Permalänk

Reklam i Firefox!

Kör sedan ett bra tag Chrome men har alltid gillat firefox med men när jag läste detta så är jag glad att jag bytte till Chrome!

http://feber.se/webb/art/293445/reklam_i_firefox/

Missvisande trådrubrik/§3.1 i reglerna
Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jo, att dom har lite reklam i de tomma rutorna innan du skaffat webhistorik är ju en väldigt big deal..

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

Jo, att dom har lite reklam i de tomma rutorna innan du skaffat webhistorik är ju en väldigt big deal..

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket big deal om man HATAR reklam! Sådana webbläsare åker bort!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Vilket whine det ska vara, lyssna på FreddieT. FF mosar chrome och IE, även ifall du har reklam i "ny tab" i de första 5 minuterna du använder FF för första gången.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Du kör en Google produkt och klagar på att det finns lite reklam i firefox precis när man installerat det.

Vet du vad Google är? Typ värdens största annonsföretag. Vet du vilka som gör Chrome?

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Mycket big deal om man HATAR reklam! Sådana webbläsare åker bort!

Du måste ha varit med om något traumatiskt i samband med reklam

Skämt åsido, håller med föregående talare, det spelar ingen roll. Till skillnad från tevereklam pausar denna reklam inte upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Kör sedan ett bra tag Chrome men har alltid gillat firefox med men när jag läste detta så är jag glad att jag bytte till Chrome!

http://feber.se/webb/art/293445/reklam_i_firefox/

Inte speciellt konstigt att det blir så heller.
Hur kan Chrome, IE och Safari vara gratis? För att de tjänar pengar på annat sätt.
Mozilla/Firefox har egentligen inga pengar. 90% av deras inkomst kommer från Google. Bland annat för att Google betalar hundratals miljoner dollar per år för att vara startsidan till Firefox. Detta måste väl också anses vara reklam?

http://thenextweb.com/insider/2013/11/21/mozillas-reliance-go...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Mycket big deal om man HATAR reklam! Sådana webbläsare åker bort!

Hur länge har du använt Firefox? Vad har du betalat för det? Gissar på att det är 0kr. Varför skapar du inte en egen webbläsare och ger bort den gratis? Google med sitt Chrome tjänar in sina pengar på insamling av användardata och ökad chans att man använder övriga Google-tjänster med reklam.

Förstår att man inte vill ha reklam, men hur kan något som visas i princip bara första gången du startar webbläsaren och sedan inte kommer fram alls om du inte installerar om Firefox störa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Mycket big deal om man HATAR reklam! Sådana webbläsare åker bort!

Citat:

Men när webbläsaren är nyinstallerad så brukar den vara tom och det är i just dessa tomma rutor som Mozilla anser de kan visa lite reklam istället. Det skall tydligt visas att det är reklam och rutorna kommer försvinna så fort man får igång lite webbläsarhistorik.

Tar väl typ 5 minuter att bli av med reklamen i så fall.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Du vill alltså att Firefox ska dö för att dom inte får in några pengar p.g.a att deras användare inte vill se reklam? Hur tror du dom får betalt varje månad så de kan fortsätta utveckla Firefox? Genom önskedrömmande och att be snällt om donationer? Nej, genom reklam i olika former. Reklamen har alltid funnits där i någon form, när du gör sökningar på saker sparas dom i diverse databaser, har du ett gmail/googlekonto är du särskilt utsatt för detta, google sparar näst intill varje knapp tryckning du gör. Denna informationen används för att se till att rätt reklam för det du brukar söka ligger högst upp när du t.ex googlar. Samma sak gör firefox, de gömmer det väldigt väl dock, men det finns där och gör samma sak.

Alla webbläsare gör detta ingen är oskyldig till detta bortsett ifrån några linux varianter och liknande hobby projekt. Dom måste ju har betalt, de spenderar ju hundratals arbetstimmar med att hitta, fixa och krossa buggar med uppdateringar och sen lägger de till nya funktioner osv. Det tycker du de inte ska ha betalt för? Och dessutom är det inte du som betalar mer än att du ser några sekunder av reklam, whoop-di-fucking-do...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Mycket big deal om man HATAR reklam! Sådana webbläsare åker bort!

Bättre med crome då, som från version 33(?) inte längre kommer tillåta tredjepartsappar (hejdå adblock plus).

Vad ska du göra, börja använda IE?

Årets aftonbladetrubrik förresten.. Det gäller ju bara precis i början, om det är en helt ren nyinstallation.

Snacka om att göra en hel hönsgård av en fjäder och skjuta myggor med fälthaubits.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Reklam? var då? jag har inte märkt nåt Kanske för att jag har Ghostery installerat?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Du vill alltså att Firefox ska dö för att dom inte får in några pengar p.g.a att deras användare inte vill se reklam? Hur tror du dom får betalt varje månad så de kan fortsätta utveckla Firefox? Genom önskedrömmande och att be snällt om donationer? Nej, genom reklam i olika former. Reklamen har alltid funnits där i någon form, när du gör sökningar på saker sparas dom i diverse databaser, har du ett gmail/googlekonto är du särskilt utsatt för detta, google sparar näst intill varje knapp tryckning du gör. Denna informationen används för att se till att rätt reklam för det du brukar söka ligger högst upp när du t.ex googlar. Samma sak gör firefox, de gömmer det väldigt väl dock, men det finns där och gör samma sak.

Alla webbläsare gör detta ingen är oskyldig till detta bortsett ifrån några linux varianter och liknande hobby projekt. Dom måste ju har betalt, de spenderar ju hundratals arbetstimmar med att hitta, fixa och krossa buggar med uppdateringar och sen lägger de till nya funktioner osv. Det tycker du de inte ska ha betalt för? Och dessutom är det inte du som betalar mer än att du ser några sekunder av reklam, whoop-di-fucking-do...

Lugn och fin nu Frågan var mer om ni tror att firefox kommer att minska ännu mer pga reklam, vill självklart INTE att firefox ska dö ut - har alltid gillat firefox! Måste finnas andra sätt att dra in pengar än att visa reklam i produkten? Tycker det är en tråkig väg att gå. Oftast är det bara början som slutar med rätt "bloatad" produkt.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

about:config, browser.newtabpage.enabled;false

Problemet löst.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, att kalla detta reklam är att ta i. Jag själv använder inte Firefox men att sluta använda det för New tab ser ut så här :
http://cl.ly/image/3I172o2f202k
Istället för så här :
http://cl.ly/image/033X3C3R1m3f
Jadu, det är bara dumt.

Detta försvinner efter att du varit inne på ett par sidor så förstår inte problemet om du har använt det innan.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Va? Har aldrig någonsin sett reklam i Firefox.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Lugn och fin nu Frågan var mer om ni tror att firefox kommer att minska ännu mer pga reklam, vill självklart INTE att firefox ska dö ut - har alltid gillat firefox! Måste finnas andra sätt att dra in pengar än att visa reklam i produkten? Tycker det är en tråkig väg att gå. Oftast är det bara början som slutar med rätt "bloatad" produkt.

Andra alternativet är att sälja tilläggstjänster eller firefox som en enskild produkt, hade du köpt Firefox om det hade kostat pengar? Nej tyvärr, det är så vår värld fungerar, användare vill helst inte betala för mjukvara så då får man bedriva sin verksamhet på en mer lukrativt sätt, då är reklam enklast. Man kan sen sälja tilläggstjänster till Firefox men det skulle de flesta tolka som "firefox är en ofärdig produkt utan man köper X-tilläget" osv och det hade de också förlorat användare på.

Det räckte uppenbarligen inte med att göra så som dom gjorde för, samla användar data och sälja till annonsföretag. Det var så dom gjorde innan, så din information samlades in och användes i reklam syfte utan att du såg reklamen. Givetvis skulle vi vilja ha det så mer. Men p.g.a så många använder adblocker osv så är det svårt att nyttja den här informationen de samlar in vilket gör att annonsbolagen betalar mindre för informationen.

Så man måste komma på en annan lösning då. Man kan inte ha kakan och äta kakan, men framför allt måste skaparen av kakan får betalt för sitt arbete oavsett om du sparar eller äter kakan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Det räckte uppenbarligen inte med att göra så som dom gjorde för, samla användar data och sälja till annonsföretag. Det var så dom gjorde innan, så din information samlades in och användes i reklam syfte utan att du såg reklamen. Givetvis skulle vi vilja ha det så mer. Men p.g.a så många använder adblocker osv så är det svårt att nyttja den här informationen de samlar in vilket gör att annonsbolagen betalar mindre för informationen.

Du måste skämta...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Du måste skämta...

http://www.mozilla.org/en-US/legal/privacy/firefox.html

"Information Firefox Sends to Websites and ISPs
Like other web browsers, Firefox sends Non-Personal and Potentially Personal Information to the websites you visit when requested by the website. This may include, e.g. the type of browser you are using, the type of device you are using (desktop, mobile, touch screen), your language preference, the referring site, and your IP address. If you are viewing a video, the buffering functionality of Firefox may allow the server hosting the video to determine which sections of the video you have actually played. This information may be logged by the websites you visit and the Internet Service Provider you are using. What information is logged and how that information is used depends on the policies of each of the websites you visit and the ISPs you use."

Det är denna informationen som Mozilla får betalt för att skicka till hemsidorna du besöker, t.ex facebook, google osv.

Visa signatur
Permalänk

Samma som alltid, inget är gratis, kostar det inget, så är det du som är produkten

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Kör sedan ett bra tag Chrome men har alltid gillat firefox med men när jag läste detta så är jag glad att jag bytte till Chrome!

http://feber.se/webb/art/293445/reklam_i_firefox/

Så ett företag som ärligt talat utvecklar den bästa webläsaren och ger dig den gratis vill tjäna lite pengar för att kunna vidareutveckla FF visar lite reklam på Tom ruta får dig arg.

Serriöst.... Delar din mamma fortfarande spagettin åt dig?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

men du är ok med all reklam på swec? eller på fejjan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Lugn och fin nu Frågan var mer om ni tror att firefox kommer att minska ännu mer pga reklam, vill självklart INTE att firefox ska dö ut - har alltid gillat firefox! Måste finnas andra sätt att dra in pengar än att visa reklam i produkten? Tycker det är en tråkig väg att gå. Oftast är det bara början som slutar med rätt "bloatad" produkt.

Nej det tror jag inte. Däremot lär crome minska när de bara stödjer appar från deras appstore och ger adblock plus ett nackskott.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

http://www.mozilla.org/en-US/legal/privacy/firefox.html
Det är denna informationen som Mozilla får betalt för att skicka till hemsidorna du besöker, t.ex facebook, google osv.

Det är den informationen som alla webbläsare meddelar sidorna de besöker, och krävs av HTTP-standarderna. Om du besöker min webbsida t.ex så får jag också ta del av den informationen, men inte betalar jag något för att få information som webbläsarna ger mig utan att ens fråga om jag vill ha den.

Permalänk
Medlem

Man tar ju ändå och lyfter över sin firefoxprofil när man installerar nytt. Så man ser inte ens reklamen vid nyinstallation i sådana fall.
Och Firefox är ju mycket friare än chrome. Reklamblockeringen i chrome fungerar ju inte direkt bra förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Det är den informationen som alla webbläsare meddelar sidorna de besöker, och krävs av HTTP-standarderna. Om du besöker min webbsida t.ex så får jag också ta del av den informationen, men inte betalar jag något för att få information som webbläsarna ger mig utan att ens fråga om jag vill ha den.

Nej, du får det inte det, men det innebär inte att du inte kan sälja den informationen vidare och om du gör det har säkerligen Mozilla ett kontrakt med de större annonsbolagen som har hand om sådant som gör att de får en andel av det du skulle fått. Visst är det standard men det innebär inte att informationen kan säljas vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nej, du får det inte det, men det innebär inte att du inte kan sälja den informationen vidare och om du gör det har säkerligen Mozilla ett kontrakt med de större annonsbolagen som har hand om sådant som gör att de får en andel av det du skulle fått. Visst är det standard men det innebär inte att informationen kan säljas vidare.

Va? Babbla inte om saker du inte har koll på. Det är väldigt enkelt att få ut "user-agent headers" som alla webbläsare skickar när de besöker en hemsida. Bland annat för att hemsidan ska kunna anpassa innehållet efter vilken webbläsare som används. Som jetten skriver är det en del av standarden och den specificerar inte heller vilka som får och inte får använda informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Va? Babbla inte om saker du inte har koll på. Det är väldigt enkelt att få ut "user-agent headers" som alla webbläsare skickar när de besöker en hemsida. Bland annat för att hemsidan ska kunna anpassa innehållet efter vilken webbläsare som används. Som jetten skriver är det en del av standarden och den specificerar inte heller vilka som får och inte får använda informationen.

