Permalänk
Medlem

Krasher i spel men inte i benchmarks?

Hej, vad kan det vara för fel på min dator när den väldigt ofta krashar i relativt krävande spel, men i princip aldrig i benchmarks så som 3DMark, Heaven, Kombustor o.s.v. Datorn krashar ofta på ungefär samma ställen i spelen, skärmen blir svart och "får ingen signal", medan ljudet loopas och blir hackigt.
Har ett GTX 670, MSI moderkort, Corsair 600W och en 3570k.

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har du överklockat något? Det kan vara boven, det behöver inte vara stabilt även om den klarar benchmarks

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel den kraschar i ?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raubens:

Hej, vad kan det vara för fel på min dator när den väldigt ofta krashar i relativt krävande spel, men i princip aldrig i benchmarks så som 3DMark, Heaven, Kombustor o.s.v. Datorn krashar ofta på ungefär samma ställen i spelen, skärmen blir svart och "får ingen signal", medan ljudet loopas och blir hackigt.
Har ett GTX 670, MSI moderkort, Corsair 600W och en 3570k.

Hjälp uppskattas!

Jag har ett GTX670 och har en Accelero Mono på mitt och det funkar super, vilken kylare har du?
Testa med andra drivisar typ 331.82 och se om det hjälper?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har du överklockat något? Det kan vara boven, det behöver inte vara stabilt även om den klarar benchmarks

Nopp, ingen överklock :/

Skrivet av vinylens:

Vad är det för spel den kraschar i ?

AC4, Bioshock m.m. Klarar sig dock i BF3, Skyrim och Far Cry 3 av någon konstig anledning...

Skrivet av Jalle64:

Jag har ett GTX670 och har en Accelero Mono på mitt och det funkar super, vilken kylare har du?
Testa med andra drivisar typ 331.82 och se om det hjälper?

Accelero Mono har jag, ironiskt nog.... Hur gör jag för att bästa rensa gamla drivisar och installera 331.82?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raubens:

Nopp, ingen överklock :/

AC4, Bioshock m.m. Klarar sig dock i BF3, Skyrim och Far Cry 3 av någon konstig anledning...

Accelero Mono har jag, ironiskt nog.... Hur gör jag för att bästa rensa gamla drivisar och installera 331.82?

Du väljer avancerad vi installation och bockar för att den ska köra clean installation. Håller tummarna!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du väljer avancerad vi installation och bockar för att den ska köra clean installation. Håller tummarna!

Nopp, samma problem kvarstår

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med ett 780 efter 2 inskickningar till komplett fick jag ett nytt och nu fungerar det.

http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1271048-problem-med-ett-asus-780-dc2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lowfyr:

Hade liknande problem med ett 780 efter 2 inskickningar till komplett fick jag ett nytt och nu fungerar det.

http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1271048-problem-med-ett-asus-780-dc2/

Jag skulle gärna reklamera kortet, om det inte vore för att jag köpte datorn färdig och satt på en tredjepartskylare

Permalänk
Medlem

Kunde inte installera nåt spel eller spela för att då krashar det. Program som slutar svara osv.

Hade nyaste drivrutinerna till mitt grafikkort (GTX660). Men när jag gick ner till 331.82 drivrutinen så funkar allt klockrent.
Kolla så att du inte har nyaste drivrutinerna kvar och installera 331.82.

Edit: Fick bsod av dom nyaste drivrutinerna och skärmen kunde bli svart ibland.

Permalänk
Medlem

Är kortet fabriksöverklockat då? Vilket märke är det?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova om kortet har upplåst volt att ge det lite extra kräm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_strand:

Kunde inte installera nåt spel eller spela för att då krashar det. Program som slutar svara osv.

Hade nyaste drivrutinerna till mitt grafikkort (GTX660). Men när jag gick ner till 331.82 drivrutinen så funkar allt klockrent.
Kolla så att du inte har nyaste drivrutinerna kvar och installera 331.82.

Edit: Fick bsod av dom nyaste drivrutinerna och skärmen kunde bli svart ibland.

Har provat att installera 331.82 och problemet kvarstår.

Skrivet av gwin:

Är kortet fabriksöverklockat då? Vilket märke är det?

Nej, MSI referenskort med Accelero Mono II kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Du kan ju prova om kortet har upplåst volt att ge den lite extra kräm.

Tyvärr tror jag inte att den har det, går ju att ändra i MSI Afterburner men inget verkar hända då jag förut har kollat i GPU-Z.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubens:

Tyvärr tror jag inte att den har det, går ju att ändra i MSI Afterburner men inget verkar hända då jag förut har kollat i GPU-Z.

Du kan ju flasha ett nytt BIOS med högre Maxvolt. Det påverkar ju dock livslängden negativt. Du kan ju börja med att underklocka kortet och se om felen kvarstår.

Hade du förresten esd armband när du installerade kylaren?

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwin:

Du kan ju flasha ett nytt BIOS med högre Maxvolt. Det påverkar ju dock livslängden negativt. Du kan ju börja med att underklocka kortet och se om felen kvarstår.

Hade du förresten esd armband när du installerade kylaren?

Yes, hade ett armband. Vid -100 core och memory krashade det fortfarande i vissa spel, och kände att det ändå inte är särskilt värt att spela de mer krävande spelen om jag måste köra mitt 670 i typ 700 MHz....

Permalänk
Medlem

Ingen som är intresserad av att byta till sig ett 670 med tredjepartskylare som går svalt och fungerar i många spel mot något likvärdigt med referenskylare? >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubens:

Yes, hade ett armband. Vid -100 core och memory krashade det fortfarande i vissa spel, och kände att det ändå inte är särskilt värt att spela de mer krävande spelen om jag måste köra mitt 670 i typ 700 MHz....

Då är det fel på kortet och att höja spänningen kommer inte att hjälpa. Sätt tillbaka stockkylaren och reklamera det och hoppas på det bästa.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Finns det möjligt att testa kortet på någon annan dator för att kolla att det verkligen är kortet som är fel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Finns det möjligt att testa kortet på någon annan dator för att kolla att det verkligen är kortet som är fel?

Tyvärr inte

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att spelen inte krashar när jag sänker upplösningen till 1600x900, vad kan det betyda?