radeon hd 6870 Idle temp och load har blivit löjligt högt!

Permalänk

radeon hd 6870 Idle temp och load har blivit löjligt högt!

Nyligen har jag byggt om min dator , jag byte processor och moderkort + ram till följande ,Asus SABERTOOTH 990FX R2.0 (Moderkort)
AMD FX-8350 8 4.0GHz Black Edition (Processorn) Med en begränsad budget så valde jag att återanvända mitt gamla grafikkort Radeon Hd 6870 som under mitt tidigare setup med ett Gigabyte moderkort och intel quad core processor som jag aldrig hade några problem med (kommer tyvärr inte ihåg namnen på korten)

Efter jag byggde ihop och allt var klart för att lira så märkte jag att Chassit blev riktigt varmt men tänkte inte så mycket på det först och körde på tills datorn helt enkelt stängde av sig då jag tanka ner Hwmonitor för att kolla om det var den nya processorn som spöka, Den hade då väldigt hög idle temp så det sluta med att jag bytte bort stockkylning.

Problemet försvann dock inte och då börja jag fundera om det var grafikkortet det låg/ligger på 50-60 i Idle! och jag sluta på 90% load när tempen vart uppe i 95 grader.

Jag har testat att Köra med MSI-Afterburner för att öka Rpm på fläkten med måttligt resultat bara några ynka grader ner......

Det finns 2 extra fläktar i chassit som bör ge bra genomströmning så jag känner mig lite lätt förtvivlad över detta inte så sugen på att lägga deg på ett nytt kort nu.

Det var allt för mig hoppas ni kan komma på någon bra lösning uppskattar alla svar!

Ps.

Medans jag byggde märkte jag att den fanns en jävla stor dammtuss vid gpu fläkten som jag försökte blåsa bort med tryckluft men misstänker att den istället åkte in i gpun kan det vara så att den ligger och trycker på någon kylfläns kanske?

Permalänk
Medlem

Mitt är också väldigt varmt. Även i idle. Så när det faktiskt behöver arbeta låter det som ett flygplan. :<
Någon?

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Ta dig en titt på grafikkortet, är ju mycket möjligt att dammtussen fastnat olägligt när du försökte få bort den.

Går alla fläktar? Inte så att du glömt koppla in någon/några när du bytte moderkort?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.