Permalänk

Min maskin bara dör hela tiden.

Go' kväll!

Jag sitter på ett problem som går mig på nerverna.

För några dagar sen så satte jag i ett nytt LAN-kort i burken. Detta gjorde jag med ett ESD-armband för att säkra mig mot statisk elektricitet. Efter att jag gjort det så har maskinen börjat stänga av sig helt utan förvarning oberoende på vad jag gör på den och hur länge jag har haft den på. Ibland kan den stå på i någon timme men som nu för fem minuter sen så dog den under uppstart. Det förekommer ingen "bluescreen", men däremot får jag felrapporten "Kernel Power, 41".
Jag plockade naturligtvis ur LAN-kortet då jag trodde att det var orsaken till problemet. Det var det inte.
Jag skannade därefter igenom datorn efter malware och det visade sig att jag hade fyra stycken. Dessa raderade jag.
Men med tanken på att skadan säkert redan var gjord så installerade jag igår om Windows. Men problemen fortlöper.

Jag har varit i kontakt med en kille på Inet, där jag köpte alla komponenter och han trodde att det kunde vara moderkortet, nätagget eller kanske jordfel men han tyckte jag skulle komma in med hela packet. Det är inte möjligt då jag bor i Norge.

I min maskin finns.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Intel Core i7 3770K
Moderkort: MSI Z77A-S01
Minne: 2x 8 GB Corsair DDR3 1 600 MHz
Grafikkort: ASUS PCIe GTX660-DC2-2GD5
Hårddisk: SSD 250Gb Samsung SATA + 2st Western Digital 2TB Caviar Green
Nätaggregat: Newton R3 Modular 600W
Chassi: Fractal Design R4

Snälla vad tror ni? Vad ska jag ta mig till? Jag är nybörjare i ämnet.

Tack på förhand gott folk.

Med vänliga hälsningar
Johannes

Permalänk

Glömde tillägga att PCn plötsligt även har blivit oerhört trög. Vanligtvis startar den som nyinstallerad på typ 30 sekunder. Men nu kan de gå flera minuter. Detta för givetvis mina tankar vidare till processorn.

Permalänk
Medlem

Vilken del av starten tar mer tid än tidigare?
Var nånstans fastnar den jämfört med tidigare?

Permalänk

En kompis hade detta problem, jag är inte säker men tror att det var moderkortet!

Hoppas du får fart på grejjorna!

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Medlem

jag hade de problemet när datorn gick riktigt trög. kan du byta ut Sata kabeln samt sata power kabeln? min förra datorn dog o de visade sig efter 3 månaders testande me andra delar att de bara vart Sata power som höll på o dö o gav oregelbundet med ström. sen dess har ja fått byta ut en sata kabel (data) på en annan disk i min nuvarande burk som gjorde datorn onormalt tröööööööööööööög.

prova! kör en annan sata power kabel från nätagget, dvs kanske inte på samma kabel (psuer brukar ju komma med 2 sata kablar me portar har ja för mig.)

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vilken del av starten tar mer tid än tidigare?
Var nånstans fastnar den jämfört med tidigare?

Att den är trög just i starten var bara ett exempel för hur trög den plötsligt blivit. Den är givetvis trög i alla lägen nu. Startar jag kontrollpanelen till exempel så måste den läsa in den och bara det kan ta upp emot en minut vilket inte är normalt på en nyformaterad dator med de specifikationerna.

Skrivet av FabulousFabbe:

En kompis hade detta problem, jag är inte säker men tror att det var moderkortet!

Hoppas du får fart på grejjorna!

Kan mycket väl vara moderkortet. Om det är viruset som slagit ut PCn så fokuserade de säkert på moderkort i första hand. Tack ska du ha!

Skrivet av Gtoxed:

jag hade de problemet när datorn gick riktigt trög. kan du byta ut Sata kabeln samt sata power kabeln? min förra datorn dog o de visade sig efter 3 månaders testande me andra delar att de bara vart Sata power som höll på o dö o gav oregelbundet med ström. sen dess har ja fått byta ut en sata kabel (data) på en annan disk i min nuvarande burk som gjorde datorn onormalt tröööööööööööööög.

prova! kör en annan sata power kabel från nätagget, dvs kanske inte på samma kabel (psuer brukar ju komma med 2 sata kablar me portar har ja för mig.)

