Windows 7 via USB, ingen skiva. Nya komponenter

Permalänk

Windows 7 via USB, ingen skiva. Nya komponenter

Tjena Tjena!

Det är så att jag sitter på lite nya datorkomponenter i form av moderkort, grafikkort samt processor. Min fråga till er är simpel. Jag saknar Windows skiva men har ett USB som innehåller windows, stickan är boostad och klar(vet att den fungerar). Jag är dock väldigt ny med att använda mig av att starta ypp och installera via USB. Efter lite smått googlande så har jag fått fram att man ska ändra lite i BIOS innan man kan starta upp med USB. Men hur ska jag göra detta då jag ska byta hela moderkortet? Är detta möjligt? eller går det endast att formatera om datorn jag har med ett USB?

Tack på förhand!

ps. har ni svårt att förstå min formulering är det bara att fråga på. Skriver detta lite hetsigt...

Permalänk
Medlem

När jag satte ihop datorn och installerade W7 från usb räckte det att stoppa in den i en port och sedan sätta på datorn (heh dirty). Windows laddades automatiskt utan att jag behövde gå in och ändra i BIOS. Skulle du inte ha samma tur måste du bara gå in i BIOS och ändra boot sequence så att USBn bootas först.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Okej okej! Får ge det ett försök imorgon så får vi hoppas på det bästa. Tack för snabbt svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustavss0n.:

Okej okej! Får ge det ett försök imorgon så får vi hoppas på det bästa. Tack för snabbt svar!

Eller så spammar du F8 vid starten så får du själv välja vilken enhet du vill starta med:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Fick ihop alla nya komponenter igår och tänkte göra ett försök. Jag får igång datorn(lampan på moderkortet lyser, processorn snurrar, graffkortet snurrar) men det är bara svart på skärmen och jag får ingen signal. Det är inget fel på skärmen då jag använde den innan utan problem. Vad finns det för olika orsaker till detta problem? Moderkortet, minnena samt processorn är min brors gamla och det kan vara någon form av skada på dom, de fungerade när han plockade ut det men sedan har det legat framme. Någon som vet något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavss0n.:

Fick ihop alla nya komponenter igår och tänkte göra ett försök. Jag får igång datorn(lampan på moderkortet lyser, processorn snurrar, graffkortet snurrar) men det är bara svart på skärmen och jag får ingen signal. Det är inget fel på skärmen då jag använde den innan utan problem. Vad finns det för olika orsaker till detta problem? Moderkortet, minnena samt processorn är min brors gamla och det kan vara någon form av skada på dom, de fungerade när han plockade ut det men sedan har det legat framme. Någon som vet något?

Vad för komponenter?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Oj vågar jag berätta det haha...nej men kortet är ett xfx 7850 1gb, ramminnena är några crossair 4 gb, asus moderkort, intel processor. Förstår att du vill ha mer specifikt men kan ej modellerna i huvudet så får kika på det efter jobbet!

Permalänk
Medlem

Har du ändrat så du bootar från USB?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gustavss0n.:

Fick ihop alla nya komponenter igår och tänkte göra ett försök. Jag får igång datorn(lampan på moderkortet lyser, processorn snurrar, graffkortet snurrar) men det är bara svart på skärmen och jag får ingen signal. Det är inget fel på skärmen då jag använde den innan utan problem. Vad finns det för olika orsaker till detta problem? Moderkortet, minnena samt processorn är min brors gamla och det kan vara någon form av skada på dom, de fungerade när han plockade ut det men sedan har det legat framme. Någon som vet något?

Distanserna sitter rätt? Skriv gärna exakt vad du har för moderkort osv. Har du kopplat in alla sladdar? Dvs. 4\8 pins till cpu:n och extra ström till grafikkortet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavss0n.:

Fick ihop alla nya komponenter igår och tänkte göra ett försök. Jag får igång datorn(lampan på moderkortet lyser, processorn snurrar, graffkortet snurrar) men det är bara svart på skärmen och jag får ingen signal. Det är inget fel på skärmen då jag använde den innan utan problem. Vad finns det för olika orsaker till detta problem? Moderkortet, minnena samt processorn är min brors gamla och det kan vara någon form av skada på dom, de fungerade när han plockade ut det men sedan har det legat framme. Någon som vet något?

Låter som ett klassiskt moderkortsfel (om du nu kopplat allt rätt d v s). Testa demontera, och sedan montera ihop allt på nytt. Samt gör en reset av bios, står i manualen vilken byggel det är.

Permalänk

Okej boys, som sagt vilka delar exakt jag har tittar jag på sedan. Det ni dock ska veta är att dessa "4/8pins" och dylikt inte är något jag har någon vidare koll på...jag har satt ihop några datorer tidigare men brukar då kolla hur det ser ut innan och gå efter det helt enkelt. Ström har jag kopplat in i grafikkortet, strömkabeln som ska i moderkort är i, processorn i satt med sin sladd som ska i moderkortet, pwr & reset är givetvis i, hårddisk i kopplad, minnena har klickat fast och sitter på det enda sättet som fungerar, vad mer kan det vara?

Permalänk

Jag har nu gjort det lättare för mig då jag inte är säker på att alla delar jag hade hemma fungerade...beställde nu detta uppgraderingspaket: http://www.komplett.se/uppgraderingspaket-amd-fx-6300/746506 vad tror ni om det? + mitt grafikkort xfx 7850. Lär väl kunna flyta på relativt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavss0n.:

Jag har nu gjort det lättare för mig då jag inte är säker på att alla delar jag hade hemma fungerade...beställde nu detta uppgraderingspaket: http://www.komplett.se/uppgraderingspaket-amd-fx-6300/746506 vad tror ni om det? + mitt grafikkort xfx 7850. Lär väl kunna flyta på relativt bra?

Någon särskild anledning till varför du väljer AMD?
Ska du spela spel (antar att ska) är intel mycket bättre.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Njaa, alltså anledningen till att det blev AMD var nog i stort sett endast pga att jag läste runt på recensioner. Hur kommer det sig att Intel är bättre? eller är det endast något form av rykte eller finns det källa på det?

Permalänk
Medlem

Men du har ju redan nya grejor. Varför ska du då köpa nytt igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Eller så spammar du F8 vid starten så får du själv välja vilken enhet du vill starta med:)

Eller F11 som det är på mitt moderkort.

Permalänk
Rekordmedlem

Det första som du ska lösa är att få bild innan dess behöver du inte oroa dig för att ens kunna installera.

Har du byggt rätt, alla distanser på rätt ställe och bara där och ingen annanstans?
Alla kablar inkopplade ?
Allt korrekt monterat i sina socklar? minnen, grafikkort och alla kontakter är låsta i bott?
Har du bilder på bygget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Niclasc: Jag har ny-gamla prylar. Som sagt så har de suttit i min brors dator tidigare. Det enda som är nytt är grafikkortet. Anledningen till att jag köper nytt är för att jag inte är helt hundra på att allt är helt. Komponenterna fungerade då min bror tog ur dom men efter dess så har delarna legat löst och kan ha skadats. Men svårt att veta vad för komponent som kan ha kommit till skada då alla fläktar snurrar igång och moderkortets lampa lyser.

mrqaffe: Jo jag vet det förstår jag att en bild krävs för att kunna se vad jag gör hehe I fall jag har byggt rätt är jag till 80% säker på i alla fall. Alla kablar så vitt jag vet är inkopplade. Jag kan skicka några bilder senare.