Permalänk
Medlem

bättre fps i csgo

undrar om de här grafikkortet ger bättre fps än de jag har nu https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-gtx-660-2gb-physx-cu...

just nu har jag ett nvidia geforce gt 620 och ligger mellan 80-170

8gb ram
intel core i5-3350P cpu 3.10 ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av porve:

undrar om de här grafikkortet ger bättre fps än de jag har nu https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-gtx-660-2gb-physx-cu...

just nu har jag ett nvidia geforce gt 620 och ligger mellan 80-170

8gb ram
intel core i5-3350P cpu 3.10 ghz

Ja det kommer ge mycket bättre fps då ditt nuvarande är ett multimedia kort. Gtx korten är till för gaming.
Ett 660 är ett väldigt prisvärt kort!

Permalänk
Skrivet av porve:

undrar om de här grafikkortet ger bättre fps än de jag har nu https://www.komplett.se/gigabyte-geforce-gtx-660-2gb-physx-cu...

just nu har jag ett nvidia geforce gt 620 och ligger mellan 80-170

8gb ram
intel core i5-3350P cpu 3.10 ghz

Om du har en 60Hz skärm så kommer du ändå inte behöva den uppgraderingen såvida din FPS inte sjunker mer än 80..
Annars så är detta ett billigt spelkort för CS:GO
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-r7-260x-2gb-gddr5/802...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

80-170 med ett 620 låter mycket. Det kan väl inte vara på max settings?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

80-170 med ett 620 låter mycket. Det kan väl inte vara på max settings?

nej allting low på advanced

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Om du har en 60Hz skärm så kommer du ändå inte behöva den uppgraderingen såvida din FPS inte sjunker mer än 80..
Annars så är detta ett billigt spelkort för CS:GO
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-r7-260x-2gb-gddr5/802...

Gå och lägg dig, lura inte stackarn.
När man spelar CS vill man ha många fps. Detta för att minska inputlag, kunna se fiender snabbare samt för att verka fräsig med sina 300fps på en halvdan rigg.

Många tror att man inte behöver mer än stabila 60fps på en 60hz skärm. Dessa människor vet inte vad ett first-person shooter är och har aldrig spelat ett.

Håller med, (men) om ditt kort håller över ~120fps så är det kolugnt.

Annars så låter 270x/260x eller typ ett 660 som en bra idé tror jag.

Klarar din PSU ett annat kort förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Läste OP ordentligt, jag får nog ta och lägga mig själv...

Kör du med "-threads x" i launchcommands? (x=antal kärnor i processorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Gå och lägg dig, lura inte stackarn.
När man spelar CS vill man ha många fps. Detta för att minska inputlag, kunna se fiender snabbare samt för att verka fräsig med sina 300fps på en halvdan rigg.

Många tror att man inte behöver mer än stabila 60fps på en 60hz skärm. Dessa människor vet inte vad ett first-person shooter är och har aldrig spelat ett.

Håller med, (men) om ditt kort håller över ~120fps så är det kolugnt.

Annars så låter 270x/260x eller typ ett 660 som en bra idé tror jag.

Klarar din PSU ett annat kort förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Läste OP ordentligt, jag får nog ta och lägga mig själv...

Kör du med "-threads x" i launchcommands? (x=antal kärnor i processorn)

japp jag kör med de commandet

hade tänkt beställa nytt nätagg med

så tror du jag kommer ligga över 120 fps i alla fall med de?

Permalänk
Skrivet av porve:

japp jag kör med de commandet

hade tänkt beställa nytt nätagg med

så tror du jag kommer ligga över 120 fps i alla fall med de?

Det tror jag absolut! (är dock ingen expert)
Kör själv med ett 560ti och en i5-2500k med stabila 300fps. Se bara till att stänga av onödiga grejer om du ska maxa din fps; typ all AA särskilt FXAA...

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: kollade din processor lite snabbt också och den verkar ju prestera samma som min:)

Permalänk
Skrivet av Knightogus:

Gå och lägg dig, lura inte stackarn.
När man spelar CS vill man ha många fps. Detta för att minska inputlag, kunna se fiender snabbare samt för att verka fräsig med sina 300fps på en halvdan rigg.

Många tror att man inte behöver mer än stabila 60fps på en 60hz skärm. Dessa människor vet inte vad ett first-person shooter är och har aldrig spelat ett.

Håller med, (men) om ditt kort håller över ~120fps så är det kolugnt.

Annars så låter 270x/260x eller typ ett 660 som en bra idé tror jag.

Klarar din PSU ett annat kort förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Läste OP ordentligt, jag får nog ta och lägga mig själv...

Kör du med "-threads x" i launchcommands? (x=antal kärnor i processorn)

I CS:GO så är över 80 fps på en 60Hz skärm helt okey och ger ingen inputlag.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightogus:

Detta för att minska inputlag, kunna se fiender snabbare

Alltid lika kul att ta denna diskutionen, den verkar återkomma gång på gång. Lets go...

Jag slutar aldrig att häpna över hur folk tror att man kan se ändringar i grafikminnet som inte hunnits rendereras på skärmen. Med 60 hz skärm visas max 60 olika bilder per sekund (utan V-sync blir det i genomsnitt max 60.5 nåväl...). Dvs, om ditt grafikkort lyckas renderera 80 bilder så kommer endast 60 av dem visas på skärmen, de övriga 20 kommer att vid olika tillfällen ligga i bufferten redo att visas på skärmen, men visas aldrig på skärmen för de hinner bytas ut mot en mer aktuell frame innan de visas. Väldigt mystiskt hur ni skulle kunna lyckas se vad som sker minnet om det inte visas på skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Alltid lika kul att ta denna diskutionen, den verkar återkomma gång på gång. Lets go...

Jag slutar aldrig att häpna över hur folk tror att man kan se ändringar i grafikminnet som inte hunnits rendereras på skärmen. Med 60 hz skärm visas max 60 olika bilder per sekund (utan V-sync blir det i genomsnitt max 60.5 nåväl...). Dvs, om ditt grafikkort lyckas renderera 80 bilder så kommer endast 60 av dem visas på skärmen, de övriga 20 kommer att vid olika tillfällen ligga i bufferten redo att visas på skärmen, men visas aldrig på skärmen för de hinner bytas ut mot en mer aktuell frame innan de visas. Väldigt mystiskt hur ni skulle kunna lyckas se vad som sker minnet om det inte visas på skärmen.

Däremot så är t.ex CoD spelmotorn väldigt konstig och kan bete sig ryckigt om man inte har ett överflöd av FPS.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MyZk0:

Däremot så är t.ex CoD spelmotorn väldigt konstig och kan bete sig ryckigt om man inte har ett överflöd av FPS.

Japp. Ger lägre falling damage, tror det hade något att göra med avrunding av flyttal eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag överklockade min processor från 3.4ghz till 4.5, plus överklockat grafikkortet med +107/102/350 med manuell fläktkurva

gick från 180-270 fps till 280-320
på en 144hz skärm, märker ingen skillnad förutom att siffrorna är lite stabilare och lite mer e-penis

*dvs jag skulle rekommendera att överklocka om du kan det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Alltid lika kul att ta denna diskutionen, den verkar återkomma gång på gång. Lets go...

Jag slutar aldrig att häpna över hur folk tror att man kan se ändringar i grafikminnet som inte hunnits rendereras på skärmen. Med 60 hz skärm visas max 60 olika bilder per sekund (utan V-sync blir det i genomsnitt max 60.5 nåväl...). Dvs, om ditt grafikkort lyckas renderera 80 bilder så kommer endast 60 av dem visas på skärmen, de övriga 20 kommer att vid olika tillfällen ligga i bufferten redo att visas på skärmen, men visas aldrig på skärmen för de hinner bytas ut mot en mer aktuell frame innan de visas. Väldigt mystiskt hur ni skulle kunna lyckas se vad som sker minnet om det inte visas på skärmen.

Det är inte att man ser det, utan att det känns i musen.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggaaaa:

Det är inte att man ser det, utan att det känns i musen.

Du kan inte känna något i musen om inget förändras på skärmen. Om så är fallet, förklara exakt hur det går till.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Det är inte att man ser det, utan att det känns i musen.

Du har ju då inte läst på och man känner ingen skillnad på musen om man har över 60 fps på en 60 skärm men man känner skillnad om den går från 60 fps till 59, så om du har varit runt 60 fps helatiden och sen gjort så att du får 120 fps eller något så får du ju aldrig 59 fps längre så då går musen bra.

Permalänk
Medlem

Hör att det är många okunniga här. Grafikkortet skickar ut så många bilder den kan rendera, skärmen matas med fler bilder än den kan hantera och därför uppstår tearing. det blir kortare mellan varje uppritad bildruta (tearad bildruta)=mindre inputlag=musen känns responsivare.

Om ni inte känner skillnad mellan 60 och 300fps i cs så är det något fel. detta gäller förövrigt i alla spel, men inte så många spel som man har 300fps i, hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Hör att det är många okunniga här. Grafikkortet skickar ut så många bilder den kan rendera, skärmen matas med fler bilder än den kan hantera och därför uppstår tearing. det blir kortare mellan varje uppritad bildruta (tearad bildruta)=mindre inputlag=musen känns responsivare.

Om ni inte känner skillnad mellan 60 och 300fps i cs så är det något fel. detta gäller förövrigt i alla spel, men inte så många spel som man har 300fps i, hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu när du förklarar så tydligt så kan jag tänka mig att du kanske har rätt. Skulle du kunna länka vart du har läst detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggaaaa:

Hör att det är många okunniga här. Grafikkortet skickar ut så många bilder den kan rendera, skärmen matas med fler bilder än den kan hantera och därför uppstår tearing. det blir kortare mellan varje uppritad bildruta (tearad bildruta)=mindre inputlag=musen känns responsivare.

Om ni inte känner skillnad mellan 60 och 300fps i cs så är det något fel. detta gäller förövrigt i alla spel, men inte så många spel som man har 300fps i, hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel. Det blir tearing för att när du har V-sync = false så uppdateras skärmen samtidigt som nästa frame skrivs till minnet på grafikkortet (den delen av minnet som är reserverad för den aktuella framen). Innan nästa frame har hunnit uppdaterateras så finns det alltså data i minnet från förra framen och den nya, det resulterar i att det ser ut som ett streck tvärs över skärmen då någon rör sig i sidled då det skrivs till minnet uppifrån å ner, relativt skärmen (kan ha varit nerifrån å upp).

Med V-sync = true så använder du en buffer som skriver hela framen direkt till den aktuella framen vilket gör att det visas en helt ny bild, inte en bild som gradvis uppdateras vilket resulterar i ingen tearing.

Däremot så är det så att om du jämför tearing mellan 60 hz och 120 hz skärm och når mer än 60 respektive 120 fps så syns tearing mindre på 120 för det är mindre skillnad mellan ändringarna mellan två frames.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Du kan inte känna något i musen om inget förändras på skärmen. Om så är fallet, förklara exakt hur det går till.

Har du någonsin i ditt liv spelat ett fps? Ordenligt då alltså, inget casual lir, utan riktigt jävla tryhardmode.

Din logik stämmer i teorin men inte i praktiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightogus:

Har du någonsin i ditt liv spelat ett fps? Ordenligt då alltså, inget casual lir, utan riktigt jävla tryhardmode.

Din logik stämmer i teorin men inte i praktiken.

Jag började spela CS i BETA 5.5 din lille parvel. Nu får du allt ta att förklara exakt hur det fungerar å sluta säga snacka goja. Jag förstår tekniken och ska du få rätt så måste du förklara i detalj hur det fungerar rent tekniskt. Din förklaring har ingen substans utan den tekniska förklaringen.

Komigen nu, bättre kan du!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Jag började spela CS i BETA 5.5 din lille parvel. Nu får du allt ta att förklara exakt hur det fungerar å sluta säga snacka goja. Jag förstår tekniken och ska du få rätt så måste du förklara i detalj hur det fungerar rent tekniskt. Din förklaring har ingen substans utan den tekniska förklaringen.

Komigen nu, bättre kan du!

Det säger ju fortfarande inte hur mycket erfarenhet med fps spel du har (verkar ju dock vara en väldigt massa menmen).

Jag är fast övertygad att jag har rätt, jag är ingen direkt vetenskapsman dock och är inte särskilt högt utbildad för tillfället.
Jag har inget logiskt, välunderbyggt, och fint resonemang för varför det är så som jag tror, jag vet att det är så det känns för mig och jag vet att jag får en bättre känsla i musen på en 60hz skärm med 120fps vs 80fps.
Du vet att du har rätt, och jag vet att jag har rätt. Många är delade i denna fråga och dessa människor är oftast ställda på olika sätt mot spelen som dem spelar.

MEN; varför gör de professionella cs spelarna allt i sin makt för att få så hög fps de kan få fast de sitter på sina 144hz benq'ar?
Enligt dig hade de ju kunnat sätta cap på 192 fps och sedan varit golden, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

minst 128FPS vill man väll iaf ha stabilt om man ska lira på en 128tick server? jag lirar hemma med FPSen låst på 120 och på brors dator så hoppar den mellan 70 till 150ca och det märks en skillnad redan där! Om det är placebo eller inte kan jag inte säga något om men det känns av iaf!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Om jag har låt oss säga 300fps i ett spel. Då skickar grafikkortet ut en ny bildruta var 0,0033 sekund. Har jag 60fps så får jag en ny bildruta var 0,016667 sekund. Det är då ganska logiskt att musen känns responsivare då jag får en ny bildruta oftare, ellerhur?

Att skärmens inte uppdateras lika ofta spelar ingen roll, bildrutorna är ändå skickade till skärmen och den väntar inte på att rita upp alla som den gör om man kör vsync, utan det ritar upp dom så fort den kan och då skärmen inte hänger med uppstår tearing.

Är du inte erfaren spelare så kan det vara så att du inte känner denna skillnad, den är inte så pass markant att alla känner av det.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightogus:

MEN; varför gör de professionella cs spelarna allt i sin makt för att få så hög fps de kan få fast de sitter på sina 144hz benq'ar?
Enligt dig hade de ju kunnat sätta cap på 192 fps och sedan varit golden, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen till att professionella spelare vill ha så hög fps som möjligt är att de vill undvika att deras minsta fps går under frekvensen på skärmen (beroende på spel, men vissa har tydligen en bug som gör att flyttals avrunding ger olika resultat i t.ex. falling damage för olika fps). De vill helt enkelt t.ex. kunna stå i en smoke med alla spelare på skärmen och ändå få högre fps än frekvensen på skärmen.

För övrigt är jag inte en "vetenskapsman" heller, jag är dataingenjör.

Skrivet av Oggaaaa:

Om jag har låt oss säga 300fps i ett spel. Då skickar grafikkortet ut en ny bildruta var 0,0033 sekund. Har jag 60fps så får jag en ny bildruta var 0,016667 sekund. Det är då ganska logiskt att musen känns responsivare då jag får en ny bildruta oftare, ellerhur?

Att skärmens inte uppdateras lika ofta spelar ingen roll, bildrutorna är ändå skickade till skärmen och den väntar inte på att rita upp alla som den gör om man kör vsync, utan det ritar upp dom så fort den kan och då skärmen inte hänger med uppstår tearing.

Är du inte erfaren spelare så kan det vara så att du inte känner denna skillnad, den är inte så pass markant att alla känner av det.

Du har uppenbarligen ingen expertis vad som sker allt mellan att du ger input till ditt 3D spel (rör mus eller klickar på knapp) eller att något annat förändras i spelet pga andra variabler, till att du har ingen expertis i hur frames lagras i grafikminnet med och utan V-sync för hur det läses av skärmen. En skärm uppdateras med en viss frekvens, då den inte uppdateras så behåller den samma bild som det den hade innan. Dvs, skärmen kan ej visa fler bilder per sekund än dess uppdateringsfrekvens.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Anledningen till att professionella spelare vill ha så hög fps som möjligt är att de vill undvika att deras minsta fps går under frekvensen på skärmen (beroende på spel, men vissa har tydligen en bug som gör att flyttals avrunding ger olika resultat i t.ex. falling damage för olika fps). De vill helt enkelt t.ex. kunna stå i en smoke med alla spelare på skärmen och ändå få högre fps än frekvensen på skärmen.

För övrigt är jag inte en "vetenskapsman" heller, jag är dataingenjör.

Du har uppenbarligen ingen expertis vad som sker allt mellan att du ger input till ditt 3D spel (rör mus eller klickar på knapp) eller att något annat förändras i spelet pga andra variabler, till att du har ingen expertis i hur frames lagras i grafikminnet med och utan V-sync för hur det läses av skärmen. En skärm uppdateras med en viss frekvens, då den inte uppdateras så behåller den samma bild som det den hade innan. Dvs, skärmen kan ej visa fler bilder per sekund än dess uppdateringsfrekvens.

"Screen tearing is a visual artifact in video display where a display device shows information from two or more frames in a single screen draw." Där har du det. Grafikkortet skickar fortfarande ut all information, allt uppdateras fortare (inte bara på skärmen, i spelmotorn, alla signaler som skickas till mus och tangentbord etc.) vilket leder till lägre inputlag som man då känner i musen.

En fråga, har du ens provat spela ett spel i en fps långt över uppdateringsfrekvensen? eller försöker du bara leka smart för att du är dataingenjör?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Finns det ingen tråd för "frames per second över refreshrate" så kanske någon skulle orka dra ihop en sådan? Dessa trådarna om högre fps brukar alltid sluta med diskussionen om man märker av högre fps även om skärmen bara är på 60Hz.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggaaaa:

"Screen tearing is a visual artifact in video display where a display device shows information from two or more frames in a single screen draw." Där har du det. Grafikkortet skickar fortfarande ut all information, allt uppdateras fortare (inte bara på skärmen, i spelmotorn, alla signaler som skickas till mus och tangentbord etc.) vilket leder till lägre inputlag som man då känner i musen.

En fråga, har du ens provat spela ett spel i en fps långt över uppdateringsfrekvensen? eller försöker du bara leka smart för att du är dataingenjör?

Som jag sa tidigare, på grafikkortet så finns det en reserverad del av minnet som skall visas på skärmen som innehåller den datan som skall visas på skärmen. Med V-sync = false så skrivs nästa bild in i samma del av minnet undertiden som den gamla ligger kvar, vilket resulterar i att din skärm visar ena halvan med senaste och andra halvan med förra bilden, vilket ger 'tearing' eftersom bilderna skiljer sig åt. Notera att "halvan" betyder inte att det är exakt 50%, det är endast genomsnitt och skiftar med tiden. Får nog illustrera det lite visuellt; med V-sync = false låt oss anta att bild-0 ser ut såhär (där varje tecken representerar en pixel; denna skärmen råkar har 5x4 pixlar):
#####
#####
#####
#####

Så rendererar grafikortet nästa bild och börjar genast att skriva den till output mellan att två frames uppdateras på skärmen, men helt plötsligt så hämtar skärmen bilden innan senaste bilden har lagts in i minnet helt vilket resulterar i denna bilden:
#####
#####
##¤¤¤
¤¤¤¤¤

Hade däremot V-sync = true så hade det sett ut såhär:
¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤

Varför? Jo för då har du två st reserverade platser i minnet där endast en pekare byts ut mellan de olika platserna. Först är plats1 den delen av minnet som skärmen hämtar bilden från, då nästa bild är rendererad helt klar och lagd i minnet på plats2 så byts pekaren från plats1 til plats2, sedan när nästa bild rendererats å helt lagt i minnet på plats1 så flyttas pekaren till plats1 osv...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I teorin fungerar det så ja, men inte i praktiken. Screen tearing påverkas av många faktorer, inte bara av Hz'en eller v-sync. Screen tearing kan även uppstå MED v-sync på, även på en 120hz monitor som "bara" visar upp 90-100fps frambringas fenomenet. Det beror även på inputlagg i skärmen, eller att grafikkortet/skärmen helt inte är snabb nog. Men visst, den slutgiltiga faktorn är att det blir en konflikt mellan grafikkort och skärm.

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Som jag sa tidigare, på grafikkortet så finns det en reserverad del av minnet som skall visas på skärmen som innehåller den datan som skall visas på skärmen. Med V-sync = false så skrivs nästa bild in i samma del av minnet undertiden som den gamla ligger kvar, vilket resulterar i att din skärm visar ena halvan med senaste och andra halvan med förra bilden, vilket ger 'tearing' eftersom bilderna skiljer sig åt. Notera att "halvan" betyder inte att det är exakt 50%, det är endast genomsnitt och skiftar med tiden. Får nog illustrera det lite visuellt; med V-sync = false låt oss anta att bild-0 ser ut såhär (där varje tecken representerar en pixel; denna skärmen råkar har 5x4 pixlar):
#####
#####
#####
#####

Så rendererar grafikortet nästa bild och börjar genast att skriva den till output mellan att två frames uppdateras på skärmen, men helt plötsligt så hämtar skärmen bilden innan senaste bilden har lagts in i minnet helt vilket resulterar i denna bilden:
#####
#####
##¤¤¤
¤¤¤¤¤

Hade däremot V-sync = true så hade det sett ut såhär:
¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤

Varför? Jo för då har du två st reserverade platser i minnet där endast en pekare byts ut mellan de olika platserna. Först är plats1 den delen av minnet som skärmen hämtar bilden från, då nästa bild är rendererad helt klar och lagd i minnet på plats2 så byts pekaren från plats1 til plats2, sedan när nästa bild rendererats å helt lagt i minnet på plats1 så flyttas pekaren till plats1 osv...

Din logik tror jag ingen vill argumentera emot då du verkar vara ytterst bildad inom ämnet och du påstår dig även vara det.
Men du undviker frågan; har du, eller har du inte, spelat ett spel (t ex CS:GO) med 80fps på en 60hz skärm och sedan spelat samma spel med högre frames typ 300fps på en 60hz skärm?
Det är allt jag undrar, jag tycker att allt annat du säger verkar helt korrekt.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: kärlek till androidtangentbordet.