Permalänk
Medlem

Kommer det här fungera i min data?

Tjäna! Ganska ny här Jag har tänkt mig börja uppgradera en gammal data jag har men jag är inte så säker om de här sakerna kommer få plats :/

Chassit : http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsupport/consumer/scaleo/scaleo_p/scaleo_p_frame.htm Ganska gammal

Går det att lägga in dom här delarna?

Grafik : MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
Processor : AMD FX-6300 Black Edition
Moderkort : MSI 970A-G43, Socket-AM3+
Minne : Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 4GB

Men ganska ny också på att bygga en. Min gamla maskin har Windows XP Vet inte hur många bit den har.

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte då det är en färdigbyggd, skulle satsa på ett nytt chassi. Finns chassin för ett par hundra (3-400kr) som funkar bra.
Samt du kommer få omformatera HDDn, lär behöva nytt nätagg då färdigbyggda kör på skräp med låg watt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Troligtvis inte då det är en färdigbyggd, skulle satsa på ett nytt chassi. Finns chassin för ett par hundra (3-400kr) som funkar bra.
Samt du kommer få omformatera HDDn, lär behöva nytt nätagg då färdigbyggda kör på skräp med låg watt.

Håller med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sensei00:

Tjäna! Ganska ny här Jag har tänkt mig börja uppgradera en gammal data jag har men jag är inte så säker om de här sakerna kommer få plats :/

Chassit : http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsupport/consumer/scaleo/scaleo_p/scaleo_p_frame.htm Ganska gammal

Går det att lägga in dom här delarna?

Grafik : MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
Processor : AMD FX-6300 Black Edition
Moderkort : MSI 970A-G43, Socket-AM3+
Minne : Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 4GB

Men ganska ny också på att bygga en. Min gamla maskin har Windows XP Vet inte hur många bit den har.

värkar endast ha stöd för microATX, detta indikerar storlek typ. du måste alltså hitta ett microATX tex detta: http://www.inet.se/produkt/1902354/asus-m5a78l-m-usb3. så kort o gott så behöver du ett moderkort med MicroATX som formfaktor. de kan ha andra benämningar så som "mATX", " µATX", "uATX", troligen så är det mATX affärerna kallar det.

Edit: som andra skrev så är det nog smart att skaffa nytt nätagg och chassi.

Permalänk
Skrivet av sensei00:

Tjäna! Ganska ny här Jag har tänkt mig börja uppgradera en gammal data jag har men jag är inte så säker om de här sakerna kommer få plats :/

Chassit : http://uk.ts.fujitsu.com/rl/servicesupport/techsupport/consumer/scaleo/scaleo_p/scaleo_p_frame.htm Ganska gammal

Går det att lägga in dom här delarna?

Grafik : MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
Processor : AMD FX-6300 Black Edition
Moderkort : MSI 970A-G43, Socket-AM3+
Minne : Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 4GB

Men ganska ny också på att bygga en. Min gamla maskin har Windows XP Vet inte hur många bit den har.

Jag håller fullständigt med han som skrev först i tråden men grammarnazin i mig vill bara påpeka att detta rör sig om en dator och inte någon data

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så ni menar att jag ska bygga om helt från början?
P.S. Den här datorn har jag köpt över blocket för 4 år sen och den ser ut som att någon har hållit på med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

värkar endast ha stöd för microATX, detta indikerar storlek typ. du måste alltså hitta ett microATX tex detta: http://www.inet.se/produkt/1902354/asus-m5a78l-m-usb3. så kort o gott så behöver du ett moderkort med MicroATX som formfaktor. de kan ha andra benämningar så som "mATX", " µATX", "uATX", troligen så är det mATX affärerna kallar det.

Edit: som andra skrev så är det nog smart att skaffa nytt nätagg och chassi.

Behöver jag då microATX på bara moderkortet eller? som sagt har aldrig byggt en data

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sensei00:

Behöver jag då microATX på bara moderkortet eller? som sagt har aldrig byggt en data

ja alltså det ska ju vara samma sockel på moderkort och processor, sedan så är det olika storlekar på moderkort och ditt chassi har tydligen inte stöd för annat än microATX.
skulle säga att kasta chassi och nätagg och köp allt nytt. om du säger hur mycket du är redo att spendera så kan säkert någon hjälpa till med att hitta något trevligt, alternativt kan jag göra det men nu är det sov dags för min del så det får bli imorgon.

Permalänk
Medlem

Men kan jag göra så här? Köpa ett nytt Chassi. Sen lägga in de sakerna jag har nämnt ( + Power cord ) och sen lägga in resten av sakerna från min gamla data? För att jag har egentligen tänkt mig ha en budget gaming

EDIT : Nätagg*

Permalänk
Medlem

Tror inte nätaggregat i din Fujitsu är tillräckligt bra. Du bör överväga att köpa ett nytt sådant också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror inte nätaggregat i din Fujitsu är tillräckligt bra. Du bör överväga att köpa ett nytt sådant också.

Jag menade byta ut nätagget också bara skrev fel

Men kommer det kunna gå bra? Köpa ny Chassi, Grafik,processor,nätagget och moderkortet,ram. Sen lägga in återstående saker som är kvar i gamla datan för att spara pengar

Permalänk
Permalänk
Medlem

Svar nej, Du behöver förmodligen köpa ny Windows Licens. Studerar du eller känner du någon som studerar på Högskola så kan du få en Licens gratis. Sen blir hårddisken det enda från den gamla datorn som blir kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det går nog bra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det går nog bra

Ah! jag förstår nu. Jag kan lägga väl in men måste köpa W7 license bara? Kan vi snacka över steam? det går bättre bara acceptera mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sensei00:

Ah! jag förstår nu. Jag kan lägga väl in men måste köpa W7 license bara?

Eftersom det är en OEM licens du har så har du med högsta sannolikhet inte möjligheten att flytta över den nya licensen till det nya moderkortet utan måste helt köpa en ny licens. Möjligen om du kan importera lite på Microsoft supporten så kanske =P

Du bör köpa nytt chassi samt licens och helst även ett ny hårddisk också, Allt tillsammans är en avgift på ca 1700-2500kr sen har du en bra dator
Läs på Youtube hur man bygger en dator.

Här finns bra guide:
https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildy...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Eftersom det är en OEM licens du har så har du med högsta sannolikhet inte möjligheten att flytta över den nya licensen till det nya moderkortet utan måste helt köpa en ny licens. Möjligen om du kan importera lite på Microsoft supporten så kanske =P

Du bör köpa nytt chassi samt licens och helst även ett ny hårddisk också, Allt tillsammans är en avgift på ca 1700-2500kr sen har du en bra dator
Läs på Youtube hur man bygger en dator.

Här finns bra guide:
https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildy...

tack så mycket Men vad tycker du om den här köplistan?

Processor : AMD FX-6300 Black Edition
Moderkort : MSI 970A-G43, Socket-AM3+
Grafikkort : MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
Ram : Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 4GB
Chassi : Cooler Master CM Force 500 Midi Tower
Nätagg : Cooler Master B500, 500W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av sensei00:

tack så mycket Men vad tycker du om den här köplistan?

Processor : AMD FX-6300 Black Edition
Moderkort : MSI 970A-G43, Socket-AM3+
Grafikkort : MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
Ram : Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 4GB
Chassi : Cooler Master CM Force 500 Midi Tower
Nätagg : Cooler Master B500, 500W PSU

Se bra ut
Tips, Du bör överväga att köpa ny hårddisk då jag tror att den hårddisken som du använder nu enbart har Pata. Man brukar numera enbart använda Sata och är det enda som ditt moderkort är komparabel till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tips är att byta ut minnet mot 2x2 alt. lägga till ett minne av det du redan har i kundvagnen då du helst vill utnyttja dual-channel.

T.ex

8GB
https://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1333mhz-8gb-cl9/599...

eller 4GB
https://www.komplett.se/corsair-xms3-ddr3-1600mhz-4gb-cl9/491...

Permalänk
Medlem

mnjeee. alltså... det funkar ju.
nätagget skulle jag byta till ett bättre. CX-serien är inte känd för sin pålitlighet precis.
chassit är väl i stort sett du som bestämmer pga. utseendet. jag själv tycker det där var ruggigt fult samt alldeles för dålig byggkvalitet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |