Fläktoväsen, labilt moderkort, omstart och Packard Bell är djävulen

Permalänk
Medlem

Fläktoväsen, labilt moderkort, omstart och Packard Bell är djävulen

Jag har ett... lite småkomplext problem.

Jag trodde jag skulle ställe en relativt simpel fråga gällande kylning och fläktar. Min dator beslöt dock ge sin input om hur stort vårt nuvarande problem var genom att stänga av sig när jag först skulle registrera mig på sidan. Hurra.

Jag har en JÄTTEBRA JÄTTEDÅLIG dator. Kort sagt.

Jag sökte oavbrutet i ca. 2 dygn efter en ny dator i vår tragiskt låga prisklass som kunde prestera som min spelhobby krävde, efter det att vår gamla (som var skänkegods från far som på den tiden ännu stod upp till öronen i datorer jämt) gav upp och började ryka lite sådär trevligt.

En Packard Bell Imedia A4240 NC från NetonNet för 5000 var svaret. Fyra år senare kan jag fortfarande inte hitta en för samma peng med samma prestanda, vilket jag letat efter då jag oroar mig för den av anledningarna i "jättedålig" kategorin.

"Jättebra":
Operativsystem: Microsoft Windows 7 64-bit - inga servicepack, råkade varje gång ut för buggen med no.1 där den ej installeras och datorn står och går för evigt.
Processor: AMD Athlon II X2 240
Processorkylare: FOXCONN DC Brushless fan PVA092G12P
Moderkort: Packard Bell ('Bajsserien'...), NVIDIA nforce 720a chipset
Minne: DDR2 4GB
Grafikkort: AMD Radeon HD 5570
Hårddisk: WDC WD10 EADS-22M2B0 SCSI Disk Device 1 TB
Nätaggregat: HIPRO HP-D250AA0
Övrig kylning: "Original" liten chassifläkt "Sunon MagLev"
Övriga komponenter: AMD High Definition Audio
Temperaturer: Utförligare längre ned. Vilande, öppen: CPU 15-20 C; Grafikkort 30-45 C; Hårddisk 40-55; Moderkort 60-70.

"Jättedåligt":

Dag 1 med den nya Imedian: den kan inte kommunicera med skärmen via gammal hederlig skärmsladd. Jag omkopplas i två veckor hos netonnet till Packards egen support, som kommer med standardlösningar (sladden i? tryckt på 'on'?) och erbjuder skicka datorn till Tyskland för reparation. När jag väl når nån på netonnet som kan hjälpa är bytestiden till en ny dator hos dem förbi. Packard har rätt att ta in den på reparation 3 gånger innan jag får en ny där och jag kan inte sitta en månad datorlös medan den är i Tyskland. Jag löser problemet till slut med en tredje ny skärmsladd.

Efter en månad av problem med att vakna ur sömnläge, där den vägrar prata med skärmen, börjar datorn stänga av sig när jag spelar Dragon Age. Till slut stänger den av sig bara man gör nåt utöver använda skrivbordet. Ljudet slutar fungera.

Två trippar till Tyskland senare (första gången den kom tillbaka hade de repat sönder chassit och datorn startade ö.h.t. inte alls) är moderkort, grafikkort och ljudkort utbytt. Förklaringen står på tyska och är ändå ganska vag.

Datorn fungerar som den ska, inga sömnlägesproblem. Förrän efter två år, strax efter garantin gått ut, då den kör igång med samma avstängningsskit igen. Jag får igenom att det fan gäller på moderkortets garanti, då det ersatts med ett nytt som inte fungerat, och datorn verkar efter det må bra igen.

Förra våren, datorn då tre år gammal, blir jag orolig för den börjar visa tendenser till moderkortsdöd igen så jag säkerhetskopierar allt och installerar lite kan-väl-kanske-hjälpa program (CCleaner och nån registrycleaner). Efter flera dagars ångest för jag itne har råd med en ny och säkerhetskopieringen går i slowmotion inser jag att det nog har att göra med att elsladden inte sitter helt i som den ska (alla kontakter bak har varit lite lösa sen start) och efter att ha fixat det och startat om några gånger verkar datorn må bra igen.

Nutid:

Den verkade ha återhämtat sig från allt jättedåligt under hösten, dock och nu under vintern, när jag sett till att köra Razer Game Booster och stänga av Avast under spel såväl som hålla 10% ledigt på varje hårddisk, har den gått bättre än nånsin. Mass Effect 2 flyter på som aldrig förr, och jag börjar inse varför folk som inte hackat sig igenom spelet gillar det.

Så förra veckan började fläktarna låta som om de behövde rengöras igen (datorn är av nöd placerad under ett bord på en matta, och den tvingas samleva med en del djur som roar sig med att fälla massor året runt - den är också ganska trång i sig själv, med litet chassi).
Så jag går igenom den vanliga rutinen - håll i elementet, öppna, skruva nätaggregatet så det är ur vägen, lossa cpu-fläkten, dammtorka det grövsta och blås sen ur allt på avstånd med dammsugaren. "Same procedure as every quarter, James."

Saken är den att förra gången efter rengöring lät han ännu grinigare några timmar efter rengöring, innan han lugnade sig igen och blev tyst. Den här gången blev han riktigt arg. Nu är det så illa att jag vill slänga nån av oss genom ett jävla fönster för han låter så vinande, grällt och högt. Det är som att dammet dämpade vad som låter som min datorfläkts dåliga imitation av en mygga från krita-perioden.

Fläkten går dessutom upp i varv för fullt helt plötsligt när den inte borde det, och sen slutar den helt. Som en joggare i terräng som flåsar för fullt i uppförsbacke, innan han måste stanna och dra andan. Fast i fläktens fall syns det ingen uppförsbacke att flåsa för! Så gör den gång på gång. Nu har den lite konstiga som spinnande/gurglande/kurrande läten för sig också. Ja, sammanfattat, pappa hade alltid datorer igång jämt och överallt och det här är inte normala fläktljud för fem öre.

Som ett experiment ställde jag upp datorn på bordet - ingen förbättring, dock står han iofs med det närmre mitt öra.
Nästa experiment - ta av sidan så han får luft.

Med sidan av låter han lika illa, men temperaturerna ligger på vettiga nivåer.

Som sagt stängde han dock av sig spontant nyss också, och jag kan efter en kik på temperaturen förstå honom.

Jag trodde som sagt problemet skulle vara ganska enkelt - ny CPU-fläkt, efter att först testa symaskinsolja och ny kylpasta (den var som fnöske nu, dock är jag inte insatt i det och vet inte om den kanske leder ändå).

Men enligt Razers info längre ovan ligger ju processortemperaturen oerhört lågt, så CPU-fläkten borde ju vara ganska bra på att kyla om inget annat. (15-20 C vilande, grafikkortet ligger på 30-45, hårddisken på 40-55 och moderkortet på 60-70(!)) Detta är med sänkt temperatur, på bord med väggen öppen. Minns det som betydligt högre när jag kikat tidigare och den stått på golvet och faktiskt kört nåt annat än Windowsprocesser som vid min check nu. Då låg temperaturen på över 100 på moderkortet. Om jag var moderkort skulle jag också surna på det.

Lite mer konkreta frågeställningar:

Några tips eller tankar på hur jag går vidare?

Jag vet ju egentligen inte vilken fläkt som är piss. Nätagreggatet, vars glappiga kontakt orsakat problem förr, CPUn, som ändå verkar kyla CPUn ganska bra, eller "chassifläkten", som jag måste säga är i minsta laget. Installerade Speedfan men "fan 1", "fan 2", "fan 3" var inte speciellt hjälpsamt (även om jag håller med om att de är små djävlar...) när ingen av fläktarna faktiskt är numrerade med märkpenna 1, 2, 3. Alla fläktar SER också ut att gå helt bra om jag tittar nu när väggen står öppen.

Jag blir dessutom knäpp på att leta nya CPU-fläktar, för jag känner mig inte säker på att de kommer gå ihop med datorn när jag väl öppnar kartongen. Jag har aldrig varit så förvirrad när jag letat nya delar till datorer eller konsoller som när jag letat ny fläkt nu. Kan någon hjälpa där blir jag också hemskt glad.
Jag förstår inte alls hur en konstruktion som i denna dator, där CPU-fläktens skruvfästen verkar sitta fast i moderkortet, ska förvandlas till clips eller annat och jag är rent livrädd för att ta loss moderkortet och sätta bakplatta. På en annan dator - visst. Men det här moderkortet har redan gjort klart att det är labilt. Fucking Packard Bell...

Sen är ju det helt onödigt att byta fläkt och/eller aggregat om moderkortet krashar igen, för som om jag förstått rätt blir det en massa nytt pusslande för att få ett moderkort som funkar med de andra komponenterna jag har. (Min hårddisk hänger just nu snett istället för sitter fast, för skruven som skulle hålla den lyckades försvinna medan resten av datorn var i Tyskland för 3dje gången. Jag satt i en vecka och bollades runt av Packard Bell för att få en ny skruv. Jag fick aldrig nån skruv. Så köpa ett nytt moderkort av samma typ från dem känns hopplöst)

Förra datorns fläkt lät liknande en längre tid (fars dator - far skulle fixa fläkten - far är en lat gubbe) innan den brann och det ihop med ljudet i sig, som på egen hand tär på mina nerver som nån som står och petar på mig med en pinne skulle, ger mig mentala problem. Jag behöver min dator - men om han inte håller käften snart åker han genom fönstret och så får jag lösa det problemet. Kanske skuldsätta mig för att skaffa en som faktiskt håller käft och presterar.

Så som sagt är all hjälp tacksamt emottagen!

Jag ber om ursäkt för mitt långa och, trots ansträngingar för det motsatta, möjligtvis osammanhängande inlägg. Jag är ovan vid att be om hjälp med datorn ("kan själv"-tänk + google + "maniskt-asperger-fokus-felsökande och vägra sova tills det är löst"-idioti + far i sista hand har funkat väl tills nu) och har svårt att alls tänka när datorn brummar mig i örat och det är den enda jag har att skriva på. Jag läste igenom alla stickies och hoppas jag inte gjort fel.

Lagt till namn på CPU-fläkt och elaggregatet.
Permalänk
Medlem

Då garantin gått ut så kan du öppna chassie sidan och mäta från cpu sockeln till ungefär kanten av chassiet sen ta en cpu kylare som är en eller två cm från att slå i chassiesidan då får du nog tag på en skaplig cpu kylare

För att undvika damm lite bättre ha datorn placerad på skrivbordet
Skulle även tro att det är chassiefläkten som du hör dra på med sitt surrande...

De brukar ta lite överdrivna fläktar på chassiet.
Tycker du ska börja med att byta chassiefläkten till en annan med samma storlek men kanske decibel på max 23 db så kommer den hålla sig tyst...

Eftersom att det är en packard bell dator så antar jag att du inte kan göra något särskilt i bios ?
om du kan t ex sänka spänningen till processorn från typ 1,4v och neråt kan du testa sänka den till 1,3 för att få ner temperaturerna där lite mera.

Har dock ingen aning om vad fläktstorleken är men du kan mäta det diagonalt till ett par med skruvhål för att få t ex 120mm eller 92mm elller 80mm som är ganska vanligt att mindre datorer har...

bild på insidan av den eller ?

Dold text

om du har samma cpu kylare som den på bilden så är du ganska begränsad på eftermarknads kylare då dem använder amds standard montering för processorn...

som dessa två plastbitar eller en hel ram runt ska det vara stock...

Dold text

kanske kan vara vettigare och montera dit en fläkt som är antingen större (eller samma storlek men mera fläktblad på lägre rpm) (mest statiskt tryck som behövs av flera fläktblad istället för rpm)

Om du inte har problem att skruva med datorer så kanske du kan få förslag på lite olika delar som vi på sweclockers kan plocka ihop bara du ger oss budget och några saker den ska klara av ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Okej, så mellan moderkort/CPU-fläktsfäste och nätaggregatet (som sitter mellan fläkten och sidan av datorn) 9 cm. Snett över är CPU-fläkten 110 mm. Den är 7 cm hög.

Är lite trångbodd så all elektronik bor i vardagsrummet och TVn agerar datorskärm, men tror den får dela soffbordet med fiskskålen framöver. Måste skaffa en förlängningssladd bara, visade sig att datorn just nu sitter i en av de ojordade uttagen (gammal byggnad/äventyrlig tidigare hyresgäst). Ser inte fram emot om fiskskålen skulle spricka annars.

En intressant grej var att när jag testade att sätta på sidan av datorn igen var den enda temperatur som steg CPUns, som gick upp från 15 till 45.

Chassifläkten var 8 cm snett över. 2 cm hög med ordentligt utrymme att vara större åt det hållet.

BIOSarna gick inte att göra mycket intressant med.

Ja, det är precis så den ser ut inuti (fast med sämre fläkt så klart). Tänkte man kanske kunde skruva fast en sån där ram där hålen sitter, typ, men det är jäkligt trångt till närmsta... vad heter de små runda 'vattentornen' - kapacitator? Står i CPU-Z att det är "Socket AM3 (938)", förresten, men det antar jag redan syns på bilden där?

Tror du förresten det är så att den faktiskt startar om sig för moderkortet överhettar? Och vilken fläkts "ansvar" är det att kyla moderkortet, grafikkortet och hårddisken (när grafikkortet är utan egen fläkt som här)?

Jag har inga problem med skruvande och sånt (finner det ganska rogivande faktiskt), bara jag slipper skruva loss själva moderkortet. Jag är som sagt väldigt orolig runt det. (Ljudkortet sitter gömt nånstans så jag vet inte om jag kan ha gett det glapp bara, men sen jag öppnade igår så får jag starta om det via enhetshanteraren varje gång jag startar datorn för att ljudet ska fungera och så höll det på innan moderkortet säckade ihop sist - så jag kände att "tänk om jag petade till moderkortet så det ballat ur")
Sen tar jag tacksamt emot tips i bra lossande av kontakter också. Jag känner mig som en klåpare på det sen jag ryckte loss fläktkontaktsfästet från moderkortet på PS3n och fick löda fast det. -.-U

Så om nån vill hjälpa till med nya delar vore jag jättetacksam!

Särskilt gällande CPU-fläkt om den ska bytas. Prisjakt var lite hjälpsamma i jakten men i övrigt var det en mardröm...

Budgeten är lite anpassningsbar, om det är nåt som kostar snäppet mer men är oerhört mycket bättre så får jag rucka på det. Jag vill egentligen främst ha så lågt ljud på fläkten som möjligt och en adekvat kylning till moderkortet för så lågt pris som möjligt. Jag kör dock en del spel som kräver mycket, så det kanske behövs en ordentlig (och då förmodligen dyr) fläkt som kan hålla allt svalt under det. Har svårt för att gå ifrån ibland så då får den ju stå ut med ett dygns spelande i sträck.

Beroende på vad som bör bytas är det lite olika budget. Om jag skaffar nytt elaggregat, chassi- och CPU-fläkt så behöver jag ju inte oroa mig för att nåt av det dör av ålder så snart och kommer behöva bytas.

Så lite mer konkret budgetmässigt: Jag lägger helst inte mer än 500 på bara en del, kan sträcka mig till 600, kan med lite budgetering i övriga livet lägga max ca. 1500 sammanlagt på datordelar just nu. Tänker att nytt nätaggregat säkert kostar en del mer än 500, så då får bytet av den isåfall vänta nån månad tills jag har mer över.

Sen vet jag inte riktigt - är det billigare/smartare att uppgradera eller köpa ny? Det är ju också en budgetfråga. Är datorn ännu så bra i allmänhet som jag tycker eller är jag körd om jag vill spela nya spel om ett år eller två?

Tackar så mycket för hjälpen!

Lagt till specifikationer efter att ha utforskat lite mer.