Krångel efter flytt av komponenter. Omstarter/ingen bild.

Permalänk

Krångel efter flytt av komponenter. Omstarter/ingen bild.

Efter uppgradering till intel plattform så köpte en polare mina gamla AMD grejer.

CPU: FX-8320 + Mobo: ASUS m5a97 r2.0

Andra delar i systemet.
Minne: Corsair dominator ddr3 2x4GB 1600Mhz
GPU: XFX r9 280x
500GB sata HDD
nätagg: 750W Corsair cx750m

Nu till problemet. Datorn bootar bara ibland och kan stänga av sig när som helst. Oftast så går fläktarna igång några sekunder sen dör den igen.
När jag monterade om grejerna och bytte cpu fläkt mm så fick jag en del kylpasta på moderkortet, torkade bort så noga jag kunde med rödsprit och tygbit.
Först funkade den inte alls så jag satt tillbaks allt i mitt chassi och då startade den upp utan problem. Torkade ut all damm ur kompisens chassi, lät det torka upp och flyttade över grejerna igen. Nu bootade den och kunde installera windows sen funkade allt felfritt i ca en vecka tills igår då problemet kom tillbaks. Ibland får jag bild, men oftast inte. Har provat med olika minnen, annat grafikkort, annat nätagg. Ändå verkar det vara helt slumpmässigt om den bootar eller ej. Har även tagit loss cpu och kollat så det inte hade kommit nå kylpasta i sockeln eller på pinsen. men såg bra ut där. har självklart återställt bios också.

Kan jag ha skadat moderkortet med kylpastan eller när jag torkade bort det? kylpastan är arctic silver mx-2
CPU'n borde väl vara ok? Om det hade varit något med cpun, bootar den väl inte ö.h.t?
Eller kan det vara något annat?
Prylarna har funkat klockrent i ca ett halvår under tiden som jag använde dom.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Grundade du dig själv vid montering? Låter som att det är problemet.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk

Jag använde inte något esd armband om det var det du menade? men jag rörde vid elementet med jämna mellanrum för att ladda ur statisk elektricitet. Och om det skulle vara problemet, vilken komponent är skadad?

Permalänk
Medlem

Rätt antal distanser, på rätt ställen i kompisens chassi?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Japp, distanserna sitter där dom ska.

Permalänk

Kolla så batteriet sitter i som det ska.

Permalänk
Testpilot

Börja med att flytta RAM-minnerna till din burk och kör Memtest86 i ett par timmar, för att utesluta latentskada på dem.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Ska kolla batteriet imorgon när jag träffar honom. Ang minnena så är det samma problem om jag använder mina minnen i hans burk så det bör inte vara minnesproblem men kan vara bra att kolla ändå såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dweebenheimer:

Jag använde inte något esd armband om det var det du menade? men jag rörde vid elementet med jämna mellanrum för att ladda ur statisk elektricitet. Och om det skulle vara problemet, vilken komponent är skadad?

Vilket är fullständigt meningslöst. Det är du och komponenterna du monterar som ska ha samma potential. Om du rör vid elementet får du elementets potential, som kan skilja enormt från komponenterna. När du sedan tar på en komponent får du en urladdning. Och det är som bekant urladdningar som skadar elektronik.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ok tack. Bra att veta. Men om jag nu har skadat någon komponent pga min oförsiktighet, vilken skulle det vara?Moderkort eller cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dweebenheimer:

Ok tack. Bra att veta. Men om jag nu har skadat någon komponent pga min oförsiktighet, vilken skulle det vara?Moderkort eller cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen moderkortet, ska ganska mycket till innan CPU'n kastar in handduken (av egna erfarenheter iaf).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Om det fungerar i ditt chassi, och inte i kompisens.

Så så kan det bero på att:

1. Något ligger an mot chassit och "kortsluter"

2. Någon av de komponenter kompisen bidrar med orsakar problemet.
Tex:
-chassits frontpanelkablar inkl USB och ljud mm
-chassifläktar defekta/kortslutna (långsökt, jag vet)
-Ev Diskar
-DVD-brännare
-instickskort tex ljudkort
-IEEE 1394 brackets
-Glapp i nätaggskontakter
-mm

Givetvis kan det även bero på andra felkällor.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Har installerat dom gamla grejerna idag igen (mobo/cpu) och har exakt samma problem med dom trots att det har fungerat bra tidigare.

Kom att tänka på en grej ang. chassit som är ett Antec av stenåldersmodell. Chassit är i princip stängt längst ner där man monterar nätagget. Så jag har monterat nätagget upp och ner med fläkten uppåt. Om nätagget suger in varm luft från grafikkortet etc. lär ju det leda till instabilitet fast får ju samma problem trots att chassit är öppet så värme lär inte vara problemet iaf.

Chassifläktarna är också av stenåldersmodeller som man monterar direkt till strömkällor från nätaggets kablar. Kanske dom kan ställa till med problem?