GTX 770, Evga eller Gigabyte (2gb modellen).

Permalänk

GTX 770, Evga eller Gigabyte (2gb modellen).

Hej!
Har varit på grafikkortsjakt i ett par dagar nu och beställde först hem ett Gigabyte GTX 770 2gb för 2690.
Sedan hittade jag ett Evga GTX 770 2gb SC ACX hos webhallens fyndvaror för 2300, så beställde också hem ett sådant.
Har surfat runt och försökt hitta jämförelser mellan de båda och det är väldigt delade åsikter.

Vissa säger att det är bättre med 3 fläktar som gigabyte har, andra säger att det inte spelar någon stor roll.
Sen har jag läst ett litet problem om Evgas kort, nämligen att fläktarna inte går under 41% vilket gör att det låter lite mer även vid idel (har jag fått läsa bland annat på sweclockers.).
Sedan har jag också hört gott om båda(just av den anledningen jag är här) vilket gör att jag inte riktigt kan bestämma mig...

Med tanke på att Evga är 390 kr billigare överväger jag den, men inte riktigt bestämt mig, och ber nu om råd hos er.

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Budade precis på ett Gigabyte gtx770 på sweclockers marknad, men läste precis att den behövde 2st 8pin kontakter vilket mitt nätagg inte har tror jag!?
Då jag inte har datorn här just nu kan jag ju inte kolla upp det, men på inet står det 1st 6pin och 1st 6+2 pin, finns det någon annan lösning än att köpa nytt nätagg till detta problem??

Tack på förhand!

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Molex -> Pcie adapter - Kanske inte den bästa lösningen, men likväl en lösning.

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Budade precis på ett Gigabyte gtx770 på sweclockers marknad, men läste precis att den behövde 2st 8pin kontakter vilket mitt nätagg inte har tror jag!?
Då jag inte har datorn här just nu kan jag ju inte kolla upp det, men på inet står det 1st 6pin och 1st 6+2 pin, finns det någon annan lösning än att köpa nytt nätagg till detta problem??

Tack på förhand!

Du behöver en 6 pin och en 8 pin för ett gigabyte gtx 770. Vad har du för nätagg nu?

Visa signatur

Windows 95

Permalänk
Skrivet av ce2su:

Molex -> Pcie adapter - Kanske inte den bästa lösningen, men likväl en lösning.

Hängde inte med riktigt? :/

Skrivet av robin421:

Du behöver en 6 pin och en 8 pin för ett gigabyte gtx 770. Vad har du för nätagg nu?

Oj var kanske lite oklar i inlägget innan, ber om ursäkt för det. Den på sweclockers marknad är 4gb versionen, och man behöver 2st 8pin kontakter.
Nätagget jag har är XFX 550w+ bronze, som på inets specifikationer säger att den har 1st 6pin och 1st 6+2pin

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Evga, alltid Evga för mej om jag kör Nvidia då dem har bäst garantier samt att du får byta kylare utan att spräcka garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Hängde inte med riktigt? :/

Oj var kanske lite oklar i inlägget innan, ber om ursäkt för det. Den på sweclockers marknad är 4gb versionen, och man behöver 2st 8pin kontakter.
Nätagget jag har är XFX 550w+ bronze, som på inets specifikationer säger att den har 1st 6pin och 1st 6+2pin

Du behöver inte handla ett nytt nätagg, du har alla kablar du behöver. Nätagget har en 6 och en 6+2 pin. Kolla den här bilden så ser du att du inte behöver 2st 6+2pin.

Visa signatur

Windows 95

Permalänk
Skrivet av robin421:

Du behöver inte handla ett nytt nätagg, du har alla kablar du behöver. Nätagget har en 6 och en 6+2 pin. Kolla den här bilden så ser du att du inte behöver 2st 6+2pin. http://legitreviews.com/images/reviews/2218/gigabyte-gtx770-p...

Okej men för att klargöra saken, är det där 4gb versionen?
För 2gb versionen vet jag har 1st 6pin och 1st 8pin kontakt..
Kollade precis gigabytes hemsida på GTX 770 4gb och det verkar som att det är 2st 8pin kontakter
Blev nog lite rörigt nu också, hemskt mycket ursäkt för det

EDIT: Den på sweclockers var marknad 2st 8pin kontakt gigabyte GTX 770 4GB vram, går det inte att komma undan det problemet blir det nog en EVGA.

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Okej men för att klargöra saken, är det där 4gb versionen?
För 2gb versionen vet jag har 1st 6pin och 1st 8pin kontakt..
Kollade precis gigabytes hemsida på GTX 770 4gb och det verkar som att det är 2st 8pin kontakter
Blev nog lite rörigt nu också, hemskt mycket ursäkt för det

EDIT: Den på sweclockers var marknad 2st 8pin kontakt gigabyte GTX 770 4GB vram, går det inte att komma undan det problemet blir det nog en EVGA.

Saknar ditt nätagg ett extra 8pin är det bara att köpa denna från inet för 49 spänn:

http://www.inet.se/produkt/8906182/adapter-2x-molex-8-pin-pci...

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Okej men för att klargöra saken, är det där 4gb versionen?
För 2gb versionen vet jag har 1st 6pin och 1st 8pin kontakt..
Kollade precis gigabytes hemsida på GTX 770 4gb och det verkar som att det är 2st 8pin kontakter
Blev nog lite rörigt nu också, hemskt mycket ursäkt för det

EDIT: Den på sweclockers var marknad 2st 8pin kontakt gigabyte GTX 770 4GB vram, går det inte att komma undan det problemet blir det nog en EVGA.

Ja det 4gb versionen. På gigabytes hemsida står det att det är en 6 och en 8pin. http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4647#sp. Kolla längst ner på sidan. Du kanske har kolla på ett annat grafikkort tex Gigabyte GTX 780 GHz Edition som har 2st 8 pin

Visa signatur

Windows 95

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Saknar ditt nätagg ett extra 8pin är det bara att köpa denna från inet för 49 spänn:

http://www.inet.se/produkt/8906182/adapter-2x-molex-8-pin-pci...

Okej stort tack!
Skulle mit nätagg klara av GTX 770 4gb versionen tror du?

Skrivet av robin421:

Ja det 4gb versionen. På gigabytes hemsida står det att det är en 6 och en 8pin. http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4647#sp. Kolla längst ner på sidan. Du kanske har kolla på ett annat grafikkort tex Gigabyte GTX 780 GHz Edition som har 2st 8 pin

Väldigt märkligt...
Frågade om kortet på marknaden och han sa att det var 2st 8pin :/
http://www.sweclockers.com/forum/118-annonskommentarer/1278924-gigabyte-770-med-4gb-gddr5/

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Okej stort tack!
Skulle mit nätagg klara av GTX 770 4gb versionen tror du?

Väldigt märkligt...
Frågade om kortet på marknaden och han sa att det var 2st 8pin :/
http://www.sweclockers.com/forum/118-annonskommentarer/1278924-gigabyte-770-med-4gb-gddr5/

Ja det ska inte vara några problem, det är ju trots allt på 550w.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Hej!
Har varit på grafikkortsjakt i ett par dagar nu och beställde först hem ett Gigabyte GTX 770 2gb för 2690.
Sedan hittade jag ett Evga GTX 770 2gb SC ACX hos webhallens fyndvaror för 2300, så beställde också hem ett sådant.
Har surfat runt och försökt hitta jämförelser mellan de båda och det är väldigt delade åsikter.

Vissa säger att det är bättre med 3 fläktar som gigabyte har, andra säger att det inte spelar någon stor roll.
Sen har jag läst ett litet problem om Evgas kort, nämligen att fläktarna inte går under 41% vilket gör att det låter lite mer även vid idel (har jag fått läsa bland annat på sweclockers.).
Sedan har jag också hört gott om båda(just av den anledningen jag är här) vilket gör att jag inte riktigt kan bestämma mig...

Med tanke på att Evga är 390 kr billigare överväger jag den, men inte riktigt bestämt mig, och ber nu om råd hos er.

Som du ser har jag två 770 från gigabyte. En är REV 1 den är med 6pin och en 8pin och har lite sämre kylning medan REV2 har 8pin x 2 och bättre kylning. Detta är dock 4GB versioner så vet inte om det finns flera generationer på 2gb:aren

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Står ju på xfx 550 bronze iaf att du har en 6pins samt 6+2=8pins till grafikort. Behöver du en till 8 alltså 2x8pins köp denna adapter istället!
http://www.inet.se/produkt/8906181/grafikkort-6-pin-till-8-pi...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Ja det ska inte vara några problem, det är ju trots allt på 550w.

Skrivet av Emil.St:

Som du ser har jag två 770 från gigabyte. En är REV 1 den är med 6pin och en 8pin och har lite sämre kylning medan REV2 har 8pin x 2 och bättre kylning. Detta är dock 4GB versioner så vet inte om det finns flera generationer på 2gb:aren

Skrivet av infocus:

Står ju på xfx 550 bronze iaf att du har en 6pins samt 6+2=8pins till grafikort. Behöver du en till 8 alltså 2x8pins köp denna adapter istället!
http://www.inet.se/produkt/8906181/grafikkort-6-pin-till-8-pi...

Okej, stort tack för eran hjälp!!

Vinner jag budet på Gigabyte 4gb versionen här blir det nog den och en adapter, antingen det infocus länkade till eller det jerseph tipsade om.
Annars får jag nöja mig med Evga 2gb versionen.

Återigen stort tack för all hjälp!!

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Förresten, hur tycker ni det kommer att funka med andra komponenterna??
Menar moderkortet och processorn(flaskhals och andra krångligheter?), värt att nämna är att CPUn är upplåst till 6 kärnor.
Vet att det inte är det bästa just nu men håller det ett tag till innan jag uppgraderar till Intel?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Förresten, hur tycker ni det kommer att funka med andra komponenterna??
Menar moderkortet och processorn(flaskhals och andra krångligheter?), värt att nämna är att CPUn är upplåst till 6 kärnor.
Vet att det inte är det bästa just nu men håller det ett tag till innan jag uppgraderar till Intel?

Om du endast har en 60Hz skärm så räcker din processor. Men om du har en gamingskärm som har en uppdateringsfrekvens på 120Hz + så borde du uppgradera processorn.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Om du endast har en 60Hz skärm så räcker din processor. Men om du har en gamingskärm som har en uppdateringsfrekvens på 120Hz + så borde du uppgradera processorn.

Tack för svar!
Har en Benq G2412HD, som jag tror har 60hz, men som sagt tänkte uppgradera moderkort och CPUn om typ 1år

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo