BF4 Oförklarligt ospelbart även på low!

Permalänk
Medlem

BF4 Oförklarligt ospelbart även på low!

Goddagens! Schysst att du läser min tråd!

Problemet!
Som rubriken redan har påpekat så kan man inte ens lira BF4 på 40+ fps när allt är på low. gpu'n kör på som den bör då det laggar varken mer eller mindre om jag kör allt på ultra. Cpu'n kör på mellan 75-95%, väldigt sällan som den går hela vägen upp till 100% (på ultra).

Det jag har gjort/gör
Har kollat och bekräftat att det är inget som helst fel på gpu'n (har testat det i en annan fungerande dator).
Har testat Unpark på cpu-kärnorna utan den betydliga förändringen som andra har påstått att de har fått.. Kör memtest just nu så jag återkommer så fort som möjligt angående resultatet.
Alla drivrutinerna är up to date..

Min Setup
MB - Asus rampage gene 2 1366
CPU - i7920 (Clockad till 3,4 atm, samt går aldrig över 70°)
GPU - Gainward 770/4gb (Går aldrig över 65°)
RAM - 6gb corsair 1333mhz + 4gb corsair 1600mhz Allt körs på 1333mhz via via moderkortet
SSD 120gb Samsung 840 basic
SSD 64gb kingston
HDD 1terra (no idea)
Nätagg - Corsair 850watt
Ljudkort - Asus Xonar Essence STX
Chassi - Fractal Design Define R4
CPU kylare - Cooler Master v8

Så vad gör man?
Vet du möjligtvis vad det skulle kunna vara som knasar? Börjar tappa tålamodet men vet samtidigt inte alls vad man bör göra åt saken..

Säg till om jag har missat något! Uppskattar alla svar man kan få! Ha en fortsatt trevlig morgon/dag/kväll!

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig är att spelet av någon anledning tycker att du ska spela med den integrerade grafikkretsen på processorn. In i BIOS och avaktivera den, se vad som händer!

Permalänk
Medlem

Testat att klocka din CPU högre? 4GHz ska väl inte vara några större problem med en 920, rent spontant känns det som att det skulle kunna ge en hel del.

Sen vet jag inte hur stor roll RAM har i BF4, men du får ju inte ut maxprestanda av att köra vad jag antar är 5 st 2GB stickor? Du bör köra antingen 3 eller 6 stickor för att få ut effekten av triple channel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Det enda jag kan tänka mig är att spelet av någon anledning tycker att du ska spela med den integrerade grafikkretsen på processorn. In i BIOS och avaktivera den, se vad som händer!

Jag hittar tyvärr ingen info som påstår att 920 ens har en integrerad grafikkrets? Finns inte riktigt några sådana inställningar i bios åtminstone (under cpu-configuration settings). Tror att det endast är dom nyare modellerna som har det som tex i7-3770.

Kunde ha varit en simpel lösning, ack i alla fall!

Permalänk

Märkligt, jag kan köra BF4 på ultra utan problem, med en i7 930 och ett Gtx 580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Testat att klocka din CPU högre? 4GHz ska väl inte vara några större problem med en 920, rent spontant känns det som att det skulle kunna ge en hel del.

Sen vet jag inte hur stor roll RAM har i BF4, men du får ju inte ut maxprestanda av att köra vad jag antar är 5 st 2GB stickor? Du bör köra antingen 3 eller 6 stickor för att få ut effekten av triple channel.

Jag har just nu ett ganska litet chassi med så bra luftflöde jag kan få vilket fortfarande ger ganska höga temperaturer. Därav vill jag helst inte skruva upp cpu'n allt för högt innan dess att man har hunnit byta till ett större. Skulle kunna skruva upp den något men det känns inte som om det skulle hjälpa då andra byggen kör BF4 på standardvärdet 2,6... Kan självklart testa det dock!

Jo jag har funderat på det du skrev angående ramet. Har testat 3x2gb men det sket sig, troligtvis pga att man hamnar under rekommenderad mängd ram.. Ska se om jag kan låna ett ram för att få 6 lika minnen!

Permalänk
Medlem

högre klock på CPUn kanske kan ge några fler fps som sagt & om memtest säger att minnena är okej så är det väl så xD

avaktivera om du har grafikkrets på mobo, men det känns väääldigt otroligt om det skulle ha med det att göra (men man vet ju aldrig)

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

högre klock på CPUn kanske kan ge några fler fps som sagt & om memtest säger att minnena är okej så är det väl så xD

avaktivera om du har grafikkrets på mobo, men det känns väääldigt otroligt om det skulle ha med det att göra (men man vet ju aldrig)

Jo jag tror er angående högre klock, det lär säkert ge några fler fps. Men jag har tyvärr lite svårt att se hur det kommer att ge mig från 40 fps på low till 60 på ultra? Kör jag ultra så har jag ca 20 fps just nu.. Men jag ska testa att clocka den högre i alla fall!

Permalänk
Medlem

Är det endast BF4 du har problem med? Kör Unigine Valley eller 3DMark, får du normala poäng för ditt system?

Skrivet av Belzer:

Det enda jag kan tänka mig är att spelet av någon anledning tycker att du ska spela med den integrerade grafikkretsen på processorn. In i BIOS och avaktivera den, se vad som händer!

Nu har 1366 processorer inte integrerade gpu.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Johnten:

Goddagens! Schysst att du läser min tråd!

Problemet!
Som rubriken redan har påpekat så kan man inte ens lira BF4 på 40+ fps när allt är på low. gpu'n kör på som den bör då det laggar varken mer eller mindre om jag kör allt på ultra. Cpu'n kör på mellan 75-95%, väldigt sällan som den går hela vägen upp till 100% (på ultra).

Det jag har gjort/gör
Har kollat och bekräftat att det är inget som helst fel på gpu'n (har testat det i en annan fungerande dator).
Har testat Unpark på cpu-kärnorna utan den betydliga förändringen som andra har påstått att de har fått.. Kör memtest just nu så jag återkommer så fort som möjligt angående resultatet.
Alla drivrutinerna är up to date..

Min Setup
MB - Asus rampage gene 2 1366
CPU - i7920 (Clockad till 3,4 atm, samt går aldrig över 70°)
GPU - Gainward 770/4gb (Går aldrig över 65°)
RAM - 6gb corsair 1333mhz + 4gb corsair 1600mhz Allt körs på 1333mhz via via moderkortet
SSD 120gb Samsung 840 basic
SSD 64gb kingston
HDD 1terra (no idea)
Nätagg - Corsair 850watt
Ljudkort - Asus Xonar Essence STX
Chassi - Fractal Design Define R4
CPU kylare - Cooler Master v8

Så vad gör man?
Vet du möjligtvis vad det skulle kunna vara som knasar? Börjar tappa tålamodet men vet samtidigt inte alls vad man bör göra åt saken..

Säg till om jag har missat något! Uppskattar alla svar man kan få! Ha en fortsatt trevlig morgon/dag/kväll!

Om jag fick ditt problem sådär helt plötsligt så skulle jag kika på klockfrekvenserna på GPU och CPU när jag spelar för att utesluta att det sker någon throttling/upptäcka throttling

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

Jag hittar tyvärr ingen info som påstår att 920 ens har en integrerad grafikkrets? Finns inte riktigt några sådana inställningar i bios åtminstone (under cpu-configuration settings). Tror att det endast är dom nyare modellerna som har det som tex i7-3770.

Kunde ha varit en simpel lösning, ack i alla fall!

Höhö, jag bar antog att den hade en integrerad grafikkrets ; ) Mycket snillrikt av mig, hoppas dock du får ditt problem löst snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Om jag fick ditt problem sådär helt plötsligt så skulle jag kika på klockfrekvenserna på GPU och CPU när jag spelar för att utesluta att det sker någon throttling/upptäcka throttling

Cpu'n bör inte kunna göra det då jag har avaktiverat Intel (R) C-state tech. Ska dock ha det i åtanke!

Då GPU'n inte gör det på annan setup så borde det vara lugnt? Sitter och tittar nu medans jag lirar. Ser inget samband alls mellan fps drops och min core clock som jag ser live via andra skärmen/EXPERTool..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

Cpu'n bör inte kunna göra det då jag har avaktiverat Intel (R) C-state tech. Ska dock ha det i åtanke!

Då GPU'n inte gör det på annan setup så borde det vara lugnt? Sitter och tittar nu medans jag lirar. Ser inget samband alls mellan fps drops och min core clock som jag ser live via andra skärmen/EXPERTool..

Har du provat dra ut ena skärmen? Man vet ju aldrig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Märkligt, jag kan köra BF4 på ultra utan problem, med en i7 930 och ett Gtx 580.

Ofta xD

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Har du provat dra ut ena skärmen? Man vet ju aldrig..

Ska prova det efter jobbet imorgon. Bra ide dock. Känns lite tråkigt om det skulle vara lösning..

Permalänk
Moderator
Forumledare

Ja något är galet, jag för över din fps på medium/low med en oklockad q9650 och ett gtx560ti.

Vilka temperaturer har du under spel?
Vad kör du för OS?

Edit: Oops, såg dina temps nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Snorlena:

Japp, plus att jag har Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag vet från BF3 kunde en del ljudkort ställa till det - testa att disable det.
Annars fick jag en rätt skön boost (20-30fps mer?) när jag lade in Win8

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag vet från BF3 kunde en del ljudkort ställa till det - testa att disable det.
Annars fick jag en rätt skön boost (20-30fps mer?) när jag lade in Win8

Bör jag endast disable'a det eller bör jag koppla ur det helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Testat att klocka din CPU högre? 4GHz ska väl inte vara några större problem med en 920, rent spontant känns det som att det skulle kunna ge en hel del.

Sen vet jag inte hur stor roll RAM har i BF4, men du får ju inte ut maxprestanda av att köra vad jag antar är 5 st 2GB stickor? Du bör köra antingen 3 eller 6 stickor för att få ut effekten av triple channel.

Drog upp den till 4Ghz, det blev väl bättre ja. Men nu upplever jag att det hackar sig frammåt till och från i spelandet. kör just nu med 2x4 samt 1x4 i triple channel på 1700mhz istället för 14gb på 1333mhz. Vet inte alls om jag har märkt någon skillnad ärligt talat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

wall of text

Skulle detta ske mig så hade jag spontant nergraderat drivrutiner och kollat så att gpu inte låst sig i 2D-läge. Är det bara i BF4 det går så segt? Vad gjorde du innan detta hände?

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Japp, plus att jag har Windows 7

Fixa windows 8 så får du 20 fps till helt gratis i bf4:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

Bör jag endast disable'a det eller bör jag koppla ur det helt?

Ska räcka med disable

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Skulle detta ske mig så hade jag spontant nergraderat drivrutiner och kollat så att gpu inte låst sig i 2D-läge. Är det bara i BF4 det går så segt? Vad gjorde du innan detta hände?

Vad jag vet så är det bara BF4 som går så här segt. Vet inte riktigt om det är jämförbart men jag har kört igenom bioshock på absolut högsta utan några som helst tecken på problem..

Jag kan testa att nergradera drivrutinerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Fixa windows 8 så får du 20 fps till helt gratis i bf4:)

Det låter intressant! Ska testa det i helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Fixa windows 8 så får du 20 fps till helt gratis i bf4:)

Det där stämmer ju inte nånstans.. Ordentliga mätningar visar en ökning på 2-3 fps on average, enligt nordichardware och techpowerup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Det där stämmer ju inte nånstans.. Ordentliga mätningar visar en ökning på 2-3 fps on average, enligt nordichardware och techpowerup.

Jag spelar bara BF4
Och jag hatar Win8

Men jag installerade Win8 bara för folk sa det skulle ge mer performance

Och det stämmer. Minst 20fps mer (i mitt tillfälle) i BF4

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket, alla som har svarat! Jag ominstallerade win7 och nu funkar allting galant! Har verkligen ingen aning vad som var knas. Tack åter igen för all hjälp!