Permalänk
Medlem

Blå skärm vid start

För ett par dagar sedan hände något ganska besvärligt angående min dator. Jag ska försöka beskriva mitt problem så utförligt som det går, i hopp om att någon kan hjälpa mig.

En vanlig dag satt jag och surfade vanliga sociala medier ( Facebook, YouTube etc. ) när något annat krävde min uppmärksamhet en kort stund, och jag behövde lämna datorn. När jag kom tillbaka till datorn hörde jag ett svagt pip-ljud, ett sådant som hörs när jag sätter på min dator. Självklart blev jag förvånad, men misstänkte bara att det var någon form av uppdatering av Windows som ägde rum.

Jag väntade på datorn att starta upp. Men när det kom till stadiet där det endast står "Windows Startas" med en liten flimrande Windows logga ovanför tog det lite längre tid än vad det brukade. Efter kanske en minut flashade "Blue Screen of Death", eller vad man ska kalla den (http://stlpcfix.com/articles/images/bluescreenofdeath.jpg tror att det är denna, men jag är inte säker eftersom att jag inte hinner läsa vad det står) , fram i ungefär en halv sekund. Sedan startade datorn om sig igen. Detta upprepade sig ett par gånger innan jag insåg att något var riktigt fel. Jag provade med att öppna Windows i felsäkert läge men utan resultat. Jag prövade också med att starta Windows från installationskivan utan resultat. Sedan provade jag alla startalternativ från den här listan: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/advanced-startup-o... , men det ända som hände då var att muspekaren visade sig på en svart skärm. Utöver det hände inget mer. Det skulle vara sjukt skönt om någon skulle kunna hjälpa till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av antar242:

med en liten flimrande Windows logga!

Upplever du något flimmer på skärmen före windows loggan visas också? Har du något internt grafikkort på moderkortet du kan pröva köra med?

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt så att det flimmrar hysteriskt, det jag försökte beskriva var utseendet på loggan.

Permalänk
Medlem

När det gäller det andra, har jag ärligt talat ingen aning. Är det något jag skulle behöva köpa eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antar242:

När det gäller det andra, har jag ärligt talat ingen aning. Är det något jag skulle behöva köpa eller?

Okej.

Nej kolla om du har någon hdmi/vga kontakt på moderkortet och koppla in skärmen där istället. Ev dra ut grafikkortet också.