Permalänk
Medlem

Ny CPU kylare till define r4

Hej, Jag sitter just nu på standard cpu kylare som följer med, och jag tycker det låter lite för mycket så jag tänkte köpa en ny. Vilket skulle ni kunna rekommendera? Jag vill inte betala allt för mycket för den:) En sak som jag också undrar över är om den kommer få plats? jag har en fläkt uppe på toppen av chassit och även en där bak, skulle dom vara i vägen för en cpu kylare? Jag har ett define r4 chassi.

Permalänk
Medlem

Hej!

För det första behöver vi veta vad du har för cpu, och gärna vad moderkortet heter samt vad du har för ram.
Det är nämligen så att ram minnena kan ta i kylaren om de är för höga.

Rent spontant anser jag att det här lilla kittet som jag brukar rekommendera skulle passa dig perfekt.
Väldigt prisvärd kylare, mycket bra kylpasta. (Det medföljer kylpasta till kylaren men den är brutalt värdelös)
Kylaren passar det mesta AMD och Intel har släppt de senaste åren.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6488206/2014-02-14

-EDIT- Den här kommer garanterat få plats. http://i.imgur.com/mV4Rb.jpg%3F1

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

CM EVO är inte värd priset om man börjar lägga extra på den, helt ok om man köper den och nöjer sig med det. Men den presterar inte så bra och fläkten är inte den tystaste.

Min rekommendation är be quiet! Shadow Rock 2, nästan dubbla radiatorytan mot EVO och kommer med en bra fläkt. https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Tack för svaren:) Jag har en intel i5-4670k, gigabyte z87 sniper moderkort och rucial BallistixSport 16GB 1600MHz ram.
Om det är så att CM evo inte är så tyst skulle Noctua NH-U12P funka då? Jag vill helst ha en så tyst kylare som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

CM EVO är inte värd priset om man börjar lägga extra på den, helt ok om man köper den och nöjer sig med det. Men den presterar inte så bra och fläkten är inte den tystaste.

Min rekommendation är be quiet! Shadow Rock 2, nästan dubbla radiatorytan mot EVO och kommer med en bra fläkt. https://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2

Evon presterar väldigt bra om man ser till priset, och fläkten är det inga fel på...

Men jag måste hålla med om att den där verkar klart bättre.

Kör på Evo, men om du har råd, köp en Shadow Rock? Man är nog bara dumsnål annars.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Tack för svaren:) Jag har en intel i5-4670k, gigabyte z87 sniper moderkort och rucial BallistixSport 16GB 1600MHz ram.
Om det är så att CM evo inte är så tyst skulle Noctua NH-U12P funka då? Jag vill helst ha en så tyst kylare som möjligt

Noctuan är ett väldigt stabilt köp, lätt att montera, riktigt bra fläktar, den kommer vara tystare än Be quiet dock är jag inte helt hundra på att den kommer prestera bättre. Noctuan har några år på nacken och be quiet kylaren är ganska ny.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Noctuan är ett väldigt stabilt köp, lätt att montera, riktigt bra fläktar, den kommer vara tystare än Be quiet dock är jag inte helt hundra på att den kommer prestera bättre. Noctuan har några år på nacken och be quiet kylaren är ganska ny.

Det jag undrar mest över är om det kommer bli mycket tystare? Just nu tycker jag att det låter lite för mycket, och det ända jag kan tänka på är att det är cpu fläkten.. Jag har ett ASUS Geforce gtx780 och ett Corsair CX 750W nätagg.

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Noctuan är ett väldigt stabilt köp, lätt att montera, riktigt bra fläktar, den kommer vara tystare än Be quiet dock är jag inte helt hundra på att den kommer prestera bättre. Noctuan har några år på nacken och be quiet kylaren är ganska ny.

u12p se2 höll min gamla 3770k under 75 grader i full load på 4.3ghz (dåligt chip, behövde 1.35v för 4.3), tyst var den också, tror mina asus gtx560 DCU1 lät mer i idle än u12p gjorde i full fart

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke252:

Det jag undrar mest över är om det kommer bli mycket tystare? Just nu tycker jag att det låter lite för mycket, och det ända jag kan tänka på är att det är cpu fläkten.. Jag har ett ASUS Geforce gtx780 och ett Corsair CX 750W nätagg.

Du kommer inte behöva köra fläktarna på mer än 50% och där kommer båda alternativen vara väldigt tysta, skillnaden i ljudnivå är inte värd 150kr men garantin, byggkvalitén och supporten från Noctua är det. Om de tre är väldigt viktiga för dig kör på Noctuan men jag tror be quiet är rätt för dig.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du kommer inte behöva köra fläktarna på mer än 50% och där kommer båda alternativen vara väldigt tysta, skillnaden i ljudnivå är inte värd 150kr men garantin, byggkvalitén och supporten från Noctua är det. Om de tre är väldigt viktiga för dig kör på Noctuan men jag tror be quiet är rätt för dig.

Det är bara att be quiet finns inte på netonnet som är nära mig, skulle också helst villja köpa den idag ;P, sen har jag fler noctua fläktar i datorn och riktigt nöjd med dom. Nu är ju frågan om Noctua NH-U12P kommer få plats i datorn. Sen undrar jag också över hur man ställer in fläktarna så dom går på 50%? Jag kollade runt i bios igår men lyckades inte hitta någon inställning

Permalänk

Köp en CM 212 EVO. Har själv slängt in den kylare i 3 burkar och för det priset så presterar den nästan lika bra som min Phantek som ligger på 600 kr.

Senaste burken jag installerade en 212 EVO var faktiskt en Fractal Design R4. Passade in riktigt fint i burken.

Mitt råd köp en CM 212 EVO. Du kommer inte bli missnöjd.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Köp en CM 212 EVO. Har själv slängt in den kylare i 3 burkar och för det priset så presterar den nästan lika bra som min Phantek som ligger på 600 kr.

Senaste burken jag installerade en 212 EVO var faktiskt en Fractal Design R4. Passade in riktigt fint i burken.

Mitt råd köp en CM 212 EVO. Du kommer inte bli missnöjd.

Vet du om den kommer vara lika tyst som noctuan? och kommer jag kunna köra den på en lägre hastighet?

Permalänk

Det vet jag inte om den är lika tyst, men jag hörde knappt CM 212 EVO fläkten på Fractal Design R4 burken. Så tyst är den.

Du kan själv justera fläkt hastigheten om du vill.

Det behövs dock inte.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Det vet jag inte om den är lika tyst, men jag hörde knappt CM 212 EVO fläkten på Fractal Design R4 burken. Så tyst är den.

Du kan själv justera fläkt hastigheten om du vill.

Det behövs dock inte.

Hur justerar man cpu fläkten och vad ska jag använda för att ta bort kylpastan?:D

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men... http://www.sweclockers.com/testcenter/kylning

Jag vet att noctua tror på sina produkter, lämnar lång garanti och erbjuder ofta nya monteringskitt gratis (om det kommer en ny processorsockel som din kylare inte passar på). Har inte provat be-quiets grejer, många som rekommenderar det här på forumet så är säkert ett bra val det med !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Macke252:

Hur justerar man cpu fläkten och vad ska jag använda för att ta bort kylpastan?:D

Du gör det i BIOS eller ett mjukvaruprogram. Jag kör själv med Asus Fan Expert.

Du tar bort kylpastan med T-röd eller annat dylikt. Torka väck det med kaffefilter och örontussar.

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |