Permalänk

Kan man blanda storlekar på RAM-minnen?

Hallå Sweclockers!
Som relativ noob på det här med datorbygge så har jag lite funderingar. Jag byggde (med hjälp av en vän) ihop ett datorpaket för några år sedan och nu börjar jag känna att jag vill uppgradera några komponenter, främst RAM-minnet.
Jag minns att jag har hört nånstans för många år sedan att man inte kan kombinera storlekar på RAM-minnen, stämmer det? Jag har 4 uttag för RAM i mitt moderkort, och för tillfället har jag 2x2gb-moduler och 2 tomma slots. Kan jag köpa och sätta dit 2x4gb också eller funkar det inte utan att jag först tar bort de 2x2gb jag redan har där först?
Eftersom jag redan har 4gb total och ska köpa 8gb till så vore det ju toppen om jag kunde kombinera dem och få 12gb, istället för att ersätta 4gb med 8gb.

Sen tänkte jag bara dubbelkolla så att de minnena jag tänkt köpa är kompatibla med mitt moderkort också.
På hemsidan för mitt moderkort står det att det stödjer följande: 4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 2200(O.C.)*/1600/1333/1066 Non-ECC,Un-buffered Memory
Det jag tänkt köpa heter följande: CORSAIR 8GB DIMM DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)
Det borde funka eller hur?

Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

Utan att kunna svara på din fråga, men jag tror inte att prestanda borde sjunka automatiskt till lägsta nivån (dvs den lägre siffran) om det inte tex körs på dual channel (isf kommer det lägsta att sätta gränsen). Men jag lägger in en reservation för att jag kan ha fel här då det var fruktansvärt länge sedan jag höll på med detta...

Edit, om de sitter i en dual channel konfiguration så kommer minnet med lägst kapacitet att sätta gränsen om det var det polaren menade.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Klart du kan det. Dina minnen kommer att köra den hastigheten vilka de lägsta minnerna har, men mer ram över lag är alltid bättre.

Permalänk
Sötast

Man kan OFTAST blanda fritt mellan hastigheter, storlekar och tillverkare - så länge som de kör på samma spänning! Det är även till din fördel att de har samma timings.

Det som händer är att alla minnen kommer att gå ner i hastighet till det långsammaste minnet du har.
Dock så har Hastighet på ramminnen VÄLDIGT liten betydelse om det inte är så att du kör en renderingsfarm eller liknande. I spel så är skillnaden oftast under 1%

Det är bara att testa att blanda, går det så går det, går det inte så märker du det inom kort, antingen så bootar datorn inte eller så får du problem med instabilitet, dock inget som kommer skada dina komponenter fysiskt.

Sist men inte minst så ja, det bör funka utan problem

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Dock så har Hastighet på ramminnen VÄLDIGT liten betydelse om det inte är så att du kör en renderingsfarm eller liknande. I spel så är skillnaden oftast under 1%

Även om det skiljer såpass mycket som 1000MHz mellan dem?
Jag körde CPUID och det säger att de RAM-minnen jag har för tillfället är på 667MHz och de jag vill köpa har 1600MHz. Men det kommer alltså att innebära att de nya också kör på 667MHz men det ger fortfarande bra prestanda?

Tack så mycket för alla svaren!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Falkman86:

Även om det skiljer såpass mycket som 1000MHz mellan dem?
Jag körde CPUID och det säger att de RAM-minnen jag har för tillfället är på 667MHz och de jag vill köpa har 1600MHz. Men det kommer alltså att innebära att de nya också kör på 667MHz men det ger fortfarande bra prestanda?

Tack så mycket för alla svaren!

Tjo

DDR står för Double Data Rate, alltså körs dina minnen i 667*2 Mhz = 1333Mhz

Skillnaden på 1333 och 1600 Mhz märks endast av i syntetiska tester och inte i verkligheten.

Edit:

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scalin...

Här har du en hyfsad benchmark

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Tjo

DDR står för Double Data Rate, alltså körs dina minnen i 667*2 Mhz = 1333Mhz

Skillnaden på 1333 och 1600 Mhz märks endast av i syntetiska tester och inte i verkligheten.

Edit:

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scalin...

Här har du en hyfsad benchmark

Tusen tack, då kan jag köpa på mej utan att vara orolig.
Tack till alla som svarade i tråden, det har vart till stor hjälp!