Ska/borde jag överklocka min dator? i så fall hur mycket? Förklara och hjälp en noob

Permalänk

Ska/borde jag överklocka min dator? i så fall hur mycket? Förklara och hjälp en noob

Tjabba som rubriken säger! Ska jag överklocka? I så fall hur mycket? Var kommer jag i så fall märka av skillnaderna på datorn?
Kan ju börja med att länka min dator också!

http://cdon.se/hemelektronik/cdon/thor-lorride-intel-core-i7-...

Där har ni min pärla, jag tänkte inte klocka den för att den är seg eller jag är missnöjd, utan mest för att de kan vara kul att pröva och få märka skillanderna. Och även om datorn redan är riktigt snabb och vass så är de ju så att "mycket vill ha mer"

Och om jag ska överklocka är Intel extreme tuning utility som kom med som en drivrutin till min dator ett bra sätt att göra det?
Och var bör jag lägga mig någonstans med min klockning? och vilka delar ska jag överklocka? Och återigen vad, hur och när kommer jag märka skillnader om jag klockar?

Sedan vill jag ju självklart att datorn ska överklockas i den mån de är säkert! Så att jag inte förstör min nya dator genom att göra detta!
Jag har totalt nybörjare på detta och har aldrig hållt på med det, så dumförklara mig gärna så jag lär mig något!
Jag vill veta hur jag gör! varför jag gör det! Vad både de positiva och negativa effekterna är och självklart om de kan eller kommer påverka något permanent i datorn.

Mvh
Jocke

Permalänk
Medlem

Du vill i nittio fall av hundra inte klocka en laptop.
Kylningen klarar inte av det och du kan inte göra något för att förbättra den väsentligt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

Du vill i nittio fall av hundra inte klocka en laptop.
Kylningen klarar inte av det och du kan inte göra något för att förbättra den väsentligt.

Jag vart ju rätt sugen då jag fick med ett program som överklockar saker som en drivrutin till datorn

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperaturer i load oklockat?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

Vad har du för temperaturer i load oklockat?

Load menas de typ när jag bara har datorn på utan att göra något särskilt? Tror jag ligger på cirka 40 grader då. Kan kolla mera exakt när jag är hemma.
Programmet hade även något som hette något i stil med "stress test" som jag körde. Då låg den som Max i 75-80 har jag för mig.

Men kan som sagt kolla mera noga när jag väl är hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Load menas de typ när jag bara har datorn på utan att göra något särskilt? Tror jag ligger på cirka 40 grader då. Kan kolla mera exakt när jag är hemma.
Programmet hade även något som hette något i stil med "stress test" som jag körde. Då låg den som Max i 75-80 har jag för mig.

Men kan som sagt kolla mera noga när jag väl är hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Du får 75-80 i load, du ska inte överklocka.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Load menas de typ när jag bara har datorn på utan att göra något särskilt? Tror jag ligger på cirka 40 grader då. Kan kolla mera exakt när jag är hemma.
Programmet hade även något som hette något i stil med "stress test" som jag körde. Då låg den som Max i 75-80 har jag för mig.

Men kan som sagt kolla mera noga när jag väl är hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Översatt från Engelska: Idle - Overksam Load - Belastning.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Load menas de typ när jag bara har datorn på utan att göra något särskilt? Tror jag ligger på cirka 40 grader då. Kan kolla mera exakt när jag är hemma.
Programmet hade även något som hette något i stil med "stress test" som jag körde. Då låg den som Max i 75-80 har jag för mig.

Men kan som sagt kolla mera noga när jag väl är hemma

Skickades från m.sweclockers.com

load är när du har nåt igång, nåt som gör att processorn går på 100%. Annars heter det idle när du inte gör nånting, i.e. processorn går på 1%. Sen kanske ska man tänka om när det gäller att överklocka när man redan har 75-80 C oklockat. Ska du klocka så bör du köpa ett externt kylningssystem till din laptop, då man inte vill ha 100C sprutandes ut ur baken på datorn förmodligen.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Du ska utan tvekan klocka det grafikkortet. Processorn ska du strunta i att klocka.

Permalänk
Skrivet av RasmusAlb:

Du ska utan tvekan klocka det grafikkortet. Processorn ska du strunta i att klocka.

Okej varför? Och hur mycket? De andra i tråden rekommenderar ju mig att inte klocka?

Permalänk
Medlem

Om du vill att datorn ska hålla så ska du nog inte hålla på o klocka den, det blir ofta mer än tillräckligt varmt i en laptop ändå.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

http://www.bilddump.se/bilder/20140215171029-87.227.82.3.bmp

Här kommer en bild från mitt program. Kanske hjälper någon med att hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Du vill i nittio fall av hundra inte klocka en laptop.
Kylningen klarar inte av det och du kan inte göra något för att förbättra den väsentligt.

Skrivet av LudvigLindell:

Du får 75-80 i load, du ska inte överklocka.

Skrivet av Karaff:

Om du vill att datorn ska hålla så ska du nog inte hålla på o klocka den, det blir ofta mer än tillräckligt varmt i en laptop ändå.

Innan du fördärvar något och sen står där med trasig dator.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Innan du fördärvar något och sen står där med trasig dator.

Grafikortet verkar dock ligga på 35 idle och 40 i load. när jag gör stress test på 1 minut.

Permalänk
Skrivet av skytrax89:

Grafikortet verkar dock ligga på 35 idle och 40 i load. när jag gör stress test på 1 minut.

Du får nog testa lite mer än en minut, villket program testade du med?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk

Kolla min bild så ser du programmet. de heter intel extreme tuning utlility

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytrax89:

Tjabba som rubriken säger! Ska jag överklocka? I så fall hur mycket? Var kommer jag i så fall märka av skillnaderna på datorn?
Kan ju börja med att länka min dator också!

http://cdon.se/hemelektronik/cdon/thor-lorride-intel-core-i7-...

Där har ni min pärla, jag tänkte inte klocka den för att den är seg eller jag är missnöjd, utan mest för att de kan vara kul att pröva och få märka skillanderna. Och även om datorn redan är riktigt snabb och vass så är de ju så att "mycket vill ha mer"

Och om jag ska överklocka är Intel extreme tuning utility som kom med som en drivrutin till min dator ett bra sätt att göra det?
Och var bör jag lägga mig någonstans med min klockning? och vilka delar ska jag överklocka? Och återigen vad, hur och när kommer jag märka skillnader om jag klockar?

Sedan vill jag ju självklart att datorn ska överklockas i den mån de är säkert! Så att jag inte förstör min nya dator genom att göra detta!
Jag har totalt nybörjare på detta och har aldrig hållt på med det, så dumförklara mig gärna så jag lär mig något!
Jag vill veta hur jag gör! varför jag gör det! Vad både de positiva och negativa effekterna är och självklart om de kan eller kommer påverka något permanent i datorn.

Mvh
Jocke

Kolla om det finns en tråd om din dator på notebook reviews forum, brukar finnas matnyttig info om sådant där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du spelar i en köttfrys kan du nog överklocka! Akta dig för kondens bara

Permalänk
Skrivet av skytrax89:

Kolla min bild så ser du programmet. de heter intel extreme tuning utlility

Det allmänna rådet är väll att inte överklocka CPU på laptops, hursomhelst kan det väll fungera i vissa fall, men det kan bli riktigt varmt. GPU vet jag tyvärr inget om får lämnar till någon mer kunnig.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Skrivet av skytrax89:

Okej varför? Och hur mycket? De andra i tråden rekommenderar ju mig att inte klocka?

Ja de rekommenderar dig att inte klocka CPUn.
GPUn å andra sidan går alldeles utmärkt att klocka. Finns mycket prestanda att hämta hur 770m. Så länge du inte övervoltar så är tempsen inga problem.
Googla lite på ditt grafikkort ska du se att det finns flera trådar om överklockning. Jag rekommenderar MSI afterburner som överklockningsprogram

Permalänk
Skrivet av RasmusAlb:

Ja de rekommenderar dig att inte klocka CPUn.
GPUn å andra sidan går alldeles utmärkt att klocka. Finns mycket prestanda att hämta hur 770m. Så länge du inte övervoltar så är tempsen inga problem.
Googla lite på ditt grafikkort ska du se att det finns flera trådar om överklockning. Jag rekommenderar MSI afterburner som överklockningsprogram

Jag är så sjukt dålig på sådant här! Du får gärna hjälpa mig om du har lust som kanske har lite mera koll på vad man letar efter och hur de bör klockas?
Är Intel ETU ett dåligt program? eller fungerar de att använda det?
Klockar gärna min GPU om jag kan få bättre prestanda på så vis

Mvh
Joakim

Permalänk
Medlem

I en stationär dator kan du köpa till bästa luftkylningen för någon tusenlapp... eller spendera 3000+ på den bästa vattenkylning du kan hitta. Men antar att du inte kan byta kylning speciellt lätt i en laptop.. eller I vartfall inte har mycket med plats för någon bättre kylning.
Skulle nog låta bli att överklocka laptop

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

I en stationär dator kan du köpa till bästa luftkylningen för någon tusenlapp... eller spendera 3000+ på den bästa vattenkylning du kan hitta. Men antar att du inte kan byta kylning speciellt lätt i en laptop.. eller I vartfall inte har mycket med plats för någon bättre kylning.
Skulle nog låta bli att överklocka laptop

Kommer låta bli processorn men verkar som jag är rekommenderad att klocka min GPU nu! Eller är de också en dålig idé?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skytrax89:

Kommer låta bli processorn men verkar som jag är rekommenderad att klocka min GPU nu! Eller är de också en dålig idé?

Som någon som bios moddar både desktop GPUer och mobile GPUer så kan jag rekommendera dig att överklocka både din GPU och CPU. Mest din GPU. Fast det beror väldigt mycket på vilka temperaturer du har, vilka överklockningsprogram du använder, vilka spärrar Intel har satt på din CPU, vare sig du vill ha en kontinuerlig klock eller en boost klock och vilken GPU det är snack om.

Till att börja med rekommenderar jag dig att söka hjälp från Notebookreviews eller Techinferno. Det finns väldigt många kunniga som kan mycket när det gäller överklockning och mobile GPUer.

Edit: Har själv en laptop med en GT 650M som jag överklockat till 1120/2890. Har också tagit bord Prochot på CPUn samt stängt av Kepler Boost. Använder förövrigt Nvidia Inspector för att överklocka när det kommer till notebooks. Diverse kommandon låter dig göra mer än vad andra program som Afterburner osv tillåter.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Som någon som bios moddar både desktop GPUer och mobile GPUer så kan jag rekommendera dig att överklocka både din GPU och CPU. Mest din GPU. Fast det beror väldigt mycket på vilka temperaturer du har, vilka överklockningsprogram du använder, vilka spärrar Intel har satt på din CPU, vare sig du vill ha en kontinuerlig klock eller en boost klock och vilken GPU det är snack om.

Till att börja med rekommenderar jag dig att söka hjälp från Notebookreviews eller Techinferno. Det finns väldigt många kunniga som kan mycket när det gäller överklockning och mobile GPUer.

Edit: Har själv en laptop med en GT 650M som jag överklockat till 1120/2890. Har också tagit bord Prochot på CPUn samt stängt av Kepler Boost. Använder förövrigt Nvidia Inspector för att överklocka när det kommer till notebooks. Diverse kommandon låter dig göra mer än vad andra program som Afterburner osv tillåter.

Tack för infon! Du verkar rätt duktig och kunnig, de finns inte en möjlighet att du har lust att hjälpa en färsking som mig över skype kanske?