Så du nekar alltså att informationen att IP x.x.x.x trycker på länk Y1 sen Y2, eller söker på något och trycker på länk Z är information som senare kan utnyttjas för att se till att IP x.x.x.x får riktad reklam när denne besöker olika hemsidor? Vad hindrar då webbläsaren ifrån att ta och hantera denna data lokalt först och sen skicka vidare när man stänger av programmet eller liknande? Ge bara webbläsaren ett ID och associera med IPn eller som chrome, logga in i webbläsaren direkt med ditt google konto. Kan jag eller kan jag inte se till att du ser reklam om säg motorcyklar om jag ser att söker på motorcyklar när du söker i Firefox, vad hindrar mig att inte spara den informationen och sälja den eller utnyttja den själv?

Vi kan även läsa under Firefox privacy policy följande.

Citat:

Snippets Firefox's default home page (<about:home>) loads small bits of information that we think will be useful to you. We call these "snippets". You can see them right below the search bar.

Once per day, Firefox gets new snippets from Mozilla. Whenever you see a snippet, that snippet makes a request to Mozilla, so that we can count how often snippets are viewed. This request to Mozilla sends the name of the snippet and is securely transmitted over HTTPS. Aside from this and standard log data collected as a part of any web request, snippets in Firefox do not send other information to Mozilla.

To help display relevant snippets, your Firefox browser sends Mozilla a monthly request to look up your location at a country level using your IP address. We then send that country level information back to your Firefox browser, where it's stored locally. Your Firefox browser (not our web servers) will then pick snippets to show you based on the locally stored country information.

Aside from providing you with the snippets service, we use the information from these requests to estimate what fraction of Firefox users click on each snippet (broken down into general categories like Firefox version and geographic area). We will not use any of the information in this request to attempt to identify you or your web browsing activity on other websites, and we aggregate the info we receive into these general categories as soon as is practical.

Med andra ord, Firefox själva är inte skyldiga till att direkt samla data och skicka den vidare, vilket innebär att Firefox själva låter annonsbolag hyra dessa snippets platserna som vilken annan annons som helst. Där med tjänar de pengar på det hållet. De lär ju inte visa reklam om de inte får information. Sen att de kallar det snippets och tycker det är relevant information är bara säljsnack.

Men vi kan sedan läsa under titeln "What and When We Share with Third Parties"

Citat:

Mozilla’s policy is to make Personal Information, such as your name and email address, and Potentially Personal Information, such as the URL of the site you last visited, only available to its employees, contractors, and selected contributors who signed confidentiality agreements that prohibit them from using or disclosing such information other than for approved Mozilla purposes.

We also work with third parties who provide infrastructure or back-end services (like content delivery networks, bandwidth providers, and services of an administrative nature). We may share Personal Information about you with such third parties for the purpose of enabling these third parties to provide such services.

Additionally, Mozilla may need to transfer Personal Information to an affiliate or successor in the event of a change of our corporate structure or status, such as in the event of a restructuring, sale, or bankruptcy.

Så vi vet att Mozilla i någon mån sparar data så de kan använda det t.ex felsökningssyfte, notera att Mozilla inte nämner vilka de tredje parterna är och kan mycket väl vara annonsbolag. Notera även att de bara nämner att de inte delar Personal Information men nämner inte de andra tre definitionerna av information som nämns i början av policy avtalet.

Om data går att spara, räkna med att alla företag kommer försöka utnyttja den datan på något sätt. Som sagt, att utveckla och ge uppdateringar så ofta som Mozilla gör kostar pengar och pengarna kommer någonstans ifrån. Donationer? Knappast. Dom gör ju något med datan de hanterar och hur mycket slår du vad om att de tjänar några hackor på det? Finns inget som heter välgörenhet inom företagsamhet, det kallas för PR.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fattar inte problemet riktigt.
Om man har ett problem med räven, då löser man det i about:config.
Man bytar inte till Chrome

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Kör sedan ett bra tag Chrome men har alltid gillat firefox med men när jag läste detta så är jag glad att jag bytte till Chrome!

http://feber.se/webb/art/293445/reklam_i_firefox/

Så du menar att du inte läser dagstidningar, kollar på tv, sitter vid datorn, åker buss, går ut eftersom du möjligtvis kommer bli överfallen av reklam? Löjla inte till det här, som någon över sade Firefox är fortfarande bäst på sitt område även med lite reklam...

Visa signatur

Citera för svar