfall tills kondensator är full och slutar leda ström). Det fungerar bra på fläktar men jag har inte testat det på pumpar.

Dioder är intressant. Har inte funderat på det. Det blir rätt många dioder men spänningsfallet bör vara densamma vid uppstart och drift. Finns kraftiga dioder i likriktare-bryggor i bil generatorer.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Det finns risker med 7-volt modden. Se mitt inlägg 08:39.
.

Det är alltid värt det att köpa ett bra nätagg! Kör både min DDC-pump och 4st fläktar på 7V på detta sättet, och det fungerar utmärkt. Corsair HX750.

edit: Pumpen är specad att inte starta förrän 8V men jag antar att 7V är close enough, för snurrar gör den På 5V står den dock stilla. Startar en DCP på 5V så ser jag ingen anledning att köra den snabbare än så. Håll koll på temperaturerna första dagen eller så bara.

Permalänk
Medlem

Bumpar ett problem i denna tråd och hoppas på svar.

Har en Phyobya dc12 som låtar alldeles för mycket med sina 12V direkt ur nätagget. Har för avsikt att sänka volten men har ej plats för en fläktkontroll (varken 3,5" eller 5,25" pga hemmamoddat matx bygge).

Min ide är en Phanteks PWM Fan Hub (som klarar 30w) där pumpen kopplas in. Därefter kopplar jag denna hub till en Bitfenix hydra som tar upp en liten pci plats bara.
Kommer denna uppsättning funka? Klarar hydran driva hubben samt hur lågt kan jag sänka pumpens volt? Vet pumpen har en startvokt på 7-8V så ngnstand där är målet.

Skickades från m.sweclockers.com