Permalänk

Provköra dator

God eftermiddag alla på Sweclockers!!
Jag håller på att bygga mig en ny dator och har gett mig in i den spännande världen med vattenkylning.

Det jag har lite funderingar över är om man ska montera ihop "bara" datorn innan och installera windows och testa så att allt funkar innan man monterar dit block och allt annat?

Eller ska man bara köra på med att montera allt på en gång och läcktesta systemet och efter det intstallera windows mm.

Tack på förhand
Mattias

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att testköra komponenterna ifall du har en DOA, jag har gjort bägge delarna under åren men skulle väl testa dem först, går ju fort att lägga upp mb på kartongen och koppla in gfx cpu och minne + lite strömkablar innan du tex börjar med att bryta garantin på gfx om du ska byta block om du inte har evga.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Aldrig gjort custom vattenkylning men dem videos jag sätt och det jag har läst här så vill man väl ändå kolla så sakerna inte är DoA (dead on arrival) sällan det händer men är dem sönder innan du har haft på ett vattenkylningsblock så täcker ju inte garantin, alternativt alltid spara original sakerna så du kan sätta ihop allt igen

Permalänk
Medlem

om du ska kyla grafikkort så skulle jag testat innan...om det bara är t.ex. cpu så kan du köra direkt. Men kom ihåg att läcktesta utan att ha systemet igång. Alltså tjuvkoppla nätagget och kör ett tag och kolla efter läckor

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Magkänslan sa ju att man skullle testa det innan.
Men man är ju lite velig så att man ville ju kolla hur folk här brukar göra.
Jag vet inte om GPU garantin innefattar om man byter kylning. Det är ett Sapphire kort.
Har försökt leta lite men inte så mycket och det jag sett hittar jag inget.

Men jag lyssnar på rådet att testa så att allt fungerar innan.
Tack så mycket.

Nu när jag är inne på vattenkylning.
Har läst och kollat på videos om detta ett antal gånger. Och dom flesta är överens om att skölja radiatorerna innan man sätter igång systemet.
Vad kan man skölja med?
Som ger ett fullgott resultat utan att överdriva men även för att inte bara "snåla" till det...
Har sett och läst allt från kranvatten, kokat kranvatten, destvatten, destvatten+vinäger och kylmedlet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Medlem
Skrivet av imp_matte:

Nu när jag är inne på vattenkylning.
Har läst och kollat på videos om detta ett antal gånger. Och dom flesta är överens om att skölja radiatorerna innan man sätter igång systemet.
Vad kan man skölja med?
Som ger ett fullgott resultat utan att överdriva men även för att inte bara "snåla" till det...
Har sett och läst allt från kranvatten, kokat kranvatten, destvatten, destvatten+vinäger och kylmedlet.

Sapphire har inte samma garnati som evga som du kan byta kylare utan att bryta garantin utan du bryter garantin om du byter kylare på ett sapphire kort. Sen så brukar jag skölja med varmt kranvatten 2 ggr sedan koppla in pumpen och köra med destillerat vatten(batterivatten) en stund i ett större kärl tex hink och suga och dumpa i den (se bara till om du kör denna metod att inte köra med tom pump utan vatten) så bör du ha fått bort slaggprodukterna som kan finnas i radiatorerna efter produktion.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Sapphire har inte samma garnati som evga som du kan byta kylare utan att bryta garantin utan du bryter garantin om du byter kylare på ett sapphire kort. Sen så brukar jag skölja med varmt kranvatten 2 ggr sedan koppla in pumpen och köra med destillerat vatten(batterivatten) en stund i ett större kärl tex hink och suga och dumpa i den (se bara till om du kör denna metod att inte köra med tom pump utan vatten) så bör du ha fått bort slaggprodukterna som kan finnas i radiatorerna efter produktion.

Ja jag misstänkte det och såg det på deras hemsida precis.
Men får ju hoppas att det fungerar som det ska när jag testa det då.

Okej lägger du bara ner pumpen med top i hinken med batterivattnet då eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Medlem

Nej inte i hinken då jag har kör med en DDC pump jag haft över till detta och den tål inte vatten, nipplar och lite längre slangar och en hink bara + radiatorn typ hink-pump-radiatorn-hink och låt det cirkulera ett tag typ 20-30 min som avslutning så har du nog fått bort det mesta av alla saker som finns i den.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Ursäkta att det varit dött ett par dagar. Jobbat mycket.

Va bra tack för tipset.

Har nu också byggt ihop datorn installerat win 7 och tom testat bf4.
Nu till en annan fundering.
Ska jag behöva köra ett hård test av datorn i några timmar. Eller tror ni att det räckte med en lättare test med bf4?
Är ju rätt sugen på att försöka få igång vattenkylningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)