Permalänk
Medlem

Problem från dag 1, AMD-dator

Hej!

Min systers dator har en del problem som kommit och gått sedan dag 1. Jag går rakt på sak.

1. Hon får upp något felmeddelande i Chrome och andra webbläsare så hon måste starta om webbläsaren (har själv inte sett vad det är för något felmeddelande). Detta kan ibland hända väldigt ofta och bland mer sällan (flera gånger per dag och ibland 1-2 gånger varannan dag) - Testat formatera om datorn, installerat senaste drivers. Är fortfarande samma fel tydligen.

2. Problem med HDMI till TV när man kör klonat. Flimrande bild. - Bytt ut den ena skärmen så TV och skärm har samma upplösning, fungerade några dagar. Nu är det helt svart på TVn (HDMI).

Specifikationer:

  • Asus F2A85-M

  • AMD A10-5800K

  • Samsung 840 SSD 120GB

  • Corsair CX500M 500W

  • Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz

  • Windows 7 Ultimate 64-bit

Jag ska till henne till helgen och felsöka. Har ni några tips på vad som kan orsaka dessa problem? Kan det vara något mystiskt hårdvarufel?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Skulle vara intressant att veta vad det är för felmeddelande. Att ett felmeddelande beror på hårdvaran har jag svårt att se, låter onekligen som att det blivit vajsing med någon drivrutin alt. att någon drivrutin saknas. Men börja med att kolla exakt vilket felmeddelande.

Vad är det för grafikkort eller är det integrerat? Blir det svart på tvn när du kopplar in hdmi-sladden menar du? Är det bara vid kloning eller fungerar det bra att utvidga?
Testa annan sladd
Testa annan skärm
Installera om grafikdrivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Skulle vara intressant att veta vad det är för felmeddelande. Att ett felmeddelande beror på hårdvaran har jag svårt att se, låter onekligen som att det blivit vajsing med någon drivrutin alt. att någon drivrutin saknas. Men börja med att kolla exakt vilket felmeddelande.

Vad är det för grafikkort eller är det integrerat? Blir det svart på tvn när du kopplar in hdmi-sladden menar du? Är det bara vid kloning eller fungerar det bra att utvidga?
Testa annan sladd
Testa annan skärm
Installera om grafikdrivrutiner

Hon kör med det integrerade grafikkortet. Vet inte riktigt vad hon menade att det bara är svart nu på TVn. Fungerade sist jag var där. Återkommer till helgen efter mer felsökande.

Har ni några mer tips på saker att testa?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en legit version av Windows 7?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Flimrande bild på tvn kan bero på kloningen, har datorn samma bildegenskaper som tvn ? Annars prova att utöka skrivbordet i stället så att tvn behandlas som en separat bildskärm och inte använder samma inställningar som datorn.

Kraschande webbläsare är ofta flashproblem, prova att stänga av flash eller att stänga av hårdvaruacceleration eller aktivera det om det är av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av #enbom:

2. Problem med HDMI till TV när man kör klonat. Flimrande bild. - Bytt ut den ena skärmen så TV och skärm har samma upplösning, fungerade några dagar. Nu är det helt svart på TVn (HDMI).

Testa en annan dator till tv'n så det inte är tv'n som krånglar.

Sen Uppdatera allt du kan tänka dig så får vi se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Flimrande bild på tvn kan bero på kloningen, har datorn samma bildegenskaper som tvn ? Annars prova att utöka skrivbordet i stället så att tvn behandlas som en separat bildskärm och inte använder samma inställningar som datorn.

Kraschande webbläsare är ofta flashproblem, prova att stänga av flash eller att stänga av hårdvaruacceleration eller aktivera det om det är av.

Det fungerade förut med att köra uttökat men eftersom datorn inte är i samma rum som TVn så är det inte optimalt. Det fungerar när hon använder sin laptop kopplat till TVn som har samma upplösning som hennes nuvarande bildskärm till den stationära datorn.

Ska testa det där med hårdvaruacc.

Skrivet av Peterpanik:

Testa en annan dator till tv'n så det inte är tv'n som krånglar.

Sen Uppdatera allt du kan tänka dig så får vi se vad som händer

Det fungerade ju några dagar efter hon fick en ny bildskärm som hade samma upplösning som hennes laptop. Vet inte varför det mitt i allt slutat fungera. Men ska testa koppla in laptopen till TVn igen och se så att det inte hänt något med TVn eller kabeln.

Yes, ska försöka kolla om det saknas någon drivrutin eller något är föråldrat.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hittade felet. Det var ett av ram-minnena som var trasigt. Memtest hittade ~3900 error på ena stickan. Syrran återkommer väl om det fortsätter vara fel men det känns som att det var just det som var felet.

EDIT: Verkar inte ha fixat problemet. Ska tillbaka dit senare idag...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850