AMD slår ett slag för Dockport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Tycker det är helt onödigt att utveckla en ny standard när det redan finns Thunderbolt. Fast man kan ju hoppas att detta ändrar Intels inställning nu när det blir konkurrens.

Dockport är en vesa standard. Thunderbolt är en ostandardiserad teknik från Intel som dom (förmodligen) tar saftiga licenspriser för att folk ska få använda.

Alltid bättre, ur en slutkunds perspektiv, med standarder som alla kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du är medveten om att Thunderbolt är fri från royalties? Däremot måste man ha en (kostnadsfri) licens för att få använda protokollet.
Problemet med Thunderbolt verkar vara att kontrollkretsarna är allt för dyra för att motivera extrakostnaden över USB3, så i praktiken är USB3 ändå ett bättre val i majoritet av alla användarfall.

Behövs inga royalties när bara ett företag kan producera de nödvändinga kretsarna..

Permalänk

Mer Anslutningar till folket!

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Anosh:

Behövs inga royalties när bara ett företag kan producera de nödvändinga kretsarna..

Texas Instrument gör också Thunderbolt-kretsar.

Men som jag skrev innan, det är ändå irrelevant så länge som det är sådan enorm prisskillnad mellan USB3 och Thunderbolt, USB3 kommer vinna.

Skrivet av jonasies:

Dockport är en vesa standard. Thunderbolt är en ostandardiserad teknik från Intel som dom (förmodligen) tar saftiga licenspriser för att folk ska få använda.

Alltid bättre, ur en slutkunds perspektiv, med standarder som alla kan använda.

Man måste ha en licens för att använda Thunderbolt, men den är gratis. Problemet är att kretsarna som behövs är väldigt dyra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag hör ofta att AMD arbetar för öppna standarder, exempelvis är AMD ett av företagen som ger mest stöd till Coreboot (BIOS som är baserad på "open source") och detta kan man se i listan av moderkort som stödjs. Det ironiska med detta är att AMD är det enda av dom tre stora (AMD, Intel, Nvidia) som inte har 3D-accelerering med sina fria drivrutiner till GNU/Linux. Drivrutinerna må vara fria men dom kräver en bit stängd mjukvara för att få 3D-accelerering att fungera. Smått bakvänt från AMDs håll. Om AMD hade fixat denna lilla detalj så tror jag att AMD hade blivit mycket större inom frihetsälskande rörelser för nu används i stort sett bara Intel.

Intel har överlägset bäst fria drivrutiner till sina grafikkort till GNU/Linux och Nvidia har nu i februari 2014 börjat hjälpa Nouveaou-projektet och släppt information om GK20A (Kepler).

Nu till Dockport....
Jag anser att detta är ett bättre alternativ till Thunderbolt när det kommer till kostnad och självklart öppenhet. Det är Apple-priser på allt. Kanske blir som Firewire där det nästan uteslutande bara används inom audio-video-området. Dockport kombinerar nuvarande standarder och är en bra kompromiss för dom flesta människors användningsområde. Nästa version kan kombinera Displayport 1.3 och USB 3.1.

Varför inte satsa på nya standarderna direkt? Lanseringen kanske blir ett kvartal eller halvår senare men då medföljer USB 3.1-stödet med upp till 100W och 4K-skärmar. Bitch slap rakt in i Intels ansikte? Eller så kan AMD-fanboys skryta med en växande e-penis.

USB och overhead
Overhead på USB3.1 kommer vara 3% mot dagens 30% enligt Wikipedia. I praktiken betyder det 9,7Gbps / 9930Mbps / 1240MiB/s istället för 7Gbps / 7168Mbps / 896 MiB/s. 340MiB/s extra med denna overhead-ändring. Överföringshastigheten i praktiken för USB3 (Teori 5Gbps) är 3,5Gbps/448MiB/s. USB3.1 kommer vara tre gånger snabbare. Inte illa pinkat.
(OBS! Mina beräkningar kan vara helt upp åt baksvängen!)

---EDITERING---
Tydligen liten feltokning från min sida angående uträkningen.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jacob:

Tog bort ett gäng inlägg där snillen spekulerade i vad DP kan vara förkortning till förutom Displayport.

Mvh,
Jacob Hugosson

DP är #framtiden

OnTopic: Intel bör absolut kamma sig, Thunderbolt är jätterolig kontakt. Speciellt för tillverkarna som säkert är beredda på att lägga $30 på en sketen krets när hela produkten kostar $300 att tillverka. Eller vänta nu...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

USB och overhead
Overhead på USB3.1 kommer vara 3% mot dagens 30% enligt Wikipedia. I praktiken betyder det 9,7Gbps / 9930Mbps / 1240MiB/s istället för 7Gbps / 7168Mbps / 896 MiB/s. 340MiB/s extra med denna overhead-ändring. Överföringshastigheten i praktiken för USB3 (Teori 5Gbps) är 3,5Gbps/448MiB/s. USB3.1 kommer vara tre gånger snabbare. Inte illa pinkat.
(OBS! Mina beräkningar kan vara helt upp åt baksvängen!)

Fast det nämner på Wikipedia artikeln är "line encoding overhead", dvs. 1% (128b/130b) av alla bits som överförs är felkorrigering för att jämna ut så att antalet 1:or och 0:or alltid blir lika. Denna typ av kodning ersatte 8b/10b i och med PCIe 3.0. 8b/10b har tidigare använts i PCIe 2.0, GbE och USB 3.0.

Det är inte hela sanningen om overhead på USB. Artikeln fortsätter med att nämna " Though, some initial tests demonstrated usable transfer speeds of only 7.2 Gbit/s, leading to a 30% encoding overhead."* Men det nämner du så klart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Fast det nämner på Wikipedia artikeln är "line encoding overhead", dvs. 1% (128b/130b) av alla bits som överförs är felkorrigering för att jämna ut så att antalet 1:or och 0:or alltid blir lika. Denna typ av kodning ersatte 8b/10b i och med PCIe 3.0. 8b/10b har tidigare använts i PCIe 2.0, GbE och USB 3.0.

Det är inte hela sanningen om overhead på USB. Artikeln fortsätter med att nämna " Though, some initial tests demonstrated usable transfer speeds of only 7.2 Gbit/s, leading to a 30% encoding overhead."* Men det nämner du så klart inte.

Jag tolkade det testet du nämner att det var ett tidigt test men att det har blivit betydligt bättre i senare revisioner. Jag har inte medvetet uteslutet något för att få fram en annan historia utan helt enkelt ett fel från min sida. Önsketänkandet tog nog över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju inte en direkt konkurrent mot Thunderbolt då bandbredden är såpass mycket lägre. Fast ser hellre att det här blir standard och att PCISIG kammar sig och tar fram en ny, modern standard för extern PCIe så Thunderbolt kan gå och dö.

Vad spelar bandbredden för roll när Intel tar hutlösa licenser så att det avskräcker många tillverkare? Hur många Tunderbolt-kompatibla produkter kan du räkna upp snabbt?

Däremot har Dockport utvecklingspotential och kan inom några år konkurrera med Intels Thunderbolt fast då utan onödigt dyra licenser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Är det bara jag som tolkar det som att nuvarande Displayport-kontakt kommer användas, men protokollet utökas med stöd för USB utöver bildströmmen. Samma kontakt, samma sladdar, nya funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Vad spelar bandbredden för roll när Intel tar hutlösa licenser så att det avskräcker många tillverkare? Hur många Tunderbolt-kompatibla produkter kan du räkna upp snabbt?

Däremot har Dockport utvecklingspotential och kan inom några år konkurrera med Intels Thunderbolt fast då utan onödigt dyra licenser.

Fast spridningen av Thunderbolt är ju helt relevant om vi ändå jämför äpplen och päron, eller hur?

Sen har vi redan konstaterat att det inte är licenser som är problemet med Thunderbolt utan kostnaden för styrkretsarna som är på tok för hög. Senast jag kollade så hade Thunderbolt ungefär samma spridning som Firewire, det vill säga nästan ingen alls. Det var bara de dyraste 5-10 % av laptopar och moderkort som hade det. Jag har sagt länge att Thunderbolt borde dö och att det var en dålig idé från start i nuvarande implementation. En extern bus med hög bandbredd baserad på PCIe är väldigt intressant men den borde skötas av PCI-SIG och inte Intel. Dessutom är det bara omotiverat krångligt att blanda in en videosignal. Verkar mest som det är Apple som varit drivande för att få så få kontakter som möjligt eftersom deras designfilosofi är att det bara ska vara en knapp och en sladd. För resten av världen blir det ju bara omotiverat krångligt. Varför kan jag inte koppla in ett externt lagringschassi i min miniDP-kontakt jag har i grafikkortet? Det är ju samma kontakt? Det blir ju bara dyrt att blanda in en videosignal också. Finns ju en poäng att ha viss data tillsammans så som DP redan har. Du kan skicka USB och Ethernet via DP redan idag. Trevligt att skicka till exempel data till en USB-hub i skärmen utan extra sladd. Men att blanda ihop ett lagringskabinet med SSD och en skärm på samma sladd känns bara meningslöst.

Sen har jag inte riktigt förstått vad det nya är. Att skicka USB är ju inget nytt. DP har en AUX-kanal specifikt för sånt. Fast möjligheten till extra ström är iof trevlig men ser inte varför det här ska bli en konkurrent till Thunderbolt? Tanken är ju att man ska koppla en laptop till en extern docka med bara en sladd. Thunderbolt är däremot tänkt som en mer generell standard för att man ska köra allt möjligt på den. Allt från externa lagringschassin till skärmar, ljudkort, videoredigeringsutrustning och så vidare. Alltså allt som idag körs på PCIe. Jag hoppas verkligen inte VESA vill blanda in DP i allt annat för då blir det som sagt bara omotiverat krångligt igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

-"Får jag koppla i min laptop i din dockningstation?"
"Aa visst... MEN VÄNTA har du intel eller amd?
-"Va? jag vet inte vadå"
"Nä det är exakt samma port men ändå inte. Jag har en Dockportstation"
-"Dockportvadå sadu?"
nvmd

Hah ja det är precis, det är så där det kommer att bli.
Intel lanserade sin Thunderbolt, och AMD kontrade med Dockport.
Sen blir det fler och fler, som lanserar sina speciella """"standarder"""".
I slutändan är det någon i nån hög styrelse, som lackar ur, och tar fram en standard, som alla (förutom Apple) måste följa.
Annars blir det böter.

Detta påminner lite om mobiltelefonbranschen.
Alla skulle ha sin satans specialkontakt, och ingen kunde ladda med den andres laddare.
Tillslut lanserades en standard för alla, nämligen Micro USB.
Nu är allt frid och fröjd, och alla kan ladda med allas usb kablar till datorn, eller nätadaptern.
Men är verkligen allt frid och fröjd, eller?
Enligt min personliga åsikt så är det inte så.
För ju mindre kontakterna blir, desto skörare blir dom.

Och det är här jag vill lyfta fram ZecretW lite grann, för i hans signatur står det,

(om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder)

Tillverkarnas något sketna ursäkt till detta är, (ja men ju tunnare vi gör enheterna, ju tunnare måste kontakterna bli)
Jaha men hur tunna skall dom bli då?
Jag vill inte ha en mobil som skaver i fickan, och stramar i handen, "bara för att den skall vara tunn"
Jag skiter dessutom fullständigt i LG och Samsungs böjbara telefoner du kan ha som armband.
Det är inte det en telefon är till för från första början.
Och kom inte dragandes med, (Ja men det är ju nya tider som kräver mindre teknik)
Telefon = Telefon.
Armband = Armband.

Någon måtta får det finnas.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Firewire 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hah ja det är precis, det är så där det kommer att bli.
Intel lanserade sin Thunderbolt, och AMD kontrade med Dockport.
Sen blir det fler och fler, som lanserar sina speciella """"standarder"""".
I slutändan är det någon i nån hög styrelse, som lackar ur, och tar fram en standard, som alla (förutom Apple) måste följa.
Annars blir det böter.

Detta påminner lite om mobiltelefonbranschen.
Alla skulle ha sin satans specialkontakt, och ingen kunde ladda med den andres laddare.
Tillslut lanserades en standard för alla, nämligen Micro USB.
Nu är allt frid och fröjd, och alla kan ladda med allas usb kablar till datorn, eller nätadaptern.
Men är verkligen allt frid och fröjd, eller?
Enligt min personliga åsikt så är det inte så.
För ju mindre kontakterna blir, desto skörare blir dom.

Och det är här jag vill lyfta fram ZecretW lite grann, för i hans signatur står det,

(om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder)

Tillverkarnas något sketna ursäkt till detta är, (ja men ju tunnare vi gör enheterna, ju tunnare måste kontakterna bli)
Jaha men hur tunna skall dom bli då?
Jag vill inte ha en mobil som skaver i fickan, och stramar i handen, "bara för att den skall vara tunn"
Jag skiter dessutom fullständigt i LG och Samsungs böjbara telefoner du kan ha som armband.
Det är inte det en telefon är till för från första början.
Och kom inte dragandes med, (Ja men det är ju nya tider som kräver mindre teknik)
Telefon = Telefon.
Armband = Armband.

Någon måtta får det finnas.

Intels är inte open. AMD's är. Intels har aldrig blivit standard, intel skrotas. Problem solved.
Läs:
#14379175

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på:

Permalänk
Medlem

Hahahahahahah Hahahahahaha Hahahahahaha Hahahahahaha! "Uh! I peed and pooped..." - Chris Griffin, Family Guy
http://www.youtube.com/watch?v=DwCSlWqg-3E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Jag tolkade det testet du nämner att det var ett tidigt test men att det har blivit betydligt bättre i senare revisioner. Jag har inte medvetet uteslutet något för att få fram en annan historia utan helt enkelt ett fel från min sida. Önsketänkandet tog nog över.

Nej det stämmer nog att det testet är preleminärt, men tidiga Thunderbolt implementationer drogs inte med samma problem och det illustrerar viktiga skillnader i de olika standarderna. Inte för att det säger så mycket att jämföra "beta" versioner av två olika standarder, men man kan räkna med att de problem som USB 3 idag har med bla. latens och hög CPU belastning på värdsystemet också kommer att vara en del av Dockport som i sig endast är en standard för hur man "tunnlar" USB 3 över längre avstånd tillsammans med DP.

Man använder helt enkelt en del av den bandredden som finns tillgänglig i senare versioner av DP till att köra USB 3 över istället. Om jag har tolkat den tekniska dokumentationen rätt så kommer USB 3 funktionaliteten endast att fungera när två DP 1.2 lanes (av fyra totalt) är dedicerade till USB och kvar står man med 2 x DP 1.2 lanes = 8,5 Gbit effektivt (ungefär lika med DP 1.1a). USB 2 verkar användas för att ställa in Dockport och skickas över config 1/2 pinnarna. Här har jag inte kunnat bringa helt klarhet i om USB 3 implementationen utökar USB 2 eller är helt separat.

Detta är likt Thunderbolt, men PCIe 2 är i motsättning till USB 3 ett mycket rått / känsligt / hård specat format med tanke på störningar etc. eftersom det är utformat för att endast gå i PCB och sockel.

Dockport rider på DP 1.2 och ger 17 Gbps åt ett håll, hälften av detta kan användas för USB 3 vilket ger ca 12.75 Gbps åt ett håll (8,5Gbps DP downstream + 4,25 Gbps USB 3 downstream) + 4,25 USB 3 upstream.

Medan Thunderbolt ger 20 Gbps år vardera håll som fritt kan fördelas mellan PCIe 2 och DisplayPort eftersom det är helt paketbaserat och inte dedicerar lanes mellan protokollen. Så man kan lite slarvigt säga att Dockport är 20 Gbps halv duplex medan TB är 20 Gbps full duplex. De faktiska talen varierar med vilen kodningstyp som används etc (och jag kan mycket väl ha blandad kodade och okodade signaler vilket ger fel på 20% här och där).

Som ni ser så är TB en betydligt mer elegant lösning, men den blir dyrare eftersom den kräver mer avancerad teknik på varje sida om länken.

Skrivet av Zotamedu:

Sen har jag inte riktigt förstått vad det nya är. Att skicka USB är ju inget nytt. DP har en AUX-kanal specifikt för sånt. Fast möjligheten till extra ström är iof trevlig men ser inte varför det här ska bli en konkurrent till Thunderbolt? Tanken är ju att man ska koppla en laptop till en extern docka med bara en sladd. Thunderbolt är däremot tänkt som en mer generell standard för att man ska köra allt möjligt på den. Allt från externa lagringschassin till skärmar, ljudkort, videoredigeringsutrustning och så vidare. Alltså allt som idag körs på PCIe. Jag hoppas verkligen inte VESA vill blanda in DP i allt annat för då blir det som sagt bara omotiverat krångligt igen.

Det nya är väl att man med Dockport har stöd för betydligt högre USB bandbredd än de 0.72 Gbps som AUX-kanalen i dagens DP ger.

Permalänk

Ser fram imot den dagen jag behöver en kabel från vägg till dator, en kabel från dator till skärm och en kabel från första skärmen till nästa, till nästa, till nästa...

Vackert!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Threepwood:

Ser fram imot den dagen jag behöver en kabel från vägg till dator, en kabel från dator till skärm och en kabel från första skärmen till nästa, till nästa, till nästa...

Vackert!

Bah.. Kabel.. Wireless ftw..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Bah.. Kabel.. Wireless ftw..

Wireless ser jag som mycke längre in i framtiden, specielt när det gäller bild och ljud men kanske framförallt ström.