Snabbtest: Battlefield 4 med AMD Mantle

Permalänk
Avstängd

Tearing finns ju inte om man ser tillräckligt snabbt:)

(ironi):)

Skämt åsido,jag har kört crtskärmar från 1989 till runt jag skaffade min första plattskärm 2012.Det är den benq jag sitter på nu,och jag har aldrig nånsin sett såkallad screen tearing som alla säger innebär en brytpunkt mitt på skärmen vertikalt.Den enda gången jag sett nåt som kan kallas tearing var när jag var borta hos polaren för nått år sen och då var den såkallade tearingen mer nåt som såg ut som vertikala gröna streck över 50% av hans skärm vilket verkligen var fasansfullt att titta på,men det tror jag mer berodde på att han hade överklockat sina grafikkort för mycket.Summa summarum jag kan inte se den vanliga tearingen som alla helt mystiskt ser och jag har aldrig haft nåt lowendsystem och kör alltid utan v-sync.Och då kör jag främst snabba fpsspel och därför kommer jag aldrig kunna köra med en slö 60 hz finpanel för då kommer jag dö av leda av att vänta på nästa frame:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Tvärtom vettu, tearing finns bara om man ser tillräckligt snabbt

Fast det är faktiskt rätt nära sanningen, precis som att människor är känsliga för olika höga frekvenser, så är människor känslig för olika saker de ser. Det är inte alla som tänker på att ögonen nödvändigtvis inte har samma färgtemperatur, eller kan se färgstick i bilder, eller kan skilja väldigt närliggande nyanser av samma färg åt.

Lite som att inte alla ser flimmer i ögonvrån på vissa frekvenser eller inte kan se rainbow effect på DLP projar. Andra stör sig rejält på det. T.ex. jag. Men det är ju klart värre på en 60Hz skärm än en 120Hz eller högre då varje bild visas en kortare stund när allt fungerar, går det snabbt någ borde det inte vara något problem. Ännu värre blir det när skärmen är större och täcker en större del av synfältet då diskrepansen mellan två frames upptar en större del av det du ser.

Du kan säkert provocera fram tearing även på snabba skärmar. Vad tearing är helt enkelt är att bilden uppdateras någon gång under tiden när bilden går från buffert till skärm, så effektivt sett så visar skärmen första delen av en frame, och restern av bilden kommer från den efterföljande framen. Brytpunkten mellan frames är horisontell, inte vertikal dock. Men den syns oftast på vertikala element i bilden och allra främst när du panorerar vyn när den händer.

När bilden borde vara

| |

så blir det istället

| |

Därav syns problemet oftast när man har vertikala streck, typ, sidor på hus, stolpar, etc och du vänder dig om snabbt.

Här är ett rätt ok exempel.
http://www.youtube.com/watch?v=K9z3MQeogcY

EDIT: Ny BF4 patch ute också med Mantle förändringar i. Verkar klart bättre in game, hänger sig fortfarande ibland under banor/banbyte.

Permalänk

Inte så insatt i mantle, vet någon om det på något sätt kommer komma till nvidia? Undrar bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damocles:

Tvärtom vettu, tearing finns bara om man ser tillräckligt snabbt

Fast det är faktiskt rätt nära sanningen, precis som att människor är känsliga för olika höga frekvenser, så är människor känslig för olika saker de ser. Det är inte alla som tänker på att ögonen nödvändigtvis inte har samma färgtemperatur, eller kan se färgstick i bilder, eller kan skilja väldigt närliggande nyanser av samma färg åt.

Lite som att inte alla ser flimmer i ögonvrån på vissa frekvenser eller inte kan se rainbow effect på DLP projar. Andra stör sig rejält på det. T.ex. jag. Men det är ju klart värre på en 60Hz skärm än en 120Hz eller högre då varje bild visas en kortare stund när allt fungerar, går det snabbt någ borde det inte vara något problem. Ännu värre blir det när skärmen är större och täcker en större del av synfältet då diskrepansen mellan två frames upptar en större del av det du ser.

Du kan säkert provocera fram tearing även på snabba skärmar. Vad tearing är helt enkelt är att bilden uppdateras någon gång under tiden när bilden går från buffert till skärm, så effektivt sett så visar skärmen första delen av en frame, och restern av bilden kommer från den efterföljande framen. Brytpunkten mellan frames är horisontell, inte vertikal dock. Men den syns oftast på vertikala element i bilden och allra främst när du panorerar vyn när den händer.

När bilden borde vara

| |

så blir det istället

| |

Därav syns problemet oftast när man har vertikala streck, typ, sidor på hus, stolpar, etc och du vänder dig om snabbt.

Här är ett rätt ok exempel.
http://www.youtube.com/watch?v=K9z3MQeogcY

EDIT: Ny BF4 patch ute också med Mantle förändringar i. Verkar klart bättre in game, hänger sig fortfarande ibland under banor/banbyte.

Du har rätt jag skrev lite snabbt horisontell är ju den enda tearing jag nånsin sett hos polaren:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MoppitKing99:

Inte så insatt i mantle, vet någon om det på något sätt kommer komma till nvidia? Undrar bara.

I teorin kan det komma till Nvidia. Ingen vet dock om eller när. Det är nog inte realistiskt att tro att en vettig implementation av Mantle kan komma till Nvidia innan Volta. Absolut tidigast i en andra generation Maxwell. AMD verkar räkna med att släppa en någorlunda skarp version inom ett år själva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Verkar höja minimivärdet rejält för mig, speciellt krävande kartor som Siege of Shanghai. Blir att prova spela med det en längre tid nu och återkomma Synd att denna tråd har dött bort.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av liquisole:

Verkar höja minimivärdet rejält för mig, speciellt krävande kartor som Siege of Shanghai. Blir att prova spela med det en längre tid nu och återkomma Synd att denna tråd har dött bort.

Jag har liknande erfarenhet av Mantle i Dragon Age Inquisition.
Känns framför allt som att flytet och min fps blir bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |