hur funkar en windows license?

Permalänk
Medlem

hur funkar en windows license?

hej! Hur kommer det sig att varje gång man bygger en ny dator så måste man köpa en ny windows nyckel? och hur vet nyckeln att det är en ny dator. varför kan man inte använda den gamla nyckeln från den förra datorn? Känns ju sjukt att man ska behöva köpa nytt windows bara för att man vill ha nyare grejer liksom? speciellt då det kostar runt 1000kr samma sak med norton skiten och det kostar fan lika mycket.. Och vad kan byta på sin dator utan att behöva köpa nytt antivirus+windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obduro:

hej! Hur kommer det sig att varje gång man bygger en ny dator så måste man köpa en ny windows nyckel? och hur vet nyckeln att det är en ny dator. varför kan man inte använda den gamla nyckeln från den förra datorn? Känns ju sjukt att man ska behöva köpa nytt windows bara för att man vill ha nyare grejer liksom? speciellt då det kostar runt 1000kr samma sak med norton skiten och det kostar fan lika mycket.. Och vad kan byta på sin dator utan att behöva köpa nytt antivirus+windows.

Man KAN använda samma nyckel flera gånger.

Visa signatur

4670k@4.4Ghz | 780GTX@1215/3110

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkomg:

Man KAN använda samma nyckel flera gånger.

i vilken värld då?

Permalänk
Skrivet av Obduro:

i vilken värld då?

Yarr fiddle-dee-dee världen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obduro:

i vilken värld då?

Beroende på vilken licenstyp man har så går det utmärkt att byta. Så länge du inte planerar att fortsätta använda den förra datorn utan om det faktiskt bara är en uppgradering av en dator.

Man kan dock ev. behöva ringa till microsoft för att flytta licensen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Retail får du installera på hur många datorer som helst förutsatt att du enbart har det på en dator i taget.
OEM är bundet till ditt moderkort, så tekniskt sett behöver du en ny licens när du köper ny dator eftersom du inte längre har samma moderkort, dock har MS blivit snälla och hjälper ofta till med att låsa upp licensen så du kan använda den på din nya dator.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

tackar då har man blivit lite mer insatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obduro:

i vilken värld då?

Skrivet av TiasE:

Retail får du installera på hur många datorer som helst förutsatt att du enbart har det på en dator i taget.
OEM är bundet till ditt moderkort, så tekniskt sett behöver du en ny licens när du köper ny dator eftersom du inte längre har samma moderkort, dock har MS blivit snälla och hjälper ofta till med att låsa upp licensen så du kan använda den på din nya dator.

Jag har flyttat OEM licenser flera ggr till olika moderkort, det har aldrig krånglat, jag har aldrig behövt ringa microsoft, det har funkat rakt av.

Och för dom som det har krånglat för verkar det räcka att ringa MS så har det löst sig.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag har flyttat OEM licenser flera ggr till olika moderkort, det har aldrig krånglat, jag har aldrig behövt ringa microsoft, det har funkat rakt av.

Och för dom som det har krånglat för verkar det räcka att ringa MS så har det löst sig.

Precis och då talar vi väl om det automatiska produktaktiveringsprogrammet och inte en telefonsupport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Precis och då talar vi väl om det automatiska produktaktiveringsprogrammet och inte en telefonsupport.

Ja, jag har i alla fall bara behövt prata med det automatiska produktaktiveringsprogrammet.
(För väldigt många år sedan var det supporten som svarade.)

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Precis och då talar vi väl om det automatiska produktaktiveringsprogrammet och inte en telefonsupport.

Skrivet av mackanj:

Ja, jag har i alla fall bara behövt prata med det automatiska produktaktiveringsprogrammet.
(För väldigt många år sedan var det supporten som svarade.)

Ingen aning? Jag har bara knappat in licensekoden som vanligt o sen är det klart, inget "extra".

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB