Hjälp: Jag tror jag har kört min CPU överhettad sedan jag köpte den.

Permalänk
Medlem

Hjälp: Jag tror jag har kört min CPU överhettad sedan jag köpte den.

Hej,

Jag har haft FPS problem den sista tiden och iom att jag kör ett 780 som aldrig går över 40C tror jag inte att det är det som är problemet.

Jag har en i5 - 760, enligt realtemp ligger den på 98C när jag inte kör något annat än netflix. Jag har ingen kylare för den förutom den som kom med.

1. Jag undrar om jag kan lita på realtemp?

2. Jag undrar om jag måste/ borde köpa en ny CPU i samband med en ny kylare eller om den gammla fortfarande kan prestera?

Tack på förhand!

//Tim

Permalänk

Oj, det låter ju inte bra, har du applicerat kylaren med kylpastan själv? Kan vara en bra idé att göra om det och se om den kanske inte satt fast ordentligt.

FPS droppen beror antagligen på att processorn blir för varm och klockar ner sig. Sen vet jag inte om man måste överklocka den för att den skall kunna rulla ordentligt med ett 780, men du borde ju ligga över 60fps i dem flesta spelen skulle jag tro...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Låter som en defekt sensor, om processorn legat på 98 grader så hade datorn stängt av sig.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Låter som en defekt sensor, om processorn legat på 98 grader så hade datorn stängt av sig.

om det är inställt i bios vilket inte alltid är fallet.
och om sensorn är defekt och säger 98c så ska den ju ha slagit av om det är aktiverat.

Permalänk
Medlem

kolla med annat program, typ coretemp,

(låg med min i5 760 typ tre grader över rumstemperatur vid slösurf, och peakade på 50grader vid stresstest, storluftkylning, 98 grader låter helt klart lite väl varmt, varvar fläkten massa?)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Oj, det låter ju inte bra, har du applicerat kylaren med kylpastan själv? Kan vara en bra idé att göra om det och se om den kanske inte satt fast ordentligt.

FPS droppen beror antagligen på att processorn blir för varm och klockar ner sig. Sen vet jag inte om man måste överklocka den för att den skall kunna rulla ordentligt med ett 780, men du borde ju ligga över 60fps i dem flesta spelen skulle jag tro...

Nej inet monterade min dator.

Skrivet av Bellerefon:

kolla med annat program, typ coretemp,

(låg med min i5 760 typ tre grader över rumstemperatur vid slösurf, och peakade på 50grader vid stresstest, storluftkylning, 98 grader låter helt klart lite väl varmt, varvar fläkten massa?)

Jag hör aldrig att fläkten varvar

Skrivet av Bellerefon:

kolla med annat program, typ coretemp,

(låg med min i5 760 typ tre grader över rumstemperatur vid slösurf, och peakade på 50grader vid stresstest, storluftkylning, 98 grader låter helt klart lite väl varmt, varvar fläkten massa?)

coretemp ligger också på 98C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeror:

Jag hör aldrig att fläkten varvar

öppna luckan och kolla, antingen är det ett tecken att fläkten inte snurrar längre, vilket absolut förklarar temperaturen, eller så är det ett tecken att processorn aldrig blir varm... vilket vore skumt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Stockkylningen som följer med är inte alltid särskilt bra. Råkade ut för samma sak för några år sedan, då med en Intel q6600 med stockkylning, datorn stängde av sig själv ett par-tre gånger och när jag kollade temperatur i BIOS så visade den 99grader. -"Hoppsan sa", tänkte jag och stängde av datorn, ringde komplett och sa att jag ville ha en hyfsat billig och hyfsat tyst kylare som är bättre än originalkylaren, så de skickade någon billig Zalman grej för 179kr och temperaturen har sedan dess aldrig överstigit 60grader.
Detta hände alltså för några år sedan (3-4år sedan för att vara litet mer precis) och processorn fungerar än idag till synes felfritt och utan problem. Den är ju lite slö förstås men så är den ju från 2006 eller något sådant...

Så utifrån egen erfarenhet skulle jag rekommendera dig att köpa någon ny billig kylare om det nu är så att du sitter med originalkylaren, annars kanske det räcker att blåsa rent och montera om den befintliga.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

vad säger hwmonitor?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

vad säger hwmonitor?

98C

skadar det att köra ett grahics benchmark för att se så att det inte är något fel på gpu:n? Och vilkjet program använder jag då?

