Geforce Maxwell ska fördubbla prestanda per watt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backeby:

Var och när kan jag köpa/boka/beställa ett?

750 släpps i morgon så då lär det dyka upp i alla större butiker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tro om de släpper 750/750Ti för att mjölka kepler lite till, aka sälja bort de sista gk110 kretsarna som Titan Black och 780ti o sen lansera Maxwell på allvar. Inga företag lär ju köpa in nå K6000 längre när nästa gen. är runt hörnet liksom.. Kanske därför dom helst plötsligt hade massa "hela" gk110or att sälja till konsumentpris...
För jag menar, vilket företag tar ett kort för Nära 50.000 och prissänker det med 80-90% för att vinna nått grafikkortskrig? Känns som ett rätt dumt drag ut en företagsekonomisk vinkel, halvtrasiga kretsar går ju direkt till konsumenter annars, istället för o slängas.. o den uteblivna inkomsten på 1000-10.000 hela kretsar lär ju svida lite, även om Nvidia är rätt stora lär nån ekonom ha blivit gråhårig av beslutet..

Nu spekulerar jag bara o drar många siffror från luften, i min skalle går de ihop dock xD

Permalänk
Medlem

Det är så man får fjärilar i magen, då man tänker på hur flaggskeppen kommer se ut!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Trevligt att nVIDIA gör bättre och bättre kort. Detta visar varför dom har störst andel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tänk om Titan 2 är maxwell...
Tvelander?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att nVIDIA gör bättre och bättre kort. Detta visar varför dom har störst andel.

Utveckling: alltid positivt! Men sen: Av vad? Senast i Q3 2013 så... Tror inte Nvidia har har större marknadsandel än AMD, men vem vet, kanske kommer
750Ti förändra läget dramatiskt...

http://www.fudzilla.com/home/item/32237-amd-grabs-more-gpu-market-share

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Orici:

Trevligt att nVIDIA gör bättre och bättre kort. Detta visar varför dom har störst andel.

Det som är lite oroande är att nVidia nu lär slå undan den minimala marknadsandel som AMD fortfarande har för dGPU till laptops om Maxwell är ens är i närheten så strömeffektiv som nVidia påstår.

Det var under väldigt många år ungefär en 60/40 split mellan nVidia/AMD vad det gäller dGPU till laptops, men de senaste två åren har detta kraftigt tippat över till nVidias favör. Lite svårt att få exakta siffror, men tydligen ska nVidia ha 95% av dGPU marknaden för "gaming laptops".

Detta är illa för AMD då marginalerna för laptop-dGPU borde vara relativt höga med tanke på priset. Hittade någon siffra som hävdade att ungefär 40% av alla laptops som såldes förra året hade en dGPU vilket var en klar ökning från året innan, lite förvånande med tanke på Intels/AMDs satsningar på bättre iGPUer och en betydligt högre andel än vad jag skulle ha gissat på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Det som är lite oroande är att nVidia nu lär slå undan den minimala marknadsandel som AMD fortfarande har för dGPU till laptops om Maxwell är ens är i närheten så strömeffektiv som nVidia påstår.

Det var under väldigt många år ungefär en 60/40 split mellan nVidia/AMD vad det gäller dGPU till laptops, men de senaste två åren har detta kraftigt tippat över till nVidias favör. Lite svårt att få exakta siffror, men tydligen ska nVidia ha 95% av dGPU marknaden för "gaming laptops".

Detta är illa för AMD då marginalerna för laptop-dGPU borde vara relativt höga med tanke på priset. Hittade någon siffra som hävdade att ungefär 40% av alla laptops som såldes förra året hade en dGPU vilket var en klar ökning från året innan, lite förvånande med tanke på Intels/AMDs satsningar på bättre iGPUer och en betydligt högre andel än vad jag skulle ha gissat på.

Jag har helt slutat lyssna på Nvidias pressmaterial då deras reklam brukar vara sjukt mycket skitsnack och en del som nog mer eller mindre kan klassas som falsk marknadsföring. De två exemplen som jag stör mig mest på är relaterade till PhysX och CUDA. När de skriver om PhysX så tycker de om att nämna att man ska köpa Nvidia för över 500 spel har PhysX och sedan listar de alla häftiga partikeleffekter och vätskesimuleringar man kan göra. De nämner inte att det bara är 29 spel totalt som kan köra PhysX på grafikkortet. Sen har vi deras skitsnack om CUDA till Photoshop. De skrev att man skulle köpa Nvidia för att Photoshop hade CUDA stöd och sedan listade de alla inbyggda funktioner i PS. Vad de lät bli att nämna var att Photoshop inte har några som helst inbyggda saker med CUDA utan allt är OpenGL. Däremot finns det ett par tredjepartsplugin som bygger på CUDA. Sen har vi ju allas favorit Tegra...

