Apple firar trettio år med Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Var i reklamen säger de att man bara kan vara kreativ med Apple?

Självklart kan man få påpeka, blir dock lite väl tramsigt att man bara påpekar om Apple hela tiden och inga andra företag. Så som jag ser det så påpekar man endast för att det är en reklam från Apple. Hade det varit från Samsung (eller annat något annat företag) så hade det inte alls blivit så "sura" miner.

Möjligtvis så kritiseras Apple så mycket för att det är ett parasitföretag som attackerar allt och alla för att forcera folk att köpa deras produkter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Möjligtvis så kritiseras Apple så mycket för att det är ett parasitföretag som attackerar allt och alla för att forcera folk att köpa deras produkter..

Jo så är det så klart. För det gör ju inga andra företag, skyddar sina patent alltså. Ska du inte dra upp om hur hemska förhållanden det är hos deras underleverantörer också, och sen anklaga Apple för det också (brukar ju vara rätt vanligt annars), trots att arbetsförhållanden är än värre hos till exempel Samsungs egna fabriker (vilket det dock inte skrivs eller klagas om här i Sverige)? Nyhetsrapporteringen här i Sverige angående Apple och andra företag är helt snedvriden. Men antar att det är lättare att klaga och svälja allt som svensk media skriver istället för att ta reda på hur världen verkligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitewhale:

Grattis Mac! Kört det sen 2006, jobbar mycket hellre på mac än på windows. Däremot är vissa av Aero-funktionerna i Win 7 smarta, saknar dem. Windows känns bara datorspel för mig numera.....

Håller med dig. Kör både mac och Win7 på två olika datorer, men har bara windows-datorn till spel samt Mac-datorn till jobb, grafiskt arbete, surf, etc.

Visa signatur

/H

Permalänk
Medlem

Man kan ju knappast kalla "Apple" för demokratiskt och öppet.

Lite falskhet i denna videon trots allt...

Permalänk

The great technology, say whaaat

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för det lilla äpplet uppe till vänster, så hade jag trott att det var Windows 2000 på bild.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Hade det inte varit för det lilla äpplet uppe till vänster, så hade jag trott att det var Windows 2000 på bild.

Så länge du inte kör Windows 2000 på en monokrom skärm med en upplösning på 320x200, är det nog dags att skaffa nya glasögon i så fall.

Skrivet av Capitán General:

I egenskap av Macanvändare i över 20 år och som användare av både Windows och OS X tycker jag att flera skribenter här missar en viktig punkt när de undrar vad som gör macen så speciell. Idag spelar det ingen större roll vilken typ av dator man använder eftersom alla fungerar på ungefär samma sätt, bara att gränssnittet är annorlunda (sett ur slutanvändarens perspektiv). Men på 80-talet var den verkligen revolutionerande och det tog MS 10 år att komma med en Windowsversion som gick att använda - Windows 95. Tidigare versioner kändes mer som ett skämt. Första gången jag använde en dator med Win 3.11 kunde jag inte fatta hur folk stod ut med den, eftersom det var så uppenbart att Macintosh var ett oerhört mer lättarbetat och genomtänkt system. Bara en sådan sak som att man var begränsad till 8+3 tecken kändes ofattbart. På en Mac kunde man döpa en fil till "Årsredovisning 1990" men på en PC fick den heta arsred90.xls eller något liknande.

Nåja, att vara Macfanatiker hör tonåren till, och jag har de senaste 10 åren ofta varit mycket kritisk till val som Apple gör (mer fokus på iOS än OS X, avsaknad av en vanlig uppgraderbar towerdator, produkter som slutar få mjukvaruuppdateringar efter 2-3 år etc) men trots det har det uppenbart varit ett framgångskoncept att göra som Apple har gjort.

Nu återstår bara att uppfinna en tidsmaskin och resa tillbaka till 1997 och köpa Appleaktier...

Jag var också militant Apple-fanatiker i mitten på 90-talet. På den tiden var ju operativsystemet (System 6 har jag för mig det var då) otroligt överlägset. I och med Windows 95 började Microsoft komma igen, men det var ju inte på långa vägar lika stabilt eller smidigt som den tidens OS på Mac:arna.

Edit: Säg till om du uppfinner en tidsmaskin, då hakar jag och köper Apple-aktier

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Så länge du inte kör Windows 2000 på en monokrom skärm med en upplösning på 320x200, är det nog dags att skaffa nya glasögon i så fall.

Ah har behövt nya glasögon i ett år nu, men det är priset på dom jäklarna som är problemet.
Dom får duga ett tag till.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/