Skrivet av Bellerefon:

öppna luckan och kolla, antingen är det ett tecken att fläkten inte snurrar längre, vilket absolut förklarar temperaturen, eller så är det ett tecken att processorn aldrig blir varm... vilket vore skumt.

Fläkten snurrar på, det är dock lite dammigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeror:

Hej,

Jag har haft FPS problem den sista tiden och iom att jag kör ett 780 som aldrig går över 40C tror jag inte att det är det som är problemet.

Jag har en i5 - 760, enligt realtemp ligger den på 98C när jag inte kör något annat än netflix. Jag har ingen kylare för den förutom den som kom med.

1. Jag undrar om jag kan lita på realtemp?

2. Jag undrar om jag måste/ borde köpa en ny CPU i samband med en ny kylare eller om den gammla fortfarande kan prestera?

Tack på förhand!

//Tim

min kompis hade samma problem som du har på sin i5-750 den höll över 90'c vad han än gjorde i flera års tid och när han uppgraderade till GTX 680 fick han ingen increase och då upptäckte vi att hans cpu flaskade något rejält samt att intel kylaren aldrig hade varit monterad korrekt och var knäckt i fästet

lösningen var att köpa en Noctua NH-UP12 SE2 och rengöra processorn rejält från den gamla pastan och klicka på Medföljande Noctua pastan som är grym! sen överklockade vi CPU'n till 3.8ghz som nu rullar mycket svalare än vad den gjorde innan och hans GTX 680 kan nästan jobba till 100% i de flesta titlarna.

Om du har pengar så byter du ut din CPU mot en i5 4670k och köper dig nytt moderkort och ram för det där kommer inte fungera bra i längden

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Okej, det låter som en lösning, kommer instruktiobner med eller det kannske jag hittar online för rengöring samt applicering av pasta? Noctua NH-UP12 SE2 verkar ju bra

"för det där kommer inte fungera bra i längden"

Vad är det som är dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeror:

Hej,

//Tim

Måste bara kolla så att din inte stirrar dig blind på TJ Max som inte är tempen men står antagligen som 98c. Ber om ursäkt om du redan har koll

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

Måste bara kolla så att din inte stirrar dig blind på TJ Max som inte är tempen men står antagligen som 98c. Ber om ursäkt om du redan har koll

Dubbelkollade, Value 98 min 98 max 98

Permalänk
Medlem

Hur känns det om du håller handen nära kylaren?
98 grader är nästan kokande vatten så det borde verkligen kännas om den är nära 100 grader varm.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeror:

Okej, det låter som en lösning, kommer instruktiobner med eller det kannske jag hittar online för rengöring samt applicering av pasta? Noctua NH-UP12 SE2 verkar ju bra

"för det där kommer inte fungera bra i längden"

Vad är det som är dåligt?

riktigt gammal cpu jämfört med ett GTX 780 den orkar inte med utan överklockning

http://www.youtube.com/watch?v=x9MJUuU58vE

http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

här har du kylaren vi skaffade, ett riktigt monster för sitt pris och hyfsat lätt montering

har själv samma kylare och min är snart 3 år gammal och inga missljud från fläktar eller liknande så det är en kylare du kan ta med dig när du byter socket, noctua säljer fästen i efterhand till de flesta av sina kylare också när det kommer nya sockets.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Hur känns det om du håller handen nära kylaren?
98 grader är nästan kokande vatten så det borde verkligen kännas om den är nära 100 grader varm.

Okej, det gör det inte, det är inte direkt en sval bris men det känns inte särskilt varmt, och absolut inte hett.

Skrivet av Oliver91:

riktigt gammal cpu jämfört med ett GTX 780 den orkar inte med utan överklockning

http://www.youtube.com/watch?v=x9MJUuU58vE

http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

här har du kylaren vi skaffade, ett riktigt monster för sitt pris och hyfsat lätt montering

har själv samma kylare och min är snart 3 år gammal och inga missljud från fläktar eller liknande så det är en kylare du kan ta med dig när du byter socket, noctua säljer fästen i efterhand till de flesta av sina kylare också när det kommer nya sockets.

Schysst, det blir nog inte riktigt en ny cpu än, har visserligen jobb atm men ska ut och resa, ny kylare och OC får duga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeror:

Okej, det gör det inte, det är inte direkt en sval bris men det känns inte särskilt varmt, och absolut inte hett.

