Behöver hjälp eller råd med problem för montering av Corsair H80I i ett Corsair Obsidian 750 D chassi.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp eller råd med problem för montering av Corsair H80I i ett Corsair Obsidian 750 D chassi.

Hej sweclockers! Jag har nu köpt ett Corsair Obsidian 750 D för att min vattenkylning H80I skulle passa i chassit med de övriga hårdvarorna. Men det passar inte för fläktarna/radiatorn tar i mitt Asus X 79 Deluxe moderkort i chassit var jag än placerar delarna så fattas det mellan två till tre millimeter för att jag ska kunna skruva fast detta i chassit. Jag vet inte vad det rätta namnet är på det nu men jag tror att det kallas för någon slags kylfläns som fläktarna/radiatorn tar i mot moderkortet ovanför processorn, så jag vet nu inte hur jag ska få dessa delarna fastskruvade när jag nu har försökt halva natten med monteringen i chassit.

Jag har försökt att få det att passa uppe i taket i chassit men då tar det i kylflänsen på moderkortet och jag har även försökt skruva fast det bakom moderkortet bak i chassit men då tar ramminnena i istället, jag vet inte om någon här kan ge mig någon bra hjälp eller något bra råd hur jag kan eller ska göra för att kunna skruva fast vattenkylningen i chassit utan att det tar i moderkortet eller i ramminnena.

Permalänk

har du provat att sätta dit kylarn innan Moderkortet? annars verkar det som att du måste köpa LP minnen?(low profile)

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av Mcool403:

Hej sweclockers! Jag har nu köpt ett Corsair Obsidian 750 D för att min vattenkylning H80I skulle passa i chassit med de övriga hårdvarorna. Men det passar inte för fläktarna/radiatorn tar i mitt Asus X 79 Deluxe moderkort i chassit var jag än placerar delarna så fattas det mellan två till tre millimeter för att jag ska kunna skruva fast detta i chassit. Jag vet inte vad det rätta namnet är på det nu men jag tror att det kallas för någon slags kylfläns som fläktarna/radiatorn tar i mot moderkortet ovanför processorn, så jag vet nu inte hur jag ska få dessa delarna fastskruvade när jag nu har försökt halva natten med monteringen i chassit.

Jag har försökt att få det att passa uppe i taket i chassit men då tar det i kylflänsen på moderkortet och jag har även försökt skruva fast det bakom moderkortet bak i chassit men då tar ramminnena i istället, jag vet inte om någon här kan ge mig någon bra hjälp eller något bra råd hur jag kan eller ska göra för att kunna skruva fast vattenkylningen i chassit utan att det tar i moderkortet eller i ramminnena.

värsta fall får du väll fila ner kylflänsen någon millimeter och hoppas på det bästa

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Ni var verkligen snabba på att svara mig. Tack för svaren! Men jag vill inte förstöra varken moderkortet eller köpa nya ramminnen igen. Jag får helt enkelt köpa en bra luftkylning istället till processorn bara i värsta fall. Och jag får väl ha vattenkylningen som brevpress eller något.

EDIT. Nej jag har inte provat med att montera v-kylningen före moderkortet men då går det istället inte att montera moderkortet. Det blir bara tärt om tyvärr.

Permalänk

testat sätta dit den i endast pull först och se om du kan ta på fläktensom sätts dit i push om de är den som tar i eller bara köra pull el push
konstigt att corsair säljer chassi som inte fungerar generellt med alla moderkort i monterings syfte

Permalänk
Avstängd

funkar det inte att sätta den baktill?

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Baktill å blås ut luften igenom radiatorn .... borde väll funka (jag hajjade det som du försöker sätta den i taket)

Bild annars på bekymret så löser vi nog det

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Hej. Nej det går inte ens att ha den bakom moderkortet Tranceguy. Och Cruiser jag har provat först med att försöka skruva fast det i taket och även bakom moderkoetet men det går inte. Ja det kanske inte behövs att ha båda fläktarna på radiatorn faktiskt, det borde kyla bra ändå med en push som ni säger. jag ska prova med en fläkt bara men jag behöver byta till mycket kortare skruvar om jag bara ska ha en fläkt på radiatorn på en sida och var kan såna finnas tro? Och jag håller med dig Asmodeus800 chassit borde ha en försänkning för moderkortet så att det inte sticker upp som det nu gör och därmed uppstod problemet, men samtidigt så skulle inte kylflänsen på Asus moderkortet inte behöva vara så högt heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mcool403:

Hej. Nej det går inte ens att ha den bakom moderkortet Tranceguy. Och Cruiser jag har provat först med att försöka skruva fast det i taket och även bakom moderkoetet men det går inte. Ja det kanske inte behövs att ha båda fläktarna på radiatorn faktiskt, det borde kyla bra ändå med en push som ni säger. jag ska prova med en fläkt bara men jag behöver byta till mycket kortare skruvar om jag bara ska ha en fläkt på radiatorn på en sida och var kan såna finnas tro? Och jag håller med dig Asmodeus800 chassit borde ha en försänkning för moderkortet så att det inte sticker upp som det nu gör och därmed uppstod problemet, men samtidigt så skulle inte kylflänsen på Asus moderkortet inte behöva vara så högt heller.

skumt sökte på lådan och x79 och du fick in en h100(i) med ett typ likvärdigt kort som du.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Tranceguy men H100 och H100I har bara två fläktar men på bara en sida, H80I har två fläktar också men istället på bägge sidorna och det är även ett problem.

Permalänk
Skrivet av Mcool403:

Hej. Nej det går inte ens att ha den bakom moderkortet Tranceguy. Och Cruiser jag har provat först med att försöka skruva fast det i taket och även bakom moderkoetet men det går inte. Ja det kanske inte behövs att ha båda fläktarna på radiatorn faktiskt, det borde kyla bra ändå med en push som ni säger. jag ska prova med en fläkt bara men jag behöver byta till mycket kortare skruvar om jag bara ska ha en fläkt på radiatorn på en sida och var kan såna finnas tro? Och jag håller med dig Asmodeus800 chassit borde ha en försänkning för moderkortet så att det inte sticker upp som det nu gör och därmed uppstod problemet, men samtidigt så skulle inte kylflänsen på Asus moderkortet inte behöva vara så högt heller.

kör en fuling och sättfast allt med buntband!
de flexar nog att du behöver!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

capkekken ja jag har tänkt på det men då hade jag ju lika gärna kunnat ha haft grejerna kvar i mitt förra midichassi som jag hade fäst v-kylningen med det du nu sa tillfälligt. Men jag vill ju att det ska se bra ut osv naturligtvis och tillverkarna borde väl kunna tänka lite själva som inte kunderna ska behöva göra så att produkterna är kompatibla på största möjliga sätt med det i övrigt.

Permalänk
Medlem

Se om du kan få tag på en h100i med 240mm radiator istället.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Hej Garvey. Det är lite försent för det nu när jag redan har köpt H80I:n. För det lär ju inte finnas någon begagnad än på blocket eller liknande. Och en helt ny H100/H100I är tyvärr alltför kostsam nu när jag redan har inhandlat denna och dessutom har nu ångerrätten löpt ut i övrigt, hade inte tiden löpt ut så hade jag i så fall gjort ett återköp på denna v-kylning direkt och köpt en luftkylning istället. Så nu får jag väl fästa det i chassit med buntband som jag tidigare fick göra i ett midichassi och senare köpa luftkylning som sagt framöver. Hörde av supporten att ta bort den ena fläkten på radiatorn var inte att rekommendera svarade de mig nyligen. Så det är inte heller möjligt nu tydligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mcool403:

Hej Garvey. Det är lite försent för det nu när jag redan har köpt H80I:n. För det lär ju inte finnas någon begagnad än på blocket eller liknande. Och en helt ny H100/H100I är tyvärr alltför kostsam nu när jag redan har inhandlat denna och dessutom har nu ångerrätten löpt ut i övrigt, hade inte tiden löpt ut så hade jag i så fall gjort ett återköp på denna v-kylning direkt och köpt en luftkylning istället. Så nu får jag väl fästa det i chassit med buntband som jag tidigare fick göra i ett midichassi och senare köpa luftkylning som sagt framöver. Hörde av supporten att ta bort den ena fläkten på radiatorn var inte att rekommendera svarade de mig nyligen. Så det är inte heller möjligt nu tydligen.

jag vill faktist rekomendeara Antec http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1689226 helt klart värd 690:- man kan sedan som i mitt fall byta till andra fläktar och temperaturerna i allfall i min rigg är likvärdiga med en H100 (har en sådan åxå)

man får faktist 8st om du beställer via cdon (om dom inte fixat den buggen nu vi är minst 2 st som fått en hel låda vid beställande av en) jag väntar nu att cdon skall fixa med mina returer som jag gjort när dom är klar ska jag skicka tillbaks deras missar (dom övriga 7) fläktar jag fick. förbannat klantigt från deras sida att göra denna miss med minst 2 st exlusive mig. Och ja jag har redan snackat med cdon dom sa det att det är ingen brådska så länge dom väntar med mina returer så väntar jag med deras missar åxå.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcool403:

Hej sweclockers! Jag har nu köpt ett Corsair Obsidian 750 D för att min vattenkylning H80I skulle passa i chassit med de övriga hårdvarorna. Men det passar inte för fläktarna/radiatorn tar i mitt Asus X 79 Deluxe moderkort i chassit var jag än placerar delarna så fattas det mellan två till tre millimeter för att jag ska kunna skruva fast detta i chassit. Jag vet inte vad det rätta namnet är på det nu men jag tror att det kallas för någon slags kylfläns som fläktarna/radiatorn tar i mot moderkortet ovanför processorn, så jag vet nu inte hur jag ska få dessa delarna fastskruvade när jag nu har försökt halva natten med monteringen i chassit.

Jag har försökt att få det att passa uppe i taket i chassit men då tar det i kylflänsen på moderkortet och jag har även försökt skruva fast det bakom moderkortet bak i chassit men då tar ramminnena i istället, jag vet inte om någon här kan ge mig någon bra hjälp eller något bra råd hur jag kan eller ska göra för att kunna skruva fast vattenkylningen i chassit utan att det tar i moderkortet eller i ramminnena.

Fick in EK 360 XTX (64mm) hög med tre Noctua NF P14 i push, monterade inte kylaren i original hålen och fick fila ner fläktarna lite så de gick fri från
VRM / MOSFETs kylfläns.

Tänkte lite förmycket på prestanda den tjockare kylaren skulle ge att jag inte räknade på utrymmet, trångt som bara den men det gick tillslut och fick
bra temp på riggen.

Lycka till med bygget.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem

Hej igen alla sweclockers! Som tur var så beställde jag samtidigt med chassit de här två fläktarna Noctua NF-F12 PWM Premium Fan - 120mm och de är det bästa köp jag har gjort gällande chassifläktar! För det går inte alls att jämföra med de två medföljande original Corsair fläktarna på v-kylningen som förde ett riktigt oljud tidigare i chassit för de här två nya chassifläktarna låter ingenting. Men nu låter vattenpumpen lite istället...hehe, men det är inget större problem direkt. Och jag kunde nu äntligen skruva fast H80I i chassit igår kväll, men det är nu bara fast skruvat i tre av de fyra skruvarna i taket i chassit men det sitter ordentligt fast skruvat nu utan vibrationer också i övrigt.

Men jag har inte hunnit testat de tre medföljande fläktarna i chassit än, för jag har läst om att Corsairs original chassifläktar 120-140mm ska låta väldigt mycket, men jag vet det inte än så det blir antagligen fler inköp av de här två Noctua NF-F12 PWM Premium Fan - 120mm fläktarna igen framöver. Och att montera Asus moderkortet före v-kylningen gick inte för då var det inte möjligt att montera Asus moderkortet istället så även det var heller inget alternativ tyvärr, men Tack ändå capkekken.

Och jag kunde ju ha filat/slipat ner VRM/Mosfet kylflänsen som det heter på moderkortet eller kunnat filat/slipa ner fläktarna som jag även fick som svar, dock såp var det inget bra alternativ heller ansåg jag helt enkelt, men Tack ändå Sneaky_rhino och zlang! Sedan att inhandla en ny v-kylning är just nu inget alternativ heller tyvärr när denna kostade 800 kr, för ska jag nu köpa en till v-kylning för omkring 600-1000kr igen så är det extra kostnad just nu, men Tack ändå Garvey och Tranceguy! Och jag ska verkligen tänka på det till nästa gång att det bästa är om båda fläktarna är placerade på en enda sida av radiatorn inför ett eventuellt nytt inköp av en ny v-kylning i framtiden, men det här kanske även är ett bra råd till andra som kanske inte tänker på det här med fläktarna när de är placerade på båda sidorna av radiatorn på H80I:n.

Så jag vill nu Tacka Asmodeus800, capkekken, Cruiser, Garvey, Sneaky_rhino, Tranceguy, zlang för all er hjälp, för era råd och även för alla svaren till mig. Och jag skrev väl er nu i rätt bokstavsordning hoppas jag...hehe. Tack så mycket ni alla och det var väldigt vänligt av er! Så det är verkligen bra att det här forumet eller att den här hemsidan finns så att man kan få hjälp när man har stort behov av det! Tack sweclockers!

Permalänk
Medlem

När jag fick problem med min H80 P/P på samma sätt i ett chassi, körde jag radiatorn och en fläkt på insidan och en fläkt på utsidan med ett 120mm galler, så inte katterna skulle fastna i den. Funkade prima..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej DaBone. Jag fick höra av supporten om den här H80I:n att det inte var att rekommendera att bara ha en fläkt på radiatorn, så jag vet inget annat. Så jag fick utgå från vad de sa helt enkelt för dom borde väl veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcool403:

Hej DaBone. Jag fick höra av supporten om den här H80I:n att det inte var att rekommendera att bara ha en fläkt på radiatorn, så jag vet inget annat. Så jag fick utgå från vad de sa helt enkelt för dom borde väl veta.

På H80:n gjorde det varken till eller ifrån, om jag använde en eller två fläktar. Någon grad kanske..
Men jag körde som sagt med två iaf. med ena fläkten monterad på utsidan av chassit där bak.

På min nuvarande H100i kör jag bara fläktar på ena sidan och det fungerar bra..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jo, men DaBone H100I har ju båda fläktarna på samma sida på radiatorn. Därför skulle den passa direkt i mitt chassi i så fall. Så hade jag nu tänkt på det och köpt den istället så hade inte det här problemet uppstått, men H100I:n kostar ju 200-300kr mer också än vad H80I:n gör i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcool403:

Jo, men DaBone H100I har ju båda fläktarna på samma sida på radiatorn. Därför skulle den passa direkt i mitt chassi i så fall. Så hade jag nu tänkt på det och köpt den istället så hade inte det här problemet uppstått, men H100I:n kostar ju 200-300kr mer också än vad H80I:n gör i övrigt.

Både H80i och H100i, likväl som H80/H100 kan man köra med fläktar både på ena sidan (Push) och på bägge sidor (Push & Pull).
Temperaturmässigt gör det ingen större skillnad, hur du än gör..

Skillnaden mellan H80i och H100i är också obetydlig temperaturmässigt.. så känner du inte att du vill flasha med en större radiator har du ingen större nytta av den dyrare.

Viktigare att du skapar ett bra luftflöde genom chassit, så ny kall luft kommer inströmmandes..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

okej, då vet jag lite mer Tack DaBone.

Permalänk
Avstängd

Sätt den lite offset mot fönstret på lådan och skruva den i gallret.
Kör en 60mm 360 rad plus fläcktar lite offset i taket på mitt nya bygge i en 750d
Utan att det går i

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Skrivet av Mcool403:

Hej. Nej det går inte ens att ha den bakom moderkortet Tranceguy. Och Cruiser jag har provat först med att försöka skruva fast det i taket och även bakom moderkoetet men det går inte. Ja det kanske inte behövs att ha båda fläktarna på radiatorn faktiskt, det borde kyla bra ändå med en push som ni säger. jag ska prova med en fläkt bara men jag behöver byta till mycket kortare skruvar om jag bara ska ha en fläkt på radiatorn på en sida och var kan såna finnas tro? Och jag håller med dig Asmodeus800 chassit borde ha en försänkning för moderkortet så att det inte sticker upp som det nu gör och därmed uppstod problemet, men samtidigt så skulle inte kylflänsen på Asus moderkortet inte behöva vara så högt heller.

ja jag tycker det är väldigt konstigt för visst min r4 är ju bredare 15 mm till närmsta högsta punkt på bakre delen av mobo corsairs chassin men ändå
för asus kylflänsar är väl inte högre än högsta punkten på bakre kontakterna ex usb anslutningarna m.m

bättre att du kör i pull med sp120 fläktar delvis så kommer det bli svårare att göra rent radiatorn och du tappar kanske max 2 grader på det

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp eller råd med problem för montering av Corsair H80I i ett Corsair Obsidian 750 D chassi. (Löst)

Hej Asmodeus800. Höjden på VRM/Mosfet kylflänsen är 3 cm på moderkortet och sedan går moderkortet ut ca 1 cm där det skruvas fast i chassit så då är det ca 4 cm vi pratar om.

EDIT: När jag nu har skruvat fast v-kylningen så är det här ett avslutat och avklarat problem nu. Så Tack återigen allihopa!

Behöver hjälp eller råd med problem för montering av Corsair H80I i ett Corsair Obsidian 750 D chassi. (Löst)