Öppna lösenordsskyddat Excel-dokument (Office 365)

Permalänk

Öppna lösenordsskyddat Excel-dokument (Office 365)

Hej!

Vill först säga att det är JAG som äger dokumentet och har skapat det.
Satte ett annat lösenord än de jag brukar ha (testat olika kombinationer osv.) och jag kan inte komma på vad det är.

Det gäller Excel för Office 365 och är ett sådant lösenord att Excel öppnas och sedan står det "Namn.xlsx är skyddad" och man blir ombedd att skriva in lösenord och sen så vid fel lösenord säger den "Felaktigt lösenord. Kontrollera att..." (ja, caps lock etc.).

Skulle behöva komma in i det dokumentet för det var ganska tidskrävande att sammanställa och informationen som var underlaget finns inte kvar.

Har ni några tips?
Vet om Ahlberg Data dock antar jag att det riskerar att bli snuskigt dyrt, eller iaf. för dyrt för min smak.

Lösenordet är nog runt 8 tecken långt, innehållande gemener och versaler och även specialtecken. Inga svenska bokstäver tror jag förekommer (dvs. Å,Ä,Ö).

Finns en mängd obskyra program när man googlar på "remove xlsx file protection" etc. så man har ju inte lust att tanka ner något malware.
Det är alltså ett FIL-skydd och inte ett skydd för ett ARBETSBLAD eller liknande, det är en skillnad.

/ TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Kör de samma krypteringsnivå som på de stationära applikationerna (Office 2010/2013) så är du nog körd. Brute-force lär ta väldigt lång tid även med de bättre programmen och GPU-assistans. Möjligtvis kan du ha tur att det går lite snabbare om du med 100% säkerhet vet några av tecknen och deras position i lösenordssträngen. Microsofts kryptering i de senare programmen är ingen barnlek, det är rejäla doningar.

Har då inte hört om någon som inom en rimlig tid lyckats knäcka den nivån av kryptering på egen hand som privatperson. Summa summarum; Jag skulle säga att tiden att återskapa dokumentet manuellt(om möjligheten överhuvudtaget finns på kartan) vida understiger tiden och kostnaden(att leja någon alternativt kostnaden i tid) att ta sig in i dokumentet om du som sagt inte vet exakta längden på frasen och minst 3-4 tecken inklusive deras exakta position i frasen.

Råkar du ha en arbetsstation som kan stå igång 24/7 under en längre tid(veckor/månader) med stark GPU-kraft så kan det vara värt att testa, men utgå inte från att det kommer att lyckas inom en överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av '[ToMaHaWk:

;14381090']Kör de samma krypteringsnivå som på de stationära applikationerna (Office 2010/2013) så är du nog körd. Brute-force lär ta väldigt lång tid även med de bättre programmen och GPU-assistans. Möjligtvis kan du ha tur att det går lite snabbare om du med 100% säkerhet vet några av tecknen och deras position i lösenordssträngen. Microsofts kryptering i de senare programmen är ingen barnlek, det är rejäla doningar.

Har då inte hört om någon som inom en rimlig tid lyckats knäcka den nivån av kryptering på egen hand som privatperson. Summa summarum; Jag skulle säga att tiden att återskapa dokumentet manuellt(om möjligheten överhuvudtaget finns på kartan) vida understiger tiden och kostnaden(att leja någon alternativt kostnaden i tid) att ta sig in i dokumentet om du som sagt inte vet exakta längden på frasen och minst 3-4 tecken inklusive deras exakta position i frasen.

Råkar du ha en arbetsstation som kan stå igång 24/7 under en längre tid(veckor/månader) med stark GPU-kraft så kan det vara värt att testa, men utgå inte från att det kommer att lyckas inom en överskådlig framtid.

Haha sitter på en i5-2410M med ett GT540M och prövade ett verktyg (se nedan) att bruteforce:a lösenordet. Jag orkade i 3-4h sen så startade Windows Update om datorn sen blev jag ganska trött när jag märkte det. Sant, det är eg. inget livsviktigt men vore kul att ha (informationen). Vet inte om jag kan återskapa det då jag inte har kvar det som jag baserade informationen på (tror jag), isf. krävs det en del sökande för att hitta den "grundinfon" igen.

Tack för ditt svar dock, hade jag haft en polare med en FX-8350 (om nu programmet kan utnyttja 8-kärnor) och en stark GPU som du säger hade det kanske varit intressant. Dock är informationen rätt känslig att jag föredrar att det gjordes av ett företag som har gott renommé. Äsch, blir nog att återskapa dokumentet alt. strunta i det.

Skrivet av Alpha77:

Tack, prövade med "PDS Excel Password Recovery" och det verkade fungera bra med dock ta tid men det är beroende på min svaga bärbara dator.
Tack för tipset dock.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

dessa har jag använt förr. kostar inget vidare.'

https://www.password-find.com/crack_office_password.htm?js=on

http://www.unprotect-excel.com/

osäkra om de klarar krypterade dokuemt. men dra iväg ett otesta

jag fotsätter leta efter gratis tools. bra kunskap om man hittar

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se