Permalänk
Medlem

datorn stendog bara får ej igång den

Satt och spelade för 2 veckor sedan och datorn stendog bara och jag kom fram till att moderkortet hade dött, skickade in den till inet och dom fick igång den utan problem och föreslog att jag felsökte nätagget och alla spänningar var ok, mmoderkortets binära felkoder visar FF och startar bara om hela tiden jag har nu skruvat ihop datorn med moderkortet på plats och bara enkomt processorn men den gör samma sak hela tiden, några förslag ?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Värt att notera att jag har testat båda ram minnerna i alla slotsen.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att läsa din text.

Vad har du för utrustning? Moderkort, ram, nätagg, allt..

Är datorn ihopbyggd av dig eller Inet eftersom att du skickade den dit? Delarna köpta där?

Vilka delar skickade du in till Inet?

Låter som att ditt nätagg kan vara gammalt och dåligt eller bara dåligt.. Kommer den från ett tidigare datorbygge?

Mer info om delarna tack! Svårt att hjälpa annars när du inte riktigt försöker.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Lite svårt att läsa din text.

Vad har du för utrustning? Moderkort, ram, nätagg, allt..

Är datorn ihopbyggd av dig eller Inet eftersom att du skickade den dit? Delarna köpta där?

Vilka delar skickade du in till Inet?

Låter som att ditt nätagg kan vara gammalt och dåligt eller bara dåligt.. Kommer den från ett tidigare datorbygge?

Mer info om delarna tack! Svårt att hjälpa annars när du inte riktigt försöker.

datorn är byggd av mig för ca 1 år och delarna är köpta från inet. Moderkortet skickade jag in till inet inget annat.

mk msi gd65 z77
I7 3770k
Corsair Vengeance 16 gb ram
2x 7970 msi referens kort
Fd 800 w newton modulärt nätagg

Permalänk

testat resetta cmos?
mobo med dubbla bios? testa andra...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

testat resetta cmos?
mobo med dubbla bios? testa andra...

Har resettat bios ja, prövat köra i B bios ja, inet felsökte moderkortet som jag sa och den fungerade klockrent sa dom. :/

Permalänk
Medlem

Då kan vi utesluta moderkortet iaf

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Låter som agg eller cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Låter som agg eller cpu?

Skrivet av rinosaur:

Då kan vi utesluta moderkortet iaf

Jo

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Låter som agg eller cpu?

Har mätt hela nätagget och alla spänningar är ok :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skeddan:

Har mätt hela nätagget och alla spänningar är ok :/

En dum fråga,du verkar veta vad du gör så du har väl rätt antal distanser i moderkortet så inget kortsluter under moderkortet?Iom att det funkade hos inet alltså men inte hos dig?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

En dum fråga,du verkar veta vad du gör så du har väl rätt antal distanser i moderkortet så inget kortsluter under moderkortet?Iom att det funkade hos inet alltså men inte hos dig?

Som sagt datorn har fungerat över 1 år men för ca 2 veckor sedan så la den av av någon konstig anledning och jag har ingen annan prolle jag kan testa mig fram med för att se om det är den som är kaputt.. ja jag har rätt distanser jag jobbar själv som elektriker och kortsluta ett moderkort hade inte sett bea ut för min karriär haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Har mätt hela nätagget och alla spänningar är ok :/

Kan vara nätagget ändå, jag har själv haft ett nätagg som visade rätt volt när jag testade det men datorn vägrade att starta, jag testade ett annat och datorn startade.
Jag använder det nätagget som laddstation för mina radiostyrda prylar nu istället, men så fort jag försöker ladda över 8amp så ger det fel input volt så det blir inte fel volt före belastning.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Kan vara nätagget ändå, jag har själv haft ett nätagg som visade rätt volt när jag testade det men datorn vägrade att starta, jag testade ett annat och datorn startade.
Jag använder det nätagget som laddstation för mina radiostyrda prylar nu istället, men så fort jag försöker ladda över 8amp så ger det fel input volt så det blir inte fel volt före belastning.

Jasså det var ju inge vidare det var ju tur att du hittade felet iaf, själv känner jag ingen som har ett nätagg över eller en prolle som jag kan låna.. lite svårt att felsöka då :/

Permalänk
Medlem

Det mesta kan blockera så att datorn inte startar som tex tangentbords, mus, kringutrustning, hårddiskar, DVD, USB kablar, SATA kablar, chassi fläktar, fläkt kontroller osv. Därför är det viktigt att ta bort sånt och annat som inte behövs för att starta datorn.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Ingen ide att blanda in Grafikkort och resten så länge datorn är död (fläktarna inte snurrar normalt).

Även chassit kan orsak felet. Ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Starta datorn kan du göra med en skruvmejsel som du rör (kortsluter) mjukt metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Nollställ bios IGEN EFTER att du tagit bort allt onödigt för ibland måste saker tas bort med det varierar rejält mellan olika fel. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen så att den hinner bli nollställd.

Först när du gjort det här kan du vara säker på att felet är bland 3 av de 4 kvarvarande delarna.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det mesta kan blockera så att datorn inte startar som tex tangentbords, mus, kringutrustning, hårddiskar, DVD, USB kablar, SATA kablar, chassi fläktar, fläkt kontroller osv. Därför är det viktigt att ta bort sånt och annat som inte behövs för att starta datorn.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Ingen ide att blanda in Grafikkort och resten så länge datorn är död (fläktarna inte snurrar normalt).

Även chassit kan orsak felet. Ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Starta datorn kan du göra med en skruvmejsel som du rör (kortsluter) mjukt metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Nollställ bios IGEN EFTER att du tagit bort allt onödigt för ibland måste saker tas bort med det varierar rejält mellan olika fel. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen så att den hinner bli nollställd.

Först när du gjort det här kan du vara säker på att felet är bland 3 av de 4 kvarvarande delarna.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Har fått tag och testat ett nytt nätagg i datorn gör desamma fortfarande samt testat nya minnen också utan någon som helst tur, mätte också datorn medans den rebootar och fick ingen volt på cpu gpx, är detta normalt ? Fick ingenting och ungefär hur mycket volt ska man ha på cpu gtx ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Har fått tag och testat ett nytt nätagg i datorn gör desamma fortfarande samt testat nya minnen också utan någon som helst tur, mätte också datorn medans den rebootar och fick ingen volt på cpu gpx, är detta normalt ? Fick ingenting och ungefär hur mycket volt ska man ha på cpu gtx ?

Pratade med inet och jag berättade att jag testat allting och tror ni verkligen att processorn har gett upp? Dom sa att det är sällan processorer pajjar :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Pratade med inet och jag berättade att jag testat allting och tror ni verkligen att processorn har gett upp? Dom sa att det är sällan processorer pajjar :s

Eftersom moderkortet är testat av inet och det fungerade och du testat allt annat utom cpun så känns det ju som att det är den som är orsaken, dock känns det ju dumt att köpa en om det mot förmodan inte skulle vara den som är sönder, allra bästa vore ju om du hittade någon med en cpu som kunde testa den i din dator eller testa din cpu i deras dator.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande fel va kortslutning i fronten på chassit i 1 usb port

Om du inte provat det än dra ut allt onödigt

Visa signatur

CPU: AMD 1900X | Mobo: Asus Rog Zenith Extreme | RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8GB | GPU: Asus strix 3090 | Customloop| SSD: Samsung 960 Pro 512gb | PSU: EVGA Supernova G2 1000W | Chassi: Evga DG-87 | Asus Tuf VG27AQ + 1x Benq GL2460|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Eftersom moderkortet är testat av inet och det fungerade och du testat allt annat utom cpun så känns det ju som att det är den som är orsaken, dock känns det ju dumt att köpa en om det mot förmodan inte skulle vara den som är sönder, allra bästa vore ju om du hittade någon med en cpu som kunde testa den i din dator eller testa din cpu i deras dator.

Skrivet av anubizzz:

Hade ett liknande fel va kortslutning i fronten på chassit i 1 usb port

Om du inte provat det än dra ut allt onödigt

Skickade cpun till inet och den var trasig så jag får en ny på garantin älskar inets service