Gjorde hack i moderkortet, hur kontrollerar man om det är OK?

Permalänk

Gjorde hack i moderkortet, hur kontrollerar man om det är OK?

Skulle installera en ny kylare till processorn, och lyckades slinta med skruvmejdseln och det blev ett litet hack som tycks gå över en av de 1000 små ledningarna i moderkortet, jag startade datorn och kollade i BIOS och allt verkar funka som vanligt, men finns det något sätt att köra en kontroll eller något så man ser om något verkligen blev påverkat?

Lite ångest... :/

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av tequila_mejor:

Skulle installera en ny kylare till processorn, och lyckades slinta med skruvmejdseln och det blev ett litet hack som tycks gå över en av de 1000 små ledningarna i moderkortet, jag startade datorn och kollade i BIOS och allt verkar funka som vanligt, men finns det något sätt att köra en kontroll eller något så man ser om något verkligen blev påverkat?

Lite ångest... :/

Funkar det så funkar det

Synd dock att garantin på moderkortet nu har rykt.

Jag har själv råkat repa några moderkort på distanser innan. De höll tills jag slängde ut dem ändå.

Permalänk

Så länge du inte skrapat av nån av banorna ska det vara lugnt. Det borde du kunna se med blotta ögat.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Okej, jag lyckades träffa rakt över en bana, men den har nog inte gått av vad jag kunde se.

Inte det dyraste kortet, typ 700kr, så garantin är jag inte så bekymrad över, snarare att det inte presterar som det ska, men om det funkar så funkar det som ni säger. Nu hoppas jag bara det håller ett tag.

Helt ny dator så skulle vara förargligt om jag lyckats skada kortet med en sådan blunder... Bara för att jag skulle skruva liiite till på sista skruven, gah!!

Visa signatur

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk

Det går som sagt att se ifall den är skadad men det går inte att se om den INTE fungerar, du får helt enkelt köra på som vanligt och hålla tummarna!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M