Hur ofta ska man rensa en dator från damm?

Permalänk
Medlem

Hur ofta ska man rensa en dator från damm?

Hej, det jag undrar om är hur ofta man ska rensa datorn från damm?
Senaste jag rensade datorn var för 3-4 månader sen?
Senaste gången jag rensade datorn så lekte jag med en fläkt med Inets tryckluftsburk, jag snurrade fläkten med tryckluftsburken.
Kan det ha hänt nåt med fläkten?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

När den är dammig...

Permalänk
Medlem

Man ska inte snurra på fläktar med tryckluft eller dammsugare, de kan övervarvas och ta skada.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

När den är dammig...

Men vafan, ska den vara så dammig att hela datorn inte funkar? Och sedan rensa?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Men vafan, ska den vara så dammig att hela datorn inte funkar? Och sedan rensa?

När fläkten stannar för det är för mycket damm.. då har du väntat för länge

Permalänk
Medlem

Kör på 1 gång i månaden..

Tryckluft brukar jag köra med.

Permalänk
Medlem

kör en gång per halvår själv då man har datorn på skrivbordet och dammfilter på två insug där det kommer in mest med luft...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vad tror du själv..?

Edit:

Bara för att klargöra försöker jag inte bara trolla.. Anledningen är att det är väldigt olika hur mycket damm man har hemma, samt hur datorn ser ut med filter osv.. Omöjligt att veta hur ofta du BEHÖVER städa datorn.

Permalänk
Medlem

Beror mest på vart den står och hur ofta du städar rummet i övrigt. Har du husdjur så får du städa lite oftare då djurhår är värre än vanligt damm. 1-2 ggr per år är i de allra flesta fall tillräckligt. Samlas det så mycket damm att det verkar lite bör du fundera på att städa, dammsuga och dammtorka ditt rum oftare

Anledningen till att de flesta städar så ofta har snarare med att man vill ha optimal kylning utan att fläktarna ska behöva jobba onödigt hårt än att datorn tar skada av dammet. Skulle nog säga att många riskerar att förstöra datorn mer genom felaktig städning av datorn än vad dammet i sig kan åstadkomma.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Rekordmedlem

Rengör vid behov och inte efter kalendern, när det ser ut så här är det snart dags att börja fundera på rengöring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rengör vid behov och inte efter kalendern, när det ser ut så här är det snart dags att börja fundera på rengöring.
http://i50.tinypic.com/b7dpgo.jpg

http://charlesmccolm.com/wp-content/uploads/2012/04/seven-mon...

Skulle kunna sträcka mig till att det är dags för rengöring snarare än att planera in...

Till TS:
Jag brukar försöka ha koll på vad som är "normal" temperatur och ljudnivå på mina datorer, hur den var vid nyinstallation/köp/föregående rengöring. Sedan kör jag en rengöring när det börjar bli för varmt eller för högljutt. På en stationär är det ju lätt att bara öppna sidan och se hur det ser ut, bara blåsa till med munnen om det ligger ett par råttor och lurar.

Är kylflänsarna igensatta av damm är det dags för rengöring även om ljud och temperaturnivåerna inte är alarmerande höga, är ju alltid bra att jobba lite förebyggande:) Och en rengöring behöver ju inte innebära att man byter kylpasta och hela paketet, ett grovstäd är bättre än inget.

Permalänk
Inaktiv

jag är inte noga med städning och min blev överhettad efter 2år utan städning så nån gång om året bör duga, detta var med ett chassi som hade 1 fläkt samt stockkylare på allt.
fick lite panik när jag såg att grafikkortet var uppe i 120c innan datorn dog så då förstod jag att det var dags