Permalänk
Medlem

oförklarligt fel efter viloläge

När jag igår kväll satte datorn i viloläge, så gick fläktarna i högvarv och datorn låste sig.. Kunde alltså inte komma tillbaka till Windows, och kunde inte stänga av datorn heller, var tvungen o bryta strömmen på strömbrytaren.

När jag startade upp datorn så kom jag till bios och fick ett meddelande "No harddisk found" sen bios igen och Windows startar som det ska. Väl inne i Windows märker jag att tid och datum har ändrats till 2002-01-01, upptäcker också att en disketenhet har dykt upp i utforskaren som "Disk A:". Aldrig sett den förut och datorn har förövrigt inte en disketenhet

har små funderingar på om det kan vara batteriet på moderkortet som är kasst, men vill kolla om ni har en bättre teori på vad det kan bero på.

Tack

Permalänk
Medlem

Låter som det kan vara SATA-porten/sladden som trilskas. Om det händer igen så prova att byta port på moderkortet.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt den klistrade tråden, ange alltid vilka delar.

Nätaggregatet ska förse moderkortet med ström även när datorn är avstängd, så det kan vara darrigt nätaggregat. Eftersom 5V standby alltid är igång är det den delen som går först, speciellt i budgetagg med billiga/dåliga kondensatorer. Det börjar rippla kraftigt och kan ställa till med allt möjligt.

Byta moderkortsbatteri skadar inte, men orsaken kan indirekt vara något annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Låter som det kan vara SATA-porten/sladden som trilskas. Om det händer igen så prova att byta port på moderkortet.

okej, får upp meddelandet varje gång jag startar datorn dock.. Alltså först bios sen "No harddisk detected" sen bios igen och Windows startar upp :S

Skrivet av MultiMan:

Enligt den klistrade tråden, ange alltid vilka delar.

Nätaggregatet ska förse moderkortet med ström även när datorn är avstängd, så det kan vara darrigt nätaggregat. Eftersom 5V standby alltid är igång är det den delen som går först, speciellt i budgetagg med billiga/dåliga kondensatorer. Det börjar rippla kraftigt och kan ställa till med allt möjligt.

Byta moderkortsbatteri skadar inte, men orsaken kan indirekt vara något annat.

Nätagget är ett Antec 430W nåt mer om det vet jag inte

Moderkort - Asus p5q

Grafikkort - Asus Geforce 550ti

Processor - Inte Core (TM)2 Quadcore 2,3ghz

8gigram

500gig hårddisk är osäker på vad är för en hårddisk men tror att det är en Western digital, men datan själv beskriver den som WDC WD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruggigt:

okej, får upp meddelandet varje gång jag startar datorn dock.. Alltså först bios sen "No harddisk detected" sen bios igen och Windows startar upp :S

Nätagget är ett Antec 430W nåt mer om det vet jag inte

Moderkort - Asus p5q

Grafikkort - Asus Geforce 550ti

Processor - Inte Core (TM)2 Quadcore 2,3ghz

8gigram

500gig hårddisk är osäker på vad är för en hårddisk men tror att det är en Western digital, men datan själv beskriver den som WDC WD

Antec har haft riktiga lågbudgetagg i 430W (dock omöjligt att säga mer utan att veta exakt modell), så det kan mycket väl vara orsaken. Det låter som att grejerna börjar bli gamla, så byta batteri är det garanterat dags för, men jag hade personligen inte fortsatt använda det nätagget utan att ha öppna upp och granskat kondensatorerna. En del kondensatorer kan gå sönder utan att svälla (som Ost och Teapo) så helt säker diagnosmetod är det inte, för det krävs ESR-mätare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Antec har haft riktiga lågbudgetagg i 430W (dock omöjligt att säga mer utan att veta exakt modell), så det kan mycket väl vara orsaken. Det låter som att grejerna börjar bli gamla, så byta batteri är det garanterat dags för, men jag hade personligen inte fortsatt använda det nätagget utan att ha öppna upp och granskat kondensatorerna. En del kondensatorer kan gå sönder utan att svälla (som Ost och Teapo) så helt säker diagnosmetod är det inte, för det krävs ESR-mätare.

okej, vart kan jag köpa liknande aggregat då? och vart kan jag kolla upp exakt modell?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruggigt:

okej, vart kan jag köpa liknande aggregat då? och vart kan jag kolla upp exakt modell?

Läs på etiketten eller ta en bild och lägg upp. Du har ingen aning om när det eller var det köptes?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju kolla om klockan drar sig i bios innan du startar operativsystemet, om den går drar sig mycket eller hoppar tillbaka till 1970 så är batteriet förmodligen slut och moderkortet tappar sin inställningar när du stänger av.
Du bör inte kolla tiden i win eftersom det kan ha kontaktat en ntp server och ställt klockan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju kolla om klockan drar sig i bios innan du startar operativsystemet, om den går drar sig mycket eller hoppar tillbaka till 1970 så är batteriet förmodligen slut och moderkortet tappar sin inställningar när du stänger av.
Du bör inte kolla tiden i win eftersom det kan ha kontaktat en ntp server och ställt klockan.

Moderkortet ska inte tappa inställningarna ändå så länge nätagget är påslaget, om det inte är defekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Öppnade upp och tittade, det verkar vara ett Antec EA 430D..

Klockan verkar stämma också, tiden blev bara konstig den gången fläktarna gick på högvarv i viloläget..

Det jag verkligen inte förstår är felmeddelandet vid uppstart.

så här ser en uppstart ut

1. bios
2. no harddisk found
3. bios
4. Windows

och vart kommer den nya disketenheten ifrån som dök upp i utforskaren. Har inte kopplat in nån ny disk heller, skit konstigt det här

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser din bootordning ut ? Du kanske har flera olika disk/raidkontrollers och inte försöker boota direkt från rätt enhet utan har en "tom" raidkontroler som första alternativ och då klagar den och så går det vidare till enhet 2 osv... ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser din bootordning ut ? Du kanske har flera olika disk/raidkontrollers och inte försöker boota direkt från rätt enhet utan har en "tom" raidkontroler som första alternativ och då klagar den och så går det vidare till enhet 2 osv... ?

Japp, jag kollade detta.. då låg Diskettenhet A: som 1'a.. Alltså den enheten jag aldrig sett / hört talas om tidigare.. Jag satte min hårddisk som 1'a och cd som 2'a, satte disabled på diskenheten..

Ska gå igenom händelseförloppet vid en uppstart av datorn :

Första jag ser på skärmen är "Asus Express Gate"
sedan bios skärmen, med moderkortets namn "p5Q"
sedan blinkar ett tecken längst upp till höger, och Marvel 88se61 Bios version
Adapter 1 : No Harddisk found

efter detta kommer bios skärmen igen med moderkortets namn

och Windows startar upp, och funkar fel fritt.. Har alltså inga problem väl inne i Windows, verkar som bios verkar försöka starta på en disk som inte finns.. läste att man kan stänga av Marvel controllern men jag är inte speciellt kunnig i bios så jag pallar inte kladda där utan att vara säker

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan stänga av Express gate om du inte använder det.
Du kan troligen stänga av Marvelkontrollern om du inte använder den.
Det står hur i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

okej,

hur tar jag reda på om jag använder dom eller inte?

Permalänk
Rekordmedlem

Bootar du Express gate eller Win ? Win !
Kontrollern säger att du inte har några diskar anslutna !
Uteslutningsmetoden säger att du inte använder de funktionerna och alltså kan stänga av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

du har en poäng

frågar hellre en dumfråga än att göra nånting förhastat, Då jag är relativt ny inom området

Däremot så undrar jag varför i så fall den har aktiverat controllern av sig själv? då jag aldrig sett det där förut, inte heller Asus Gate express?

Allt detta efter jag satte datorn i viloläge och fläktarna fick frispel

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar ha skett nån form av reset av biosinställnigarna och då får du konfigurera moderkortet igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.