Permalänk
Medlem

En droppe yes diskmedel i reservoaren?

Hej! Jag funderar om man kan he en droppe yes diskmedel i reservoaren för att få bort bubblor i systemet? Har nämligen lite bubblor kvar där inne som vägrar fara bort nu efter några dagar. Om jag ställer in min d5 pump på 1-3 så är det inga bubblor men drar jag upp till 4-5 kommer det bubblor och det blir turbulens i reserovaren // Johan

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Måste du ha fullt flöde då ?

Vatten tar upp mycket värme innan tempen stiger..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nej det behöver jag givetvis inte. Men datorn blir väl svalare med högre flöde? Det kanske bara skilljer några grader?

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Det är konserveringsmedel i diskmedel. Spär man ut det så växer bakterierna. Men det gör kanske inget i ett slutet system. Man känner ju ändå inte hur det luktar. Kan inget om vattenkylning så jag undrar om det går att byta vatten. I så fall är det ju bara att koka det först. Då försvinner alla gaser som är lösta i vattnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noskassi:

Nej det behöver jag givetvis inte. Men datorn blir väl svalare med högre flöde? Det kanske bara skilljer några grader?

Högre ös behövs bara på extrema system (men knappt ens då). Jag hade kört pumpen på lägsta farten och njutit av tystnaden :). Ser att du har tre grafikkort så du kan ju prova dig fram med 3D mark. Sikta på 60 - 70 grader vid load kanske.

Permalänk
Medlem

Ju lägre tryck du har på pumpen ju mer värme kommer vattnet ta upp men det kommer även hinna avge mer värme genom radiatorerna. Har inte några tester på detta men jag har svårt att tro att det kan skilja särskilt många grader

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Hej! Jag funderar om man kan he en droppe yes diskmedel i reservoaren för att få bort bubblor i systemet? Har nämligen lite bubblor kvar där inne som vägrar fara bort nu efter några dagar. Om jag ställer in min d5 pump på 1-3 så är det inga bubblor men drar jag upp till 4-5 kommer det bubblor och det blir turbulens i reserovaren // Johan

Jag har inte ens tänkt tanken på att det skulle gå att ha i yes i sitt vattenkylnings system. För även om det bara är en droppe så lär det skapa mer bubblor än det tar bort.
Sen vet jag inte heller hur bra det fungerar rent partiskt även om det inte skulle skumma (vilket jag absolut tror det kommer göra), för när ytspänningen försvinner så kan det kanske få andra effekter som mer luft fickor i systemet, eller att värmelednings förmågan blir sämre.

Men som sagt jag har inte ens hört talas om tanken och kan ha 100% fel.
Men spontant så känns det verkligen som en väldigt dålig idé.

Det är möjligt att "färglös glykol" skulle fungera bättre för det du är ute efter.
Finns att köpa på meknomen/biltema osv.
Ha inte några mängder bara.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag märker nu att om jag kör på lägsta trycket så samlas det bubblor på slangen. Kanske normalt då trycket inte är så högt?

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Vad är det för en reservoar? Hur ser systemet ut?

EK's brukar komma med en sån där acrylplatta som man kan montera i botten t ex så det inte virvlar hejvilt där inne, i reservoaren.
Brukar stänka i en skvätt glykol när jag inte har annat hemma, men det är mot tillväxten utav oönskat materia. Skum kan jag då inte komma på att jag någonsin haft i systemet...

Lever pumpen om mycket? Som att den går "tom" eller att luft går igenom den? Om inte så är det ju inget att bry sig om.

Yes tar väl bort annars ytspänningen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Jag märker nu att om jag kör på lägsta trycket så samlas det bubblor på slangen. Kanske normalt då trycket inte är så högt?

Beror lite på hur stora bubblorna är också.
Är det "kolsyrestorlek" på dom, typ som en Loka?
Eller pratar vi bara dom minimala bubblorna som kan bli, som är ungefär en 1/10dels millimeter stora?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag har inte ens tänkt tanken på att det skulle gå att ha i yes i sitt vattenkylnings system. För även om det bara är en droppe så lär det skapa mer bubblor än det tar bort.
Sen vet jag inte heller hur bra det fungerar rent partiskt även om det inte skulle skumma (vilket jag absolut tror det kommer göra), för när ytspänningen försvinner så kan det kanske få andra effekter som mer luft fickor i systemet, eller att värmelednings förmågan blir sämre.

Men som sagt jag har inte ens hört talas om tanken och kan ha 100% fel.
Men spontant så känns det verkligen som en väldigt dålig idé.

Det är möjligt att "färglös glykol" skulle fungera bättre för det du är ute efter.
Finns att köpa på meknomen/biltema osv.
Ha inte några mängder bara.

Jag tycker också att det låter helt fel men har sett på forum att folk har använt nån droppe diskmedel för att lösa upp bubblor snabbare i systemet. Men är skeptisk.

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Jag tycker också att det låter helt fel men har sett på forum att folk har använt nån droppe diskmedel för att lösa upp bubblor snabbare i systemet. Men är skeptisk.

Jag skulle inte prova om jag vore du. Men men
Sen så kan det lättare bli läckage också kan jag tänka mig, om du har någon infästning som sitter lite dåligt.
Men färglösglykol som sagt, det borde fungera. Ha i lite i taget bara. Och stäng av och starta om systemet i mellan, för att se att effekten inte visar sig bara för att turbulensen redan är i gång.
Men det kan ändå inte fungera om det är ren turbulens som skapar bubblorna, och då handlar det mer om utformningen av in/ut i reservoaren.

Om du ska prova Yes ändå och andra säger det fungerar (som du kan lita på). Så ha inte i en droppe direkt.
Utan ta så lite yes du kan på fingertoppen och doppa den i reservoaren, och kör sen på absolut lägsta flödet du kan.

Tänk även på att all luft ur systemet kan ta väldigt lång tid. Även fast man vänd och vridit på allt.
Och bara du håller reservoaren ganska full så kommer nog bubblorna försvinna så småningom.
Fick fylla på mitt vattenkylnings system då och då, även fast jag hade absolut noll läckor.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vad är det för en reservoar? Hur ser systemet ut?

EK's brukar komma med en sån där acrylplatta som man kan montera i botten t ex så det inte virvlar hejvilt där inne, i reservoaren.
Brukar stänka i en skvätt glykol när jag inte har annat hemma, men det är mot tillväxten utav oönskat materia. Skum kan jag då inte komma på att jag någonsin haft i systemet...

Lever pumpen om mycket? Som att den går "tom" eller att luft går igenom den? Om inte så är det ju inget att bry sig om.

Yes tar väl bort annars ytspänningen bara.

Har en reserovoir/pump kombo. http://www.coolerkit.se/shop/xspc-dual-5-2905p.html en sån. Har haft tillfällen då jag har bytt vatten att det då låter som att pumpen går tom då reservoiren är full och att det tar ca 2 min innan den suger åt sig vattnet. Har kollat runt och det verkar inte bara vara jag som har haft problem med att det tar ett tag innan vattnet fös bort och att bubblorna inte vill fara bort.Inlet är just under outlet. Bubblorna i inlet dras med i outlet helt enkelt då jag har på 5an på pumpen.

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Beror lite på hur stora bubblorna är också.
Är det "kolsyrestorlek" på dom, typ som en Loka?
Eller pratar vi bara dom minimala bubblorna som kan bli, som är ungefär en 1/10dels millimeter stora?

Jo dom är som kolsyrestorlek. Och det vandrar runt hela tiden i systemet. Ibland så knäpper det till och då kommer dom i en hel drös. Det här händer bara då man har på 4-5 på pumpen.

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Har en reserovoir/pump kombo. http://www.coolerkit.se/shop/xspc-dual-5-2905p.html en sån. Har haft tillfällen då jag har bytt vatten att det då låter som att pumpen går tom då reservoiren är full och att det tar ca 2 min innan den suger åt sig vattnet. Har kollat runt och det verkar inte bara vara jag som har haft problem med att det tar ett tag innan vattnet fös bort och att bubblorna inte vill fara bort.Inlet är just under outlet. Bubblorna i inlet dras med i outlet helt enkelt då jag har på 5an på pumpen.

Där har du säkert boven. Turbolensen gör att vattnet tar med sig av den lilla luft som finns i reservoaren.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag skulle inte prova om jag vore du. Men men
Sen så kan det lättare bli läckage också kan jag tänka mig, om du har någon infästning som sitter lite dåligt.
Men färglösglykol som sagt, det borde fungera. Ha i lite i taget bara. Och stäng av och starta om systemet i mellan, för att se att effekten inte visar sig bara för att turbulensen redan är i gång.
Men det kan ändå inte fungera om det är ren turbulens som skapar bubblorna, och då handlar det mer om utformningen av in/ut i reservoaren.

Om du ska prova Yes ändå och andra säger det fungerar (som du kan lita på). Så ha inte i en droppe direkt.
Utan ta så lite yes du kan på fingertoppen och doppa den i reservoaren, och kör sen på absolut lägsta flödet du kan.

Tänk även på att all luft ur systemet kan ta väldigt lång tid. Även fast man vänd och vridit på allt.
Och bara du håller reservoaren ganska full så kommer nog bubblorna försvinna så småningom.
Fick fylla på mitt vattenkylnings system då och då, även fast jag hade absolut noll läckor.

Tror jag håller mig från att pröva diskmedel:P Inlet är just nedanför outlet så har sett folk har skrivit att bubblorna dras med från inlet till outlet Så det kan ju helt enkelt vara att reservoaren är fel konstruerad.

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

Alltså, vattennivån i reservoaren måste vara över utloppet, annars kommer luft dras med hela tiden. Har liknande setup men inte pump/res-kombo, utan bara en bay-res och D5 med custom-top. Kan köra min pump på högsta hastigheten utan att den överröstar fläktarna. Minsta lilla vattennivån går under utloppet börjar det bubbla förjävligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Hej! Jag funderar om man kan he en droppe yes diskmedel i reservoaren för att få bort bubblor i systemet? Har nämligen lite bubblor kvar där inne som vägrar fara bort nu efter några dagar. Om jag ställer in min d5 pump på 1-3 så är det inga bubblor men drar jag upp till 4-5 kommer det bubblor och det blir turbulens i reserovaren // Johan

Innan jag hällde i diskmedel som är fettlösande skulle jag ta reda på hur det påverkar packningarna i pumpen/blocken som är gjorde utav gummi. Kanske inte har någon åverkan alls men kan vara bra att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Alltså, vattennivån i reservoaren måste vara över utloppet, annars kommer luft dras med hela tiden. Har liknande setup men inte pump/res-kombo, utan bara en bay-res och D5 med custom-top. Kan köra min pump på högsta hastigheten utan att den överröstar fläktarna. Minsta lilla vattennivån går under utloppet börjar det bubbla förjävligt.

Jo vattennivån är fylld till max .

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem

En liten liten mängd diskmedel skulle bryta utspänningen, men det är nog inte vad du letar efter. Water Wetter eller glykol sänker också ytspänningen. Pumpen drar runt luften, så pröva helt enkelt att låta systemet vila en stund och kolla så luften inte fastnar någonstans i slingan. Luften som är ute i systemet dras ju runt när du kör maskinen, så det är inte så himla lätt för den att ta sig ut till högsta punkten.

Skrivet av stigw:

Det är konserveringsmedel i diskmedel. Spär man ut det så växer bakterierna. Men det gör kanske inget i ett slutet system. Man känner ju ändå inte hur det luktar. Kan inget om vattenkylning så jag undrar om det går att byta vatten. I så fall är det ju bara att koka det först. Då försvinner alla gaser som är lösta i vattnet.

Man använder destillerat eller avjoniserat vatten i vattenkylningen, så kokar du det i din kastrull så blir det fullt med olika föroreningar. Du påskyndar bara att det blir sunkigt då.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av vattenkylning så jag gissar mest.

Istället för diskmedel eller glykol borde "WaterWetter" fungera betydligt bättre. Man använder det till race-MC/bil istället för glykol.
Hittas på Mekonomen och liknande ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majtii:

Har ingen erfarenhet av vattenkylning så jag gissar mest.

Istället för diskmedel eller glykol borde "WaterWetter" fungera betydligt bättre. Man använder det till race-MC/bil istället för glykol.
Hittas på Mekonomen och liknande ställen.

Ser inte hur det skulle hjälpa TS att få bort sina bubblor, det skulle sänka temperaturerna något, i bästa fall (väldigt omdiskuterat ämne där jag aldrig sett ett ordentliga fakta).

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

In b4

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Är det inte så att med Hård kranvatten så får man med sig massa mineraler och skit, och mjukt vatten är renare

alla vatten bubblar mer eller mindre, förutom destillerat vatten. finns att köpa lite överallt

edit: om du är på lan och det springer läck, fyll INTE på med coca cola, vart smart för stunden men allt klabb, kolsyra och allt annat som kan gå..... men man tager vad man haver!

ramlösa kanske går dock haha

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimmyQ:

Är det inte så att med Hård kranvatten så får man med sig massa mineraler och skit, och mjukt vatten är renare

alla vatten bubblar mer eller mindre, förutom destillerat vatten. finns att köpa lite överallt

edit: om du är på lan och det springer läck, fyll INTE på med coca cola, vart smart för stunden men allt klabb, kolsyra och allt annat som kan gå..... men man tager vad man haver!

ramlösa kanske går dock haha

Skulle inte rekommendera något med kolsyra i. Coca Cola blir en massa kladd pga. att drycken består av nästan 30% socker. Inget av dessa "lösningar" borde komma i närheten och absolut INTE IN I loopen. Ramlösa har en massa salter som lämnas kvar dessutom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kör avjonitiserad vatten med korrosion och alg skydd. Ska inte he ner nå yes diskmedel då det förmodligen inte kommer att gå så bra. Det ser ut som jag alltid kommer att ha bubblor i systemet. Tror det hela har med min pump/res kombi att göra. Då jag kör på hastighet mellan 3-5 på pumpen verkar bubblorna från inlet sugas in direkt i outlet. Det blir nog bra hur som helst

Visa signatur

Chassi:CaseLabs Mercury S8 | Mb:Asus Prime X299-A | Cpu:i7 7800x | Vattenkylning:720+240+120 rad D5+D5 x-top | Gpu:Evga 980 TI SLI | Ram:Corsair vengeance 32GB | Psu:Corsair Ax860 | SSD:Samsung 1TB+256GB+128GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noskassi:

Kör avjonitiserad vatten med korrosion och alg skydd. Ska inte he ner nå yes diskmedel då det förmodligen inte kommer att gå så bra. Det ser ut som jag alltid kommer att ha bubblor i systemet. Tror det hela har med min pump/res kombi att göra. Då jag kör på hastighet mellan 3-5 på pumpen verkar bubblorna från inlet sugas in direkt i outlet. Det blir nog bra hur som helst

Det du haft i vattnet sänker redan ytspänningen. Nu köpte du säkert något de säljer dyrt, men WW och glykol går bra också. Går nog att få ut så mycket luft att pumpen inte ska låta i onödan iaf.