Artic Cooling Freezer 7 - Fläkten slår i ramen?

Permalänk
Medlem

Artic Cooling Freezer 7 - Fläkten slår i ramen?

Hej,

Har en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 som köpts på Inet över disk.

Har fungerat fint. På sistone, förmodligen på grund av årstiden så har datorn börjat dra till sig mer damm/smuts. Håller efter i den mån det går och dammsuger minst en gång i veckan för att hålla rent i hemmet. Datorn får även den omsorg. Hur som helst, till problemet.

Fläkten går som den ska, kylningen är i likhet med många andras processorer helt godkänd. Däremot så har fläktbladen börjat dra till sig damm på ett sätt den aldrig gjort tidigare. Det här har i sin tur lätt till att fläkten börjar göra missljud, som om att den slår i något i konstruktionen. Har kollat med stark ficklampa och försökt att se vart den tar och varför.

Uteslutit: Den tar ej i kylblocket/flänsen.

Har dammat av den med tops och var tvungen att försiktigt justera fläktramen för att få bort missljudet. Det kommer dock garanterat komma tillbaka.

Kan det här vara något som är felkonstruerat? Har ni någon liknande erfarenhet av problemet? Vad kan jag göra åt saken mer långsiktigt? Börjar den helt enkelt att ge upp?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

dra lite i kabeln till fläkten och håll på .. händer alltid low budget grafikkorts fläktar att sladden internt slår i med fläkten .. vet ej om detta är ditt problem men testa rör på sladden lite där den börjar sticka ut ifrån fläkten

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Sladden verkar inte vara problemet. Sen vet jag inte om du missuppfattade, men det rör sig alltså om en CPU-fläkt, inte en GPU-fläkt.

Problemet är att fläktbladen, något av dem eller alla, går i någonstans i fläktramen och skapar ett missljud. Det är inte skadligt för fläkten i sig, tror jag, baserat på att ljudet knappast låter grovt utan snarare som en lättare "touch".

Kan som sagt rucka en del på fläktens ram och efter ett tag så verkar jag hitta "rätt läge" och jag kan slå igen burken och köra på ett tag. Men det är lite oroväckande. Tänkte om någon upplevt samma problem i vinter i och med grus/smuts/damm eller om det helt enkelt är att produkten verkar ge vika efter ett tag, "1-2 år".

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka den .. fläkten är fluid bearing och det ska inte komma någon form av missljud eller likande som tyder på att den är paj förens många år .. så lämna tillbaka den, den är defekt.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.