Intel Broadwell försenas till Q4 2014

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Dåligt. Vill byta ut min C2D 6300 :(. Nu får jag vänta ännu mer... Intel intel why you do this to me?

Skickades från m.sweclockers.com

men att byta till e8400 - q6600 lönar sig inte??????????????

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

För mig är det logiskt att det skjuts upp också, men jag har ingen aning om hur utvecklingsprocessen går till, så jag bara antar det.

Fast Haswell finns redan, dock inte i extreme-versionen. Broadwell är nyare teknologi. Att de inte redan lanserat Haswell-e är väl mer marknadsmässigt än utvecklingsmässigt antar jag. Fast så kan det i och för sig även vara med Broadwell. Hade konkurrensen varit större så hade det nog snabbat på lanseringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Svag försäljning = når inte budgetmålen = investeringsbudgeten för kommande generation stryps = försening. Kan inte se det som konstigare än så?

Kruxet är naturligtvis att den analysen är för simplistisk.
"Kunderna är ointresserade av att köpa våra produkter, därför tar vi inte fram några nya utan försöker sälja det som redan visat sig ointressant i ett år till."

Citat:

Plus att de som redan sagts inte har någon konkurrens, då kan de bara skjuta på nya modeller för att sälja ut lagret av befintliga modeller först. Bra för Intel, dåligt för oss konsumenter. Vi vill ha konkurrens

Jag kan inte för mitt liv föreställa mig att de skulle sitta med ETT ÅRS lager. Redan en månads lager skulle vara tveksamt.

Hela idén med att sälja de gamla produkterna under längre tid grundar sig på antagandet att kunderna ersätter sina datorer enligt givna tidscykler. Det är i någon mån sant för företag/administrationer (men tidcyklerna håller på att ändra sig, liksom att en del när skiftet kommer inte byter till ny PC-produkt). Det är absolut inte sant för privatkunder. På den privata delen av marknaden innebär det ju att man inte har ett uppgraderingsmotiv, utan bara har anledning att köpa nytt om det gamla skulle råka gå sönder. Taktiken garanterar att marknaden kommer att krympa ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Har varit tal om det ett par år nu att en bidragande orsak till att intel dragit handbromsen på CPU prestanda sidan och satsar i princip allt på bättre gpu och lägre strömförbrukning är för att de inte kan riskera att AMD tappar ytterligare marknadsandelar, då de inte får bli ensamma på marknaden.

Det stämmer nog inte för det är ju just i segmentet med budget-CPU med inbyggd grafik som AMD klarar sig ganska bra mot Intel om jag inte är helt ute och cyklar. Börjar Intel ta marknadsandelar där så blir de större procentuellt än om de drar ifrån lite mer i toppsegmentet där de ändå redan dominerar.

Som nämnts ovan så är det nog snarare så att de vill kunna konkurrera med sina CPU i mobila enheter. Det ger mer pengar för investeringen än att försöka trycka ut ännu snabbare CPUer i toppsegmentet.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

AMD, where arth thou? Ett helt jäkla år får man vänta... oavsett på vad.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

AMD, where arth thou? Ett helt jäkla år får man vänta... oavsett på vad.

Tänk vad bra, vi kommer alla att spara jättemycket pengar då det inte finns något att uppgradera till.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Tänk vad bra, vi kommer alla att spara jättemycket pengar då det inte finns något att uppgradera till.

Det är det mest tragiska. Varenda nörd har behov av en cpu som är minst 50 gånger så snabb som de som finns att köpa idag, man väntar och väntar på nya cpuer och så släpps det en nya variant med en prestandaboost på typ 5%.

Grundproblemet är dock att nördar och entusiaster är en liten marknad och pengar satsas främst på där det finns mest pengar att tjäna. (konstigt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".