Korten renderar inte HD (Nvidia Geforce GTX 760m och INTEL HD Graphics 4600)

Permalänk

Korten renderar inte HD (Nvidia Geforce GTX 760m och INTEL HD Graphics 4600)

Hej allihopa! Har ett problem . Min dator som är 1 dag gammal får inte in HD när man tittar på youtube-klipp etc. Jag har förnyat drivrutinerna för bägge grafikkorten men får ändå inte till det.

Datorn är en ASUS n56JR - den är kopplad till en Samsung Syncmaster via VGA-uttag med en sådan sladd.
Har även varit in i inställningarna för Grafikkortet (då det är en dator med växlande grafik) och försökt att köra olika program med vice versa grafikkort men gå ändå bet.

I spel (World of Wacraft) körs spelet på Intel HD grafiken känns det som. Den är bra men inte vad jag förväntat mig med det dedikerade grafikkortet som jag har. Till och med min gamla HP-laptop kunde rendera HD-grafik utan problem. Asus Support föreslog att jag skulle installera om drivrutinerna och det är gjort.

Vänder mig därför till Sweclockers för ev. hjälp. Känns dock tråkigt att när man köper en dator i 10-tusenkronors klassen så förväntar man sig att allt ska fungera men det gör det inte.

Andra fel: Externa hårddisken hittar inte datorn (NSAID). Cd spelaren kan ej spela ASUS-drivrutin skiva (får ladda ner från deras hemsida) och har även haft vissa problem med ljudet. Får jag inte till detta så överväger jag en MAC för detta håller inte. Mac-användare vet inte ens vad drivrutiner är.

Med vänliga hälsningar, L

Permalänk

System Manufacturer: ASUSTeK COMPUTER INC.
System Model: N56JR
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-4700HQ CPU @ 2.40GHz (8 CPUs), ~2.4GHz

Card name: Intel(R) HD Graphics 4600
Manufacturer: Intel Corporation
Chip type: Intel(R) HD Graphics Family

Memory: 8192MB RAM

Name: NVIDIA GeForce GTX 760M

Permalänk
Medlem

Du kan inte utnyttja både Intel grafiken samt Nvidia grafiken. Sen VGA klarar inte HD. Du måste ha Displayport, HDMI eller DVI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Tack för snabbt svar. Men när jag plockar bort syncmastern så renderar inte vanliga Interna laptopskärmen någon HD heller?
Samtidigt som Nividia Inställningarna är inställda på automatiskt val - alltså att den väljer 1 av korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larryboy22:

Tack för snabbt svar. Men när jag plockar bort syncmastern så renderar inte vanliga Interna laptopskärmen någon HD heller?
Samtidigt som Nividia Inställningarna är inställda på automatiskt val - alltså att den väljer 1 av korten.

Men jag förstår inte, Varför skulle du installera en massa drivrutiner i din dator? Du vet väl att alla drivrutiner finnas med när du köper datorn från fabrik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Ja alltså - det trodde jag med. Men när jag drog upp första bästa HD-film på youtube på min interna skärm (laptopen) så var det inte HD-upplösning. Men även fast den kör INTEL HD Graphics 4600 så ska den kunna rendera HD. Fick tipset att ladda ner de drivrutinerna ASUS hade av deras support så det var vad jag gjorde. Men bilden är ändå blurrig. Har markerat chrome och world of warcraft (att dom ska köras med externt Nvidia Geforce GTX 760m kort ) men de gör inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du kan inte utnyttja både Intel grafiken samt Nvidia grafiken. Sen VGA klarar inte HD. Du måste ha Displayport, HDMI eller DVI.

Vadå VGA klarar inte HD?

Vad pratar du om?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Vadå VGA klarar inte HD?

Vad pratar du om?

Tänkte lite detsamma.

Permalänk

Någon annan som har detta problem som kan vara behjälplig?

Permalänk
Medlem

Från vad jag lyckats läsa mig till så verkar det vara ett problem med BIOS. Vilken version har du? Se om det finns en nyare du kan flasha till!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har senaste bios via ASUS hemsida.

Permalänk
Medlem

VGA klara HD fint. Inga problem där.

Kolla denna inställning.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Dom tar jag ner och rebootar datorn får vi se.

Permalänk

"Datorn uppfyller inte minikraven för att installera programmet"

Permalänk

"Den drivrutin som installerat kan inte valideras från tillverkaren" står det när man installerar rekommenderad drivrutin från intel för det integrerade kortet. Men Asus har inga drivrutiner till dessa 2 kort. Vilken soppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Vadå VGA klarar inte HD?

Vad pratar du om?

VGA klarar inte 1080p i upplösningar över 1600x1200. Sen beror det även lite på kvalitén på kabeln också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

VGA klarar inte 1080p i upplösningar över 1600x1200. Sen beror det även lite på kvalitén på kabeln också.

"VGA klarar inte 1080p i upplösningar över 1600x1200." Eh va?!

Jag tror du får ta och kolla upp vad 1080p innebär. För du verkar ha något om bakfoten. En VGA kabel kan utan problem visa 1920x1080 (vilken är upplösningen man menar när man säger 1080p).

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Du kan inte utnyttja både Intel grafiken samt Nvidia grafiken. Sen VGA klarar inte HD. Du måste ha Displayport, HDMI eller DVI.

Nä vänta lite nu, Vga klarar HD.

Rött kort på dig! Vga sladden klarar 2048×1536 på 85Hz

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Inaktiv

En VGA-kabel klarar 1080p och högre, personligen har jag haft stora problem med VGA.
Tycker du ska byta till HDMI eller DVI

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

"VGA klarar inte 1080p i upplösningar över 1600x1200." Eh va?!

Jag tror du får ta och kolla upp vad 1080p innebär. För du verkar ha något om bakfoten. En VGA kabel kan utan problem visa 1920x1080 (vilken är upplösningen man menar när man säger 1080p).

Då har vi olika uppfattningar, När jag provade senast så funkade inte 1920 x 1080 upplösning via VGA och när läste lite på internet och svaret jag hittade var det att VGA nämligen inte funkar i Full HD utan klarade som max 1600x1200. Det kan dock ha varit en felkälla men något som jag tog det för givet.

Är det fel så är det, Jag kan inte hjälpa så mycket åt det. Verkar som alla är överens om att VGA ska funka med full HD. Jag ger upp och känner mig för osäker för att fortsätta bråka =P

Dessutom vet jag mycket väl vad 1080p är, Ett missöde med min grammatik kan ha skett men det jag menade var alltså att jag trodde att VGA inte klarade full HD utan bara 1600x1200 och mindre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500