Permalänk

Bygga själv eller be Inet göra det?

Tja borde jag bygga datorn själv, jag kan i princip allt som krävs men jag är rädd att ta sönder något, som t ex cpun. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Tja borde jag bygga datorn själv, jag kan i princip allt som krävs men jag är rädd att ta sönder något, som t ex cpun. Vad ska jag göra?

Du säger ju att du har det som krävs. Då finns det väl inget problem?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Du behöver nog inte vara orolig. Läser du manualen samtidigt som du monterar datorn och tar tid på dig så är det näst intill omöjligt att du har sönder någonting. Såvida du inte tappar komponenter i golvet eller är oerhört oförsiktig.

Dom 700:- eller vad nu Inet tar i betalt för att montera din dator kan du ju istället lägga på ett bättre grafikkort eller liknande.

Permalänk
Medlem

Lugnt och metodiskt, så går inget sönder ska du se

Permalänk
Medlem

799:- tar Inet för montering av datorn.
Grymt ovärt att lägga dom pengarna på det om du kan pyssla ihop den själv.

Det är inte svårt att skruva ihop en dator.
Finns dock saker man bör komma ihåg, som t.ex kylpasta mellan processor och kylare, koppla in kylare på moderkort, inte glömma ström från nätagget till moderkort (4pins) etc etc etc.. Småsaker som kan göra en dum i huvudet om man glömmer.

Hade du inte kunnat ett skit om datorer, hade jag bett dig lägga dom pengarna på montering, men om du vet ett och annat, och kan följa en guide utan att bryta ihop, så är det helt ovärt. Lägg pengarna på bättre grafikkort istället.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Bygg själv, och lägg stålarna på komponenter!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Första datorn jag byggde själv så gick allt bra,. Jag visste nästan ingenting då, utan jag tog det bara lugnt och läste manualer medans jag byggde.

Så du borde inte ha några problem, bara du tar det lugnt och inte stressar, samt läs manualen om du blir osäker så kommer det gå jättebra.

Permalänk
Medlem

Bygg själv. De är kul + att du sparar 800kr!

Permalänk
Medlem

Känner du att du klarar av det så är det väl inget att tveka om. Bygg själv.

* Som sagt, du sparar 800kr.

* Det kommer att kännas väldigt nervöst när det är dags att trycka på powerknappen, och när allting startar upp så kommer du att få en kick utan dess like. Den kicken borde alla få uppleva.

* Det är väldigt roligt.

* Du bestämmer själv hur sladdarna skall dras.

Tar du det bara lugnt och metodiskt så fixar allt sig.

Har du en annan dator som du kan ha igång vid sidan av så följ stegen på Nordichardware´s Datorbyggarskola
Det kan även vara till hjälp att läsa hela guiden innan du sätter igång.
Och har du ingen extra dator, så kan du skriva ut alla viktiga punkter på papper. Har du ingen skrivare, fota av direkt från skärmen

Lycka till

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bygg själv. Förstår inte varför majoriteten tror att dator delar är någon sorts ancient egyptian artifact som går sönder bara man rör på dem...

Komponenter tål en hel del jävla stryk. Det enda som är sensitive är CPU. Resten kan du fan slänga i golvet o de kommer fortfarande fungera. (Rekommenderar dock inte att du slänger komponenterna på golvet).

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk

Det är så enkelt att bygga en dator idag om man är läskunnig och har IQ högre än en chimpans.
Ha tålamod, läs manualerna, arbeta långsamt och metodiskt.
Nordichardware som länkades åvan har en bra "bygga dator guide", Komplett har en bra på sin hemsida också
https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildy...
guide till hur du installerar windows från USB finns det en jättebra här på Sweclockers.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1247379...

Se till att ha bra skruvmejslar och en liten polygrip alternativt skiftnyckel är guld värd när moderkortsdistanserna ska på plats.
En ficklampa är bra med, svårt att få bra ljus in i alla vinklar i ett chassi ibland.

Lycka till!

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Tja borde jag bygga datorn själv, jag kan i princip allt som krävs men jag är rädd att ta sönder något, som t ex cpun. Vad ska jag göra?

Bygg själv, det är det man lär sig något på. Finns inget finare än att färdigställa en egen burk

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Äh, what the hell man lever bara en gång, JAG BYGGER SKITEN!! Tack grabbar..... och tjejer...., förslag till installera cpu på ett försiktigt sätt, jag har hört att man ska använda zero force asså bara släppa cpu i socketten eller hur?

PS: Hur installerar jag Windows på ssd utan att något hamnar på Hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Äh, what the hell man lever bara en gång, JAG BYGGER SKITEN!! Tack grabbar..... och tjejer...., förslag till installera cpu på ett försiktigt sätt, jag har hört att man ska använda zero force asså bara släppa cpu i socketten eller hur?

PS: Hur installerar jag Windows på ssd utan att något hamnar på Hdd?

Koppla in hårddisken efter utförd Windowsinstallation så ska det gå bra. Jag har alltid kört på den metoden då ajg tyvärr åkt på nitar tidigare.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Äh, what the hell man lever bara en gång, JAG BYGGER SKITEN!! Tack grabbar..... och tjejer...., förslag till installera cpu på ett försiktigt sätt, jag har hört att man ska använda zero force asså bara släppa cpu i socketten eller hur?

PS: Hur installerar jag Windows på ssd utan att något hamnar på Hdd?

Ha endast SSDn inkopplad under installationen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Äh, what the hell man lever bara en gång, JAG BYGGER SKITEN!! Tack grabbar..... och tjejer...., förslag till installera cpu på ett försiktigt sätt, jag har hört att man ska använda zero force asså bara släppa cpu i socketten eller hur?

PS: Hur installerar jag Windows på ssd utan att något hamnar på Hdd?

Ja, cpun låter du i princip bara glida ner på sin plats.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Tack alla JAG KAN ÄNTLIGEN BYGGA MIN FÖRSTA GAMING PC!! Beställer delarna ikväll!!

Permalänk
Medlem

För 700kr kan du arbeta väldigt långsamt och försiktigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Tack alla JAG KAN ÄNTLIGEN BYGGA MIN FÖRSTA GAMING PC!! Beställer delarna ikväll!!

Kalaskul! Bara säg till om något krånglar. Finns många här på forumet som kan hjälpa till över Skype och dylikt :). Att köpa en färdig dator tycker jag är lite som att köpa färdigbyggt lego

Permalänk
Medlem

GLÖM inte distanserna mellan moderkortet och chassiplåten bara

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

1000:- sparar han faktiskt, frakten på en färdigbyggd dator ifrån inet ligger på 200:- & det ingår inte i sweclockers fraktfritt:-

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Avstängd

Sammanfattningsvis så är mina personliga erfarenheter det att jag tycker att inet var väldigt dyra på detta och jag skulle nog inte handla av dem igen om det gällt kompletta paket då jag tycker att tex komplett hade mycket bättre service. Dock hade inet hyfsat bra kundservice, men kom ihåg att byggsupport inte ingår om man inte valt till det.

Vad jag tyckte var krångligast och mest tidsödande var att mukvarukontrollera all hårdvara om man vill göra det seriöst med hänseende på felkontroller och liknande.

En annan grej jag noterat är att kontakterna för ström och SATA kablage är ganska känsliga för kyla, jag tog ut min dator i verkstaden vid ett tillfälle då jag behövde göra några hål i chassiet, det var höst vid tillfället och inte så våldsamt kallt men ändå lyckades jag pajja tre förebaskade kontakter så att typ allt glappade sedan, ytterst irriterande men som tur var hade jag några i reserv, inte lika estetiskt vackra men de fungerade. Tyverr pajjade även plast kring hårddiskens strömintag vilket orsakade mer huvudbry då det knappast gått på garrantin men lyckades få till det ändå.

Sedan var hela mitt chassi på något mysko vis snett oavsett hur mycket jag än försökte justera alla skruvar och moderkorts sköldar, mm alla kort satt fortfarande i spänn mot backplaten, tog mig många timmar att fixa skiten. (aldrig ens kännt till problemet med äldre chassin).

När allt detta äntligen var klart sånär som på ett mysko markering i memtest+ jag fortfarande inte vet exakt vad det var då felet bara uppstod vid en viss temperatur osv... (dvs förmodligen något subilt skit på någon av RAM kretsarna...)

Så pajjade hela kontaktrailen på nätagget trots att jag valt ett av bra kvalitet...
Orkade inte hålla på längre efter det men använder dock delarna som fungerar idag och nätagget är efter många turer nu hyfsat fixat frånsett molexlinan (förmodligen plast som gått sönder igen trots att jag inte rört mycket där).

osv för att nämna några saker jag kommer på på rakhand man kan stöta på.
Har inte haft en tiondel så mycket problem med äldre datorer även om det tog en el dag eller två att fixa till mjukvaran förr i tiden, men räkna med att det kommer att ta en hel dag i anspråk även idag enbart med mjukvarufix om man skall köra alla tester och sådant ordentligt, utöver detta tillkommer väl varierat antal timmar på hårdvaran beroende på hur mycket osorg man har lust att lägga ner på moddar, snygg kabeldragning osv. (själv fick jag inte ens ihop baksidan på mitt chassi vid testkörningen trots att jag har ett av de allra största chassin som existerade då pga alla kablar till just min rigg... (men den är special åas))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tänka på att Inets montering ger dig ett års extra garanti.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Om man väljer att få datorn monterad så får man väl inte öppna upp den sedan fören garantin har gått ut!? Eller får får man ju, men då bryts garantin. Ganska drygt om man vill stoppa in en till HDD, byta en fläkt eller såklart rengöra datorn.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk

Det där med motherboard standoffs vad är det? Vad menas med distanser mellan moderkortet som jag läste nyss? Ingår det sådana skruvar eller måste jag köpa extra?

Permalänk
Medlem

skruvarna finns med till chassit. vilket chassit tänkte du bygga i? en del har lite special lösningar men de är fåtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Om man väljer att få datorn monterad så får man väl inte öppna upp den sedan fören garantin har gått ut!? Eller får får man ju, men då bryts garantin. Ganska drygt om man vill stoppa in en till HDD, byta en fläkt eller såklart rengöra datorn.

Jag frågade om det väldigt nyligen faktiskt, ifall man får modifiera något och byta komponenter osv. Fick detta svaret:
"Garantin för datorn gäller i 2 år ifrån inköpsdatum, det är ok att installera tex ett extra grafikkort, minne alt byta processor utan att det förändrar garantin så länge det uppstår några fysiska skador."

Är dock ganska säker på att det ska in ett inte där på slutet

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Kan vara värt att tänka på att Inets montering ger dig ett års extra garanti.

Det här.
Jag tvivlar på att jag kommer bygga själv nästa gång även om jag vet precis hur man gör.

Börja felsöka själv och man inte har delar att testa med etc är jag rätt less på.
Har inet ett par mil hemifrån så behöver inte stöka med frakt heller.

De som bygger där är dessutom betydligt bättre än mig på kabeldragning

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Jag frågade om det väldigt nyligen faktiskt, ifall man får modifiera något och byta komponenter osv. Fick detta svaret:
"Garantin för datorn gäller i 2 år ifrån inköpsdatum, det är ok att installera tex ett extra grafikkort, minne alt byta processor utan att det förändrar garantin så länge det uppstår några fysiska skador."

Är dock ganska säker på att det ska in ett inte där på slutet

Jaha. Det låter ju bra.
Min första dator som jag köpte när jag var ung. Var från komplett. (färdigbyggd då)
Och på den satt det ett klistermärke bak på chassiet. Så om man öppnade chassiesidan så bröts klistermärket och även då garantin.
Men det var ju många år sedan. Och INET kanske är bättre på den fronten.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90