Permalänk
Medlem

Ny dator, strul och önskar SCs hjälp!

Hej,

Jag köpte ny dator idag och väl när datorn är byggd, så startar datorn, dvs jag trycker på startknappen, datorn går igång men sen händer inget mer.
Fläktarna som är inkopplade snurrar, diskarna går igång, dvs kommer ljud ifrån dom.

Problemet är, jag får ingen skärmbild från BIOS och inkopplat USB t-bord reagerar inte heller.
Felsökning:
Kopplat ur allt utom CPU/MB, samma sak.
Tagit ur minnen, samma sak, bytt platser på minnen, samma sak.
Bytt PCIe plats på GFX, samma sak.
Satt i ett annat GFX, samma sak.

Er hjälp uppskattas!!

Länken till prylarna jag köpte om det kan hjälpa till.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6490167/2014-02-14
GFX/minne köptes inte i paketet, det hade jag sedan innan och det togs ur en annan dator idag, fullt fungerande.

Permalänk
Medlem

Kan va att bios måste uppdateras för att ha stöd för den cpu,n.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Kan va att bios måste uppdateras för att ha stöd för den cpu,n.

Enligt specifikationerna på MB så har den stöd för CPUn. Vi kollade det i affären också via tillverkarens hemsida.
Blir svårt för mig att uppdatera BIOS om datorn är svart.

Permalänk
Avstängd

Provat både moderkortets och GPUns uttag ?
Om det är en USB 3.0 port så fungerar den inte förrän du har drivers om ja kommer ihåg rätt, koppla tbordet i en 2.0 port.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Provat både moderkortets och GPUns uttag ?
Om det är en USB 3.0 port så fungerar den inte förrän du har drivers om ja kommer ihåg rätt, koppla tbordet i en 2.0 port.

Det är kopplat till USB 2.0 och även provat 3.0.

Permalänk
Avstängd

Och moderkortet hade tydligen inte ens bild ut..hmm..minnena var provade så kanske PSU näst då ?

Edit: Hade nått billigt asus MB på ett av mina tidiga FX byggen, kommer ihåg att det var långt ifrån en trevlig upplevelse :/ Men förhoppningsvis är det inte den som spökar.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Skippa chassit, tangentbord, mus, ALLA hårddiskar, ALLA DVD, USB, SATA mm. Allt sånt är ökända för att orsaka felet.

Lägg moderkortet på kartongen den kom i.

Starta datorn gör du med en skruvmejsel som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta. På det sättet avgörs om chassit knappar/kablar satt på fel plats eller var trasiga.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Så här kan det se ut. Dock har det blandat in saker som du ska vänta med.

Permalänk
Medlem

Jag skäms nu.. vet inte riktigt hur jag ska förklara detta förutom otydlig dokumentation för slutanvändare.
Tillhörande nätagget, så finns det 2 kontakter som heter CPU1 -P4 och CPU2 -P8 vilket jag inte antog skulle kopplas in.
Men, det va fel för 1 av dom skulle kopplas in i 12V ATX.

Bakgrundenden till min tanke var att jag trodde 24-PIN EATX räknades som strömförsöjrning.

Man lär sig något nytt varje dag.

Tack för alla era snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kryd:

Jag skäms nu.. vet inte riktigt hur jag ska förklara detta förutom otydlig dokumentation för slutanvändare.
Tillhörande nätagget, så finns det 2 kontakter som heter CPU1 -P4 och CPU2 -P8 vilket jag inte antog skulle kopplas in.
Men, det va fel för 1 av dom skulle kopplas in i 12V ATX.

Bakgrundenden till min tanke var att jag trodde 24-PIN EATX räknades som strömförsöjrning.

Man lär sig något nytt varje dag.

Tack för alla era snabba svar!

Ska tillägga, att det inte var dokumentationen ifrån manualen som hjälpte mig utan INETs bild på nätagget och deras datamodell.