HTPC vägrar att gå i sömnläge, svchost.exe?

Permalänk

HTPC vägrar att gå i sömnläge, svchost.exe?

Hejsan,

Jag kör en HTPC med AsRock z77 extreme4 med Realtek PCIe GBE Family Controller.
Jag använder datorn främst till Plex Media Server och Plex Media Center. Har ett par remote desktop program installerade också (iTeleport bla) samt XMBC, lite AsRock drivrutiner och Skype.

Jag har googlar runt och försökt lösa problemet själv men kommer inte längre än såhär. Det var någon som föreslog att i kommandotolken skriva in Powercfg -requests vilket resulterade i att jag fick reda på att filen svchost.exe ligger och jäser någonstans.

Även testat Powercfg -devicequery wake_armed för att se vad som tillåts väcka datorn.
Får då endast upp mitt BT tangentbord och Realtek PCIe GBE Family Controller:

Har bifogat screengrab:

Tog en grab på mina processer också, om det hjälper på något sätt:

Jag har ett BT tangentbord/pad men verkar inte vara den eftersom datorn vägrar gå i sömnläge även när jag inte har den ipluggad.

Har även varit inne och pysslat med alla möjliga avancerade timer inställningar:

Uppskattar verkligen eran hjälp!

Mvh,
H

Permalänk
Medlem

Händer det något om du bankar in "rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0" i CMD?
Är viloläge på?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Händer det något om du bankar in "rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0" i CMD?
Är viloläge på?

Får upp denna då...

Permalänk

Testade med caps där det faktiskt skulle vara stora bokstäver och då gick den direkt i viloläge.
Vad innebär detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Testade med caps där det faktiskt skulle vara stora bokstäver och då gick den direkt i viloläge.
Vad innebär detta?

Det är vad den ska göra om du har viloläge aktiverat. Testa att avaktivera viloläget (powercfg -h off) och köra samma kommando igen. Då ska den gå ner i vänteläge/strömsparläge/sleep.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Här har jag nog missat något, vad är det för skillnad på viloläge och strömsparläge? Jag vill alltså att datorn, hårddiskarna och fläktarna stannar helt efter si och så många minuter. Är viloläge något som måste aktiveras först för att datorn senare ska kunna gå i strömsparläge?

När jag körde "rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0" la datorn av helt, dvs den blev helt tyst.

Iom att det är en media datorn vill jag också helst att den ska vakna enkelt, WoL..

Tack för din hjälp!

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det är vad den ska göra om du har viloläge aktiverat. Testa att avaktivera viloläget (powercfg -h off) och köra samma kommando igen. Då ska den gå ner i vänteläge/strömsparläge/sleep.

Testade detta men då stannade datorn upp bara för en kort stund och sattes igång efter ett par sekunder igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Här har jag nog missat något, vad är det för skillnad på viloläge och strömsparläge? Jag vill alltså att datorn, hårddiskarna och fläktarna stannar helt efter si och så många minuter. Är viloläge något som måste aktiveras först för att datorn senare ska kunna gå i strömsparläge?

När jag körde "rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0" la datorn av helt, dvs den blev helt tyst.

Iom att det är en media datorn vill jag också helst att den ska vakna enkelt, WoL..

Tack för din hjälp!

Viloläge sparar ner ditt RAM till en fil på hårddisken (hiberfil.sys) och låter dig fortsätta precis där du slutade innan du satte datorn i viloläge. I viloläge är datorn helt avstängd och du kan göra den strömlös för att sedan återuppta ditt arbete någon annan stans. Med strömsparläge är datorn igång, men "bara knappt". RAM hålls spänningssatt för att du ska kunna fortsätta där du slutade. Det tar enstaka sekunder att komma ur strömsparläge.
Jag misstänker att det är strömsparläge du vill ha.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Viloläge sparar ner ditt RAM till en fil på hårddisken (hiberfil.sys) och låter dig fortsätta precis där du slutade innan du satte datorn i viloläge. I viloläge är datorn helt avstängd och du kan göra den strömlös för att sedan återuppta ditt arbete någon annan stans. Med strömsparläge är datorn igång, men "bara knappt". RAM hålls spänningssatt för att du ska kunna fortsätta där du slutade. Det tar enstaka sekunder att komma ur strömsparläge.
Jag misstänker att det är strömsparläge du vill ha.

Det är det nog. Jag är inte helt säker, är rätt ny på PC
Men hur gör jag för att datorn automatiskt ska gå i strömsparläge? Inget jag testat hittills har funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Det är det nog. Jag är inte helt säker, är rätt ny på PC
Men hur gör jag för att datorn automatiskt ska gå i strömsparläge? Inget jag testat hittills har funkat.

Fungerar strömsparläge om du trycker på knappen i startmenyn?

Skrivet av carlfredrik:

Testade detta men då stannade datorn upp bara för en kort stund och sattes igång efter ett par sekunder igen.

Så den går ner i sleep och vaknar direkt? Testa att kryssa ur den inringade rutan.

sammanfogning
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Fungerar strömsparläge om du trycker på knappen i startmenyn?

Jag har windows på engelska och antar att strömsparläge motsvarar "Sleep" och isf ja, det funkar.
Det är bara 'Gå i sömnläge om 5 minuter' inställningen som inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Jag har windows på engelska och antar att strömsparläge motsvarar "Sleep" och isf ja, det funkar.
Det är bara 'Gå i sömnläge om 5 minuter' inställningen som inte funkar.

Japp, sleep är samma sak. Testa att kryssa ur rutan jag ringat in ovanför, möjligtvis även mus och tgb.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort och problem som dig - sammanhang? Win8?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Japp, sleep är samma sak. Testa att kryssa ur rutan jag ringat in ovanför, möjligtvis även mus och tgb.

Jag har satt inställningen på 3 minuter och nu efter 4 har den fortfarande inte gått i strömsparläge...

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Jag har samma moderkort och problem som dig - sammanhang? Win8?

Det var som tusan! Jag kör Win7!

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Det var som tusan! Jag kör Win7!

Hmm, ni båda borde kolla på ACPI-inställningarna i BIOS. Kanske något konstigt default-värde där.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Hmm, ni båda borde kolla på ACPI-inställningarna i BIOS. Kanske något konstigt default-värde där.

I deras egen produkt informaiton står det
"- ACPI 1.1 Compliance Wake Up Events"

Kanske är det som strular... skall kolla!

Permalänk
Medlem

OT men alt+printscreen så får du bara det aktiva fönstret

Permalänk
Medlem

Tack!
Japp, ska även jag kolla BIOS på min Asrock Z77 ...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

OT men alt+printscreen så får du bara det aktiva fönstret

Ah bra att veta! tog screengrabs genom min mac och remote desktop dock.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Hmm, ni båda borde kolla på ACPI-inställningarna i BIOS. Kanske något konstigt default-värde där.

Kom hit:

Men förstår inte mycket av det...

Ber om ursäkt för kass bild, projektor mot väggen bara.

Permalänk

Hittade även det här vilket svarar på en del frågor:

The Z77 EX 4's BIOS does not have a S1 Sleep setting, or really any specifically labeled Sleep state. The best you can do is set "Suspend to RAM" in the ACPI menu, to Auto, which will give you S3 Sleep. That is what wardog is using, and what I use.

S1 Sleep is not very useful, IMO. In S1, the CPU is still powered up, so the CPU cooler fan, and cooler pump if using water cooling, is still running. All the fans in the PC will be running too, so the PC is still on, but just not doing anything, as the CPU does not execute any instructions. I assume there are reasons for using S1, but for the standard PC user, I don't see the point.

S2 Sleep removes power from the CPU, but AFAIK the system fans and mother board is still powered up.

S3 Sleep stores the current state of the PC/OS in RAM, which is read when the PC wakes, and you start up where you left off when entering S3 Sleep. The CPU is powered down completely, so needs no cooling. All fans in the PC are shut off, as well as drives, etc. Power is only applied to RAM memory, to maintain the image of the PC's state that was saved to RAM. If the PC loses power for some reason, then the image stored in RAM is lost, and the PC must be booted again.

S4 Sleep, or Hibernate, is the same as S3, but also writes the PC's state image to disk. This is used in laptops, but can be used on desktop PCs. The only difference is if power to the PC is lost, the image written to disk is used to restore the PC to its previous state.

The BIOS of most desktop PCs usually only have the S3 option. Windows has S4/Hibernate enabled by default, but you must select Hibernate when you choose to enter Sleep. S3 or S4 are really the only Sleep states that make sense for a PC user.

Från http://forums.tweaktown.com/asrock/52260-setting-sleep-mode-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Hittade även det här vilket svarar på en del frågor:

The Z77 EX 4's BIOS does not have a S1 Sleep setting, or really any specifically labeled Sleep state. The best you can do is set "Suspend to RAM" in the ACPI menu, to Auto, which will give you S3 Sleep. That is what wardog is using, and what I use.

S1 Sleep is not very useful, IMO. In S1, the CPU is still powered up, so the CPU cooler fan, and cooler pump if using water cooling, is still running. All the fans in the PC will be running too, so the PC is still on, but just not doing anything, as the CPU does not execute any instructions. I assume there are reasons for using S1, but for the standard PC user, I don't see the point.

S2 Sleep removes power from the CPU, but AFAIK the system fans and mother board is still powered up.

S3 Sleep stores the current state of the PC/OS in RAM, which is read when the PC wakes, and you start up where you left off when entering S3 Sleep. The CPU is powered down completely, so needs no cooling. All fans in the PC are shut off, as well as drives, etc. Power is only applied to RAM memory, to maintain the image of the PC's state that was saved to RAM. If the PC loses power for some reason, then the image stored in RAM is lost, and the PC must be booted again.

S4 Sleep, or Hibernate, is the same as S3, but also writes the PC's state image to disk. This is used in laptops, but can be used on desktop PCs. The only difference is if power to the PC is lost, the image written to disk is used to restore the PC to its previous state.

The BIOS of most desktop PCs usually only have the S3 option. Windows has S4/Hibernate enabled by default, but you must select Hibernate when you choose to enter Sleep. S3 or S4 are really the only Sleep states that make sense for a PC user.

Från http://forums.tweaktown.com/asrock/52260-setting-sleep-mode-s...

S3 är det du vill ha så att datorn drar väldigt lite och är tyst i sleep.
Jag har iaf fått slut på idéer nu. Möjligtvis att en BIOS-uppdatering skulle hjälpa.

Och om du vill ha viloläge och inte redan aktiverat igen så är det "powercfg -h on" som gäller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

S3 är det du vill ha så att datorn drar väldigt lite och är tyst i sleep.
Jag har iaf fått slut på idéer nu. Möjligtvis att en BIOS-uppdatering skulle hjälpa.

Ja det känns lite struligt men allmänt problem med dessa korten...
Texten ovan hjälpte egentligen inte så mycket eftersom jag redan hade Suspend to Ram på auto.

Får söka vidare. Tack igen för din hjälp!

Permalänk

Testade runt lite och en sak som löste problemet var att dra ut nätverks sladden...
Dock har ju inte någon av WoL eller andra nätverks inställningarna funkat.

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Tack!
Japp, ska även jag kolla BIOS på min Asrock Z77 ...

Hur gick det för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik:

Hur gick det för dig?

Får återkomma då jag inte är vid datorn just nu... Men Sleep fungerade fint i Win7 för mig, bara Win8 som sleep strular i

Visa signatur

Baaahh