Permalänk

Fel sladd i moderkortet?

Tjenare, jag håller på att bygga en dator för framtida bruk och det slog mig en tanke, vad händer egentligen om man sätter i fel sladd i moderkortet eftersom det finns flera av samma uttag och att det kan uppstå en viss förvirrning för mig som är helt nybörjare med att bygga datorer men som fortfarande vill ha en overkill dator.
Tackar för svar// n00bByggaren

Visa signatur

CPU:i7 3930k @4.5Ghz MB:ASUS RAMPAGE IV EXTREME BE RAM:CORSAIR VENGEANCE 2400MHZ 16GB SSD:KINGSTON 120GBHDD: SEAGATE 1TB GPU:MSI GEFORCE GTX 780TIPSU:COOLER MASTE V1000CHASSI:CM STORM STRYKERVATTENKYLNING: Corsair H100I

Permalänk
Sötast

Du får nog börja med att berätta vilken sladd det är du menar?

Det finns mig veterligen inga kontakter i en PC som har samma form men olika spänningar.

Permalänk
Medlem

det går inte att sätta fel.
(fast med övervåld går nog det mesta, sönder)
vilken sladd är det du tänker på?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Du får nog börja med att berätta vilken sladd det är du menar?

Det finns mig veterligen inga kontakter i en PC som har samma form men olika spänningar.

Syftar på alla

Visa signatur

CPU:i7 3930k @4.5Ghz MB:ASUS RAMPAGE IV EXTREME BE RAM:CORSAIR VENGEANCE 2400MHZ 16GB SSD:KINGSTON 120GBHDD: SEAGATE 1TB GPU:MSI GEFORCE GTX 780TIPSU:COOLER MASTE V1000CHASSI:CM STORM STRYKERVATTENKYLNING: Corsair H100I

Permalänk
Medlem

Det var ju någon som hade lyckats sätta en PCIe 8pin i moderkortet. Man kan ju undra hur.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Inga problem med de sladdarna som är kopplade med nätagget utan jag tänker numera på dessa småsladdar som går mellan USB portarna,vattenkylningen och chassi-småsladdar

Visa signatur

CPU:i7 3930k @4.5Ghz MB:ASUS RAMPAGE IV EXTREME BE RAM:CORSAIR VENGEANCE 2400MHZ 16GB SSD:KINGSTON 120GBHDD: SEAGATE 1TB GPU:MSI GEFORCE GTX 780TIPSU:COOLER MASTE V1000CHASSI:CM STORM STRYKERVATTENKYLNING: Corsair H100I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArgaNickarn:

Inga problem med de sladdarna som är kopplade med nätagget utan jag tänker numera på dessa småsladdar som går mellan USB portarna,vattenkylningen och chassi-småsladdar

Usb portarna har en pinne som ska passa i en slot samt en saknad pin.

fläktar är 3 eller 4pin och har och ett spår som dom ska passa i.
Alla kontakter är gjorda för att bara passa där dom ska passa.

Dom enda som är jävliga är dom till hdd/pwr LED samt PWR/reset knapp. men det är inget som går sönder om du fuckar up dom, bara att försöka igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArgaNickarn:

Syftar på alla

Alla kontakterna är mönsterpassade, det går inte att ansluta fel.
Chassikablaget är dock undantaget men det framgår tydligt i moderkortets manual var/hur pinnarna ska kopplas.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

USB-kablar ska inte gå att koppla fel. Kontakter till fläktarär rätt bra märkta. Det enda där det egentligen kan bli fel är kontakterna till chassits kablar men ingenting borde gå sönder om man kopplar fel (så länge man inte kopplar in dem någon helt annanstans). Det som händer är att det inte fungerar om man kopplat fel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Tack för svar Kan sluta oroa mig nu

Visa signatur

CPU:i7 3930k @4.5Ghz MB:ASUS RAMPAGE IV EXTREME BE RAM:CORSAIR VENGEANCE 2400MHZ 16GB SSD:KINGSTON 120GBHDD: SEAGATE 1TB GPU:MSI GEFORCE GTX 780TIPSU:COOLER MASTE V1000CHASSI:CM STORM STRYKERVATTENKYLNING: Corsair H100I

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

USB-kablar ska inte gå att koppla fel.

Inte riktigt sant.

Vissa moderkort har firewire (IEEE 1394) stöd. Blandade man ihop USB och Firewire när man kopplar chassits kablar till moderkortet så förstörs alla USB prylar man sätter i chassit USB portar och i flera fall även själva USB portarna i chassit. Det i sin tur kan orsaka död dator, olika start fel mm tills chassit USB portar kopplas ur.

Annars har ni helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

det går inte att sätta fel.
(fast med övervåld går nog det mesta, sönder)
vilken sladd är det du tänker på?

Det går.

Skrivet av Niclas:

Det var ju någon som hade lyckats sätta en PCIe 8pin i moderkortet. Man kan ju undra hur.

Jag har också lyckats, av det faktum att det går alldeles utmärkt.
Dock så ådrog min dator aldrig någon skada av detta, och idag så vet man ju exakt vilken som skall vart.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det går.

Nja, stickordet var väl "övervåld", självklart går det att tvinga ihop 6-8 pin kontakter om dom är nästan lika, plast är inte pansarplåt..
fast lite "känsla" har dom flesta, så att fatta att det är "fel" skulle inte vara omöjligt, fast vad vet jag, jag jobbar ju bara med denna typen grejor och har antagligen lite mera "känsla" än folk flest

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Nja, stickordet var väl "övervåld", självklart går det att tvinga ihop 6-8 pin kontakter om dom är nästan lika, plast är inte pansarplåt..
fast lite "känsla" har dom flesta, så att fatta att det är "fel" skulle inte vara omöjligt, fast vad vet jag, jag jobbar ju bara med denna typen grejor och har antagligen lite mera "känsla" än folk flest

1: Hm, konstigt, för min del gick det precis lika lätt med 8-pin PCI-e, som med vanliga 8-pin cpu kontakten.
2: Jo klart man har känsla, men det är kanske bara Corsair, som tycker att allt skall ha samma passform.
3: Hah, nu skall du inte bli högfärdig här.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

3: Hah, nu skall du inte bli högfärdig här.:D

Det lät bättre i går natt än nu..

Scrolla ner lite så finns det en ritning på både pci-e och eps 12v
http://www.bjorn3d.com/2007/04/nzxt-precise-prc-1000-1000w-ps...

Skillnaden är inte jättestor och med lite våld går det att göra fel.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det lät bättre i går natt än nu..

Scrolla ner lite så finns det en ritning på både pci-e och eps 12v
http://www.bjorn3d.com/2007/04/nzxt-precise-prc-1000-1000w-ps...

Skillnaden är inte jättestor och med lite våld går det att göra fel.

Ja det är ju lite skilnad på dom, jag kände dock aldrig någon skillnad, när jag anslöt PCI-e i EPS12v ingången.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar, kan man inte sätta i 8pin Pci-e kabeln i 8pin för CPU på moderkortet av misstag. Vissa nätaggtillverkare färgkodar pci-e kablarna men de som inte har det kan inte det stoppas fel och påverka något?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag bara undrar, kan man inte sätta i 8pin Pci-e kabeln i 8pin för CPU på moderkortet av misstag. Vissa nätaggtillverkare färgkodar pci-e kablarna men de som inte har det kan inte det stoppas fel och påverka något?

Läs de två senaste inläggen innan ditt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ja det är ju lite skilnad på dom, jag kände dock aldrig någon skillnad, när jag anslöt PCI-e i EPS12v ingången.

Har hört att några gjort det utan övervåld. Om det stämmer borde det kanske vara bra med en undersökning på swec med just nämnda nätagg?

Det jag tänker på här är ifall några nätaggs-tillverkare gör lite "mjukare" kontakter (mjukare plast samt mjukare rundning av hörn) som gör detta möjligt?

Permalänk
Medlem

Själva hålen för 8-pins kontakten till moderkortet samt PCI-e kabelns piggar är olika utformade i plasten. Om man stöter på minsta lilla motstånd när man försöker plugga i kontakten... då är man fel ute. Kontrollera att antal piggar på kabeln är samma som kontakten.

Hur det ens är möjligt att koppla fel, har jag själv svårt att förstå. Ta det bara lugnt och stilla när du bygger datorn och forcera inga kablar och kontakter.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att koppla fel utan att använda en massa våld och det händer och ibland går saker sönder av det, ibland inte.
Man bör förvissa sig om att det är rätt kopplat innan man stoppar in nätsladden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla kablar ska passa där dom ska sitta, och om dom inte passar där så ska det inte sitta där.

Det som dock många gör fel på är distanserna för moderkortet. Detta är nog det enda i en dator som kan sitta riktigt fel och där gäller det att passa sig lite. Kolla ut noga vilka hål som ska ha distanser, sen är det bara att köra!

Lycka till!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Läs de två senaste inläggen innan ditt.

Jag var tvungen att läsa de inläggen ett antal gånger nu för att fatta att vi pratade om samma sak (jag är väl lite för seg idag)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Såg tråden och tänkte direkt på grabben som tryckte in 8pin PCI-Express strömmen i moderkortet. "Kände att det luktade bränt". Heh... Synd om grabben dock

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010