Skulle gissa att tempsensorn visar fel isf.
Jag monterade på en kylare fel en gång och då blev den 75 grader innan jag upptäckte det och då gick det knappt att närma sig med handen mot kylaren för det var så varmt.

Så för mig låter det som trasig sensor iaf.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Skulle gissa att tempsensorn visar fel isf.
Jag monterade på en kylare fel en gång och då blev den 75 grader innan jag upptäckte det och då gick det knappt att närma sig med handen mot kylaren för det var så varmt.

Så för mig låter det som trasig sensor iaf.

Okej, då har jag ingen förklaring till varför jag har FPS dropps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeror:

Okej, då har jag ingen förklaring till varför jag har FPS dropps

den överhettar och behöver överklockas och få rejäl kylning kör på det! vilket moderkort har du? vissa moderkort är ju inte väldigt bra att överklocka på!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

den överhettar och behöver överklockas och få rejäl kylning kör på det! vilket moderkort har du? vissa moderkort är ju inte väldigt bra att överklocka på!

Gigabyte Technology Co. Ltd. P55-USB3 är det den?

Permalänk
Medlem

Har du ens tryckt dit kylaren rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeror:

Gigabyte Technology Co. Ltd. P55-USB3 är det den?

jodå, det är P55 chipset så borde inte vara några problem och överklocka där och verkar vara ett ganska nytt moderkort eftersom det har usb3 tillagt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

När man monterar kylare fel blir inte kylaren varm, just för att värmen inte överförs till den.
Det kan förklara varför det blåser svalt, trots att processon uppenbarligen throttlar pga. överhettning.

Vad jag skulle göra vore som minst att ta loss kylaren, rengöra och applicera kylpasta på nytt, men helst byta ut den.
Intels stockkylare håller bara processorn på precis godkänd nivå när den är helt ren och processorn inte är klockad.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

När man monterar kylare fel blir inte kylaren varm, just för att värmen inte överförs till den.
Det kan förklara varför det blåser svalt, trots att processon uppenbarligen throttlar pga. överhettning.

Vad jag skulle göra vore som minst att ta loss kylaren, rengöra och applicera kylpasta på nytt, men helst byta ut den.
Intels stockkylare håller bara processorn på precis godkänd nivå när den är helt ren och processorn inte är klockad.

Okej, plockar upp en Noctua NH-UP12 SE2 och fixar ny kylpasta! Det borde lösa problemet?

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

När man monterar kylare fel blir inte kylaren varm, just för att värmen inte överförs till den.
Det kan förklara varför det blåser svalt, trots att processon uppenbarligen throttlar pga. överhettning.

Vad jag skulle göra vore som minst att ta loss kylaren, rengöra och applicera kylpasta på nytt, men helst byta ut den.
Intels stockkylare håller bara processorn på precis godkänd nivå när den är helt ren och processorn inte är klockad.

+1, och om du har fått den monterad av Inet så hör av dig till dem! Du ska ha garanti om det är så att något är defekt!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Maeror:

Okej, plockar upp en Noctua NH-UP12 SE2 och fixar ny kylpasta! Det borde lösa problemet?

Låter utmärkt, kör själv en NH-U9B SE2 i den första datorn i min signatur, håller sig riktigt tyst och sval med ULNA-adaptrar inkopplade.
Kylpasta ingår f.ö.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Låter utmärkt, kör själv en NH-U9B SE2 i den första datorn i min signatur, håller sig riktigt tyst och sval med ULNA-adaptrar inkopplade.
Kylpasta ingår f.ö.

jo den kylaren är också najs om man inte vill lägga så mycket som storebrorn kostar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vulpes vulpes:

+1, och om du har fått den monterad av Inet så hör av dig till dem! Du ska ha garanti om det är så att något är defekt!

Den garantin har nog gått ut Har haft datorn sedan dec 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeror:

Okej, plockar upp en Noctua NH-UP12 SE2 och fixar ny kylpasta! Det borde lösa problemet?

Ja herregud, varför köra med stock kylare? Dom suger daz3! Min fd 4770K peakade 90-95C när jag spelade BF3 @stock klock!

Bytte till en H100i och klockade den till 4.7 i spel och 4.8 i benchmarks.

Borde vara olagligt att skicka med sån sketen kylare!