Problem med att installera Silverlight5_x64 på en Vista 64bit-maskin.

Permalänk
Medlem

Problem med att installera Silverlight5_x64 på en Vista 64bit-maskin.

Hej,
Har en tendens att skriva lite onödigt mycket ibland, även denna gången... så jag lade även till en kortare version av mitt problem.

Korta versionen:
Har problem att installera Silverlight5_x64 - får upp meddelande om att 64bitversionen av Silverlight inte är kompatibelt med mitt system (Windows Vista Home Premium 64bit). Provat köra Windows Update (2 uppdateringar misslyckades - ska titta närmare på detta efter jobebt), olika webbläsare samt uppdaterat dessa - inget har än så länge hjälpt och jag söker därför förslag på vad som skulle kunna vara fel eller hur jag skulle kunna lösa det här.
Är det verkligen så att Silverlight5_x64 inte skulle vara kompatibelt med Vista 64bit? Vad jag tyckt mig kunnat se så borde det inte vara något problem eller har jag missat något?
Jag är inloggad som Administratör och UAC är avstängt på den här maskinen.
Datorn är tänkt att köra Netflix i sovrummet, den har inte varit inkopplad på över ett år och senast den var inkopplad hade jag inga problem med Netflix.

Kommentarer om att Vista är värdelöst undanbedes, det är helt irrelevant.

Långa versionen:
Roade mig igår med att ljuddämpa och sätta upp min gamla Windows Vista-dator i sovrummet. Planen var/är att kunna glo på Netflix när man ligger i sängen.
När jag gick in på Netflix så fick jag ju upp meddelande om att jag behövde installera en nyare version av Silverlight för att kunna se på filmerna. Klickar då vidare på länken till Silverlight och börjar efter ytterligare ett par klick ladda ner senaste versionen. Till min förvåning så klagar dock installationen på att jag inte kan installera 64bit-versionen (den enda versionen som tycks finnas på länken) av silverlight, detta trots att jag har en 64bit-version av Vista Home Premium.

Efter att ha suttit och stirrat lite förvånande på skärmen i en minut eller två så provade jag uppdatera Firefox och kört installationen av Silverlight igen men får upp samma meddelande. Provade stänga ner webbläsaren innan installation utan resultat. Kliade mig lite i huvudet och kom på att det ju var ändå över ett år sedan jag ens hade den här datorn inkopplad, så jag tog en titt på Windows Update och där fanns minsann inte mindre än 95st uppdateringar att hämta hem - så jag lät den stå och tugga i sig dessa under största delen av kvällen. Den blev klar ganska lagom tills jag skulle gå och lägga mig så i samband med det provade jag åter att installera Silverlight och samma skit kommer upp igen(!).

Där var visserligen två uppdateringar som misslyckades med att installeras men jag tittade inte närmare på vilka dessa var - jag måste ju ha något att roa mig med när jag kommer hem från jobbet ikväll. Den stackars datorn slet som ett djur i ett par timmar med alla andra uppdateringar så jag tänkte att den skulle få vila ut sig tills idag istället.
Tänkte samtidigt passa på att höra mig för här om någon har en idé om vad som kan vara fel. Eller är det så att Microsoft medvetet försöker glömma Vista helt och hållet?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Kör du SP2? annars kan du inte installera den.

http://www.microsoft.com/getsilverlight/Get-Started/Install/D...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hmm, klart värt att kolla! Kan ju dock tycka att det borde väl installerats när jag körde igenom alla uppdateringar från Windows Update?
Var ju förvisso två stycken uppdateringar som misslyckades... Tack för tipset, jag ska undersöka det så fort jag kommer hem ikväll.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Har till och från problem med att installera Silverlight på datorer på jobbet. Oftast har det att göra med utvecklingsversionen av Silverlight inte fungerar nåt vidare med Windows update. Oavsett anledning så fungerar det i princip alltid att avinstallera allt i lägg till/ta bort program som har med Silverlight att göra och sedan gå till sidan man vill kunna använda (Netflix) och installera den fil som rekommenderas.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Har till och från problem med att installera Silverlight på datorer på jobbet. Oftast har det att göra med utvecklingsversionen av Silverlight inte fungerar nåt vidare med Windows update. Oavsett anledning så fungerar det i princip alltid att avinstallera allt i lägg till/ta bort program som har med Silverlight att göra och sedan gå till sidan man vill kunna använda (Netflix) och installera den fil som rekommenderas.

Tack för tipset, blir att dubbelkolla servicepacks och prova den här varianten efter jobbet då.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Äntligen hemma efter jobb och har hunnit sitta ner och gå igenom hur det står till med dumburken.

Servicepack 2 är installerat, så det verkar inte vara det som strulat. Jag laddade ner och installerade de två uppdateringarna som misslyckades igår - 2st uppdateringar för XML Core Services.
Detta hjälpte dock inte, tänkte därför prova att avinstallera min nuvarande version av Silverlight som givetvis vägrar dyka upp bland "program och funktioner", löste dock detta med hjälp av några rader i cmd som jag hittade här: http://support.microsoft.com/kb/2608523 .
Efter att ha följt anvisningarna på sidan, så provade jag installera Silverlight igen som än en gång säger att mitt system inte är kompatibelt med 64-bitarsversionen... ungefär i samma veva kom det upp en notis om att det fanns uppdateringar tillgängliga i Windows Update så jag klickade vidare dit och vad finns då där om inte en valbar uppdatering för Silverlight 5 64bit. Bockade för och installerade utan problem och nu fungerar allt som det ska. Wohoo!

Tack för hjälp och tips i tråden!

Nu när allt fungerar som det ska funderar jag dock på att formatera och göra om allt en gång till... Hade totalt glömt hur seg den här gamla trotjänaren var att jobba med.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |