Datorn fryser/hänger sig när jag spelar spel! :/

Permalänk

Datorn fryser/hänger sig när jag spelar spel! :/

Tja!

Min dator har hängt sig ett tag nu när jag spelat spel.. Jag upptäckte det först när jag spelade Battlefield 4 och så helt plötsligt så kraschade allting helt total. Så jag kan varken spela det eller cube world (som inte är något särskilt krävande spel tror jag) och ibland när jag spelar CS:GO så hänger datorn sig (dock bara när jag har på Google Chrome i bakgrunden).

Jag har spelat i fönsterläge så jag kunde se att mitt grafikkort gick till 70 grader och min Processor gick till 88 grader innan den hängde sig.. Kan det vara att den överhettas?

Kan det vara ett virus? Jag är lite oförsiktig när jag laddar ner saker från internet.. Men jag har gjort ett antal virus checkar med f-secure och de verkar inte hitta något. Men min dator var lite kass förut då mitt windows update inte fungerade. Jag fick det att fungera för någon vecka sen, men innan dess var detta inget problem överhuvudtaget?

En del säger att det kan ha o göra med nätagget eller ramminnet. Jag vet inte så super mycket om datorer så jag tänkte att jag borde fråga här där folk kan, så jag inte köper något i onödan!

Jag har inget problem med att ominstallera min dator! Ska göra det till veckan vilket fall. Men om det inte är problemet, vad borde jag göra då? :/

Permalänk
Avstängd

Ditt problem är att din processor blir överhettad, Putsa och montera om den.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Har du provat med en varm handduk att lägga över datorn?

Men processorn såg lite väl varm ut, kör du med intel stock kylare/amd's? Det skulle hjälpa om du sa vilka komponenter du använder!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Skrivet av FrithiofeN:

Har du provat med en varm handduk att lägga över datorn?

Men processorn såg lite väl varm ut, kör du med intel stock kylare/amd's? Det skulle hjälpa om du sa vilka komponenter du använder!

Helt ärligt vet jag inte vad jag har för kylare men jag vet vad mina komponenter är!

CPU: AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor
RAM: 8 GB (kan inte vilket märke :/)
GPU: AMD Radeon HD 7750 1GB
HDD 1TB
Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3
Nätagg: SuperFlower 500W 80+ certifiering

Jag beställde även min dator från www.speldatorn.se innan jul 2012!

Hoppas det hjälpte!

Permalänk
Skrivet av Burhan123:

Helt ärligt vet jag inte vad jag har för kylare men jag vet vad mina komponenter är!

CPU: AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor
RAM: 8 GB (kan inte vilket märke :/)
GPU: AMD Radeon HD 7750 1GB
HDD 1TB
Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3
Nätagg: SuperFlower 500W 80+ certifiering

Jag beställde även min dator från www.speldatorn.se innan jul 2012!

Hoppas det hjälpte!

om du öppnar sidopanelen så kan du nog se om det står amd eller kanske ati på fläkten på kylaren är inte så pro på amds sortiment men vill hjälpa så mycket jag kan ändå! ett annat tips är att dammsuga/blåsa med tryckluft bort alt damm i datorn som jag förmodar att du har i den!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Skrivet av FrithiofeN:

om du öppnar sidopanelen så kan du nog se om det står amd eller kanske ati på fläkten på kylaren är inte så pro på amds sortiment men vill hjälpa så mycket jag kan ändå! ett annat tips är att dammsuga/blåsa med tryckluft bort alt damm i datorn som jag förmodar att du har i den!

Jag öppnade och det enda som stod på fläkten var AMD så jag antar att det är stock fläkten

Permalänk
Skrivet av Burhan123:

Jag öppnade och det enda som stod på fläkten var AMD så jag antar att det är stock fläkten

Isf kan du köpa en torn kylare (om chassit inte är för litet dvs) jag rekommenderar denna mycket prisvärda coolermaster'n: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 annars är noctua alltid bra! Då bör du få ner tempsen, om du undrar över hur man monterar en sån så kan du kolla på youtube, där finns massvis med guider!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Skrivet av FrithiofeN:

Isf kan du köpa en torn kylare (om chassit inte är för litet dvs) jag rekommenderar denna mycket prisvärda coolermaster'n: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 annars är noctua alltid bra! Då bör du få ner tempsen, om du undrar över hur man monterar en sån så kan du kolla på youtube, där finns massvis med guider!

Jag provar nog först med att rengöra fläkten! Liksom om den fungerade förut innan den blev dammig borde den fungera om jag rengör den med!

Men om det inte funkar så ska jag absolut tänka på saken!