Krångel med minnen, eller är det något annat?

Permalänk
Medlem

Krångel med minnen, eller är det något annat?

Datorn har fått problem med boot och användning, på moderkortet asus p8z68 lyser 8 av 10 ggr minnesdioden på moderkorten och datorn tar sig inte ens till bios.
Jag har bytt ut minnena men samma problem fortsätter. Är det då rimligt att dra slutsatsen att det är moderkortet som krånglar?

Diagnosprogram visar ofta bara 4gb minne fast jag har 8 i form av 2x4-stickor. Hastigheten kan även skilja sig i programmen på de olika stickorna, tex i AIDA. Processorn är en 2500k.

Har testat med olika grafikkort också ifall det skulle spela någon som helst roll, men givetvis ingen skillnad. Datorn är lite allmänt ostabil mest hela tiden.

Så, kan det vara något annat än moderkortet nu? Funderar nämligen på att skicka in det för service, men vill inte skicka in något som kan vara helt.

Tack på förhand.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Hur ser kondensatorerna ut på moderkortet, är det några som har börjat bula sig?
Har du testat med annan nätdel eller annan cpu?
Hur är det om du bara sätter in en minnessticka i datorn

Permalänk
Medlem

Har du testat nedan?

MemOK! switch
Installing DIMMs that are
incompatible
with the motherboard may cause system
boot failure, and the DRAM_LED near the MemOK! switch lights continuously. Press
and hold the MemOK! switch until the DRAM_LED starts blinking to begin automatic
memory compatibility tuning for successful boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hur ser kondensatorerna ut på moderkortet, är det några som har börjat bula sig?
Har du testat med annan nätdel eller annan cpu?
Hur är det om du bara sätter in en minnessticka i datorn

Har inte sett några specifika fel på kondensatiorerna.
Jag har inte testat med annan nätdel eller annan cpu då jag inte har tillgång till andra.
Om jag bara har en minnessticka i så har jag än så länge inte fått datorn att boota alls, som att den måste ha två men bara hittar en ändå.

Skrivet av thomson:

Har du testat nedan?

MemOK! switch
Installing DIMMs that are
incompatible
with the motherboard may cause system
boot failure, and the DRAM_LED near the MemOK! switch lights continuously. Press
and hold the MemOK! switch until the DRAM_LED starts blinking to begin automatic
memory compatibility tuning for successful boot.

Nej, det har jag inte testat. Jag har tryckt på knappen men aldrig så den har börjat blinka.
Grejen är att datorn har fungerat i nästan två år, det känns väl ändå lite konstigt att minnena skulle bli inkompatibla först nu?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Har inte sett några specifika fel på kondensatiorerna.
Jag har inte testat med annan nätdel eller annan cpu då jag inte har tillgång till andra.
Om jag bara har en minnessticka i så har jag än så länge inte fått datorn att boota alls, som att den måste ha två men bara hittar en ändå.

Nej, det har jag inte testat. Jag har tryckt på knappen men aldrig så den har börjat blinka.
Grejen är att datorn har fungerat i nästan två år, det känns väl ändå lite konstigt att minnena skulle bli inkompatibla först nu?

Använde du ESD-skydd när du byggde din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Använde du ESD-skydd när du byggde din dator?

Alltid. Men hur löser det mitt problem?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Alltid. Men hur löser det mitt problem?

Inte alls men dina problem kan bero på ESD skador då dom kan uppkomma direkt vid skadetillfället eller efter ett tag, därav min fråga...

Permalänk
Medlem

Ok, testa med att bara köra med minimal hårdvara inkopplad, dvs minne cpu och det interna grafikkortet inkopplat.
Det kan vara minnet som strular eller så kan det vara minneskontrollern som är inbyggd i cpu som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Inte alls men dina problem kan bero på ESD skador då dom kan uppkomma direkt vid skadetillfället eller efter ett tag, därav min fråga...

Absolut, problemet kan bero på precis vad som helst, jag vill ha hjälp att hitta felet

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

En fråga du har inte tagit av cpu:n av någon anledning och sedan satt in den igen, det jag menar är så att inga pins på cpu:n har blivit böjda/skadade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Absolut, problemet kan bero på precis vad som helst, jag vill ha hjälp att hitta felet

Har du gjort som Thomson tipsade om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

En fråga du har inte tagit av cpu:n av någon anledning och sedan satt in den igen, det jag menar är så att inga pins på cpu:n har blivit böjda/skadade?

Skrivet av Puttefnasket:

Har du gjort som Thomson tipsade om?

Nej, senaste gången jag rörde processorn var ca 16 månader sedan.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomson:

Hur ser kondensatorerna ut på moderkortet, är det några som har börjat bula sig?
Har du testat med annan nätdel eller annan cpu?
Hur är det om du bara sätter in en minnessticka i datorn

Alla kvalitetskort idag använder polymerkondensatorer utan elektrolyt som kan ge gasbildning, alltså är svullna kondensatorer på de flesta moderkort (inklusive trådskaparens) ett minne blott. Däremot kan de ju gå sönder ändå, men har normalt sett en mycket längre livslängd är våtelektrolyter.

Det är betydligt värre med nätaggregaten där fler och fler börjat snåla friskt och använder betydligt sämre kondensatorkvalitet än tidigare (t ex Corsair och Be Quiet).

Till trådskaparen: Som den klistrade tråden säger, lista alla delar, inklusive nätaggregatet. Skadade sockelpinnar kan ge problem långt i efterhand beroende på vilka pinnar som skadats och hur mycket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Alla kvalitetskort idag använder polymerkondensatorer utan elektrolyt som kan ge gasbildning, alltså är svullna kondensatorer på de flesta moderkort (inklusive trådskaparens) ett minne blott.

Det är betydligt värre med nätaggregaten där fler och fler börjat snåla friskt och använder betydligt sämre kondensatorkvalitet än tidigare (t ex Corsair och Be Quiet).

Till trådskaparen: Som den klistrade tråden säger, lista alla delar, inklusive nätaggregatet. Skadade sockelpinnar kan ge problem långt i efterhand beroende på vilka pinnar som skadats och hur mycket.

Tack, här kommer det:

Operativsystem: Microsoft Windows 8 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Vatten
Moderkort: ASUS P8Z68 Pro/Gen 3
Minne: 2x 8 GB Corsair Dominator 1 600 MHz
Grafikkort: Asuss gtx 670
Hårddisk: Intel (okänd) SSD 128 GB
Nätaggregat:Corsair HX 750 W
Övrig kylning: Fullt tillräcklig
Övriga komponenter: DVD-brännare
Temperaturer: under 60 grader.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Relel:

Tack, här kommer det:

Operativsystem: Microsoft Windows 8 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Vatten
Moderkort: ASUS P8Z68 Pro/Gen 3
Minne: 2x 8 GB Corsair Dominator 1 600 MHz
Grafikkort: Asuss gtx 670
Hårddisk: Intel (okänd) SSD 128 GB
Nätaggregat:Corsair HX 750 W
Övrig kylning: Fullt tillräcklig
Övriga komponenter: DVD-brännare
Temperaturer: under 60 grader.

Tack. Jag hade lyft processorn och granskat sockelpinnarna först och främst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tack. Jag hade lyft processorn och granskat sockelpinnarna först och främst.

Nu är detta gjort och ingen sockelpinne var olik de andra, de var i perfekt skick. Plockade isär allt och satte tillbaka enbart basic, körde utan grafikkort, istället via moderkortet för att få bild. Satt jag i en minnessticka, oavsett vilken, fick jag inte igång datorn. Även fast jag tryckte in knappen som tipsades om.

Nu har jag satt ihop allt igen och nu visar systemminnet att jag har 1st 4gb-sticka och en 1gb-sticka, vilket känns lite ologiskt.

Pekar det mesta på att det är moderkortet som är felet, eller vad tycker ni jag bör göra nu?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Relel:

Nu är detta gjort och ingen sockelpinne var olik de andra, de var i perfekt skick. Plockade isär allt och satte tillbaka enbart basic, körde utan grafikkort, istället via moderkortet för att få bild. Satt jag i en minnessticka, oavsett vilken, fick jag inte igång datorn. Även fast jag tryckte in knappen som tipsades om.

Nu har jag satt ihop allt igen och nu visar systemminnet att jag har 1st 4gb-sticka och en 1gb-sticka, vilket känns lite ologiskt.

Pekar det mesta på att det är moderkortet som är felet, eller vad tycker ni jag bör göra nu?

Det kan givetvis vara moderkortet men eftersom jag nästa år firar 20 år med Asus moderkort och fortfarande inte råkat ut för ett som gått sönder eller varit trasigt från början, så arbetar min hjärna med hypotesen att något annat är fel. Kortet kanske utsatts för för stor mekanisk stress som orsakat glapp i någon lödning, t ex vid kylarmontering eller vid minnesmontering?

Jag återkommer om jag kommer på något. För övrigt har jag samma moderkort som du för närvarande.

Om du har gamla CWT-tillverkade HX750/850 så är det inte helt okänt att de kan bli instabila. Testa annat nätagg kanske, eller iaf mäta spänningarna med datorn igång. Med multimeter då, det enda pålitliga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det kan givetvis vara moderkortet men eftersom jag nästa år firar 20 år med Asus moderkort och fortfarande inte råkat ut för ett som gått sönder eller varit trasigt från början, så arbetar min hjärna med hypotesen att något annat är fel. Kortet kanske utsatts för för stor mekanisk stress som orsakat glapp i någon lödning, t ex vid kylarmontering eller vid minnesmontering?

Jag återkommer om jag kommer på något.

Dina tankar väcker lite tankar hos mig. Jag har heller aldrig haft problem med asus. Jag undrar om inte problemet uppstod efter att jag monterade tillbaka minnena en gång efter att jag tog ur dom för att sätta i en fläktkontakt..
Och jag undrar om inte det gick väldigt trögt att trycka i ena minnet då.. Och undrar om jag inte kände en lite stickande doft när jag startade datorn.

Kanske faller lite bitar på plats, jag har inte tänkt på det som inträffade.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Relel:

Dina tankar väcker lite tankar hos mig. Jag har heller aldrig haft problem med asus. Jag undrar om inte problemet uppstod efter att jag monterade tillbaka minnena en gång efter att jag tog ur dom för att sätta i en fläktkontakt..
Och jag undrar om inte det gick väldigt trögt att trycka i ena minnet då.. Och undrar om jag inte kände en lite stickande doft när jag startade datorn.

Kanske faller lite bitar på plats, jag har inte tänkt på det som inträffade.

Du råkade inte sätta minnet på fel håll? Det går, iaf så mycket att stiften får kontakt, med kortslutning som följd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du råkade inte sätta minnet på fel håll? Det går, iaf så mycket att stiften får kontakt, med kortslutning som följd.

Det är mycket möjligt att jag gjorde det. Men med ström urdragen, hur skulle det ge kortslutning? Och även, varför kortslöts inte minnena, då de fungerar i andra datorer klockrent?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Relel:

Det är mycket möjligt att jag gjorde det. Men med ström urdragen, hur skulle det ge kortslutning? Och även, varför kortslöts inte minnena, då de fungerar i andra datorer klockrent?

Moderkortet kan brinna med inte minnet. Det beror helt på vilka stift som fick kontakt eller inte, oförutsägbart.

Du menar att du stoppade i minnet men aldrig försökte starta?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Moderkortet kan brinna med inte minnet. Det beror helt på vilka stift som fick kontakt eller inte, oförutsägbart.

Du menar att du stoppade i minnet men aldrig försökte starta?

Intressant. Det kan ju blivit en slarvig process där jag bara slängde ur minnena och slängde i de igen utan att se till att datorn var helt strömlös, vilket hypotetiskt sett kan ha gjort det. Men startat med fel håll har jag aldrig gjort. Bör nog vara moderkortet som tagit stryk av ett minnesbyte ändå.

Visa signatur

Ridå