Så jag tänker ta alla deras uppgifter om prestanda med en hel lastbil salt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Detta är positivt, men jag ser mycket hellre att riktiga Maxwell blir fetbra kort och inte släpps överdrivet sent. Inte sådär extremt euforiframkallande när budgetklassen och låg energiförbrukning prioriteras över prestandakorten.

EDIT: Med "prioriteras" syftar jag på att de första Maxwell-korten som lanseras är budgetkort och inte flaggskepp.

De prioriteras inte, även om man använder din definition av "prioritering". Nvidia har inget val då TSMC inte är redo med 20 nm.

Permalänk
Medlem

Kommer bli så sjukt nice, en rMBP med en Maxwell baserad GPU vore ganska sött <3

Iaf, nu när både CPU & GPU kommit så långt, snälla, snälla spelutvecklare, sluta med "teknikdemonstrationer" & fokusera mer på själva spelupplevelsen

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Skärmupplösning och bilduppdateringsfrekvens förblir ju statiska. De flesta verkar sitta med 60HZ-skärm och 1920x1080. Då spelar det ingen roll om kortet sprutar ur sig 61fps eller 161fps. Om upplösning och uppdateringsfrekvens blir bätttre för varje ny generation grafikkort så hade det ju varit en annan sak, men nu är det ju inte så.

Att spela Metro Last Light på 1080p med ultra på allt ger inte en jämn 60 fps upplevelse med de flesta korten förutom de allra dyraste. Köper du ett GTX 770 eller ett 280X som de allra flesta gör så räcker det inte ens i närheten. Så det argumentet faller bort, eftersom spelen hela tiden blir mer krävande och de allra flesta sitter på mellanklasskort i GPU-segmentet.

Skrivet av Ozzed:

Kanske. Det återstår väl att se. Man får inte glömma bort att partnertillverkare brukar göra passiva kort av ganska många modeller som i refferensdesign är aktivt kylda, så det blir spännande att se vad det blir den här omgången.

Egentligen inte. På ett halvår så föll priserna från 30 k till 6-7 K. 4K skärmar kan man få för inte en allt för stor peng redan idag. Om 1-2 år kommer priserna att falla ännu mer och kvalitén kommer gå upp när man inte längre kan konkurrera på pris som idag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Jag har helt slutat lyssna på Nvidias pressmaterial då deras reklam brukar vara sjukt mycket skitsnack och en del som nog mer eller mindre kan klassas som falsk marknadsföring. De två exemplen som jag stör mig mest på är relaterade till PhysX och CUDA. När de skriver om PhysX så tycker de om att nämna att man ska köpa Nvidia för över 500 spel har PhysX och sedan listar de alla häftiga partikeleffekter och vätskesimuleringar man kan göra. De nämner inte att det bara är 29 spel totalt som kan köra PhysX på grafikkortet. Sen har vi deras skitsnack om CUDA till Photoshop. De skrev att man skulle köpa Nvidia för att Photoshop hade CUDA stöd och sedan listade de alla inbyggda funktioner i PS. Vad de lät bli att nämna var att Photoshop inte har några som helst inbyggda saker med CUDA utan allt är OpenGL. Däremot finns det ett par tredjepartsplugin som bygger på CUDA. Sen har vi ju allas favorit Tegra...

Så jag tänker ta alla deras uppgifter om prestanda med en hel lastbil salt.

Något borde har nVidia gjort rätt med tanke på att man har sådan total dominans på dGPU för laptops. Är ju inte precis så att kunderna kan välja GPU här, så gissningsvis gör nVidia något som tilltalar laptop-tillverkarna betydligt mer än vad AMD gör. En sak verkar vara väldigt bra pris på många dGPU-kretsar, man hittar t.ex. 730M i rena budget-laptops och även 750M finns ju i laptops från 5-6k vilket är ungefär vad man får betala för laptops med AMDs Trinity (dessa är i.o.f.s. väldigt svåra att hitta).

