Permalänk
Medlem

620w GTX 660 SLI?

Hej!
Undrar om mitt "Ace 620w" hade klarat av mina två grafikkort asus gtx 660 och asus gtx 660 oc.
Eller måste jag köpa ett nytt nätagg? Fick nyss hem andra grafikkortet det är darför jag är sugen
Tack!

edit: och bridge behöver man väl inte längre?

Permalänk
Hedersmedlem

Ace-nätagg duger aldrig, så nej. Var det inte för övrigt 620W-modellen som blev indraget pga elsäkerhetsproblem?

Köp något bra kvalitetsagg istället och bespara dig framtida huvudvärk. Annars räcker 650W, men jag hade valt 750W om du tänker fortsätta köra SLI.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tycker också du ska skaffa ett nytt agg.
Och bridge? menar du SLI brygga? AMDs nya generation behöver inte en brygga men nvidias kort behöver det fortfarande.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

ACE aggen är skit och finns inte längre, dom har en tendens att smälla om dom belastas för hårt, släng det agget och köp ett bra agg med minst 650watt.

Permalänk
Medlem

Haha släng skiten på tippen nu innan det är försent. Du får vara glad om det pallar ett kort ens!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

2 av dem är iallfall toppkvalite rakt igenom ax serien be quiet agget dem andra skulle jag inte köpa iallfall inte corsair agget

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

2 av dem är iallfall toppkvalite rakt igenom ax serien be quiet agget dem andra skulle jag inte köpa iallfall inte corsair agget

Fractal agget är väl seasonic som tillverkar?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

2 av dem är iallfall toppkvalite rakt igenom ax serien be quiet agget dem andra skulle jag inte köpa iallfall inte corsair agget

Jag skulle då säga att detta är ett bättre agg. Seasonic snålar inte på komponenter.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540130

Permalänk
Medlem

Och såklart är det någon som direkt rekommenderar det dyraste :/

TS: Ett sånt här räcker om du vill ha något billigare
http://www.inet.se/produkt/6911394/corsair-cx-750m-80-bronze-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

2 av dem är iallfall toppkvalite rakt igenom ax serien be quiet agget dem andra skulle jag inte köpa iallfall inte corsair agget

Skulle väl till och med tveka lite på om be quiet agget verkligen kan räknas som toppkvalité då det är tillverkat av FSP, vilken är en mycket kompetent tillverkare men tillhör inte toppskiktet.

Corsair RM skulle jag undvika, är inte särskilt bra byggda och har en del sämre komponenter (kondensatorer) vilket är särskilt illa i ett semipassivt nätaggregat då de säkert blir varmare än vanliga.

Skrivet av tingkan:

Fractal agget är väl seasonic som tillverkar?

Nej det är ATNG. Visserligen en rätt bra tillverkare men skulle nog ranka FSB över.

Skrivet av Snigeln Bert:

Jag skulle då säga att detta är ett bättre agg. Seasonic snålar inte på komponenter.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540130

Här är ett riktigt kvalitets agg. Dock finns det några andra alternativt om TS inte vill lägga så mycket pengar på nätagget och ändå få ett riktigt bra nätaggregat tillverkat av Seasonic.

T.ex.
XFX 650W för ca 700kr. Tillverkat av Seasonic och har fått mycket bra recensioner.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=734270

Finns även en modulär variant för ca 100kr till. Verkar dock vara mycket dåligt i lager med denna variant.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1368720

Angående TS ursprungliga fråga. Om du skaffar ett vettigt nätaggregat så är det inga problem att köra GTX 660 sli på ca 600W, du kommer även ha utrymme för överklockning.

Redigerar in ett svar på inlägget över mig.

Skrivet av Appel99:

Och såklart är det någon som direkt rekommenderar det dyraste :/

TS: Ett sånt här räcker om du vill ha något billigare
http://www.inet.se/produkt/6911394/corsair-cx-750m-80-bronze-...

Nej nej nej. Om nu TS ska fixa ett ordentligt nätaggregat ska han inte välja det nätaggregatet. Corsair CX serie är inte direkt högsta kvalitet. Ja den är säkert långt bättre än ACE skräpet men ingen idé att bara ta ett steg mot Kvalitet när det går att få ett riktigt toppskikts nätaggregat för samma pengar.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Var det alla ace's modeller som var dåliga?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deadich:

Var det alla ace's modeller som var dåliga?

De tidiga var det, men det sista som kom var väl hyggligt iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tingkan:

Fractal agget är väl seasonic som tillverkar?

FSP tillverkar Fractal Design nätaggen.
Be Quiet dark power är Seasonic OEM (850W och uppåt), men brukar vara dyrare än Seasonics egna motsvarande. Corsair AX utan i, dvs inte det som är länkat ovan, är också Seasonic och är bra. Corsair AX-i och RM är i mitt tycke för dyra för den kvalitet man får. Så att detta skulle vara de bästa aggen vet jag inte om jag håller med om.

Jag brukar förorda Seasonic byggda agg, dvs:
Seasonic, XFX, Cooler Maser V-serie, vissa beQuiet Dark Power, vissa Corsair AX (utan i)
Nätaggen ovan är i lite olika prisklasser, allt från XFX som har billigare nätagg till beQuiet som jag tycker brukar vara dyra. Det beror lite på vad man vill ha.

Vill man veta vem som tillverkat ett nätagg kan man kolla här:
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Var det alla ace's modeller som var dåliga?

Alla var väl inte lika katastrofalt dåliga som AC-620RD+ Raw Deal som fick försäljningsförbud av Elsäkerhetsverket men övriga är ju knappast vad man skulle kalla bra. Det är nog bäst att undvika alla Ace nätaggregat, åtminstone tills (om) det kommer några nya modeller, tillverkade av en seriös och bra oem tillverkare, och de blir ordentligt testade.

Lite intressanta länkar.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13643-elsakerhetsverket-stop...
Finns redan tidigare i tråden men den tål att upprepas.

Sweclockers test av Ace of Sweden nätaggregat.
http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Särskilt intressant.
"Fyra nätdelar ur Raw Deal Plus Rev.2-serien testades i SweClockers labb och samtliga havererade. Två av dessa tog dessutom med sig huvudsäkringen i lokalen, vilket inte är ett gott tecken för de komponenter som är anslutna till enheten."

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Nej nej nej. Om nu TS ska fixa ett ordentligt nätaggregat ska han inte välja det nätaggregatet. Corsair CX serie är inte direkt högsta kvalitet. Ja den är säkert långt bättre än ACE skräpet men ingen idé att bara ta ett steg mot Kvalitet när det går att få ett riktigt toppskikts nätaggregat för samma pengar.

Och när sa jag att CX-serien var bäst? Och ja, XFX-agget såg bättre ut än CX-agget

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa vad alla andra har skrivit men,dom flästa värkar säga att ace suger , men du klarar dig enkelt med 600w till 660 sli

Visa signatur

GPU: Nvidia 970
CPU: Intel i7-6700k 4.0GHZ
PSU: Be quiet! 600w 80+ Silver
RAM: Corsair 2x 8GB DR4 2133MHz
Moderkort: Gigabyte Z170 Gaming K3

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Du hittar inte ett bättre nätaggregat för priset, byggt av Seasonic. Inget spoltjut heller.

--EDIT--
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Här har du en recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

FSP tillverkar Fractal Design nätaggen.
Be Quiet dark power är Seasonic OEM (850W och uppåt), men brukar vara dyrare än Seasonics egna motsvarande. Corsair AX utan i, dvs inte det som är länkat ovan, är också Seasonic och är bra. Corsair AX-i och RM är i mitt tycke för dyra för den kvalitet man får. Så att detta skulle vara de bästa aggen vet jag inte om jag håller med om.

Jag brukar förorda Seasonic byggda agg, dvs:
Seasonic, XFX, Cooler Maser V-serie, vissa beQuiet Dark Power, vissa Corsair AX (utan i)
Nätaggen ovan är i lite olika prisklasser, allt från XFX som har billigare nätagg till beQuiet som jag tycker brukar vara dyra. Det beror lite på vad man vill ha.

Vill man veta vem som tillverkat ett nätagg kan man kolla här:
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Jag har visserligen redan skrivit detta men för att det inte ska bli förvirring.

Fractal Design Newton R3, 600W = ATNG
Corsair RM 750W = Chicony
be quiet! Dark Power Pro10, 650W = FSP
Corsair AX 760i = Flextronics

Sedan prisskillnaden mellan AX och AXi är liten, <100kr, och båda tillverkarna, Flextronics och Seasonic, är mycket bra vilken som är bäst är inte helt klart så om man vill ha Corsair Link så är AXi knappast sämre än AX. Båda håller mycket hög kvalitet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag skulle då säga att detta är ett bättre agg. Seasonic snålar inte på komponenter.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540130

Hugget som stucket alla 3 är bra men visst seasonic har antagligen nyare plattform är bq agget. Men jag hade nog valt axi agget före seasonic om jag fick välja

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dra0mz:

Orkar inte läsa vad alla andra har skrivit men,dom flästa värkar säga att ace suger , men du klarar dig enkelt med 600w till 660 sli

inte med 600w från ace dem pajar komponenter ganska snabbt eller tar med sig ett par säkringar och datorer innan det själv går sönder mera. (Ja jag anser dem som trasiga från fabrik...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Okej det fungerade. Men har satt i SLI Bridgen nu och hur vet jag om det fungerar? Massa folk säger att man ska configuera det på nvidia control panel men har väl en nyare verison så kan inte göra det. Har kollat GPU-Z och där finns bara 1 grafikkort... Snälla hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nuukeen:

Okej det fungerade. Men har satt i SLI Bridgen nu och hur vet jag om det fungerar? Massa folk säger att man ska configuera det på nvidia control panel men har väl en nyare verison så kan inte göra det. Har kollat GPU-Z och där finns bara 1 grafikkort... Snälla hjälp!

Vad fungerade? Du ska ställa in att du vill köra SLI i Nvidias kontrollpanel, ja. Jag kör senaste versionen av drivrutinen och inställningen finns där, så att du inte ser den kan bero på att datorn inte fattar att du har två kort.

1. Har du provat att köra korten var för sig som enda kort för att se så att båda funkar?
2. Vad har du för moderkort? Det räcker inte med att det har två passande kontakter, det måste vara godkänt för SLI, vilket i princip innebär att det har två PCIexpress x16 kontakter som kan köra minst x8-hastighet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuukeen:

Okej det fungerade. Men har satt i SLI Bridgen nu och hur vet jag om det fungerar? Massa folk säger att man ska configuera det på nvidia control panel men har väl en nyare verison så kan inte göra det. Har kollat GPU-Z och där finns bara 1 grafikkort... Snälla hjälp!

har du bytt nätagg och har du moderkort med stöd för sli ?
om du inte byter det så kommer det inte ta lång stund innan datorn din är trasig någonstans...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad fungerade? Du ska ställa in att du vill köra SLI i Nvidias kontrollpanel, ja. Jag kör senaste versionen av drivrutinen och inställningen finns där, så att du inte ser den kan bero på att datorn inte fattar att du har två kort.

1. Har du provat att köra korten var för sig som enda kort för att se så att båda funkar?
2. Vad har du för moderkort? Det räcker inte med att det har två passande kontakter, det måste vara godkänt för SLI, vilket i princip innebär att det har två PCIexpress x16 kontakter som kan köra minst x8-hastighet.

Om du hade läst ovanför...
Datorn fattar nog inte att jag har två kort, mitt moderkort heter MSI Z77A-S01. Har två 6 pin pciexpress, ett går in i det ena kortet och ett i den andra, är det för lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

har du bytt nätagg och har du moderkort med stöd för sli ?
om du inte byter det så kommer det inte ta lång stund innan datorn din är trasig någonstans...

Har inte bytt nätagg, får nog göra det imorgon imed att jag bara har 6 pin. Moderkortet har stöd för sli.
Och nej. Har haft nätagget i runt 2 år nu och det har gått hur bra som helst, förstår inte varför alla ni ska böla? ALLA deras var ju inte kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuukeen:

Har inte bytt nätagg, får nog göra det imorgon imed att jag bara har 6 pin. Moderkortet har stöd för sli.
Och nej. Har haft nätagget i runt 2 år nu och det har gått hur bra som helst, förstår inte varför alla ni ska böla? ALLA deras var ju inte kassa.

nej men modellen du har är en utav dem kassa...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuukeen:

Har inte bytt nätagg, får nog göra det imorgon imed att jag bara har 6 pin. Moderkortet har stöd för sli.
Och nej. Har haft nätagget i runt 2 år nu och det har gått hur bra som helst, förstår inte varför alla ni ska böla? ALLA deras var ju inte kassa.

De människor som du så fint skriver att dem 'bölar' gör det av en relativt god anledning. Det har och göra med att ifall ditt nätagg failar under load så har det en stor chans att dra med sig fler utav dina komponenter in i döden och vidare till de sälla jaktmarkerna för datorkomponenter.

Vi vill inte att det ska hända med dina komponenter, därav att typ ALLA avråder dig från att fortsätta använda det nätaggregatet.

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold...

Här har du ett exempel på billigt och bra nätagg för 695:-

Detta innebär att du INTE kopplar ditt ace-agg till några som helst dator-komponenter som är värda mer än 695:-

Väljer du ändå att göra det så har du redan fått svar på din kommande "Det kom rök och lukta bränt, är min dator död?"-tråd.