Eftersom att min dator är i princip ny då jag byggde ihop den i sommras så har jag svårt att tro att mina kablar är utslitna. Men jag ska givetvis pröva, jag har en del oanvända kablar liggande. Tack för tipset!

Faktum är att denna hjälpte mig en del. Var inne och kikade på eventrapporten och det visade sig att min "Bugcheckcode" går i noll vilket enligt sidan du tipsade om kan betyda att PCn i princip blev av med sin ström. I vanliga fall så hinner ju PCn få en "bluescreen" och därmed skrivs en bugcheckcode men i mitt fall så verkar det som att PCn bara blir av med sin ström, vilket i sin tur såklart betyder att det är något fel med nätagget - precis som killen på Inet också trodde. Nu sitter polaren jag bor med på ett nätagg så jag ska pröva att sätta i det om det nu är tillräckligt kraftigt.

Tack för alla svar.

Men halva problemet kvarstår. Burken har som sagt även blivit extremt trög efter viruset. Men det konstiga är att det går lite i perioder. Om jag låter PCn vara avstängd i ett par timmar och så startar den så är den snabb som vanligt, men när den som vanligt "stänger av sig" så är den direkt riktigt långsam. Kan viruset ha slagit ut något mer? Eller tror ni kanske att även det problemet är löst om jag får bytt nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av screwed89:

Att den är trög just i starten var bara ett exempel för hur trög den plötsligt blivit. Den är givetvis trög i alla lägen nu. Startar jag kontrollpanelen till exempel så måste den läsa in den och bara det kan ta upp emot en minut vilket inte är normalt på en nyformaterad dator med de specifikationerna.

Kan mycket väl vara moderkortet. Om det är viruset som slagit ut PCn så fokuserade de säkert på moderkort i första hand. Tack ska du ha!

Eftersom att min dator är i princip ny då jag byggde ihop den i sommras så har jag svårt att tro att mina kablar är utslitna. Men jag ska givetvis pröva, jag har en del oanvända kablar liggande. Tack för tipset!

Faktum är att denna hjälpte mig en del. Var inne och kikade på eventrapporten och det visade sig att min "Bugcheckcode" går i noll vilket enligt sidan du tipsade om kan betyda att PCn i princip blev av med sin ström. I vanliga fall så hinner ju PCn få en "bluescreen" och därmed skrivs en bugcheckcode men i mitt fall så verkar det som att PCn bara blir av med sin ström, vilket i sin tur såklart betyder att det är något fel med nätagget - precis som killen på Inet också trodde. Nu sitter polaren jag bor med på ett nätagg så jag ska pröva att sätta i det om det nu är tillräckligt kraftigt.

Tack för alla svar.

Men halva problemet kvarstår. Burken har som sagt även blivit extremt trög efter viruset. Men det konstiga är att det går lite i perioder. Om jag låter PCn vara avstängd i ett par timmar och så startar den så är den snabb som vanligt, men när den som vanligt "stänger av sig" så är den direkt riktigt långsam. Kan viruset ha slagit ut något mer? Eller tror ni kanske att även det problemet är löst om jag får bytt nätagg?

kolla temperaturer hade jag gjort på en gång då min förra datorns cpu kylare stängdes av och på hela tiden, visade sig vara fläkten som de va fel på, kan ju vara nåt liknande med temps för dig med.

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Skrivet av Rapp3:

kolla temperaturer hade jag gjort på en gång då min förra datorns cpu kylare stängdes av och på hela tiden, visade sig vara fläkten som de va fel på, kan ju vara nåt liknande med temps för dig med.

Mina temperaturer visade sig vara helt normala.

Jag kan ha löst problemet nu. Sprang iväg och köpte ett nytt nätagg som jag sen installerade. Datorn har inte dött på ett par timmar nu och den är heller inte långsam längre. Återstår att se om det håller i längden nu bara. Ska maxa processorn om en stund här när jag skannat klart datorn på virus. Men det verkar lovande ut.

Tack så hemskt mycket för alla svar!
Ta hand om er.

Med vänliga hälsningar
Johannes