Men har inte någon större koll då, enda jag bryr mig om när det gäller dGPU i laptop är att den inte används i "normala" program så man får en vettig batteritid. Här har jag läst att Optimus rent tekniskt fungerar bättre än AMDs motsvarighet, men har inte direkt sett några bevis eller tester som styrker detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Nej jag väntar på nästa generation från båda lagen men det kommer dröja till efter sommaren verkar det som. Med tanke på hur tidigare krympningar gått får vi nog vara glada om det finns kort till julhandeln.

Starkt att fortfarande sitta på ett 4850, får man säga. Spelar du något?

Skrivet av Beleg:

Nu kanske inte alla bajsar pengar. Du måste förstå att Sverige är ett land med stora sociala klyftor och barnfattigdom. Glöm inte heller utanförskapet som de flesta har drabbats av helt plötsligt de senaste åren. Det är ju orsaken till nästan alla problem i samhället.

Nu förstår jag inte vad detta har med saken att göra. Har man inte råd med de dyraste korten kan man ju köpa ett GTX 660 eller något annat kort i en lämplig prisklass. Den prestandan finns redan. Dessutom är Sverige ett av de länder där dyra datorkomponenter säljer som bäst.

Och det viktigaste: SweClockers är en sajt för datorentusiaster. Det borde således vara rimligt att anta att många här kan och vill köpa dyra datorkomponenter och att det inte är konstigt att lägga mycket pengar på sådana.

Betydligt lägre energiförbrukning är som sagt trevligt, men inte på något sätt jämförbart med ett nytt prestandamonster. Minns känslan när man läste om 7970, 680, 690 och Titan.

Citat:

Men när du satt upp din SLI-rigg kommer du ju så klart bjuda in så att alla får spela på den 😄.

Om jag någon gång köper en fet dator ska jag gärna låta andra spela på den. Men jag måste inte göra det för att få skriva att jag tycker prestandakort är intressantare än budgetkort.

Skrivet av Umbrellas:

De prioriteras inte, även om man använder din definition av "prioritering". Nvidia har inget val då TSMC inte är redo med 20 nm.

Jo, med min (inte så lämpliga) tillfälliga definition, som var "lanseras före", "prioriteras" uppenbarligen dessa budgetkort över sina äldre syskon.

Och ja, jag är som sagt medveten om att de inte kan släppa Maxwell på 20 nm än.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Något borde har nVidia gjort rätt med tanke på att man har sådan total dominans på dGPU för laptops. Är ju inte precis så att kunderna kan välja GPU här, så gissningsvis gör nVidia något som tilltalar laptop-tillverkarna betydligt mer än vad AMD gör. En sak verkar vara väldigt bra pris på många dGPU-kretsar, man hittar t.ex. 730M i rena budget-laptops och även 750M finns ju i laptops från 5-6k vilket är ungefär vad man får betala för laptops med AMDs Trinity (dessa är i.o.f.s. väldigt svåra att hitta).

Men har inte någon större koll då, enda jag bryr mig om när det gäller dGPU i laptop är att den inte används i "normala" program så man får en vettig batteritid. Här har jag läst att Optimus rent tekniskt fungerar bättre än AMDs motsvarighet, men har inte direkt sett några bevis eller tester som styrker detta.

Kan vara för att nVidia princip givit bort GT520M(även under namnen GT610M och GT705M) kretsar till tillverkarna, nästan 90% av alla bärbara med diskret grafik hade den kretsen 2011-2013. Väl 100-200kr prispremium men guldvärt när butikerna kan lägga till "HELA 2GB DISKRET GRAFIK!"

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Det som är lite oroande är att nVidia nu lär slå undan den minimala marknadsandel som AMD fortfarande har för dGPU till laptops om Maxwell är ens är i närheten så strömeffektiv som nVidia påstår.

Det var under väldigt många år ungefär en 60/40 split mellan nVidia/AMD vad det gäller dGPU till laptops, men de senaste två åren har detta kraftigt tippat över till nVidias favör. Lite svårt att få exakta siffror, men tydligen ska nVidia ha 95% av dGPU marknaden för "gaming laptops".

Detta är illa för AMD då marginalerna för laptop-dGPU borde vara relativt höga med tanke på priset. Hittade någon siffra som hävdade att ungefär 40% av alla laptops som såldes förra året hade en dGPU vilket var en klar ökning från året innan, lite förvånande med tanke på Intels/AMDs satsningar på bättre iGPUer och en betydligt högre andel än vad jag skulle ha gissat på.

Jag vet faktiskt ingenting om Maxwell för bärbara datorer i dagsläget, men innan alla läckor var det tal om i branschen att de första kretsarna skulle vara skräddarsydda för bärbara datorer. Det känns således inte helt otroligt att GM107 och GM108 kommer bli en mycket vanlig syn i bärbara datorer inom en snar framtid.

AMD:s bortfall i marknadsandelar tror jag till mycket stor del kan tillskrivas Nvidia Optimus, vilket är en väldigt bra teknik för bärbara datorer. Med en sådan teknik känns det som en självklarhet vad partnertillverkare ska välja för grafikkort. Visserligen har AMD kontrat med Enduro, men jag tror det svaret kom försent och när det väl anlände var det inte helt utan brister, där prestandaproblem var ett av de mer framstående.

Någonting vi skrivit mycket om tidigare är att PC-gaming är praktiskt taget den enda kategorin som går uppåt medan övriga persondatormarknaden varit på nedgång. Trots det svala intresset bland SweClockers medlemmar gäller detsamma även inom bärbara datorer, vilket skulle kunna förklara ökningen till viss del? Jag håller med om att det är förvånande med tanke på Intels och AMD:s satsningar på integrerade grafikdelar, efter introduktionen av Sandy Bridge och därefter Llano trodde jag dedikerade grafikkort i laptops skulle vara en nisch vid det här laget...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Starkt att fortfarande sitta på ett 4850, får man säga. Spelar du något?

Datorn i signaturen är utbytt sedan ett och ett halvt år tillbaks. Nu har jag ett 7870 som duger bra för mina behov. Spelar en del men inte så mycket nytt och krävande. Det tyngsta spelet jag kör är Planetside 2 men där är det processorn som är flaskhalsen och inte grafikkortet. I ett MMOFPS räcker inte ens en 3770 till tyvärr även om det blivit bättre. Utöver det är det mest blandade spel från Humble Bundles som inte är så krävande.

Skrivet av Yoshman:

Något borde har nVidia gjort rätt med tanke på att man har sådan total dominans på dGPU för laptops. Är ju inte precis så att kunderna kan välja GPU här, så gissningsvis gör nVidia något som tilltalar laptop-tillverkarna betydligt mer än vad AMD gör. En sak verkar vara väldigt bra pris på många dGPU-kretsar, man hittar t.ex. 730M i rena budget-laptops och även 750M finns ju i laptops från 5-6k vilket är ungefär vad man får betala för laptops med AMDs Trinity (dessa är i.o.f.s. väldigt svåra att hitta).

Men har inte någon större koll då, enda jag bryr mig om när det gäller dGPU i laptop är att den inte används i "normala" program så man får en vettig batteritid. Här har jag läst att Optimus rent tekniskt fungerar bättre än AMDs motsvarighet, men har inte direkt sett några bevis eller tester som styrker detta.

Ja visst är Kepler en fin arkitektur och de verkar ha gjort helt rätt i att dumpa mycket av computeprestandan i de lägre segmenten istället för att försöka balansera det som de gjort tidigare. Jag har också noterat bristen på mobila kretsar från AMD. De kanske satsade mer på sina APUer istället? Eller så har Nvidia mer aggressiv prissättning. Eller så är de helt enkelt bättre. GCN har ju bevisligen prioriterat prestanda före strömförbrukning så den är rätt effektiv om man tittar prestanda per area men mindre effektiv på prestanda per watt. Lite svårt att säga också då det är ont om grundliga tester av mobila grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

I vilket fall som helst så bör ju de passiva korten kunna komma närmare de aktiva, rent prestandamässigt.

Sedan så kan man göra kort som drar hyffsat mycket ström och ändå är passivt kylda. Nu har det inte kommit ut nya modeller på ett tag så jämförelsen haltar något, men titta t. ex på Gigabytes "Silent cell"-serie.

Nej. Som Aleshi skrev tidigare blir klyftan exakt lika stor.. Skillnaden är bara att strömsnålare kort kommer närmare prestandakorten i den tidigare generationen.

Detta kan faktiskt bli intressant.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Är det inte 18:e idag? Har jag missat något? Var är korten?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Är det inte 18:e idag? Har jag missat något? Var är korten?

Funderar också det, men jag kan tänka mig att den officiella lanseringen är typ 12 AM EST eller nåt, dvs kl 18 här.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Just det de är väl Californikanska Nvidia?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.